http://mikros-romios.gr/%ce%bf-%ce%bc%ce%b1%cf%83%ce%ba%ce%b1%cf%81%ce%ac%cf%82-%ce%bc%ce%b1%ce%bd%ce%ac%ce%b2%ce%b7%cf%82-%ce%b3%cf%81%ce%af%ce%b2%ce%b1%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b7-%cf%84%cf%81%ce%b5%ce%bb%ce%bf/
Ο μασκαράς μανάβης Γρίβας και η «Τρελοκατερίνα»
του Ελευθερίου Γ. Σκιαδά.
Τα αποκριάτικα καμώματα του Δ. Γρίβα που αναστάτωναν τους Αθηναίους
Η επιγραφή!
Σάτιρες και κρατητήριο
Το 1896, όταν επικρατούσε ευφορία λόγω
των επικείμενων Ολυμπιακών Αγώνων, ο Γρίβας και η παρέα του παρουσίαζαν
τον Τρικούπη να κοιμάται και να ονειρεύεται οκτακόσια στρογγυλά
εκατομμύρια! Ο Γρίβας, ξαπλωμένος και φορώντας νυχτικό, παρίστανε τον
Τρικούπη, ο οποίος ξυπνούσε και έβλεπε πως τα εκατομμύρια ήταν φορτωμένα
στη ράχη ενός χαμάλη που παρίστανε τον ελληνικό λαό!
Μια άλλη φορά, το 1910, έγινε αφορμή να
ξεσπάσει το μεγαλύτερο μαξιλάρωμα στη νεότερη ιστορία των Αθηνών. Η
Επιτροπή που έκρινε τις μασκαράτες και εκατοντάδες άνθρωποι –που είχαν
πληρώσει εισιτήριο– κάθονταν σε ξύλινη εξέδρα που υπήρχε επί της οδού
Κοραή. Σε καθέναν από τους επισήμους και σε όσους είχαν πληρώσει
εισιτήριο αντιστοιχούσε και ένα μαξιλαράκι. Ο Γρίβας εμφανίσθηκε με δύο
τσουβάλια άχυρα που έγραφαν «Δώρα προς την Επιτροπήν των Εορτών»! Για
κάποιο περίεργο λόγο θεωρήθηκε το σύνθημα για αρχίσει ένα άγριο
μαξιλάρωμα, καταρχήν μεταξύ των θεατών και στη συνέχεια εναντίον των
επισήμων. Εκείνοι που την πλήρωσαν ήταν τα νεαρά βλαστάρια της βασιλικής
οικογένειας που παρακολουθούσαν το πανηγύρι και το έβαλαν στα πόδια
προστατευόμενοι από τους χωροφύλακες. Σε λίγη ώρα τα περίφημα χαμίνια
είχαν καταλάβει τις εξέδρες!
Στην Αποκριά του 1914, σατιρίζοντας την
παράδοση της Βορείου Ηπείρου στους Αλβανούς, τοποθέτησε πάνω σε ένα κάρο
ένα μακρύ φέρετρο. Στη μια πλευρά του φέρετρου είχε γράψει «Κορυτζά»
και στην άλλη «Αργυρόκαστρο». Γυρνούσε, λοιπόν, με το κάρο του στην
Αθήνα ξεσηκώνοντας τους πολίτες. Δεν πρόλαβε, όμως, να φτάσει στο
Σύνταγμα. Τον είχαν συλλάβει οι χωροφύλακες και εισέπραξε της χρονιάς
του στα κρατητήρια, όπου κλείστηκε για δύο εβδομάδες. Αλλά ποτέ δεν
έχανε το κέφι και το χιούμορ του.
Η «Τρελλοκατερίνα»
Το έτερον ήμισυ του Γρίβα ήταν η
«Τρελοκατερίνα», «αρκετά χονδρή, παχύσαρκη, από την καλοπέρασι, με
πρόσωπο κατακόκκινο και με μύτη μελιτζανιά». Εμφανισιακά ο
καταλληλότερος τύπος για τους αποκριάτικους εορτασμούς. Τριγυρνούσε
στους αθηναϊκούς δρόμους, προβάλλοντας την «αριστοκρατική» της καταγωγή
και τους δεσμούς της με διάφορους βασιλικούς και πριγκιπικούς οίκους της
Ευρώπης. Στα αποκριάτικα πανηγύρια παρίστανε την Αγγλίδα ευγενή και
συνόδευε τον Γρίβα στις… δημιουργίες του.
Όταν η «Τρελλοκατερίνα» πέθανε, την
τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα οι εφημερίδες την αποχαιρέτησαν με
αξιοπρέπεια και ο Σουρής τής αφιέρωσε ένα πρωτοσέλιδο και πλούσιο
έμμετρο. Από τότε ο Γρίβας άλλαξε στάση και συνήθειες. Επέστρεψε στη
Χαλκίδα, συνεχίζοντας να ασχολείται με τη μαναβική αλλά και το εμπόριο
στρειδιών, κυδωνιών κ.ά. Φρόντιζε, ωστόσο, συχνά πυκνά να δηλώνει
δυναμικό «παρών» στις αθηναϊκές αποκριάτικες παρελάσεις, φροντίζοντας
ταυτόχρονα να διαφημίζει τα θαλασσινά του, τα οποία διέθετε τις Καθαρές
Δευτέρες στους Στύλους του Ολυμπίου Διός και στο Θησείο. Άγνωστοι
παραμένουν ο χρόνος και ο τρόπος που έφυγε από τη ζωή. Αλλά μία από τις
τελευταίες του σκέψεις έμεινε στα κιτρινισμένα φύλλα των εφημερίδων.
Απορούσε ο αποκριάτικος διασκεδαστής «πώς είναι δυνατόν ένας τόσον
ευφυής λαός όπως ο ελληνικός να πληρώνει διαρκώς φόρους».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου