http://www.infokids.gr
Παγκόσμια Ημέρα Επιστήμης για Ειρήνη και Ανάπτυξη
Γνωρίζετε ότι σήμερα, στις 10 Νοεμβρίου, γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Επιστήμης για Ειρήνη και Ανάπτυξη;
Το Γενικό Συμβούλιο της UNESCO το Νοέμβριο του 2001, προκήρυξε την 10 Νοεμβρίου κάθε έτους ως την Παγκόσμια Ημέρα Επιστήμης για Ειρήνη και
Ανάπτυξη. Εμείς θα σας παραθέσουμε μερικά αποσπάσματα από το κείμενο της Διακήρυξης για την Επιστήμη και τη Χρήση της Επιστημονικής Γνώσης, που αναφέρεται στους μαθητές όλου του κόσμου.
Εσείς ως γονείς μιλήστε στα παιδιά με το δικό σας τρόπο για τη σπουδαιότητα των αξιών αυτών και εμφυσήστε τους την αγάπη για τη γνώση και τη μάθηση ως τα μέσα για ένα καλύτερο κόσμο, για ένα καλύτερο αύριο.
Το Γενικό Συμβούλιο της UNESCO το Νοέμβριο του 2001, προκήρυξε την 10 Νοεμβρίου κάθε έτους ως την Παγκόσμια Ημέρα Επιστήμης για Ειρήνη και
Ανάπτυξη. Εμείς θα σας παραθέσουμε μερικά αποσπάσματα από το κείμενο της Διακήρυξης για την Επιστήμη και τη Χρήση της Επιστημονικής Γνώσης, που αναφέρεται στους μαθητές όλου του κόσμου.
Εσείς ως γονείς μιλήστε στα παιδιά με το δικό σας τρόπο για τη σπουδαιότητα των αξιών αυτών και εμφυσήστε τους την αγάπη για τη γνώση και τη μάθηση ως τα μέσα για ένα καλύτερο κόσμο, για ένα καλύτερο αύριο.
«Εσείς, η μαθητική νεολαία, μπορείτε, με τα εφόδια της ενημέρωση, της
γνώσης και της κατανόησης, να σεβαστείτε και να υλοποιήσετε τις αρχές
που επαγγέλλεται η Ημέρα που σήμερα τιμούμε.
Τι είναι λοιπόν ειρήνη; Τι είναι ανάπτυξη;
Ειρήνη δεν είναι μόνο ο μη-πόλεμος. Ειρήνη είναι η δημοκρατία,
είναι η μη εκμετάλλευση ανθρώπων, κοινωνικών ομάδων ή εθνών, είναι η
κοινωνική δικαιοσύνη, η ισότητα στη μόρφωση, η ισότητα στην ιατρική
περίθαλψη. Είναι η ίδια η γνώση. Είναι και άλλα ακόμα, που θα μπορούσατε
να διατυπώσετε εσείς οι ίδιοι μέσα από ουσιαστικές συζητήσεις σας.
Είναι όλα όσα αποτρέπουν τις γενεσιουργές αιτίες των συγκρούσεων και όλα
όσα καθιστούν τον άνθρωπο ικανό να μην ακολουθεί τυφλά τις εντολές όσων
μηχανεύονται και μεθοδεύουν τις συγκρούσεις και τους πολέμους.
Ας σταθούμε για λίγο, ως παράδειγμα, στο επίκαιρο πρόβλημα της
τρομοκρατίας που απασχολεί σήμερα σοβαρότατα όλα τα έθνη. Παγκόσμια
ξοδεύεται περίπου ένα τρισεκατομμύριο δολάρια το χρόνο για εξοπλισμούς.
Εν τω μεταξύ η παγκόσμια ανισότητα αυξάνεται συνεχώς, με το μισό περίπου
του παγκόσμιου πληθυσμού να ζει σε συνθήκες φτώχειας. Συγκρίνετε λοιπόν
αυτή τη δαπάνη για οπλικά συστήματα, η οποία και δεν έχει καθόλου
αυξήσει την ασφάλεια στον κόσμο, με τα κατά πολύ μικρότερα ποσά που
δίνονται για να αντιμετωπιστούν φυσικές καταστροφές που σκοτώνουν δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, ή για εκείνα
που δίνονται για την καταπολέμηση της πείνας, των ασθενειών και του
αναλφαβητισμού. Συγκρίνετέ την με εκείνη που θα χρειαζόταν ώστε να δοθεί
σε εκατομμύρια ανθρώπους η δυνατότητα για μια πιο ανθρώπινη ζωή και σε
πολλές χώρες η δυνατότητα για ανάπτυξη και, έτσι, απεξάρτηση από
κηδεμονίες που παραβιάζουν την εθνική, οικονομική και κοινωνική τους
ανεξαρτησία. Μια τέτοια πραγματικότητα δεν μπορεί παρά να εκθρέψει την εχθρότητα ενάντια
σε εκείνους που ελέγχουν τους παγκόσμιους χρηματικούς πόρους. Είναι
λοιπόν αναγκαίο να συνειδητοποιήσουμε ότι, ενώ απαιτείται μια αυξημένη
συνεργασία μεταξύ των κρατών για προστασία από την τρομοκρατία και για
τιμωρία των δραστών με βάση τις αρχές του διεθνούς δικαίου, είναι επίσης
αναγκαίο να γίνουν σημαντικά βήματα με στόχο να μειωθούν τα αίτια που
προκαλούν τέτοιες πράξεις, όπως η μη ανοχή της θρησκευτικής και
πολιτιστικής διαφορετικότητας και η οικονομική και κοινωνική ανισότητα.
Τι είναι ανάπτυξη; Είναι μήπως η εντατικοποίηση της
βιομηχανίας και η ταυτόχρονη αλόγιστη καταστροφή του περιβάλλοντος;
Είναι η εντατικοποίηση της γεωργικής παραγωγής με τη χρήση τόσων χημικών
ουσιών ή με τα γενετικά τροποποιημένα φυτά, άρα και τρόφιμα, με
συνέπειες δυσμενείς για την υγεία του ή τουλάχιστον ύποπτες; Θα
αναστείλουμε αυτή την ανάπτυξη ή θα την ελέγξουμε; Είναι ακόμα ανάπτυξη η
τεράστια πρόοδος στην επιστήμη, η οποία όμως συνυπάρχει με ένα
εκτεταμένο αναλφαβητισμό στις χώρες του τρίτου κόσμου; Ή οι τεράστιες
πρόοδοι στην ιατρική που θεραπεύουν ασθένειες που ήταν μέχρι πριν από
λίγα χρόνια ανίατες, όταν στις χώρες του τρίτου κόσμου άνθρωποι
πεθαίνουν από ιώσεις;
Τα ερωτήματα αυτά δεν είναι καινούρια. Γίνονται όμως
ολοένα και πιο επιτακτικά και ευαισθητοποιούν ολοένα και περισσότερους
ανθρώπους και κοινωνικές ομάδες. Επιστήμονες από όλο τον κόσμο
προβληματίζονται για τις δικές τους ευθύνες, για το ρόλο και το χρέος της επιστήμης προς την ειρήνη και την ανάπτυξη.
Όλες οι κουλτούρες μπορούν να συνεισφέρουν με επιστημονική γνώση
παγκόσμιας αξίας. Οι επιστήμες πρέπει να είναι στην υπηρεσία της
ανθρωπότητας ως συνόλου και να συμβάλλουν στην παροχή σε όλους μιας
βαθύτερης κατανόησης της φύσης και της κοινωνίας, μιας καλύτερης
ποιότητας ζωής και ενός υγιούς περιβάλλοντος για τις τωρινές και τις
μελλοντικές γενιές.»
Συγγραφή – μετάφραση Δακήρυξης: Δρ. Μερόπη Τσιμίλλη-Μιχαήλ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου