Αναδημοσίευση άρθρου απο Νέα Ακρόπολη
http://www.nea-acropoli-ioannina.gr/filosofias/poios-htan-o-diogenhs.html
Ποιός ήταν ο Διογένης
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΟΓΕΝΗ
(400/390-328/323Π.Χ.)
Υπήρξε ο πιο ριζοσπαστικός εκπρόσωπος του κυνισμού
αν και θεμελιωτής του θεωρείται ο Αντισθένης, ο οποίος υπήρξε δάσκαλος
του Διογένη. Σύμφωνα με την παράδοση ο Διογένης έφτασε στην Αθήνα στα
μέσα του 4ου αιώνα αφού εξορίστηκε από την γενέτειρά του Σινώπη , όπου
μαζί με τον τραπεζίτη πατέρα του είχε παραχαράξει το νόμισμα της πόλης.
Ο μύθος και η πραγματικότητα είναι δύσκολο να
διαχωριστούν μέσα από τις ιστορικές πληροφορίες. Οι περισσότερες
ιστορίες γι αυτόν έχουν ανεκδοτολογικό χαρακτήρα με πιο σημαντικά τα
περίφημα ανέκδοτα με το πιθάρι του , το λυχνάρι του ,με τον Μ.
Αλέξανδρο….. δεν γνωρίζουμε που και πότε πέθανε ούτε αν έζησε πραγματικά
στην Κόρινθο για ένα διάστημα της ζωής του, όπως υποστηρίζουν κάποιοι.
Γι αυτόν έχουν γράψει πολλοί μεταγενέστεροί του όπως ο Διογένης ο
Λαέρτιος, ο Πλούταρχος, ο Δίων Χρυσόστομος, ο Επίκτητος, ο Ιουλιανός κ.
α.
ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΖΩΗ ΤΟΥ ΔΙΟΓΕΝΗ
1ο ……Όταν κάποιοι είπαν στον Διογένη ότι
« είσαι γέρος , από δω και πέρα πρέπει να χαλαρώσεις την προσπάθειά
σου», εκείνος είπε: « μα πώς ; αν έτρεχα στους αγώνες , θα έπρεπε,
φτάνοντας κοντά στο τέρμα , να χαλαρώσω την προσπάθειά μου ή αντίθετα
να βάλω τα δυνατά μου ;»
Διογένης Λαέρτιος: «φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή»
Διογένης Λαέρτιος: «φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή»
2ο …. Όταν κάποτε ο Ηγεσίας παρακαλούσε τον
Διογένη να του δανείσει κάποιο από τα συγγράμματά του , εκείνος του
είπε: "ανόητος είσαι Ηγεσία : τα ζωγραφικά σύκα δεν τα θέλεις, αλλά
προτιμάς τα αληθινά, την άσκηση όμως την αληθινή την παραμελείς και
στρέφεσαι σε αυτήν που είναι γραμμένη"
Διογένης Λαέρτιος: «φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή»
Διογένης Λαέρτιος: «φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή»
3ο …. Σε κάποιον ο οποίος περιγέλασε τον σοφό
Διογένη για το ότι έτρωγε πίτες , μόλο που ήταν φιλόσοφος εκείνος είπε ,
πως τα πάντα δοκιμάζουν οι φιλόσοφοι , όχι όμως με τον τρόπο που τα
δοκιμάζουν οι άλλοι άνθρωποι.
Gnomologiwm vaticanum
Gnomologiwm vaticanum
4ο ….. Ο Διογένης σε κάποιον που έλεγε ότι η
Αθήνα είναι ακριβή πόλη: τον πήρε και τον πήγε στο μυροπωλείο και ρώτησε
πόσο κόστιζε ένα μικρό κυπριακό μύρο « μια μνα» λέει ο αρωματοπώλης. «
η πόλη είναι πανάκριβη» ξεφώνισε ο άλλος. Τον πήγε έπειτα ο Διογένης
στο μαγέρικο και ρώτησε πόσο είχε το μπούτι « τρεις δραχμές» «πανάκριβη
η πόλη" φωνάζει ο άλλος. Τον πήγε μετά στα μαλακά μαλλιά και ρώτησε
να μάθει πόσο κάνει το μαλλί του προβάτου « μια μνα» , ο άλλος φώναξε
«πανάκριβη η πόλη».
« έλα από εδώ» του λέει ο Διογένης και τον πηγαίνει τότε στα όσπρια «πόσο έχει η χοίνικα» «ένα χάλκινο νόμισμα» του λέει εκείνος. Ξεφώνισε τότε ο Διογένης «πάμφθηνη είναι η πόλη». Τον πηγαίνει μετά στα ξερά σύκα « δυο χάλκινα» , «τα μύρτα;» « δυο χάλκινα», « η πόλη είναι πάμφθηνη»
« έλα από εδώ» του λέει ο Διογένης και τον πηγαίνει τότε στα όσπρια «πόσο έχει η χοίνικα» «ένα χάλκινο νόμισμα» του λέει εκείνος. Ξεφώνισε τότε ο Διογένης «πάμφθηνη είναι η πόλη». Τον πηγαίνει μετά στα ξερά σύκα « δυο χάλκινα» , «τα μύρτα;» « δυο χάλκινα», « η πόλη είναι πάμφθηνη»
Όπως εδώ δεν είναι η πόλη πάμφθηνη ή πανάκριβη αλλά
αν ζει κανείς κατά τον ένα τρόπο είναι πανάκριβη και αν κατά τον άλλο
είναι πάμφθηνη , το ίδιο συμβαίνει και με τα πράγματα. Αν τα
αντιμετωπίζει κανείς με τον ένα τρόπο θα φαίνονται βολικά και εύκολα, αν
όμως τα αντιμετωπίζει με τον άλλο τρόπο θα φαίνονται δύσκολα.
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ, βίοι δέκα ηρώων.
9ο ……… Τόσο μεγάλος ήταν ο ζήλος των θεϊκών ανθρώπων να ξεφορτωθούν κάθε τι περιττό ώστε λένε ότι ο Διογένης , που είχε πάντοτε μαζί του στο σακούλι ένα ξύλινο κύπελλο , με το οποίο έπαιρνε και έπινε νερό, όταν κάποτε διασχίζοντας ένα ποτάμι είδε κάποιον να πίνει νερό με τα χέρια του , πέταξε το ξύλινο κύπελλο στο ποτάμι λέγοντας ότι δεν το χρειαζόταν πια, αφού την δουλειά αυτή την κάνουν τα χέρια.
10ο ……… ο Διογένης έλεγε ότι όπου υπάρχουν , στα σπίτια , πολλά τρόφιμα, υπάρχουν και πολλά ποντίκια και γάτες, κι ότι τα σώματα που παίρνουν πολλή τροφή προσελκύουν εξίσου πολλές αρρώστιες.
11ο ………… στο θέατρο ο Διογένης έμπαινε έχοντας απέναντί του τους άλλους που έβγαιναν, σαν τον ρώτησαν γιατί το έκανε αυτό, εκείνος είπε ότι «αυτό φροντίζω να κάνω σε όλα τα πράγματα στην ζωή μου»
Διογένης Λαέρτιο: «φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή»
* Στην τύχη αντιτάσσεται το θάρρος , στον νόμο την φύση , στο πάθος τον λόγο.
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ, βίοι δέκα ηρώων.
9ο ……… Τόσο μεγάλος ήταν ο ζήλος των θεϊκών ανθρώπων να ξεφορτωθούν κάθε τι περιττό ώστε λένε ότι ο Διογένης , που είχε πάντοτε μαζί του στο σακούλι ένα ξύλινο κύπελλο , με το οποίο έπαιρνε και έπινε νερό, όταν κάποτε διασχίζοντας ένα ποτάμι είδε κάποιον να πίνει νερό με τα χέρια του , πέταξε το ξύλινο κύπελλο στο ποτάμι λέγοντας ότι δεν το χρειαζόταν πια, αφού την δουλειά αυτή την κάνουν τα χέρια.
Σιμπλίκιος, υπόμνημα εις Επίκτητο.
10ο ……… ο Διογένης έλεγε ότι όπου υπάρχουν , στα σπίτια , πολλά τρόφιμα, υπάρχουν και πολλά ποντίκια και γάτες, κι ότι τα σώματα που παίρνουν πολλή τροφή προσελκύουν εξίσου πολλές αρρώστιες.
Στοβαίος , ανθολόγιον
11ο ………… στο θέατρο ο Διογένης έμπαινε έχοντας απέναντί του τους άλλους που έβγαιναν, σαν τον ρώτησαν γιατί το έκανε αυτό, εκείνος είπε ότι «αυτό φροντίζω να κάνω σε όλα τα πράγματα στην ζωή μου»
Διογένης Λαέρτιο: «φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή»
12ο …………ο βασιλιάς Αλέξανδρος γέμισε κάποτε ένα
δίσκο με κόκαλα και τα έστειλε στο Διογένη τον κυνικό και εκείνος μόλις
τα είδε , είπε: « το έδεσμα είναι αντάξιο ενός κυνικού,, όμως το δώρο
δεν είναι αντάξιο ενός βασιλιά»
Gnomologiwm vaticanum
Gnomologiwm vaticanum
ΕΙΠΕ Ο ΔΙΟΓΕΝΗΣ…….
* Στην τύχη αντιτάσσεται το θάρρος , στον νόμο την φύση , στο πάθος τον λόγο.
(ΤΕΛΗΣ=ΣΤΟΒΑΙΟΣ, ανθολόγιον)
5ο …… σε κάποιον που τον κάκιζε για το ότι
έμπαινε σε μέρη ακάθαρτα , ο Διογένης απάντησε « και ο ήλιος μπαίνει στα
αποχωρητήρια αλλά δεν λερώνεται»
Διογένης Λαέρτιος: «φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή»
Διογένης Λαέρτιος: «φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή»
6ο … βλέποντας ο Διογένης Μεγαρίτες να χτίζουν μεγάλα τείχη « … άθλιοι» τους είπε « μη έχετε έγνοια πόσο μεγάλα θα είναι τα τείχη αλλά πόσο μεγάλοι θα είναι εκείνοι που θα σταθούν επάνω σε αυτά»
ΣΤΟΒΑΙΟΣ, ανθολόγιον
7ο …σαν ρώτησαν τον Διογένη πια στάση να κρατά
απέναντι στην εξουσία απάντησε: « όποια και απέναντι στην φωτιά: να μην
στέκεται ούτε πολύ κοντά , για να μην καεί, ούτε πολύ μακριά για να μην
ξεπαγιάσει»
ΑΡΣΕΝΙΟΣ
ΑΡΣΕΝΙΟΣ
8ο ……. Ο Διογένης έπιασε κάποτε τον Δημοσθένη να
τρώγει σε ένα καπηλειό. Καθώς αυτός τραβήχτηκε προς τα μέσα , ο Διογένης
είπε: « όσο πιο μέσα πας τόσο περισσότερο είσαι μέσα στο καπηλειό»
* Η πιο οικτρή κατάσταση της ζωής είναι ενός γέροντα φουκαρά.
* Ο κολακευτικός λόγος είναι θηλιά από μέλι.
*Πολλοί παραβγαίνουν στην πάλη και στο τρέξιμο στην αρετή όμως όχι.
*Η γνώση υπερβαίνει οτιδήποτε κακό κατασκευάζει η γλώσσα.
*Πώς να αμυνθώ απέναντι σε έναν εχθρό;- με το να γίνω ο ίδιος καλός και άξιος.
*Φίλος σημαίνει μια ψυχή που υπάρχει σε δυο σώματα
*Ο πιο πλούσιος ανάμεσα στους ανθρώπους είναι αυτός που δεν έχει την ανάγκη κανενός.
*Η αρετή ούτε σε πόλη πλούσια μπορεί να μείνει ούτε σε σπίτι.
*Ο πλούτος είναι ένας εμετός της τύχης.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΥΝΙΚΟΙ – ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΝΩΣΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου