Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2012

Η εκπαίδευση των παιδιών στην παραδοσιακή κοινωνία

Αναδημοσίευση άρθρου από Νέα Ακρόπολη 

πηγή  http://www.nea-acropoli-ioannina.gr/filosofias/h-ekpaideush-twn-paidiwn-sthn-paradosiakh-koinwnia.html

Η εκπαίδευση των παιδιών στην παραδοσιακή κοινωνία

Στην παραδοσιακή κοινωνία, η εκπαίδευση και η αγωγή του ατόμου δεν αποτελούσε ένα μεμονωμένο περιστατικό στην ζωή του, αλλά μια κατάσταση που διαρκούσε σε όλη του την ενσάρκωση η οποία απλωνόταν από την γέννηση έως και το θάνατο. Και ήταν αυτός ένας από τους βασικούς στόχους της εκπαίδευσης. Πως δηλαδή να βοηθήσει τον άνθρωπο στο πέρασμα του από την ζωή να είναι όσο το δυνατόν πιο συνειδητός και υπεύθυνος, αλλά και να τον προετοιμάσει να εγκαταλείψει τον φυσικό κόσμο, την υλική του υπόσταση, χωρίς φόβο και άγνοια.
Η εκπαίδευση αυτή δεν περιοριζόταν μόνο μέσα στα αυστηρά μορφωτικά πλαίσια, αλλά αγκάλιαζε όλες τις κοινωνικοπολιτιστικές δραστηριότητες και συνέβαλλε αποφασιστικά στην διάπλαση του χαρακτήρα. Ήταν μια διαδικασία που όπως είπαμε δεν σταματούσε ποτέ, αλλά ενεργοποιούσε όλες τις δυνατότητες του ανθρώπου πνευματικές, νοητικές, ψυχολογικές και φυσικές. Ήταν δηλαδή μια διαδικασία ένταξης και μετάλλαξης.

Πριν ασχοληθούμε με το θέμα της εκπαίδευσης καθ' αυτό ας θυμηθούμε τις διδασκαλίες που υπήρχαν σε σχέση με την ανθρώπινη Οντότητα στις παραδοσιακές κοινωνίες. Είτε με οδηγό την Επταπλή Σύνθεση, είτε με την διδασκαλία των Τριών Κόσμων βλέπουμε μια φυσική αντίληψη για την ύπαρξη του Ανθρώπου και για τον ρόλο που έχει να διαδραματίσει στην δική του εξέλιξη και πορεία, αλλά και σ' αυτήν που αφορά ολόκληρη την δημιουργία.

Ο θεσμός των Μυστηρίων, οι σχολές φιλοσοφίας και γενικότερα η επαφή που υπήρχε με την Φύση και τους Νόμους που την διέπουν, έδιναν στον Άνθρωπο την ευκαιρία να έχει μια σφαιρική αντίληψη για τον Κόσμο, την οποία εξέφραζε σε όλα τα πεδία δράσης του.

Στην παραδοσιακή κοινωνία, η εκπαίδευση και η αγωγή του ατόμου δεν αποτελούσε ένα μεμονωμένο περιστατικό στην ζωή του, αλλά μια κατάσταση που διαρκούσε σε όλη του την ενσάρκωση η οποία απλωνόταν από την γέννηση έως και το θάνατο. Και ήταν αυτός ένας από τους βασικούς στόχους της εκπαίδευσης. Πως δηλαδή να βοηθήσει τον άνθρωπο στο πέρασμα του από την ζωή να είναι όσο το δυνατόν πιο συνειδητός και υπεύθυνος, αλλά και να τον προετοιμάσει να εγκαταλείψει τον φυσικό κόσμο, την υλική του υπόσταση, χωρίς φόβο και άγνοια.
Η εκπαίδευση αυτή δεν περιοριζόταν μόνο μέσα στα αυστηρά μορφωτικά πλαίσια, αλλά αγκάλιαζε όλες τις κοινωνικοπολιτιστικές δραστηριότητες και συνέβαλλε αποφασιστικά στην διάπλαση του χαρακτήρα. Ήταν μια διαδικασία που όπως είπαμε δεν σταματούσε ποτέ, αλλά ενεργοποιούσε όλες τις δυνατότητες του ανθρώπου πνευματικές, νοητικές, ψυχολογικές και φυσικές. Ήταν δηλαδή μια διαδικασία ένταξης και μετάλλαξης.
Ο Πλάτωνας στους Νόμους μιλάει για τον άνθρωπο και τον περιγράφει σαν ένα ήμερο ζώο που αν έχει την σωστή εκπαίδευση γίνεται "θεϊκότατο και ημερώτατο ον" ενώ σε διαφορετική περίπτωση μεταβάλλεται στο "αγριότερο απ' όλα τα ζώα που τρέφει η γη". Μας λέει επίσης ότι η πολιτεία με τους νόμους της πρέπει να ρυθμίζει την εκπαίδευση των παιδιών και των νέων από πολύ νωρίς με μοναδικό σκοπό, να κάνει από την παιδική ηλικία, ανθρώπους ενάρετους, προικισμένους με σοφία και δικαιοσύνη -"μετά νου και δίκης"-, ώστε να γίνουν τέλειοι πολίτες, οι οποίοι θα ξέρουν καλά και να άρχουν αλλά και να άρχονται δίκαια.
Επίσης από αναφορές μεγάλων σοφών της αρχαιότητας όπως ο Πυθαγόρας, ο Πλάτωνας, ο Πλούταρχος, αλλά και από παραδόσεις λαών όπως οι Ινδιάνοι, βλέπουμε ότι δινόταν μεγάλη σημασία στην στιγμή της σύλληψης του ανθρώπου, στην κατάσταση από το φυσικό ως το πνευματικό επίπεδο των γονιών του και στην ζωή και τα βιώματα της μητέρας κατά την περίοδο της κύησης.

Στους περισσότερους παραδοσιακούς πολιτισμούς βρίσκουμε πολλά κοινά στοιχεία στην ζωή και την εκπαίδευση των παιδιών.
Έτσι βλέπουμε ότι μέχρι την ηλικία των έξι χρόνων περίπου, το παιδί μένει στο σπίτι κοντά στην μητέρα ή την παραμάνα απ΄ όπου παίρνει και τα πρώτα του μαθήματα-εφόδια για την ζωή. Μέσα από μύθους, παραμύθια, παιγνίδια αλλά και το παράδειγμα των οικείων του προσώπων διαμορφώνει ένα πρώτο χαρακτήρα και αντιλαμβάνεται τη ζωή.
Ο Πλάτωνας στους Νόμους προτείνει συγκεκριμένους κανόνες εκπαίδευσης για τα παιδιά από τριών έως έξι χρόνων. Λέει λοιπόν ότι σ' αυτήν την ηλικία έχουν ανάγκη από διασκέδαση και παιγνίδια, αλλά και είναι η στιγμή να μάθουν κανόνες συμπεριφοράς, μια κάποια πειθαρχία, και η τιμωρία χωρίς να φτάνει στα άκρα πρέπει να χρησιμοποιείται από τους παιδαγωγούς. Επίσης λέει πως πρέπει όλα τα παιδιά αυτής της ηλικίας να συγκεντρώνονται στους ναούς της πόλης τους και να έχουν μια πρώτη επαφή με το Ιερό. Θα υπάρχει μια επόπτρια που θα έχει την ευθύνη και την εξουσία της τιμωρίας των παιδιών. Μέχρι την συμπλήρωση των έξι χρόνων τα παιδιά θα είναι όλα μαζί. Αφού φτάσουν σ' αυτή την ηλικία τότε αγόρια και κορίτσια χωρίζονται. Μα και τα δύο φύλα πρέπει να στραφούν στην εκμάθηση των όπλων. Τ αγόρια θα μάθουν ιππική, τοξοβολία, ακόντιο και σφεντόνα. Όσο για τα κορίτσια λέει ότι μπορούν να μάθουν κάποια θεωρία και χρήση όπλων.
Στην συνέχεια αναφέρεται στα δύο μαθήματα που πρέπει να δωθούν: την γυμναστική, που βοηθά στην ανάπτυξη του σώματος και της ανδρείας και τη μουσική, που συντελεί στην καλλιέργεια της ψυχής. Τη μουσική την χωρίζει σε δύο μέρη: το χορό και την πάλη. Στον χορό πρέπει να γίνεται μίμηση κινήσεων που αξίζει να μιμείται κανείς, όπως είναι οι ένοπλοι χοροί των Κουρητών και των Διοσκούρων. Στην πάλη έχουμε την κόπωση του φυσικού σώματος, όχι με μόνο σκοπό τη νίκη, μα και την απόκτηση σεμνών τρόπων, σωματικής δύναμης και υγείας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι ο πόλεμος ήταν μια πολύ συνηθησμένη κατάσταση για την εποχή και ήταν φυσικό να θέλουν να εκπαιδεύουν τα παιδιά στο να συνηθίζουν στην σύγκρουση τον πονο και την αντιπαλότητα. Επίσης τα παιδιά πρέπει να κάνουν πομπές και λιτανείες σ' όλους τους Θεούς, οπλισμένα ιππεύοντας και κάνοντας τις ανάλογες προσευχές.

Στην Πολιτεία γίνεται μεγάλη αναφορά για την εκπαίδευση των μελλοντικών φυλάκων της πολιτείας όπου με την κατάλληλη γυμναστική, μουσική και μύθους τα παιδιά πρέπει να εκπαιδεύονται, αναπτύσσοντας όλες τους τις αρετές της ανδρείας, του θάρρους, της σωφροσύνης και της αίσθησης της δικαιοσύνης.

Εξετάζοντας τώρα το σύστημα εκπαίδευσης στην Αρχαία Ελλάδα θα δούμε ότι ο άξονας κινείται στο δίπολο γυμναστική-μουσική που συντελεί στην ανάπτυξη ολόκληρης της προσωπικότητας του παιδιού.
Στην Σπάρτη την παιδεία είχε ρυθμίσει με νομοθεσία ο Λυκούργος, κοινή για όλα τα παιδιά, που ζούσαν κι εκπαιδεύονταν ομαδικά με την φροντίδα της πολιτείας. Η οικογένεια δεν είχε δικαίωμα να εκπαιδεύσει το παιδί της όπως ήθελε, το οποίο ανέτρεφε μέχρι την ηλικία των επτά ετών. Στην συνέχεια την ευθύνη των παιδιών είχε η πολιτεία.
Γράμματα μάθαιναν τα απολύτως αναγκαία, όλη η άλλη παιδεία, απόβλεπε στην αποκλειστική εξυπηρέτηση της στρατιωτικά οργανωμένης σπαρτιάτικης πολιτείας.

Ο Λυκούργος είχε νομοθετήσει το "παιδεύεσθαι τα πολλά τους νεωτέρους υπό της των γειραιτέρων εμπειρίας", οι γεροντότεροι δηλαδή Σπαρτιάτες επόπτευαν την εκπαίδευση των παιδιών.
Τα παιδιά υποβάλλονταν σε κοπιαστικές ασκήσεις, τις οποίες επόπτευαν οι Παιδονόμοι, πολίτες της Σπάρτης που είχαν διακριθεί για το θάρρος, την ανδρεία και την ενάρετη ζωή τους.

Η απόχτηση πολεμικών αρετών όπως η ανδρεία, η αυτοθυσία, η πειθαρχία, η αντοχή στους κόπους, στην πείνα, στη δίψα, η καρτερία, η σωφροσύνη, ο σεβασμός στους άρχοντες και στους γεροντότερους, αλλά ακόμα και η άσκηση στην πονηριά ήταν οι σκοποί αυτής της ομαδικής εκπαίδευσης. Ο Ξενοφώντας γράφει ότι ο Λυκούργος επέτρεπε στα παιδιά να οργανώνουν κλεψιές τροφίμων, γιατί σκόπιμα δεν τρεφόταν αρκετά στα κοινά συσσίτια. Συνήθιζαν έτσι ν' αγρυπνούν τις νύχτες, να ενεδρεύουν, να εξαπατούν για να μπορούν να κλέψουν. Έτσι αναπτυσσόταν μια μεγάλη εφευρετικότητα που θα τα βοηθούσε στην ζωή τους σαν ενήλικες.

Ανάλογη ήταν και η εκπαίδευση των κοριτσιών της Σπάρτης. Η άσκηση τους σε αγωνίσματα πάλης, ακοντίου, δρόμου, μέχρι το 20ο έτος(πριν το γάμο), και η ανάπτυξη του αισθήματος της τιμής και του καθήκοντος, απέβλεπε στο να γίνουν υγιείς και ρωμαλέες, ώστε να προσφέρουν στην κοινωνία ικανούς πολίτες.

Στην Αθήνα για την στοιχειώδη παιδεία, που ήταν ιδιωτική, υπήρχαν τα κατώτερα σχολεία, τα διδασκαλεία.

Υπήρχαν οι Γραμματικοί που δίδασκαν γραφή και ανάγνωση, οι Κιθαριστές που δίδασκαν μουσική, οι Παιδοτρίβες που δίδασκαν γυμναστική, οι Κριτικοί που είχαν την ευθύνη να ερμηνεύουν τα παλιά κείμενα και οι Αριθμητικοί και Γεωμέτρες που δίδασκαν τα πρώτα στοιχεία και αρχές της αριθμητικής και γεωμετρίας. Δεν υπήρχε κρατική νομοθεσία που να ρυθμίζει αυτά τα προγράμματα διδασκαλίας αλλά στηριζόταν στην παράδοση. Σκοπός αυτών των προγραμμάτων μαθητείας ήταν η αρμονική διάπλαση του ήθους του παιδιού και κύριο ρόλο σ΄ αυτό έπαιζε η ανάγνωση και η μάθηση υποδειγματικών ποιημάτων και μύθων.

Γι' αυτό το ζήτημα των μύθων, ο Πλάτωνας κάνει εκτεταμένη αναφορά στην Πολιτεία, και λέει ότι είναι στην άμεση ευθύνη των Αρχόντων να επιλέξουν ποιους από αυτούς θα διδάσκονται τα παιδιά έτσι ώστε από την νεαρή και τρυφερή ηλικία να πλαστεί ο χαρακτήρας του ενάρετου αργότερα ενήλικα και πολίτη. " ...Και τους μύθους που εγκρίνουμε θα υποχρεώσουμε τις παραμάνες και τις μητέρες να τους διηγούνται στα παιδιά και να πλάθουν μ' αυτούς τις ψυχές τους πολύ περισσότερο παρ' ό,τι τα σώματα τους με τα χέρια τους...".

Επίσης αποδοκιμάζει την καταναγκαστική μάθηση των παιδιών λέγοντας ότι δεν μαθαίνουμε με δουλικό τρόπο τους ελεύθερους ανθρώπους. Συμβουλεύει να μαθαίνουν τα παιδιά μ' ευχάριστο τρόπο, παίζοντας, για να μπορεί να διακρίνει ο παιδαγωγός την φυσική κλίση του κάθε παιδιού.
Δίνει πολύ μεγάλη σημασία στην μουσική εκπαίδευση των παιδιών, γιατί μ' αυτήν η ψυχή αποκτά ρυθμό και αρμονία, βιώνει την ομορφιά στην φύση και στον εαυτό του, γίνεται "καλός καγαθός".

Οι άνθρωποι, για να πετυχαίνουν στη ζωή τους, για είναι χρήσιμοι στην κοινωνία και καλοί πολίτες, χρειάζονται στη σκέψη τους, στα λόγια τους, σ' όλα τα έργα τους να έχουν τάξη, να έχουν ρυθμό και αρμονία. Αυτά τα στοιχεία τα δίνει η μουσική. Γι' αυτό πρέπει από παιδιά οι άνθρωποι να εκπαιδεύονται σ' αυτά τα στοιχεία.

Η γυμναστική απ' την άλλη έχει τον ίδιο παιδαγωγικό ρόλο σε σχέση με το σώμα, το οποίο δυνάμωνε "προς ανδρείαν", και προφύλασσε τους νέους από τις ηθικές παρεκτροπές.

Ο Πλούταρχος αργότερα στο "Περί παίδων αγωγής", δίνει μεγάλη σημασία στο προσωπικό παράδειγμα που θα πρέπει να δίνουν οι ενήλικες στα παιδιά.Οι δάσκαλοι που αναλαμβάνουν την εκπαίδευση, μας λέει, πρέπει να είναι χωρίς κανένα ψεγάδι και να αποπνέουν στα παιδιά σεβασμό και τάση να μιμηθούν την ζωή των παιδαγωγών τους που θα πρέπει να είναι ενάρετη σε όλα τα επίπεδα.

Αναφέρει τα τρία στοιχεία που πρέπει να συνυπάρχουν για μιαν απόλυτα ενάρετη ζωή, που είναι: η φύση, η συνήθεια και το λογικό και που συσχετίζονται με τους τρεις κόσμους, του σώματος, της ψυχής και του νου.

"...γιατί η φύση δίχως την πνευματική κατάρτιση είναι κάτι τυφλό, αυτή πάλι χωρίς τη φύση είναι λειψό, και η άσκηση χωρίς αυτά τα δύο δεν είναι τίποτε. Κι όπως συμβαίνει με τη γεωργία, που πρώτα πρέπει η γη να είναι εύφορη, κατόπιν ο καλλιεργητής να ξέρει, έπειτα οι σπόροι να είναι γόνιμοι, κατά τον ίδιο τρόπο με τη γη μοιάζει η φύση, με γεωργό ο παιδαγωγός και με σπέρμα τα συμβουλευτικά διδάγματα και οι οδηγίες."
Επίσης τονίζει ότι κέντρο και σκοπός της εκπαίδευσης πρέπει να είναι η φιλοσοφία, που είναι για τις αρρώστιες και τα πάθη της ψυχής το μόνο αποτελεσματικό φάρμακο.

Στην Μινωική Κρήτη βλέπουμε ένα ανάλογο με τις άλλες ελληνικές πόλεις εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο αποτελούνταν από τρεις κύκλους.
Ο πρώτος κύκλος που αφορούσε την εκπαίδευση των παιδιών, περιελάμβανε τη μάθηση της γλώσσας, της γραφής, της μουσικής και της ζωγραφικής. Οι άλλοι δύο κύκλοι αφορούσαν μεγαλύτερες ηλικίες, από την εφηβεία και μετά, και περιελάμβαναν μαθηματικά, αστρονομία, αρχιτεκτονική, συμβολολογία, ιατρική-φαρμακολογία.
Στον πρώτο κύκλο, οι ύμνοι που επικαλούνταν και εξυμνούσαν τους Θεούς, οι εποποιίες των ηρώων και τα τραγούδια πένθιμα ή χαρούμενα, κατείχαν σημαντική θέση.

Όμως και το άμεσο οικογενειακό ή ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον ασκούσε επιρροή στους νεαρούς Μινωϊτες και υπήρχε μεγάλος σεβασμός στους γέροντες που ήταν επιφορτισμένοι με την αγωγή των παιδιών.
Η Κρήτη είναι ο πολιτισμός όπου η εκπαίδευση αγοριών και κοριτσιών είναι περίπου κοινή. ΄Ετσι εκπαιδεύονταν πέρα από τα θεωρητικά μαθήματα σε τοξοβολία, κυνήγι, οπλασκία, ιερούς χορούς, αγώνες δρόμου, ιππικούς αγώνες, πάλη και πυγμαχία.
Υπήρχαν τα "παιδαγωγεία" στα οποία τα παιδιά μυούνταν σ' όλες τις κοινωνικό-πολιτικές δραστηριότητες της κοινότητας, και ήταν ανάλογα με τα πεδία δράσης της κάθε κοινωνικής κάστας και επαγγελματικής συντεχνίας.

Μέσα από ειδικές μυητικές διαδικασίες περάσματος από την παιδική ηλικία στην εφηβεία και κατόπιν στην ενηλικίωση, έπρεπε το άτομο να μεταμορφωθεί σε τέλειο και ενεργό μέρος της κοινωνίας. Στην Κρήτη, παράλληλα με τις ιερές συντεχνίες των Κυκλώπων, Δακτύλων και Κουρητών για την μύηση των ανδρών, υπήρχαν και οι ιερές αδελφότητες των Αιγών, 'Αρκτων και Μελισσών για την μύηση των γυναικών.
Στην Αίγυπτο, όπως και σε όλους τους λαούς της Ανατολής, είναι το Ιερατείο που έχει την ευθύνη για την εκπαίδευση των παιδιών.
Η γνώση της γραφής και της ανάγνωσης ήταν η κυριότερη σπουδή στα σχολεία των Γραφέων, που αποτελούσε και κοινωνική κάστα. Παράλληλα διδάσκονταν μαθηματικά, λογοτεχνία, μουσική και γυμναστική.
Η αγωγή έπαιρνε κυρίως τη μορφή πατρικών συμβουλών. Ο δάσκαλος με τον μαθητή βρισκόταν σε αυτή τη σχέση.

Οι γόνοι αριστοκρατικών οικογενειών είχαν τον δικό τους παιδαγωγό, ενώ στις φτωχότερες οικογένειες ο πατέρας ήταν εκείνος που δίδασκε στους γιους το επάγγελμα του και η μητέρα που είχε την ευθύνη για προετοιμάσει τις κόρες για την ενήλικη ζωή τους.
Το αιγυπτιακό σχολείο ήταν στενά συνδεδεμένο με τις θρησκευτικές αντιλήψεις και λατρείες, όπως άλλωστε και κάθε δραστηριότητα των Αιγυπτίων, που μπορούν να διακρίνουν τον Θεό σε καθετί.

Η εκπαίδευση είχε σαν σκοπό να προετοιμάσει τους μελλοντικούς Ιερείς, τα ανώτερα διοικητικά στελέχη, γραφείς και επιστήμονες. Τα παιδιά μετά από μακριά δοκιμασία εισαγόταν σε ηλικία 10 ετών στα διάφορα σχολεία, όπου φοιτούσαν μέχρι την ηλικία της εφηβείας.

Περνώντας στην Αμερικάνικη ήπειρο και συγκεκριμένα στον πολιτισμό των Ίνκας, βλέπουμε ότι η εκπαίδευση ήταν διαφορετική για κάθε κοινωνική τάξη. Οι ευγενείς μαθήτευαν στα Yachaihuasis(Οίκοι της Γνώσης) που αφορούσε τα αγόρια και στα Acclahuasis(Οίκοι των Ηλιακών Παρθένων) τα κορίτσια. Εκεί προετομάζονταν οι νέοι που στο μέλλον θα βοηθούσαν στην διακυβέρνηση της Αυτοκρατορίας.
Οι σπουδές διαρκούσαν 4 χρόνια. Δινόταν ιδιαίτερο βάρος στη φιλοσοφία, τη θεολογία, στην πολιτική και διακυβέρνηση των λαών. Η γεωγραφία, τα μαθηματικά, η μηχανική και η οικονομία ήταν επίσης σημαντικές ύλες. Για την διαμόρφωση του χαρακτήρα διδάσκονταν μουσική, ποίηση και θέατρο.

Οι λαϊκές τάξεις δεχονταν την εκπαίδευση από τους γονείς. Όταν αυτοί πήγαιναν στη δουλειά, οι Γέροντες αναλάμβαναν τα παιδιά και είχαν το δικαίωμα να τα τιμωρήσουν, να τα διορθώσουν και να τα συμβουλέψουν. Αργότερα, ο δάσκαλος των όπλων, έδινε μια προστρατιωτική εκπαίδευση στα αγόρια, ενώ αυτά ήδη δούλευαν στα χωράφια και πρόσφεραν υπηρεσίες στην κοινότητα.

Στην Βόρειο Αμερική η εκπαίδευση παίρνει λίγο διαφορετικό χαρακτήρα, λόγω της δομής και οργάνωσης των φυλών που δεν είναι ένα οργανωμένο κράτος όπως αυτά που έχουμε δει μεχρι τώρα.
Ο Ινδιάνος εκφράζει μέσα από την ζωή του, τα ήθη και έθιμα του, αρετές όπως αυτές της ελευθερίας και της άμεσης επαφής του με την φύση. Αντιλαμβάνεται τον εαυτό του σαν ένα αναπόσπατο κομμάτι της φύσης και βλέπει παντού γύρω του την έκφραση μιας ανώτερης Οντότητας, του Θεού.

Σε όλες τις ινδιάνικες φυλές οι γονείς έδειχναν μεγάλη στοργή και φροντίδα στα παιδιά τους. Ο πατέρας προετοιμάζει την ξύλινη κούνια που πρόκειται να γίνει το φορητό κρεβάτι του βρέφους μεχρι να περπατήσει.

Ο παπούζε(παιδί), είχε πρώτα ένα παιδικό όνομα, το οποίο αργότερα αντικαθιστάται από το όνομα που θα έχει σε όλη την υπόλοιπη ζωή του. Το όνομα αυτό το αποκτά στην πρώτη του μάχη και φανερώνει τον χαρακτήρα του και τον τρόπο που αντιμετωπίζει τις δυσκολίες της μάχης αυτής.

'Εχουν ξεχωριστά παιγνίδια για τα αγόρια, ιππασία και σκοποβολή, και για τα κορίτσια, κούκλες, μίμηση της μητέρας και προετοιμασία για να αναλάβει την ευθύνη της δικής της οικογένειας. Επίσης μαθαίνουν κολύμπι και κωπηλασία.

Σε πολλές φυλές αγαλματάκια που αναπαριστούν θεότητες, διανέμονται σε καθορισμένες τελετουργίες κι έτσι οι Ιερές παραδόσεις της φυλής εντυπώνονται στα παιδιά.

Είναι λάθος να νομίζουμε ότι τα παιδιά των Ινδιάνων στερούνται ανώτερης καθοδήγησης. Ωστόσο αυτή πραγματώνεται μέσα από ηθικές νουθεσίες, η σωματική τιμωρία είναι εξαιρετικά σπάνια.

Μεγάλη σημασία δίνεται στο κυνήγι και στην πολεμική εκπαίδευση αφού και τα δύο είναι αναπόσπαστα μέρη της ζωής και της επιβίωσης τους. Από μικρά παιδιά μάθαιναν τις συνήθειες των ζώων και πως ν' ανακαλύπτουν τα ίχνη τους. Μπορούσαν ν' ακολουθούν ένα ζώο ώρες ολόκληρες με επιμονή και υπομονή ώσπου να το παγιδέψουν.

Γύρω στην ηλικία των δεκαπέντε ετών το αγόρι αναλαμβάνει μια μοναχική νηστεία και αγρύπνια, κατά την διάρκεια της οποίας καθοδηγείται απ' το τοτέμ του, ή μαγικό πνεύμα ,σχετικά με την μελλοντική του πορεία. Στην ηλικία των δεκατριών χρόνων περνούν και τα κορίτσια από μια παρόμοια δοκιμασία, που σηματοδοτεί την ενηλικίωση τους.

Ολοκληρώνοντας το πέρασμα σε μερικούς από τους πιο σημαντικούς και χαρακτηριστικούς πολιτισμούς της αρχαιότητας, βασισμένους σε παραδοσιακά μοντέλα ανάπτυξης, βλέπουμε πολλές ομοιότητες στον τομέα της εκπαίδευσης.

Το πιο σημαντικό ίσως στοιχείο που μπορούμε να επισημάνουμε, είναι ότι το παιδί από πολύ μικρή ηλικία πρέπει να βιώσει τα στοιχεία εκείνα που θα το βοηθήσουν και θα το ωθήσουν να γίνει ένας υπεύθυνος και συνειδητός πολίτης.

Η εκπαίδευση όπως προαναφέρθηκε αφορούσε ολόκληρη την προσωπικότητα του ατόμου, με σκοπό να την προετοιμάσει να δεχτεί την κατάλληλη στιγμή, μέσα από δοκιμασίες μυητικού τύπου, το πνεύμα.
Στις σημερινές κοινωνίες, που δεν είναι παραδοσιακές, σαν εκπαίδευση νοείται η συσσώρευση νοητικών πληροφοριών που σε τίποτα δεν βοηθούν τον άνθρωπο στην εξέλιξη του αλλά αντίθετα τον οδηγούν σε αδιέξοδα ατομικού και ομαδικού τύπου.

Έλεγαν οι αρχαίοι φιλόσοφοι ότι η Γνώση είναι Φως και ότι το Φως νικάει τα Σκοτάδια. 'Ετσι τα σκοτάδια του ζωϊκού εγώ θα μεταμορφωθούν σε λάμψη της Συνείδησης σ' όλους τους πολίτες.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
· Πλάτωνα: Νόμοι
· Πλάτωνα: Πολιτεία
· Πλούταρχου: Περί παίδων αγωγής
· Α.Παπαθανασόπουλου: Ανθρωπιστική παιδεία
· Α.Χουρδάκη: Η Αγωγή στη Μινωική Κρήτη
· Λ.Σπένσε: Ινδιάνοι
· Φ.Σουάρτζ: Μύθοι και παραδόσεις της Αρχαίας Αμερική

ΟΤΑΝ ΘΑ ΠΕΣΕΙ Η ΠΡΩΤΗ ΒΡΟΧΗ



ΟΤΑΝ ΘΑ ΠΕΣΕΙ Η ΠΡΩΤΗ ΒΡΟΧΗ

Όταν θα πέσει η πρώτη βροχή,
τότε θα ΄ρθει και ο πρώτος χωρισμός.
Και όταν θα απομείνουμε,
άδειοι και μοναχοί,
μέσα στις γυμνές και κρύες του φθινοπώρου μέρες
τότε ίσως και να το νιώσουμε
το πόσο βαθιά είχαμε κάποτε αγαπηθεί.

Ύστερα η μνήμη θα γυρνά σε μέρη παλιά, ψάχνοντας κομμάτια ζωής νοσταλγικά, σε απλά καθημερινά, σε αλήθειες που καλύφθηκαν πίσω από επιτηδευμένα
ψέμματα. Κι όμως όλα χάθηκαν. Έμειναν οι λέξεις να πιστοποιούν πως κάποτε μαζί ζήσανε .
Ένα κορίτσι έφυγε κι έμεινε η γυναίκα που αναζητά ένα άλλο ταξίδι, μια άλλη νύχτα για ν' αγαπηθεί και ν' αγαπήσει. Ο κύκλος έκλεισε. Τ' αστέρια μετρήθηκαν.

ΒΑΣΩ ΜΠΡΑΤΑΚΗ

andre kohn


Πώς αντιμετωπίζεται διατροφικά το αυξημένο ουρικό οξύ


 
Ουρικό οξύ & διατροφή: Τέσσερις συμβουλές-κλειδιά για να το ρίξετε 
Πώς αντιμετωπίζεται διατροφικά το αυξημένο ουρικό οξύ

Η υπερουριχαιμία (αυξημένα επίπεδα ουρικού οξέος) είναι πολύ συχνή στο γενικό πληθυσμό. Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής έχει βρεθεί ότι 50% των ενηλίκων παρουσιάζουν υπερουριχαιμία. Συνήθως συνυπάρχει με άλλα νοσήματα όπως υπέρταση, μεταβολικό σύνδρομο, καρδιαγγειακά, διαβήτη ή παχυσαρκία. Εάν δεν προσεχθεί μπορεί να οδηγήσει σε μία από τ
ις πιο συχνές φλεγμονώδεις παθήσεις των αρθρώσεων, την ουρική αρθρίτιδα. Επομένως είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι ακριβώς σημαίνουν οι υψηλές συγκεντρώσεις ουρικού οξέος για τον οργανισμό και πώς μπορούμε να τις μειώσουμε μέσω αλλαγής των διατροφικών μας συνηθειών.

Ουρικό οξύ

Το ουρικό οξύ παράγεται από όλα τα κύτταρα του οργανισμού, κυκλοφορεί στο αίμα και αποβάλλεται μέσω των ούρων. Πρόκειται για το τελικό προιόν της αποικοδόμησης των πουρινών. Οι πουρίνες αποτελούν βασικό συστατικό των νουκλεϊκών οξέων (DNA, RNA) του οργανισμού μας, αλλά ανευρίσκονται επίσης και σε πλήθος τροφών (κυρίως σε πρωτεινούχες τροφές). Κατά τη διάσπασή τους δίνουν ουρικό οξύ το οποίο και αποβάλλεται από τα νεφρά. Οι φυσιολογικές τιμές ουρικού οξέος στο αίμα κυμαίνονται μεταξύ 3,5-7,2 mg /dl στους άνδρες, 2,6-6,0 mg / dl στις γυναίκες και 2,0-5,5 mg /dl στα παιδιά. Θα πρέπει να τονιστεί ότι το ουρικό οξύ δεν αποτελεί μόνο ένα τελικό προιόν αποικοδόμησης αλλά σε φυσιολογικές ποσότητες έχει ένα σημαντικό προστατευτικό ρόλο διότι είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό και εκκαθαριστής υψηλής δραστικότητας ελευθέρων ριζών. Μάλιστα διάφορες έρευνες έχουν δείξει κατά καιρούς ότι μπορεί να συνεισφέρει στη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στους ανθρώπους και στη χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης καρκίνου.

Υπερουριχαιμία και ουρική αρθρίτιδα

Παρόλα αυτά η συσσώρευσή του στον οργανισμό δημιουργεί διάφορα προβλήματα. Τιμές ουρικού οξέος πάνω από 7mg/dl συνιστούν αυτό που λέμε ‘υπερουριχαιμία’. Κατά την υπερουριχαιμία αυτό που συμβαίνει είναι η δημιουργία κρυστάλλων ουρικού, οι οποίοι επικάθονται σε διάφορα σημεία του σώματος (κυρίως στις αρθρώσεις και στα νεφρά) προκαλώντας βλάβες και πόνο. Η υπερουριχαιμία μπορεί να προκαλέσει ουρική αρθρίτιδα αλλά και νεφρικές βλάβες. Συνήθη αίτια υπερουριχαιμίας είναι η μειωμένη αποβολή ουρικού οξέος από τα νεφρά ή η αυξημένη σύνθεση του λόγω μεταβολικών διαταραχών- πχ έλλειψη ορισμένων ενζύμων λόγω γενετικών ανωμαλιών έχει ως αποτέλεσμα αυξημένη σύνθεση πουρινών, οι οποίες με τη σειρά τους αυξάνουν την παραγωγή ουρικού οξέος.

Διαιτητική αντιμετώπιση

Σε συνδυασμό με την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή (στις περιπτώσεις που κρίνεται αναγκαία), η διατροφή μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο για τη μείωση των επιπέδων του ουρικού οξέος. Πιο συγκεκριμένα, επειδή όπως προαναφέρθηκε η κύρια πηγή παραγωγής ουρικού οξέος είναι οι πουρίνες, η κυριότερη σύσταση για τη διαιτητική αντιμετώπιση της υπερουριχαιμίας είναι ο περιορισμός των τροφίμων που είναι πλούσια σε πουρίνες. Τέτοιες τροφές είναι οι αντσούγιες, τα εντόσθια, οι ρέγκες, το σκουμπρί, τα αλλαντικά, οι σαρδέλες, τα θαλασσινά (γαρίδες, οστρακοειδή, αστακός, κ.λ.π.), οι σούπες και οι ζωμοί κρεάτων, τα σπαράγγια, το σπανάκι, το κουνουπίδι, τα μανιτάρια και το κυνήγι. Επιπλέον επειδή το κόκκινο κρέας αποτελεί επίσης σημαντική πηγή πουρινών προτείνεται η μερική αντικατάστασή του από σόγια: Από μελέτες έχει βρεθεί ότι η σόγια αυξάνει την απέκκριση και κάθαρση του ουρικού οξέος από τα νεφρά. Γενικότερα σε ασθενείς με αυξημένα επίπεδα ουρικού οξέος συστήνεται η κύρια πηγή πρωτεϊνικής πρόσληψης να είναι τα γαλακτοκομικά προιόντα χαμηλά σε λιπαρά και η σόγια.

Ταυτόχρονα σε περιπτώσεις υπερουριχαιμίας θα πρέπει να καταναλώνονται επαρκείς ποσότητες νερού (>2λίτρα ημερησίως), καθώς το νερό συμβάλλει στην αποβολή ουρικού από τον οργανισμό και περιορίζει τη δημιουργία κρυστάλλων ουρικού.

Επίσης η πρόσληψη αλκοόλ θα πρέπει να μετριαστεί, καθώς έχει βρεθεί ότι η αιθανόλη όχι μόνο αυξάνει την παραγωγή ουρικού αλλά συγχρόνως μειώνει και την αποτελεσματικότητα των φαρμάκων που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία της υπερουριχαιμίας.

Σε περιπτώσεις παχυσαρκίας συνιστάται η απώλεια βάρους: η διατήρηση ενός σωματικού βάρους μέσα σε φυσιολογικά πλαίσια συμβάλλει στην αντιμετώπιση της υπερουριχαιμίας. Παρόλα αυτά χρειάζεται προσοχή- η απώλεια βάρους θα πρέπει να είναι σταδιακή και το διαιτολόγιο θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένο ανάλογα. Οι στερητικές δίαιτες χωρίς προσεκτικό υπολογισμό της πρόσληψης πουρινών επιδεινώνουν την κατάσταση.

Τέλος καλό θα είναι να αποφεύγονται τα βαριά και μεγάλα γεύματα, ιδιαίτερα κατά τις βραδυνές ώρες καθώς προάγουν το σχηματισμό κρυστάλλων ουρικού νατρίου.

Συνοψίζοντας, οι διατροφικοί χειρισμοί είναι σημαντικοί για την αντιμετώπιση της υπερουριχαιμίας και τον περιορισμό των συμπτωμάτων που προκαλεί η ουρική αρθρίτιδα. Επομένως δεν αρκεί απλώς η λήψη της κατάλληλης φαρμακευτικής αγωγής αλλά χρειάζεται να γίνουν και ουσιαστικές αλλαγές στον τρόπο διατροφής των συγκεκριμένων ασθενών. Η σταδιακή υιοθέτηση των παραπάνω συμβουλών κρίνεται κάτι παραπάνω από απαραίτητη προκειμένου να προληφθεί η εμφάνιση ουρικής αρθρίδας αλλά και για να βελτιωθεί ουσιαστικά η καθημερινότητα και η ποιότητα ζωής των ανθρώπων που ήδη πάσχουν από αυτή.

iatronet.gr

Tiramisu muffins

Tiramisu muffins
Bαθμολογία:
       
1 ψήφοι
Προστέθηκε από , 20.01.09

 

Τι χρειαζόμαστε:

  • 100 γρ μπισκοτα σαβουαρ (21 κομματια περιπου)
  • 150 γρ αλευρι
  • 1 κουταλακι μπεικιν
  • ½ κουταλακι σοδα
  • 1 αυγο
  • 80 γρ. ζαχαρη
  • 100 γρ. βουτυρο
  • 250 γρ ξυνογαλο
  • 4 κουταλιες εσπρεσσο καφε διαλυμενο σε νερο
  • 2 κουταλιες αμαρετο
  • 150 γρ τυρι μασκαρπονε
  • 1 πακετακι βανιλινη
  • 3 κουταλιες κακαο
Στα γρήγορα
Κατηγορία
Μέθοδος









Φτιάχνει 12 τεμαχια

Πως το κάνουμε:

Διαβάστε περισότερο: Tiramisu muffins  

Άνδρας: Λούσιμο συχνό ή σωστό;

πηγή http://www.facebook.com/photo.php?fbid=304263626347681&set=a.264670413640336.59006.264580240316020&type=1&theater
 
Άνδρας: Λούσιμο συχνό ή σωστό;
της Σόνυας Δεσπότη

Το λούσιμο δεν πρέπει να γίνεται μηχανικά, αλλά να συμβάλλει και στη διατήρηση της υγείας των μαλλιών.

Για να είναι το λούσιμο ευεργετικό:
• Προσέξτε τη θερμοκρασία του νερού: Το πολύ ζεστό νερό μπορεί να ερεθίσει το τριχωτό της κεφαλής και να εντείνει τη λιπαρότητα.

• Απλώστε το σαμπουάν με τις άκρες των δαχτύλων στις ρίζες και το τριχωτό, κάνοντας μασάζ με μικρές κυκλικές κινήσεις ώστε να διεγείρετε την κυκλοφορία του αίματος.

• Ξεπλύνετε καλά, αφήνοντας το νερό να τρέχει από την κορυφή του κεφαλιού. Μην τρίβετε τα μαλλιά σας, γιατί τα βρεγμένα μαλλιά είναι πιο ευαίσθητα στη φθορά.

• Στο τελευταίο ξέβγαλμα, περάστε απαλά τα δάχτυλα μέσα από τα μαλλιά σας, για να βεβαιωθείτε ότι το σαμπουάν έχει ξεπλυθεί εντελώς. Ελέγξτε, επίσης, αν το νερό είναι εντελώς καθαρό, χωρίς σαπουνάδα.

• Τρεις φορές την εβδομάδα είναι αρκετές για να λούζεστε, ακόμη κι αν γυμνάζεστε καθημερινά. Για να απομακρύνετε τον ιδρώτα, ξεβγάλτε το κεφάλι σας μόνο με νερό.

Tip
Για να απομακρύνετε κατάλοιπα προϊό­ντων styling και ρύπους από το περι­βάλλον, λουστείτε με σαμπουάν για βαθύ καθα­ρι­σμό, ανεξάρτητα από τον τύπο των μαλλιών σας, μία φορά το μήνα.

vita.gr

 σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ "Περιμένοντας το βράδυ"


 

ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ "Περιμένοντας το βράδυ"

Δεν ξέρω πώς, δεν ξέρω πού, δεν ξέρω πότε, όμως τα βραδιά
κάποιος κλαίει πίσω από την πόρτα
κι η μουσική είναι φίλη μας – και συχνά μέσα στον ύπνο
ακούμε τα βήματα παλιών πνιγμένων ή περνούν μες
στον καθρέφτη πρόσωπα
που τα είδαμε κάποτε σ’ ένα δρόμο η ένα παράθυρο
και ξανάρχονται επίμονα
σαν ένα άρωμα απ’ τη νιότη μας – το μέλλον είναι άγνωστο
το παρελθόν ένα αίνιγμα
η στιγμή βιαστική κι ανεξήγητη.
Οι ταξιδιώτες χάθηκαν στο βάθος
άλλους τους κράτησε για πάντα το φεγγάρι
οι καγκελόπορτες το βράδυ ανοίγουνε μ’ ένα λυγμό
οι ταχυδρόμοι ξέχασαν το δρόμο
κι η εξήγηση θα ‘ρθει κάποτε
όταν δεν θα χρειάζεται πια καμία εξήγηση

Α, πόσα ρόδα στο ηλιοβασίλεμα – τι έρωτες Θέε μου, τι ηδονές
τι όνειρα, ας πάμε τώρα να εξαγνιστούμε μες στη λησμονιά.

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Η συμβουλή της ημέρας!

πηγή http://www.facebook.com/photo.php?fbid=347022158722515&set=a.220205228070876.51146.100243396733727&type=1&theater

Η συμβουλή της ημέρας!
____________________

Ξέρατε ότι τα καρύδια είναι μια από τις πλουσιότερες πηγές των ωφέλιμων ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, μειώνουν τον κίνδυνο καρδιοπάθειας αλλά και την «κακή» χοληστερίνη στο αίμα; Αντικαταστήστε λοιπόν ένα ανθυγιεινό κολατσιό με μια χούφτα καρύδια!
 σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Μαραθοτηγανίτες απο τη Σέριφο

Μαραθοτηγανίτες απο τη Σέριφο
Bαθμολογία:
       
3 ψήφοι
Προστέθηκε από , 09.08.09
 

Περιγραφή

Γρήγορη και πεντανόστιμη συνταγή για κάθε ώρα και περίσταση!

photo: july88

    Τι χρειαζόμαστε:

    • 1 ματσάκι μάραθο
    • 1 κρεμμύδι
    • 350 γρ. αλεύρι περίπου
    • αλάτι
    • πιπέρι
    • νερό όσο πάρει ο χυλός
    • λάδι για τηγάνισμα.
    Στα γρήγορα
    Κατηγορία
    Μέθοδος
    Διατροφή
    Κουζίνα











    Φτιάχνει Ανάλογα...

    Πως το κάνουμε:

    Διαβάστε περισότερο: Μαραθοτηγανίτες απο τη Σέριφο 
    σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

    ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ

    πηγή http://www.facebook.com/photo.php?fbid=382932225113169&set=a.136809996392061.29371.135792846493776&type=1&theater 

    ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ (Χαλκίδα 8 Μαρτίου 1904, Αθήνα 19 Σεπτεμβρίου 1949 )

    Ο Νίκος Σκαλκώτας ήταν συνθέτης του 20ού αιώνα. Ήταν μέλος της Δεύτερης Βιεννέζικης Σχολής και είχε επιρροές τόσο από την κλασική μουσική όσο και από την Ελληνική παραδοσιακή μουσική.

    Σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του ο Σκαλκώτας παρέμεινε πιστός στα νεοκλασικά ιδανικά της "Νέας Αντικειμενικότητας" (Neue Sachlichkeit)
    και της "απόλυτης μουσικής" που διακηρύχθηκαν το 1925. Όπως ο Σένμπεργκ, καλλιέργησε επίμονα κλασικές φόρμες, αλλά ο κατάλογος των έργων του χωρίζεται σε έργα ατονικά και δωδεκαφθογγικά, και σε τονικά έργα, ενώ και οι δύο κατηγορίες εκτείνονται χρονικά σε όλη τη συνθετική του καριέρα. Αυτή η φαινομενική ανομοιογένεια μπορεί να εντάθηκε από την αγάπη του για την ελληνική παραδοσιακή μουσική. Παρόλα αυτά, παρέμεινε σκεπτικιστής στις προσπάθειες των Ελλήνων συγχρόνων του να την ενσωματώσουν στο σύγχρονο συμφωνικό στυλ, και μόνο σε ένα μεγάλο έργο αντιπαρέθεσε και ανάμειξε το παραδοσιακό, το ατονικό και το δωδεκαφθογγικό στυλ: η προγραμματική μουσική στο παραμυθόδραμα του Χρήστου Ευελπίδη "Με του Μαγιού τα μάγια" ο Σκαλκώτας ήταν προφανώς απρόθυμος να αναπτύξει το είδος αυτό των δομικών και στυλιστικών τάσεων που θα είχε προδώσει τα ιδανικά του για ενοποίηση, τα οποία είχε κληρονομήσει από τον Σένμπεργκ. Έτσι μπορεί να ιδωθεί σαν ένας σύνδεσμος ανάμεσα στην Δεύτερη Σχολή της Βιέννης, τη σχολή του Μπουζόνι και του Στραβίνσκι. Ο Σκαλκώτας ήταν ικανός να συνδέει διαφορετικά και κατά κάποιο τρόπο αντιθετικά στοιχεία και να μη συμβιβάζεται, αλλά μάλλον να εμπλουτίζει τη δική του αυθεντικότητα, ποικιλία και δύναμη έκφρασης. Παρόλα αυτά η μουσική του είχε μόνο περιορισμένη επιρροή στις μεταπολεμικές τάσεις, ακόμα και στην Ελλάδα, πιθανόν εξ αιτίας των χωρίς συμβιβασμούς απαιτήσεων του τόσο από τον ακροατή όσο και από τον εκτελεστή, και των φαινομενικά συντηρητικών δομικών και θεματικών του προτιμήσεων.
    ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

     σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

    Φθινοπωρινή μαγεία στη διακόσμηση

    πηγή http://www.facebook.com/photo.php?fbid=304267866347257&set=a.289343191173058.65979.264580240316020&type=1&theater

    Φθινοπωρινή μαγεία στη διακόσμηση
     
    Αξιοποιήστε φυσικά υλικά για να δώσετε χρώμα στον χώρο σας. Κατακόκκινα μήλα, κολοκύθες στο χρώμα του ήλιου και φθινοπωρινά φύλλα δημιουργούν μια φυσική όαση ξεκούρασης και χαλάρωσης

    Γράφει η Νέλλη Παρασκευοπούλου

    Τα υπέροχα φθινοπωρινά χρώματα χαρίζουν ζεστασιά και θαλπωρή στο σπίτι μας καθώς ο καιρός αρχίζει να ψυχραίνει. Κατακόκκινα μήλα, κολοκύθες στο χρώμα του ήλιου και φθινοπωρινά φύλλα δημιουργούν μια φυσική όαση ξεκούρασης και χαλάρωσης.

    ✿⊱╮ Διατηρήστε μερικά φθινοπωρινά φύλλα. Μπορείτε να τα σιδερώσετε ανάμεσα σε κόλλες κερωμένου χαρτιού, να τα αφήσετε στον φούρνο μικροκυμάτων για μερικά δευτερόλεπτα, να τα περάσετε σε ένα διάλυμα γλυκερίνης ή να τα πιέσετε ανάμεσα στις σελίδες μιας βαριάς εγκυκλοπαίδειας. Οταν ξεραθούν, χρησιμοποιήστε τα για να στολίσετε το σπίτι, είτε μέσα σε βάζα, δημιουργώντας συνθέσεις μαζί με εποχιακά φρούτα, ή ακόμα και σαν σουβέρ για το ποτό σας.

    ✿⊱╮ Τέχνη που... τρώγεται. Αγοράστε άφθονα φρούτα εποχής, όπως μήλα, αχλάδια, κολοκύθες, ξηρούς καρπούς, καλαμπόκι και γεμίστε μια απλή ξύλινη γαβάθα με τους φθινοπωρινούς καρπούς της φύσης. Μπορείτε να στολίσετε με αυτόν τον τρόπο το ράφι πάνω από το τζάκι ή τον μπουφέ της κουζίνας. Απολαύστε τα φρούτα στο καθημερινό σας μενού και συμπληρώστε τη σύνθεση μετά κάθε γεύμα.

    ✿⊱╮ Οταν αρχίζει να σουρουπώνει, και πριν ανάψετε τα φώτα, δημιουργήστε ρομαντική ατμόσφαιρα ανάβοντας μερικά κεριά από φυσικό μελισσοκέρι. Το απαλό τους άρωμα είναι ευεργετικό για την ψυχική διάθεση.

    ✿⊱╮ Αντιγράψτε τα χρώματα της φύσης, προσθέτοντας στη διακόσμηση του σπιτιού ένα ριχτάρι και μαξιλάρια στις αποχρώσεις του φθινοπώρου: πορτοκαλί, χρυσαφί, μπορντό, μελί, βαθύ πράσινο. Συνοδέψτε το πρωινό σας με κούπες του καφέ με φθινοπωρινά σχέδια.

    ✿⊱╮ Φτιάξτε μια ατζέντα για το φθινόπωρο, στολίζοντας ένα απλό τετράδιο με σκληρό εξώφυλλο με μερικά αποξηραμένα φθινοπωρινά φύλλα. Συγκεντρώστε στην ατζέντα σας τις αγαπημένες σας φθινοπωρινές συνταγές, τα ραντεβού της εποχής, τις καθημερινές σας σκέψεις, τα ωράρια των παιδιών, το δικό σας πρόγραμμα για τον ελεύθερο χρόνο.

    ✿⊱╮ Το φθινόπωρο συνδέεται με το στοιχείο του νερού. Τα πουλιά αποδημούν, τα φύλλα των δέντρων πέφτουν, ο οργανισμός μας αρχίζει την προετοιμασία για να αντιμετωπίσει το κρύο του χειμώνα. Ακολουθήστε τους ρυθμούς της φύσης τοποθετώντας μια γαβάθα με νερό στο σημείο του σπιτιού που προτιμάτε. Παρατηρήστε πώς εξατμίζεται το νερό, και κάθε φορά που θα προσθέτετε όσο χρειάζεται αφιερώστε λίγο χρόνο στα δικά σας συναισθήματα, και τα πράγματα που ίσως θέλετε να απομακρυνθούν από τη ζωή σας.

    Ετοιμάστε το σπίτι
    Σε λίγο θα κλείσουμε τα παράθυρα και θα χρειαστεί να ανάψουμε τη θέρμανση. Φροντίστε εγκαίρως τις μικρές λεπτομέρειες που θα σας εξασφαλίσουν μια υγιεινή και καθαρή ατμόσφαιρα μέσα στο σπίτι.

    ■ Αδειάστε το ψυγείο και καθαρίστε το σχολαστικά. Πετάξτε όσα τρόφιμα έχουν χαλάσει, κάντε απόψυξη και πλύντε τα ράφια με ένα μείγμα από νερό και σόδα μαγειρικής για να απομακρύνετε τις δυσάρεστες οσμές.

    ■ Ξεσκονίστε καλά τα καλοριφέρ με ιδιαίτερη προσοχή στο πίσω μέρος όπου μαζεύεται σκόνη.

    ■ Κάντε συντήρηση στα κλιματιστικά και καθαρίστε τα φίλτρα.

    ■ Φωνάξτε τον ειδικό για να καθαρίσει τον καυστήρα της θέρμανσης, για να αποφύγετε δυσάρεστες εκπλήξεις, αλλά και να εξασφαλίσετε την ομαλή και ασφαλή λειτουργία.

    ■ Καθαρίστε τις καμινάδες για να λειτουργήσει σωστά το τζάκι και να αποφύγετε το δυσάρεστο φαινόμενο της κάπνας.

    ■ Φροντίστε να κατεβάζετε κάθε μέρα τα σκουπίδια. Με κλειστά παράθυρα οι οσμές παραμένουν στην ατμόσφαιρα.

    ■ Αν αγοράσατε καινούργια έπιπλα ή χαλί, φροντίστε να το αφήσετε έξω μερικές μέρες για να αεριστεί καλά πριν τα βάλετε μέσα στο σπίτι. Αν έχετε σκοπό να βάψετε ένα δωμάτιο, κάντε το πριν ψυχράνει πολύ ο καιρός, ώστε να μπορείτε να αφήσετε ανοικτά τα παράθυρα. Προτιμήστε οικολογικές μπογιές σε κάθε περίπτωση.

    ■ Καθαρίστε με ατμό τα χαλιά και τις ταπετσαρίες των επίπλων, καθώς και το στρώμα του κρεβατιού για να απομακρύνετε τα ακάρεα που προκαλούν αλλεργίες.

    ■ Αν σας αρέσει να ανάβετε κεριά μέσα στο σπίτι, προτιμήστε τα κεριά από φυσικό μελισσοκέρι ή παραφίνη καλής ποιότητας. Αποφύγετε με κάθε τρόπο τις θερμάστρες με κηροζίνη. Προτιμήστε μια ηλεκτρική θερμάστρα που δεν μολύνει την ατμόσφαιρα.

    ethnos.gr
     σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

    Δημοφιλείς αναρτήσεις