http://gerasimos-politis.blogspot.com/2011/11/blog-post_01.html#.T_rx1ZEoHCM
Τέχνη & Προπαγάνδα: Τεχνικές προπαγάνδας & χειραγώγησης
Γεράσιμος Πολίτης 2011-11-01T18:04:00+02:00
- «Ο ψυχολογικός σκοπός της τρομοκρατίας είναι η δημιουργία ενός κλίματος της αβεβαιότητας και ανησυχίας στις μάζες, το οποίο θα αυξήσει την επιρροή μας σε αυτές και θα επιτρέψει, με την κατάλληλη χειραγώγηση τους, να μας αποδεχτούν σαν λύση» ... από ένα τρομοκρατικό εγχειρίδιο του Guerin-Serac.
- «Τα πιο επικίνδυνα ψέματα είναι ελαφρώς παραποιημένες αλήθειες» - Γκεοργκ Κρ. Λίχτενπμεργκ, Γερμανός επιστήμονας.
- «Αληθινή δύναμη δεν είναι η δύναμη πάνω στα πράγματα,αλλά πάνω στους ανθρώπους.Δύναμη είναι το να κομματιάζεις το ανθρώπινο μυαλό και να το ξανασυναρμολογείς δίνοντάς του το σχήμα που επιθυμείς». - Τζορτζ Όργουελ, 1984
- Στην εποχή μας μια χώρα ανήκει σε αυτόν που ελέγχει τα μέσα ενημέρωσης» Ουμπέρτο Έκο, ακαδημαϊκός και συγγραφέας.
- Μπορείς να κοροϊδέψεις όλους τους ανθρώπους για κάποιο διάστημα, κάποιους ανθρώπους για πάντα, αλλά όχι τους πάντες για πάντα». Αβραάμ Λίνκολν, Πρόεδρος των Η.Π.Α.
... αναδημοσίευση απο AgrionioArt . Το 2002 στην έδρα των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη, το κλίμα ήταν τεταμένο. Διάχυτη ήταν η ανησυχία για τις επιλογές της αμερικανικής κυβέρνησης σχετικά με την μονομερή ανάληψη δράσης εναντίον του Ιράκ. Ο καπνός από τη καταστροφή των Δίδυμων Πύργων μύριζε ακόμη στα έγγραφα και λόγια των αμερικανών διπλωματών και πολιτικών. Η απόφαση είχε ληφθεί. Ο τότε Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Κόλιν Πάουελ, ήταν έτοιμος να δώσει τη συνέντευξη με την οποία θα ανακοίνωνε στο κόσμο την απόφαση των Ηνωμένων Πολιτειών να εισβάλουν στο Ιράκ. Τα ΜΜΕ είχαν ήδη λάβει τις θέσεις τους και περίμεναν να προσέλθει ο αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών. Το βήμα του αργό, σταθερό και το πρόσωπο του καθρέφτιζε τη σιγουριά και αυτοπεποίθηση καθώς έφθανε στο βήμα. Κάποιος του ψιθύρισε κάτι στο αυτί. Ο Υπουργός κοντοστάθηκε. Ο προβληματισμός έκδηλος στο πρόσωπο του μετατράπηκε γρήγορα σε αμφιβολία η οποία έδωσε τη σειρά της στην αναποφασιστικότητα. Οι δημοσιογράφοι αντιλήφθηκαν επακριβώς του τι συνέβαινε. Πίσω ακριβώς από το βήμα στο οποίο θα έκανε την ανακοίνωση του ο Υπουργός Εξωτερικών βρισκόταν στις πραγματικές της διαστάσεις η Γκερνίκα του Πάμπλο Πικάσο. Το έργο σύμβολο ενάντια στο πόλεμο, την ανθρώπινη κτηνωδία και το φασισμό. Πως θα μπορούσε άραγε να εκφωνήσει το λόγο του για πόλεμο ενώ πίσω του οι μορφές των παιδιών της Γκερνίκα θα στοίχειωναν το χώρο και οι κραυγές των γυναικών θα διαπερνούσαν μέσω της εικόνας τις ψυχές όλου του κόσμου; Δεν το έκανε. Φανερά τρακαρισμένος, αμήχανος περίμενε στωικά για μια λύση. Ξαφνικά διπλωμάτες των Ηνωμένων Εθνών κάλυψαν το πίνακα με ένα πανί. Φίμωσαν το παρελθόν και ο Υπουργός Εξωτερικών ανακοίνωσε το πόλεμο. Τα διεθνή ΜΜΕ δεν εκφώνησαν ούτε σχολίασαν το συμβάν. Αυτή είναι η Δύναμη της Τέχνης. Αυτή είναι η Δύναμη της Προπαγάνδας.
Εισαγωγή στη Τεχνική της Προπαγάνδας
« Εξήντα χιλιάδες επαναλήψεις κάνουν την αλήθεια» Άλντους Χάξλει, 'Ο θαυμαστός καινούριος κόσμος'.
Στο παρελθόν οι άνθρωποι αλληλοεξοντώνονταν, στο πολιτισμένο κόσμο
αλληλοεξαπατώνται’. Τα λόγια του Σοπενάουερ σκιαγραφούν εν μέρει τη
σημερινή μας πραγματικότητα. Οι τεχνικές χειραγώγησης και προπαγάνδας
κατευθύνουν σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις. Θα αποφύγουμε οποιουδήποτε
είδους συνωμοσιολογία και θα ταξιδέψουμε μαζί σε ένα κόσμο που φαντάζει
πραγματικός αλλα δεν είναι. Σε ένα νοητό κόσμο που κατευθύνει τη
πραγματικότητα μας περισσότερο από όσο θέλουμε να πιστεύουμε. Σε ένα
κόσμο όπου οι λέξεις πλάθονται σα πηλός, οι εκφράσεις του ανθρώπινου
προσώπου γεννούν αποτελέσματα και οι χειρονομίες χαρίζουν δάκρυα στα
μάτια ή γέλια στα χείλη.
Είναι δύσκολη η προσέγγιση και παρουσίαση ενός τέτοιου είδους θέματος
καθότι εύκολα μπορεί να οδηγήσει σε λαβύρινθους ιδεών και ο Μινώταυρος
της προπαγάνδας παραμονεύει. Ωστόσο, ας αρχίσουμε με την εξής γενική
παραδοχή: Οι πολίτες στις σύγχρονες τουλάχιστον κοινωνίες πρέπει να
ενημερώνονται σωστά. Πρέπει όλοι να έχουν πρόσβαση στη ‘κοινωνία της
πληροφορίας’, όλοι να έχουν το δικαίωμα έκφρασης, και πάνω απο όλα
επιλογής. Έχω την αίσθηση πως ουδείς πολιτικός θα διαφωνίσει επ αυτού.
Καθώς λοιπόν, ισχύουν όλα τα παραπάνω στη σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία,
μπείτε στη θέση ενός πολιτικού.
Είστε υποψήφιος και βρίσκεται σε αναζήτηση ψηφοφόρων. Στη πραγματικότητα
όμως, αυτό που θέλετε είναι να γίνετε αναγνωρίσιμος, να μάθουν οι
πολίτες τις ιδέες και τα πιστεύω σας, να σας εμπιστευτούν, να πιστέψουν
σε εσάς και ακολούθως να σας ψηφίσουν. Αρχίζει λοιπόν η αναζήτηση του
Ιερού Δισκοπότηρου της πολιτικής: Η πειθώ. Χρειάζεται να πείσετε, είτε
αξίζετε είτε όχι. Κάπου εδώ λοιπόν αρχίζει η ιστορία μας. Κάπου εδώ ο
‘χαρακτή ρας της φύσης’ του πολίτη και η παιδεία του δέχονται παν ίσχυρα
πλήγματα και οι ‘πόρτες της αντ ίληψης’ (Ουίλιαμ Μπλέικ) αναπλάθονται.
Καλώς ήρθατε στη Δημοκρατία του σήμερα.
Ήδη ο Νόαμ Τσόμσκι στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 είχε χαρακτηρίσει
τις σημερινές Δυτικές κοινωνίες ώς ‘χειραγωγημένες δημοκρατίες’,
θέτωντας το κρίσιμο πρόβλημα της προσπάθειας επηρεασμού της κοινής
γνώμης με τεχνικές ελέγχου και προπαγάνδας. Ο όρος προπαγάνδα (propagare
που σημαίνει διαδίδω στα λατινικά) αντανακλά τη πολιτική, και όχι μόνο,
χρήση των ΜΜΕ με σκοπό τον επηρεασμό της κοινής γνώμης προς τις
επιταγές των κυβερνώντων. Άμεσος στόχος είναι η θετική ανάδειξη των
πολιτικών επιλογών και η διαμόρφωση κλίματος συναίνεσης και κοινωνικής
αποδοχής των εκάστοτε αλλαγών. Οι πρώτες κινήσεις μαζικού επηρεασμού της
κοινής γνώμης εμφανίστηκαν με τα πατριωτικά συνθήματα της Γαλλικής
Επανάστασης. Μετέπειτα, κατά τη διάρκεια του Ά Παγκοσμίου Πολέμου το
βρετανικό Υπουργείο Προπαγάνδας χαρακτηρίστηκε απο πολλούς ως κινητήριος
μοχλός των εξελίξεων και ο 'Β Παγκόσμιος Πόλεμος έβαλε τα θεμέλια για
τη χρήση της προπαγάνδας σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής ζωής. Ο
πολίτης μετατράπηκε εν μια νυκτί σε ‘στόχο’ προς χειραγώγηση. Ο Χίτλερ
δήλωνε: ‘Χάρη στη προπαγάνδα πήραμε την εξουσία. Αυτή μας επέτρεψε να τη
διατηρήσουμε. Και αυτή θα μας δώσει τη δυνατότητα να κατακτήσουμε το
κόσμο.
Η προπαγάνδα είναι το τρομακτικότερο όπλο στα χέρια αυτού που ξέρει να
τη χρησιμοποιεί’. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του Δρ Γιόσεφ
Γκαίμπελς, (Υπουργού Προπαγάνδας της χιτλερικής Γερμανίας): ‘Αν θέλουμε
μια ιδέα να διεισδύσει στις μάζες, πρέπει να την επαναλαμβάνουμε συνεχώς
και πάντα. Η προπαγάνδα δεν γνωρίζει περιορισμούς στην ικανότητα
προσαρμογής της’.
Μετέπειτα οι τεχνικές προπαγάνδας γνώρισαν πρωτοφανή άνθηση. Οι Ηνωμένες
Πολιτείες δημιούργησαν το φόβο της ‘κόκκινης απειλής’ στρώνοντας το
χαλί για τα χρόνια του μακαρθισμού και τις μετέπειτα στρατιωτικές
επιλογές της. Το μότο της προπαγάνδας είχε ήδη δημιουργηθεί: Η συναίνεση
της κοινής γνώμης δεν κερδίζεται, απλά κατασκευάζεται. Η διαχείριση των
‘φόβων των μαζών’, της ανασφάλειας και των επιθυμιών των πολιτών
αποτελούν το στόχο για προσεκτική ενστάλαξη ‘σωστών αξιών’ στο σύνολο
της κοινωνίας.
Ο Χίτλερ κάνοντας εκτενή χρήση προπαγανδιστικών μηχανισμών και τεχνικών
χρησιμοποιώντας το ραδιόφωνο, απέτυχε στην εκστρατεία του. Ο λόγος
αποτυχίας για πολλούς ήταν ένας: Δεν είχε στα χέρια του τη τηλεόραση. Η
εμφάνιση της τηλεόρασης, των ΜΜΕ και των εταιριών μάρκετινγκ που γρήγορα
στελέχωσαν εταιρίες image making (σύμβουλοι συμπεριφοράς και δημοσίων
σχέσεων που χρησιμοποιούν οι πολιτικοί) δημιούργησαν ένα νέο Σύμπαν. Μια
νέα πραγματικότητα που χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον για τη κατεύθυνση της
συμπεριφοράς και τη διαμόρφωση κλίματος συναίνεσης για όλους μας. Υπό
αυτές τις συνθήκες μια εκτενής αναφορά στο θέμα της ‘προπαγάνδας και
τεχνικών χειραγώγησης’ κρίνεται ενδιαφέρουσα αν όχι αναγκαία. Ελπίζουμε
να σας φανεί χρήσιμο στη σημερινή ‘έρημο του πραγματικού’
Τεχνικές Προπαγάνδας
«Η μόνη ανεξάρτητη πράξη των μαζών θα είναι να εκλέγουν τον αφέντη
τους και αμέσως μετά να ξαναγυρίζουν και πάλι στην κατάσταση της
εξάρτησης τους» Alexis deTolqueville
‘Σκοπός της προπαγάνδας είναι να αλλάξει δραστικά τις απόψεις των άλλων
αντί απλώς να μεταδώσει γεγονότα. Για παράδειγμα, η προπαγάνδα μπορεί να
επιστρατευτεί προκειμένου να προϊδεάσει θετικά ή αρνητικά σε σχέση με
κάποια ιδεολογική θέση, αντί να παρουσιάσει την ίδια την θέση. Η
προπαγάνδα διαφοροποιείται από την «κανονική» επικοινωνία, επειδή
επιδιώκει να διαμορφώσει απόψεις με έμμεσες και συχνά δόλιες μεθόδους.
Για παράδειγμα, η προπαγάνδα συχνά μεταδίδεται με τέτοιον τρόπο ώστε να
προκαλεί ισχυρά συναισθήματα και αυτό το κάνει κυρίως με το να υπονοεί
παράλογες (μη ενορατικές) σχέσεις μεταξύ ιδεών.
Η επίκληση στο συναίσθημα είναι ίσως η πιο απροκάλυπτη μέθοδος
προπαγάνδας, αφού υπάρχουν πολλές άλλες μέθοδοι, λιγότερο φανερές και
μάλιστα δόλιες. Γιαπαράδειγμα, η προπαγάνδαμπορεί να διαδίδεται έμμεσα.
Μπορεί να μεταδίδεται ως εύλογη προκατάληψη εντός μιας φαινομενικά
ισορροπημένης και δίκαιης δημόσιας συζήτησης ή επιχειρηματολογίας. Αυτό
μπορεί να επιτευχθεί ακόμη καλύτερα σε συνδυασμό με την μέθοδο μετάδοσης
ειδήσεων των μέσων μαζικής επικοινωνίας. Ιδού ένα υποθετικό παράδειγμα
όπου υποτίθεται ότι αντιπαρατίθενται αντίθετες απόψεις:
Το γεράκι λέει: «Πρέπει να παραμείνουμε στην πορεία μας»· και το περιστέρι απαντά: «Ο πόλεμος απέβη καταστροφικός και απέτυχε».
Τότε το γεράκι αποκρίνεται: «Στον πόλεμο τα πράγματα σπάνια πηγαίνουν
ομαλά, και δεν πρέπει να επιτρέπουμε σε ένα κώλυμα να μειώνει την
αποφασιστικότητά μας».
Τότε το περιστέρι ανταπαντά: «Τα κωλύματα είναι κωλύματα και οι αποτυχίες είναι αποτυχίες».
Όπως φαίνεται από το παράδειγμα, πουθενά δεν εξετάζεται το αν ο πόλεμος
είναι τελικά νόμιμος και θεμιτός. Λακωνικά, συνοπτικά και απλουστευτικά
σχόλια ονομάζονται sound bites. Όταν σε έναν δημόσιο διάλογο (που να
αφορά ένα ζήτημα υπό επιχειρηματολογία που πράγματι να χρήζει διαλόγου)
οι συνδιαλεγόμενοι εκφέρουν επιχειρήματά που πηγάζουν από τις ίδιες
βασικές προϋποθέσεις, αλλά δίνουν την εντύπωση ότι πρεσβεύουν αντίθετες
απόψεις, τότε ο διάλογος εμμέσως κατηχεί αυτές τις προκαταλήψεις ως
απρόσβλητες αλήθειες, καθιστώντας τις κοινώς αποδεκτά δεδομένα για το εν
λόγω ζήτημα. Η μέθοδος της προπαγάνδας είναι επίσης βασική όσον αφορά
και το τι θα σημαίνει «προπαγάνδα» σε κάθε περίπτωση. Ένα μήνυμα δεν
πρέπει να είναι απαραιτήτως ψευδές για να αποτελεί προπαγάνδα. Στην
πραγματικότητα, τα μηνύματα της σύγχρονης προπαγάνδας δεν είναι
κραυγαλέα ψευδή. Ωστόσο, ακόμη και αν το μήνυμα μεταδίδει μόνον
«αληθείς» πληροφορίες, αυτές δεν εκθέτουν το μήνυμα με πλήρη και
ισορροπημένο τρόπο. Ένα επιπρόσθετο χαρακτηριστικό της προπαγάνδας είναι
ό μεγάλος όγκος της. Δηλαδή, ένας προπαγανδιστής μπορεί να προσπαθήσει
να επηρεάσει τις γνώμες με το να κάνει το μήνυμά του να ακουστεί σε όσο
περισσότερα μέρη γίνεται και όσο πιο συχνά γίνεται. Σκοπός αυτής της
προσέγγισης είναι (α) να ενισχύσει τις ιδέες του μέσω επανάληψης (β) να
καταπνίξει όλες τις εναλλακτικές ιδέες.’2 Ιδού ορισμένες από τις
Τεχνικές Προπαγάνδας που χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τη πλειοψηφία
των πολιτικών, διαφημιστών και ΜΜΕ.
‘Λαμπερές Γενικότητες’
Εάν σε ένα άτομο ζητηθεί να πράξει εις το ‘όνομα της δημοκρατίας’,
αυξάνονται οι πιθανότητες να είναι ‘Στημένη Τράπουλα’ Η παραπάνω τεχνική
είναι μια από τις 7 τεχνικές προπαγάνδας αναγνωρισμένη από το
‘Ινστιτούτο Προπαγάνδας’ το 1938. Η σημασία και η αποτελεσματικότητα της
είναι καθοριστική και ευρέως διαδεδομένη σε πολιτικούς, διαφημιστικούς
και δημοσιογραφικούς κύκλους. Βασίζεται στη παρουσίαση μόνο πληροφοριών
με θετικό περιεχόμενο προς αυτό που θέλουμε να επιτύχουμε. Αν και ο
όγκος των πληροφοριών που παρουσιάζονται με αυτή τη τεχνική είναι
αληθής, ωστόσο η απόκρυψη των ‘αρνητικών’ επιδράσεων που μπορεί να έχει,
τη καθιστά μια πολύ επικίνδυνη τεχνική. Ο μοναδικός τρόπος να
αντιμετωπίσει ο πολίτης το συνεχή βομβαρδισμό της συγκεκριμένης τεχνικής
είναι η προσωπική αναζήτηση πληροφοριών από διαφορετικές πηγές.
‘Στημένη Τράπουλα’
Η παραπάνω τεχνική είναι μια από τις 7 τεχνικές προπαγάνδας
αναγνωρισμένη από το ‘Ινστιτούτο Προπαγάνδας’ το 1938. Η σημασία και η
αποτελεσματικότητα της είναι καθοριστική και ευρέως διαδεδομένη σε
πολιτικούς, διαφημιστικούς και δημοσιογραφικούς κύκλους. Βασίζεται στη
παρουσίαση μόνο πληροφοριών με θετικό περιεχόμενο προς αυτό που θέλουμε
να επιτύχουμε. Αν και ο όγκος των πληροφοριών που παρουσιάζονται με αυτή
τη τεχνική είναι αληθής, ωστόσο η απόκρυψη των ‘αρνητικών’ επιδράσεων
που μπορεί να έχει, τη καθιστά μια πολύ επικίνδυνη τεχνική. Ο μοναδικός
τρόπος να αντιμετωπίσει ο πολίτης το συνεχή βομβαρδισμό της
συγκεκριμένης τεχνικής είναι η προσωπική αναζήτηση πληροφοριών από
διαφορετικές πηγές.
‘Άρμα Εξουσίας’
Αποτελεί μια από τις ποιο κοινές τεχνικές προπαγάνδας τόσο σε ειρηνικές
όσο και σε εμπόλεμες συνθήκες. Είναι μια από τις εφτά κύριες τεχνικές
αναγνωρισμένες από το Ινστιτούτο Προπαγάνδας και παίζει σημαντικό ρόλο
στη σύγχρονη διαφήμιση. Στηρίζεται σε μια επαναλαμβανόμενη προτροπή προς
το υποκείμενο να ακολουθήσει το πλήθος επειδή και οι άλλοι το πράττουν.
Με άλλα λόγια κύριος σκοπός αυτής της τεχνικής είναι να ακολουθήσεις το
πλήθος επειδή οι πολλοί είναι στη πλευρά του νικητή. Το υποκείμενο
πρέπει να πειστεί ότι επειδή οι πολλοί βρίσκονται στη συγκεκριμένη
πλευρά άρα η νίκη είναι αναπόφευκτη. Καθώς ο μέσος πολίτης θέλει, έχει
ανάγκη, να είναι στη πλευρά που κερδίζει, σταδιακά προσχωρεί στο τρόπο
ζωής, τα θέλω, τις πολιτικές πεποιθήσεις των πολλών. Στη σύγχρονη
προπαγάνδα η συγκεκριμένη τεχνική εξελίχτηκε προς μια νέα κατεύθυνση.
Συγκεκριμένα, το υποκείμενο πρέπει να πειστεί ότι εάν δεν ακολουθήσει θα
μείνει ‘έξω’ από τις εξελίξεις, τον τρόπο ζωής κ.ο.κ, με αποτέλεσμα να
απομονωθεί. Η συνεχής επανάληψη έχει ουσιαστικά αποτελέσματα. Ένας
τρόπος αντιμετώπισης είναι, η ζύγιση των θετικών και αρνητικών και η
προσχώρηση ή μη, ανεξαρτήτως του αριθμού των ατόμων που ήδη έχουν
αποδεχτεί την ιδέα, φιλοσοφία, άποψη, τρόπο ζωής κ.τ.λ.
‘Η ελάχιστη αρνητική επίδραση’
Η συγκεκριμένη τεχνική, όταν τίθεται σε εφαρμογή προσπαθεί να μας πείσει
για μια ιδέα ή πρόταση που έχει την ελάχιστη αρνητική επίδραση από όλες
τις άλλες. Αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται κατά κόρον σε περιόδους
κρίσεως για να πείσουν τους πολίτες ότι συγκεκριμένες θυσίες είναι
απαραίτητες. Συνοδεύεται με λεκτικές επιθέσεις ενάντια σε άλλα κόμματα ή
κράτη που έφεραν τη κατάσταση σε αυτό το σημείο. Για να αντιμετωπιστεί
αυτή η τεχνική ο πολίτης οφείλει να ζυγίσει τα θετικά και τα αρνητικά
της πρότασης χωρίς να τη φέρνει σε αντιδιαστολή με τις άλλες προτάσεις
καθότι τέθηκαν απλά και μόνο για να ισχυροποιήσουν τη προτεινόμενη.
‘Απλός Πολίτης’
Ο προπαγανδιστής έχει σκοπό να πείσει σταδιακά το πλήθος, πως μιλάει εξ
ονόματος του. Πως αποτελεί έναν από αυτούς και επιπλέον λειτουργεί προς
το συμφέρον τους. Οι απόψεις του καθρεφτίζουν τις απόψεις του ‘μέσου
πολίτη’ και συνήθως συνοδεύονται από τη χρήση λέξεων, φράσεων, τοπικών
ιδιωματισμών καθώς και σαρκασμών και χιούμορ που χρησιμοποιούνται στη
καθημερινή ζωή των πολιτών. Επιπλέον, σε δημόσιους λόγους του ο
προπαγανδιστής (είτε είναι πολιτικός είτε οτιδήποτε άλλο) εσκεμμένα
υποπίπτει σε σαρδάμ, και χρησιμοποιεί ‘φτωχό’ λεξιλόγιο για να αυξήσει
τη ψευδαίσθηση της απλής και προσιτής καταγωγής του καθώς και να
προβάλει την ειλικρίνεια και τον αυθορμητισμό του. Με αυτό τον τρόπο,
δημιουργείται σταδιακά ένα προφίλ με άμεση απήχηση στη κοινή γνώμη.
Πολλές φόρες η συγκεκριμένη τεχνική συνδυάζεται άριστα με τη τεχνική της
‘Λαμπερής Γενικότητας’.
‘Χρήση Στερεοτύπων’
Χρησιμοποιείται κατά κόρον για να απλοποιήσει ‘σύνθετες’ καταστάσεις και
να τις υποβαθμίσει σε ξεκάθαρη επιλογή μεταξύ καλού και κακού. Αυτή η
τεχνική είναι αποτελεσματική όταν χρησιμοποιείται σε χαμηλού μορφωτικού
επιπέδου κοινωνικά στρώματα.
‘Χρήση των ονομάτων’
Η συγκεκριμένη τεχνική αποτελεί μια από τις εφτά αναγνωρισμένες τεχνικές
προπαγάνδας από το Ινστιτούτο Προπαγάνδας το 1938. Οι ‘Συστάσεις’
βασίζονται στη χρήση λέξεων, προτάσεων ή εκφράσεων των οποίων η χρήση
στοχεύει να ταυτίσει ένα διάσημο ή σημαντικό άτομο με ένα προϊόν ή
αντικείμενο. Χρησιμοποιείτε συχνά στη διαφήμιση καθώς και σε πολιτικές
καμπάνιες.
‘Μεταφορά’
Η συγκεκριμένη τεχνική αποτελεί ακόμη μια από τις εφτά αναγνωρισμένες
τεχνικές προπαγάνδας από το Ινστιτούτο Προπαγάνδας το 1938.
Χρησιμοποιείται συχνά στη πολιτική και σκοπό έχει να ειδωθεί ένα
στοιχείο με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως θα ιδωθεί ένα άλλο στοιχείο. Να
συνδεθούν με άλλα λόγια τα δυο αυτά στοιχεία, με τέτοιο τρόπο ώστε να
προβάλλουν το ίδιο θετικό ή αρνητικό συναίσθημα. Με το να συνδέεις ένα
στοιχείο με θετικό περιεχόμενο έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται
θετικές σκέψεις και συναισθήματα στο υποκείμενο στο οποίο το προβάλεις.
‘Δαιμονοποίηση του Εχθρού’
Η χρήση χυδαίων στερεοτύπων εθνικού, φυλετικού ρατσισμού. Η υπερβολή των
φυσικών χαρακτηριστικών ή της συμπεριφοράς, ανεξάρτητα από την ισχύ
τέτοιων στερεοτύπων, χρησιμεύει να αντιπαραβάλει τους ήρωες ενάντια
στους κακοποιούς. Οι εχθροί ζωοποιούνται συχνά ως αρπακτικά πλάσματα.
Μπορούν να συνδεθούν με κακόφημους χαρακτήρες των οποίων οι πράξεις
είναι συνδεδεμένες με επαίσχυντα ιστορικά γεγονότα.
Πηγή: Τέχνη και Προπαγάνδα Τεχνικές προπαγάνδας και χειραγώγησης AGRINIOART, Εκδόσεις AgrionioArt |
Αναρτήθηκε από:
σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω