Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2012

Δύο ήλιοι δυο φεγγάρια ...

ΕΚ ΤΗΣ ΣΙΝΑΣΟΥ ΤΗΣ ΚΑΠΑΔΟΚΙΑΣ

Δύο ήλιοι δυο φεγγάρια επολεμούσανε

να μας χωρίσουν 'θελαν και δεν μπορούσανε.
Εσύ στο παραθύρι κ'εγώ στα βάσανα,

ρίξε με την σουγιά σου να κόψω λάχανα.
Ο ήλιος βασιλεύει στα παραθύρια σου
και συ δαιβόλου κόρη, βάφεις τα φρύδια σου.
Εσύ 'σαι το σταφύλι κ΄εγώ το τσάμπουρο,
φίλα με συ στα χείλη κ'εγώ στο μάγουλο.
Έσυ 'σαι η αιτία που μελλώ να χαθώ
και τον επάνω κόσμον να τον υστερηθώ.
Έβγα στο παραθύρι να διής τι γίνεται,
το αίμα της καρδια μου για σενα χυνεται.
 

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Εικονοθεραπεία 10























Για μεγέθυνση πατάτε ροδάκι και ανοίγει νέα καρτέλα με φακό +-

Αμπελοφάσουλα με λαδοτύρι και σουσάμι



 
 
                      Αμπελοφάσουλα με λαδοτύρι και σουσάμι
 
Απλούστατο σαλατοφαγητό με το κατιτίς του που το κάνει λαχταριστό...

• 1/2 κιλό αμπελοφάσουλα

• 2 κουτ. σούπας σουσάμι
• 60 ml ελαιόλαδο
• αλάτι, φρεσκοτριμμένο πιπέρι
• 150 γρ. λαδοτύρι Μυτιλήνης

Καθαρίζουμε τα αμπελοφάσουλα, κόβοντας απλώς τις δύο ακρούλες τους, γιατί δεν έχουν ίνες γύρω-γύρω.

Βάζουμε μπόλικο νερό με αλάτι σε μια κατσαρόλα να βράσει. Μόλις κοχλάσει έντονα, βάζουμε τα αμπελοφάσουλα και τα βράζουμε για περίπου 8 λεπτά ή μέχρι να μαλακώσουν κάπως, χωρίς όμως να λιώσουν.

Εν τω μεταξύ, σε ένα αντικολλητικό τηγάνι καβουρδίζουμε χωρίς λιπαρή ουσία το σουσάμι για 2-3 λεπτά ή μέχρι να πάρει χρώμα και να σκορπίσει το άρωμά του.

Το βγάζουμε από το τηγάνι σε ένα πιάτο, για να μη συνεχίσει να ψήνεται. Τρίβουμε το τυρί στον τρίφτη ή βγάζουμε φλούδες με το ειδικό εργαλείο που καθαρίζουμε τις πατάτες (peeler).

Στραγγίζουμε τα αμπελοφάσουλα καλά, τα βάζουμε σε μεγάλη σαλατιέρα, περιχύνουμε με το ελαιόλαδο, αλατοπιπερώνουμε, πασπαλίζουμε με το σουσάμι και το λαδοτύρι. Ανακατεύουμε και σερβίρουμε με φρέσκο ψωμί.

Συμβουλές:

• Αντί για σουσάμι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κουκουνάρια, που καβουρδίζουμε όπως το σουσάμι.

• Αντί για λαδοτύρι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε άλλο τυρί της αρεσκείας μας, όπως παρμεζάνα, κεφαλοτύρι, γραβιέρα, ακόμα και ξερή μυζήθρα, το καθένα με διαφορετικό γευστικό αποτέλεσμα.
• Στο σαλατοφαγητό μπορούμε να προσθέσουμε το μυρωδικό της επιλογής μας, π.χ. λίγο φρέσκο δυόσμο, ψιλοκομμένο ή λίγο ξερό, τριμμένο.

gastronomos.gr


σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω 

Δυσλεξία στην πράξη

πηγή: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=463940983640614&set=a.131715680196481.15167.108511895850193&type=1&theater
 

Το παρόν βιβλίο προτείνει μια πρωτότυπη διδακτική μέθοδο εκμάθησης των διψήφων και καταχρηστικών συμφώνων, μέσα από εξειδικευμένες ασκήσεις, που αξιοποιούν αποτελεσματικά τη διαφορετικότητα της γραφο-φωνολογικής ενημερότητας των μαθητών με δυσλεξία. Απευθύνεται σε όλους τους μαθητές του δημοτικού σχολείου με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα λόγου. Στόχος του βιβλίου είναι η ανάγνωση και η γραφή με ευχέρεια όλων των δίψηφων και καταχρηστικών συμφώνων από τους μαθητές και η βελτίωση της ικανότητας της νοηματικής επεξεργασίας των κειμένων που διαβάζουν. Το βιβλίο αποτελεί βασικό εκπαιδευτικό εγχειρίδιο για κάθε δάσκαλο, υποστηρικτικό βοήθημα για τους γονείς παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, αναπόσπαστο μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος των τμημάτων ένταξης και πρωτίστως βασικό βοήθημα για κάθε μαθητή με δυσκολίες αυτού του φάσματος.


— με Ελένη Μπετεινάκη και Ελένη Αϋφαντή

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Cathédrale Notre-Dame-de-Strasbourg



            Cathédrale Notre-Dame-de-Strasbourg

Ο καθεδρικός ναός του Στρασβούργου είναι μία από τις κυριότερες ρωμαιοκαθολικές εκκλησίες σε ολόκληρη τη Γαλλία. Η ανέγερση του ναού άρχισε το 1176 και μέχρι το 1439 όπου έλαβε την τελική του μορφή δέχτηκε πλήθος διαφοροποιήσεων και παρεμβάσεων. Αρχικά λοιπόν σχεδιάστηκε βάσει της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής γύρω στα 1225 όμως μια νέα αρχιτεκτονική ομάδα πρότεινε την υιοθέτηση της γοτθικής τεχνοτροπίας καταλήγοντας μάλιστα σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα ώστε σήμερα η αρχιτεκτονική του κτηρίου να θεωρείται η επιτομή του γοτθικού ύφους. Κύριος εκφραστής αυτού του ρεύματος είναι ο διάσημος αρχιτέκτονας Erwin von Steinbach ο οποίος αφιερώθηκε στο έργο από το 1277 μέχρι το θάνατο του το 1318. Ίσως το κυριότερο χαρακτηριστικό διαφοροποίησης ήταν η τοποθέτηση πλακιδίων ψαμμίτη που προσέδωσαν ένα χαρακτηριστικό ροζ χρώμα στο ναό. Το ύψος του ναού φτάνει τα 142 μέτρα και από το 1647 μέχρι το 1874 ήταν το ψηλότερο κτίριο στον κόσμο. Σήμερα είναι η έκτη ψηλότερη εκκλησία στον κόσμο και συνεχίζει να είναι ορατή σε ακτίνα εκατοντάδων χιλιομέτρων.

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Γεωτρόπιο 2 - Το Πρασσονήσι της Ρόδου Στο άστρο της Μυτιλίνης Χρυσαετοί στη Φιλιππιάδα Πομάκικα βουνά Πειραικός "ακτίτης λίθος" Η σαύρα της Πελοποννήσου























Για μεγέθυνση πατάτε ροδάκι και ανοίγει νέα καρτέλα με φακό +-

Το Πρασσονήσι της Ρόδου
Στο άστρο της Μυτιλίνης
Χρυσαετοί στη Φιλιππιάδα
Πομάκικα βουνά
Πειραικός  "ακτίτης λίθος"
Η σαύρα της Πελοποννήσου

Τεύχος 74

'Σκόρπια Φύλλα'



ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ 'Σκόρπια Φύλλα'
                                                                                              
Σκόρπια φύλλα του φθινόπωρου
οι αγρότες για τη σπορά περιμέναν βροχή
ο άνεμος κλωθογύριζε ανοίγοντας τα επουράνια
“ποια οδό ακολουθούν τα κίτρινα φύλλα που πέφτουν;”
αντίθετο δρόμο παίρνοντας ο απόστολος των εθνών
από Nεαπόλεως της νυν Kαβάλας
Προς Θεσσαλονικείς A΄ Eπιστολής το ανάγνωσμα
ου θέλω υμάς αγνοείν περί των κεκοιμημένων
ίνα μη λυπήσθε καθώς και οι λοιποί
ψηλό σαν τηλόπτης φάρος το καμπαναριό
καμπύλ’ ανοίγματα προς όλα τα σημεία του ορίζοντα
ότι είναι και δεν είναι σειρά συμπτώσεων
στο περιβόλι τάφοι με σταυρούς
κατάντικρυ η φωτιά κατάτρωγε το καράβι
πέθανε η πολυαγαπημένη μάννα του
έξ’ απ’ την ξύλινη θύρα καθόταν και περίμενε το κορίτσι
όπως κάθονται απάνω στ’ άνθη οι πεταλούδες
μια ωραία πεταλούδα κι’ έν’ άδειο γραμματοκιβώτιο
ενώ οι πόρτες ήταν κλειστές
νύχτα ερχόταν και τον έβρισκε
στον μυχό του κόλπου όπου εκβάλλει η ενδοχώρα
στο αναπεπταμένο πέλαγος που κατάπιε τον πατέρα
όταν δε μπόρεσε να καταλάβει τις κινήσεις του γιου του
ότι το πένθος σημαίνει νίκη και τρανή χαρά
έρχεται να φορτώσει σιτάρι στην αποβάθρα
και σχολιάζουν το θέαμα οι γνωστικοί
ερμηνευτές του ζωντανού ονείρου δακτυλοδεικτούν
πίσω ταφόπετρες με μάτια το χωριό
με αναστήματα υψηλά πλούσια βλάστηση το σκιάζει
ανάμεσα στις υπερκείμενες στέγες των φυλλωμάτων
και στους υπόρροφους θάμνους ανέρπει μνήμη
αφωσίωσις και πίστη θερμή ο κισσός
όπως ακριβώς ήσουν και ήταν
κάτω από την επιφάνεια κάνοντας βουτιά
όπου τα πλοία του Mαρδονίου εναυάγησαν
αλλά ξέρουμε ασφαλώς πως ο θησαυρός διεσώθη
στις θαλασσοσπηλιές όπου οι φώκες μοιρολογούν
στου αγιώνυμου Όρους τους βράχους τους κρυσταλλώδεις
αρωγή σε όποιον τεκταίνεται μεγάλα και πολλά
τον ήλιο που βυθά στη λεκάνη της μάννας του
και θρηνούν όσοι τον πίστεψαν γιατί σβύνει
άλλη δυνατότητα προσφέροντας εκ των υγρών εγκάτων
να μας πας στην ξενητειά
να μας πας στα πέρα μέρη
φύσα θάλασσα πλατειά
φύσ’ αγέρι, φύσ’ αγέρι.

(1958)

Από τη συλλογή Ανακομιδή (1961)

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Cheesecake σοκολάτα!


 

Cheesecake σοκολάτα!

Για τη βάση:
250 γρ. cookies σοκολάτας
125 γρ. μαργαρίνη Βιτάμ

Για τη σοκολατένια κρέμα τυριού:
800 γρ. τυρί κρέμα
250 ml κρέμα γάλακτος
1/3 φλ. ζάχαρη άχνη
250 γρ. σοκολάτα κουβερτούρα
1 φλ. του τσαγιού φουντούκια τριμμένα

Σπάμε τη σοκολάτα κουβερτούρα σε κομματάκια και τη βάζουμε να λιώσει σε χαμηλή φωτιά σε μπεν μαρί.

Προσέχοντας να μην ανέβει πολύ η θερμοκρασία στη σοκολάτα και την κάψει, θρυμματίζουμε παράλληλα τα cookies στο μπλεντεράκι και τα ρίχνουμε σε ένα μπολ.

Λιώνουμε τη μαργαρίνη βάζοντάς τη στον φούρνο μικροκυμάτων για 40 δευτερόλεπτα και την ανακατεύουμε με τα μπισκότα για να υγρανθούν.

Βάζουμε το μίγμα μπισκότου σε φόρμα με τσέρκι και το ψήνουμε για 10 λεπτά στους 180οC.

Ανακατεύουμε τη σοκολάτα μας και μόλις λιώσουν όλα τα κομμάτια τη βγάζουμε από τη φωτιά.

Σε ένα μίξερ χτυπάμε την άχνη ζάχαρη μέχρι να γίνει σαντιγί.Προσθέτουμε την κρέμα γάλακτος και το τυρί κρέμα και τα χτυπάμε μέχρι να αφρατέψουν.

Ρίχνουμε μετά την λιωμένη σοκολάτα και το τριμμένο φουντούκι και ανακατεύουμε.

Προσθέτουμε την κρέμα πάνω από την ψημένη βάση και τοποθετούμε τη φόρμα στο ψυγείο για 5 ώρες.

Σερβίρουμε στολίζοντας από πάνω το σοκολατένιο τσιζκέικ με ολόκληρα φουντούκια.

chefonair


σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Όλα έχουν το σκοπό τους


 


Ο θυμός έχει τον δικό του σκοπό. Ούτε ο θυμός ούτε ο πόνος είναι άσκοποι. Όλα σάς οδηγούν κάπου. Μπορείτε να δημιουργήσετε την πρόθεση να μπαίνετε στο συναισθηματικό σας κέντρο και να μάθετε πως να είστε επικεντρωμένοι εκεί, ενώ εξερευνάτε τα διάφορα ενδεχόμενα. Αν πείτε: «Θα επικεντρωθώ εκεί», ακούγεται σαν να μη σκοπεύετε να επιτρέψετε στον εαυτό σας μια κάποια κινητικότητα εκεί. Αντίθετα,πρέπει απλώς να έχετε την πρόθεση να είστε επικεντρωμένοι. Η επικέντρωση δεν σημαίνει ότι τα πράγματα δεν κυμαίνονται' σημαίνει ότι επιτρέπετε στα πράγματα να κυμαίνονται. Είτε η βάρκα είναι έτοιμη να ανατραπεί είτε βρίσκεται σε ήσυχα νερά, εσείς το επιτρέπετε. Κάνετε τη βόλτα σας και μετά βγαίνετε από το γεγονός είτε μιας ήσυχης είτε μιας ταραχώδους βαρκάδας. Τα συναισθήματά σας δεν είναι απλώς τροφή άλλων, είναι τροφή για εσάς τους ίδιους. Είναι ο τρόπος που τρέφετε τον εαυτό σας και δημιουργείτε μια ταυτότητα. Είναι η ταυτότητά σας ως συχνότητα μέσω των συναισθημάτων σας. Τα συναισθήματα σας τρέφουν και τροφοδοτούν τους κωδικούς σας ώστε να υπάρξουν.



Θα συνδιαλαγείτε με κάθε σας όριο, ένα προς ένα, απλώς και μόνο επειδή ακριβώς αυτό είναι που δεν θέλετε να κάνετε. Θα σας άρεσε πολύ να πείτε, «Χρυσή αστερόσκονη, εξαφάνισε όλα αυτά που με περιορίζουν. Μπαμ! Είμαι ελεύθερος!» Αν τα πράγματα ήταν ιδανικά, τόσο εύκολο θα ήταν. Αυτό είναι ένα κλασικό παράδειγμα της προσπάθειας να πηγαίνετε περιφερειακά και να προσπερνάτε το συναισθηματικό σας κέντρο. Έχετε και κάποια συναισθηματικά πιστεύω ή συναισθήματα, που συμβάλλουν στο να δημιουργούνται αυτά τα όρια έξω από εσάς, οπότε, όταν σπάτε κάποιο όριο, πρέπει να συνδιαλαγείτε με το συναίσθημα που υπήρξε υπεύθυνο, ώστε το όριο αυτό να τοποθετηθεί εκεί από την αρχή. Μέσα από το συναισθηματικό σας σώμα συνδέεστε με το πνευματικό σας σώμα. Μπορεί να θέλετε να προσπεράσετε κάτι που σας είναι δύσκολο, όμως θα πρέπει να νιώσετε το πώς μπορείτε να περάσετε μέσα από αυτό.


Θέλετε να πάρετε μια σκούπα και να σπρώξετε σκουπίζοντας όλες σας τις δυσκολίες κάτω από το χαλί, λέγοντας: «Αυτά δεν θέλω να τα κάνω», όταν αυτά τα δύσκολα πράγματα είναι, στην πραγματικότητα, οι πολύτιμοι σας θησαυροί. Ακόμη και αν ανακαλύψετε ότι έχετε 101.000 όρια, μη συγχυσθείτε. Πείτε απλώς: «Ενδιαφέρον είναι». Κοιτάξτε αυτά τα όρια που έχετε τοποθετήσει και, αντί να τα βάζετε μαζί τους, απλώς παρατηρήστε τα και κοιτάξτε τα για να δείτε αν μπορείτε να ανακαλύψετε πώς δημιουργήθηκαν. Δείτε ποιον σκοπό εξυπηρετούν - σε ποιο μπακάλικο ψωνίζατε όταν αγοράσατε αυτά τα συγκεκριμένα.


Μόλις αναγνωρίσετε και αποδεχθείτε και είστε πρόθυμοι να απελευθερώσετε κάτι, αυτό κινείται. Όταν προσκολλάστε ή φοβάστε ή σκέπτεστε, «Μου αρέσει αυτό το όριο" με εξυπηρετεί πολύ καλά», τότε περιορίζετε τον εαυτό σας.


Πρέπει να μάθετε να αγαπάτε τα συναισθήματα σας. Όσο περιγράφετε κάτι ως δύσκολο, εσείς το κάνετε δύσκολο. Κανείς άλλος. Αντιστέκεστε και κριτικάρετε τις αλλαγές που συντελούνται. Νιώθετε ότι δεν ξέρετε τι συμβαίνει και επιθυμείτε να έχετε τον έλεγχο.


Ο έλεγχος είναι πολύ βολικός και εύχρηστος. Πρέπει να τον χρησιμοποιούμε στο κατάλληλο μέρος, την κατάλληλη στιγμή, σαν σούπερ-κόλλα. Η σούπερ-κόλλα σε λάθος σημείο' δεν βοηθάει κανέναν. Την χρησιμοποιείτε ποτέ για να κολλήσετε τα χείλη ή τα χέρια σας μεταξύ τους; Πρέπει να μάθετε να ελέγχετε τον τρόπο που χρησιμοποιείτε τη σούπερ-κόλλα. Αν τα κάνετε θάλασσα με τη σούπερ-κόλλα, κολλάτε και δεν υπάρχει τίποτε που να μπορείτε να κάνετε. Το ίδιο γίνεται και με τον έλεγχο: σας φορτώνεται και σας κολλάει σε κάτι, στο οποίο δεν χρειάζεται να είστε προσκολλημένοι. Πρέπει να επιδεικνύετε μεγάλη επιλεκτικότητα σχετικά με το τι αποφασίζετε να ελέγξετε ή όχι. Το παλιό ανθρώπινο σχήμα, ή υπάρχον πρότυπο, λέει, «Πρέπει να έχεις πάντα τον έλεγχο».


Εσείς, ως μέλη της Οικογένειας του Φωτός, αφυπνίζεστε. Έχετε ανάγκη τα συναισθήματα σας. Πρέπει να αποκτήσετε φιλικές σχέσεις με τα συναισθήματά σας, επειδή μέσω αυτών ανεβαίνετε τη σκάλα προς τον πολυδιαστασιακό σας εαυτό και το σύστημα των δώδεκα τσάκρα, και εξερευνάτε αυτά που ανακαλύπτετε. Μέσω των συναισθημάτων μπορείτε να καταλάβετεαν συμβαίνει κάτι ή όχι. Ο λογικός νους φροντίζει να απέχει όταν γίνεται κάτι, αν το σώμα δεν είναι συνδεμένο με την αίσθηση. Τα συναισθήματα καταγράφουν την αλλαγή στη συχνότητα. Ο λογικός νους δεν καταγράφει την αλλαγή συχνότητας.


Βιώνετε μια αφύπνιση αλλαγής συχνότητας. Οδηγείστε να αλλάξετε πολλά μέρη της ζωής σας και να παραιτηθείτε από πολλά πράγματα. Μην αντιστέκεστε στις αλλαγές με το να νιώθετε ότι έχετε χάσει τον έλεγχο, επειδή δεν ξέρετε τι έρχεται και φαίνεται σαν τα συναισθήματά σας να βάζουν εμπόδια στον δρόμο σας. Τα συναισθήματά σας απλώς θέλουν να σας καταδείξουν κάτι" και εσάς δεν σας αρέσει, γιατί νομίζετε ότι τα συναισθήματα σας παρεμβαίνουν ή σας ντροπιάζουν.


Ξυπνήστε. Την επόμενη φορά που θα βρεθείτε σε μια από αυτές τις συναισθηματικές καταστάσεις, πείτε αμέσως στον εαυτό σας, «Εντάξει, ξέρω τι συμβαίνει. Δεν θα εμπλακώ αυτή τη φορά. Ξέρω ότι υπάρχει κάτι εδώ για να μάθω και κάτι που πρέπει να αλλάξω. Πιστεύω ότι έχω καθοδήγηση και ότι ακολουθώ ένα σχέδιο, έτσι θα κοιτάξω να δω τι υπάρχει εδώ για μένα, χωρίς να το κρίνω και ακολουθώντας τη ροή. Ζητώ όλες μου οι αλλαγές να έρχονται με χαρά, ασφάλεια και αρμονία. Αυτή είναι η αξίωσή μου. Όλα όσα σκοπεύω για την εξέλιξή μου καλύπτονται από αυτό: βιώνω την ευτυχία και την ασφάλεια και την αρμονία. Γι' αυτό, θα ακολουθήσω αυτή την ενέργεια και θα δω τι αλλάζει για μένα και τι χρειάζεται να αφήσω να φύγει».
σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

τον Σεπτέμβριο του 1669.....



    ...Ο Χάνδακας παραδόθηκε στους Τούρκους τον Σεπτέμβριο του 1669...
....Ο Χάνδακας παραδόθηκε στους Τούρκους τον Σεπτέμβριο του 1669.....
Στα μέσα του 17ου αι. η Κρήτη, μετά από περίπου τετρακόσια πενήντα χρόνια κατά τα οποία έζησε ως κτήση της Βενετίας, βρέθηκε στη δίνη μιας ιδιαίτερα σκληρής πολεμικής διεκδίκησης. Η Οθωμανική αυτοκρατορία κήρυξε τον πόλεμο στη Γαληνότατη Δημοκρατία του Αδρία, επιδιώκοντας την κατάκτηση της Μεγαλονήσου. Ο πόλεμος αυτός, που ήταν ο πέμπτος κατά σειρά ενετοτουρκικός πόλεμος, άρχισε το 1645 και τελείωσε το 1669. Επεκράτησε να ονομάζεται Κρητικός Πόλεμος. Η χρονική διάρκεια του ήταν αρκετά μεγάλη ακόμη και για τα μέτρα της εποχής εκείνης. Η ιδιομορφία που σημειώνεται κατά το χρονικό αυτό διάστημα είναι ότι μόνο τα δύο πρώτα χρόνια (1645-1647) αναλώθηκαν για την κατάκτηση ολόκληρης της νήσου, ενώ τα υπόλοιπα είκοσι δύο (1647-1669) για την πολιορκία της πρωτεύουσας της, του Χάνδακα. Ο Χάνδακας παραδόθηκε στους Τούρκους τον Σεπτέμβριο του 1669. Η πτώση της Κρήτης και του Χάνδακα στους Τούρκους αναμφισβήτητα ήταν ένα σημαντικότατο γεγονός για τη Μεγαλόνησο -και όχι μόνον. Σήμαινε, εκτός των άλλων, ότι οι ισορροπίες δυνάμεων στην ανατολική Μεσόγειο, που είχαν παγιωθεί και ίσχυαν για αρκετές εκατονταετίες, τώρα άλλαζαν. Οι Οθωμανοί κυριαρχούν πλέον στην ανατολική μεσογειακή λεκάνη. Παράλληλα όμως θα υποστούν συντριπτικές ήττες από τα χριστιανικά στρατεύματα στην κεντρική Ευρώπη, οι οποίες θα ανακόψουν τις προς βορράν και προς δυσμάς επεκτατικές τους φιλοδοξίες. Η ίδια η Κρήτη, μετά από τα βίαια και με δραματική κατάληξη γεγονότα του 17ου αι., θα υποχρεωθεί, ως κατακτηθείσα περιοχή, να αλλάξει κατεύθυνση σε όλα τα επίπεδα του καθημερινού βίου της έως το 1898. Το έτος αυτά λήγει η τουρκική κατοχή και αρχίζει η ελπιδοφόρα εποχή της αυτονομίας της, που θα καταλήξει το 1913 στην ένωση της με την Ελλάδα Αλλά ποιο ήταν το κυρίαρχο στοιχείο, το στοιχείο εκείνο που έκανε τον Κρητικό Πόλεμο, εκτός των άλλων παραμέτρων, να είναι ένα τόσο σημαντικό ιστορικό συμβάν, ιδιαίτερα δε την πολιορκία του Χάνδακα -μοναδική ως προς τη διάρκεια της- να λάβει επικές διαστάσεις; Ανάλογης εμβέλειας ιστορικά συμβάντα είναι ασφαλώς πολύπλοκα, επιδέχονται διαφορετικές προσεγγίσεις και πολλές φορές είναι δυσερμήνευτα. Στην περίπτωση όμως του Κρητικού Πολέμου και της πολιορκίας του Χάνδακα αυτό που κυριαρχεί και καθορίζει την ιδιαιτερότητα τους είναι η εμπλοκή πολλών χριστιανικών κρατών από πλευράς των δυνάμεων της Δύσης, καθώς και πολλών Οθωμανικών επαρχιών υποτελών στον σουλτάνο, από πλευράς των δυνάμεων της Ανατολής. Ουσιαστικά ο πέμπτος ενετοτουρκικός πόλεμος, με αποκορύφωση τα τρία τελευταία χρόνια της πολιορκίας του Χάνδακα, προσέλαβε διαστάσεις παγκοσμίου πολέμου. Έτσι η αναμέτρηση Δύσης και Ανατολής στην Κρήτη και όλως ιδιαιτέρως στον Χάνδακα -με ό,τι αυτή συνεπαγόταν- μπορεί να θεωρηθεί το κύριο, το καθοριστικό στοιχείο ενός ιστορικού γεγονότος με τεράστια σημασία, απήχηση και πολυποίκιλες προεκτάσεις. Και το γεγονός αυτό συνέβη σε τούτη τη γωνιά του κόσμου, στον Χάνδακα. [...] (από τον πρόλογο της συγγραφέως)

http://www.bigbook.gr/?mode=searchWithTAP&user_input=%CE%BF+%CE%BA%CF%81%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82+%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82&rdb_tap=tap_title

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Δημοφιλείς αναρτήσεις