Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2012

Ψυχη και Αθανασια κατα την Ελληνικη σκεψη

Ευαγγελία Τσακίρη.
 
" Ο Δημιουργος Θεος επλασε την ανθρωπινη ψυχη χορηγησας εις αυτην το θεικον της στοιχειο, το ελλογον, της εδωσε νουν εκ του Νοος του, το <<λογιστικον>> [Τιμαιος], τα αλλα δυο ομως μερη της, τα ατελη και θνητα, δηλαδη το <<επιθυμητικον>> και το <<θυμοειδες>>, ειναι δημιουργηματα των κατωτερων θεων, των εγκοσμιων. Αυτοι αναλαμβανουν να κατασκευασουν αυτα 
τα θνητα της μερη και να ρυθμισουν τις λειτουργιες του ανθρωπινου οργανισμου.
Με την αποδοση της προικοδοτησεως της ψυχης με τα δυο χοικα, θνητα της μερη, του επιθυμητικου και του θυμοειδους, στους εγκοσμιους θεους, γι' αυτο και ατελεις κτασκευαστες της, ο Πλατων αιρει την φαινομενη αντιφαση μεταξυ θειας αγαθοτητος και ενυπαρχουσας στην ψυχη εν δυναμει κακοτητος.
Δηλαδη: πως, αν το ολον της ψυχης ηταν αποκλειστικως εργο του Θεου και συνεπως ευλογως θα επρεπε να εχει μονον την προς το αγαθως βουλεσθαι και πραττειν ενδιαθετη ταση, θα μπορουσε λογικως να ερμηνευθη και η ταυτοχρονη ορμη της προς το κακο, ο Πλατων αιρει αυτην την λογικη αντιφαση, περιοριζει την συμβολη του θεου μονον εις την εμφυτευση του λογιστικου μερους της, του <<ηνιοχικου>> και <<δεσποτουντος>> οπως το αποκαλει.
Ο χριστιανισμος δεν μπορει να αρη αυτη την αντιφαση, γιατι αλλιως θα πρεπει να δεχθη οτι ο Θεος ουτε παντοδυναμος ουτε παντογνωστης ουτε παναγαθος ειναι. Η θα πρεπει να αναγαγη τον, κατα το δογμα του υπαρχοντα, διαβολον σαν ισοδυναμο με τον Θεο."

Παναγιωτης Κυριακοπουλος (Ψυχη και Αθανασια κατα την Ελληνικη σκεψη)

Κάθε πρωΐ - Μ. Ἀναγνωστάκης

ζωγρ.dan gerharz



Κάθε πρωὶ

Καταργοῦμε τὰ ὄνειρα


Χτίζουμε μὲ περίσκεψη τὰ λόγια


Τὰ ροῦχα μας εἶναι μιὰ φωλιὰ ἀπὸ σίδερο


Κάθε πρωὶ


Χαιρετᾶμε τοὺς χθεσινοὺς φίλους


Οἱ νύχτες μεγαλώνουν σὰν ἁρμόνικες


-Ἦχοι, καημοί, πεθαμένα φιλιά.


(Ἀσήμαντες ἀπαριθμήσεις


-Τίποτα, λέξεις μόνο γιὰ τοὺς ἄλλους.


Μὰ ποῦ τελειώνει ἡ μοναξιά;)

Εικονοθεραπεία 22

Για μεγέθυνση πατάτε ροδάκι και ανοίγει νέα καρτέλα με φακό +-


ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΡΟΥ (9-10 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ1912) ΛΙΘΟΓΡΑΦΙΑ


ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΡΟΥ 
(9-10 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1912) ΛΙΘΟΓΡΑΦΙΑ
Η Μάχη του Σαρανταπόρου ή μάχη των στενών της Πέτρας αποτελεί την πρώτη πολεμική επιχείριση της Ελλάδας στον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο.. Μετά τη σύγκρουση της πρώτης μέρας, οι τουρκικές δυνάμεις συμπτύχθηκαν προς τα Σέρβια, αφήνοντας στα χέρια του ελληνικού στρατού αρκετό υλικό και λίγους αιχμαλώτους. Οι ελληνικές δυνάμεις έπειτα από ισχυρή αντίσταση των τουρκικών δυνάμεων, πέτυχαν μια σημαντική νίκη η οποία άνοιξε το δρόμο για την απελευθέρωση της Μακεδονίας

'Ωριμο σύκο γλυκό κουταλιού

'Ωριμο σύκο γλυκό κουταλιού

Bαθμολογία:
       
6 ψήφοι
Προστέθηκε από ΛΟΥΚΡΗΤΙΑ44, 11.10.12 

Περιγραφή

Το πράσινο συκαλάκι της άνοιξης είναι εντελώς διαφορετική συνταγή, με ξεχωριστή γεύση και μοναδικό άρωμα! Σε αυτήν εδώ την εκδοχή, θα νομίζετε όλο το χειμώνα πως μόλις καθαρίσατε και φάγατε ένα φρέσκο ώριμο σύκο!!!!!

Τι χρειαζόμαστε:

  • 1 κιλό καθαρισμένα σύκα
  • 500 γρ. ζάχαρη
  • χυμός από 1 λεμόνι
Στα γρήγορα
 
Φτιάχνει
Ένα βάζο του ενός κιλού! 

Πως το κάνουμε:

Η διατροφική αξία της κολοκύθας


i-diatrofiki-aksia-tis-kolokuthas

Η διατροφική αξία της κολοκύθας

Αποτελεί τον πρωταγωνιστή του Halloween που γιορτάζεται σε πολλές χώρες, αλλά και νοστιμότατο υλικό για πίτες, σούπες και άλλες συνταγές. Η κολοκύθα όμως, το απόλυτο φθινοπωρινό λαχανικό, είναι επίσης μια υγιεινή τροφή που προσφέρει σημαντικά οφέλη στην υγεία μας.

Είναι πλούσια πηγή βιταμινών, μεταλλικών στοιχείων και άλλων θρεπτικών συστατικών. Είτε πρόκειται για τη σάρκα ή τους σπόρους της, η κολοκύθα μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη στην υγεία μας.

Η διατροφική σύνθεση της κολοκύθας

Υψηλή περιεκτικότητα σε καροτενοειδή: Οι κολοκύθες οφείλουν το φωτεινό πορτοκαλί χρώμα τους στο υψηλό ποσοστό καροτενοειδών που περιέχουν. Τα καροτενοειδή αποτρέπουν τις ελεύθερες ρίζες στο σώμα και να βοηθούν στην πρόληψη της πρόωρης γήρανσης, των καρδιαγγειακών νοσημάτων και άλλων λοιμώξεων. Επίσης, οι κολοκύθες είναι πλούσιες σε λουτεΐνη και ζεαξανθίνη που προστατεύουν τα μάτια από τις ελεύθερες ρίζες και αποτρέπουν το σχηματισμό καταρράκτη και την εκφύλιση των ιστών των ματιών.

■ Πρωτεΐνη: Οι κολοκυθόσποροι είναι πλούσια πηγή πρωτεϊνών. 28 γρ. σπόροι κολοκύθας περιέχουν περίπου 7 γραμμάρια πρωτεΐνης. Το έλαιό τους έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτοστερόλες ή φυτικά λιπαρά οξέα και η χημική σύνθεσή τους είναι η ίδια όπως η χοληστερόλη. Οι φυτοστερόλες μπορούν να αντικαταστήσουν τη χοληστερόλη στο σώμα και να βοηθήσουν στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα.

■ Απαραίτητα λιπαρά οξέα: Οι σπόροι κολοκύθας είναι πλούσια πηγή των απαραίτητων λιπαρών οξέων που έχουν πολλά οφέλη για την υγεία. Προστατεύουν από σοβαρές ασθένειες για την υγεία, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, η αρθρίτιδα και ο καρκίνος και προωθούν την υγιή και όμορφη επιδερμίδα, τη βελτίωση της δύναμης του εγκεφάλου και άλλα οφέλη για την υγεία.

■ Βιταμίνη Α: Η κολοκύθα είναι πλούσια πηγή βιταμίνης Α. Η τακτική κατανάλωσή της (σπόροι και σάρκα), μπορεί να προωθήσει την υγεία των ματιών και να ενισχύσει το ανοσοποιητικό μας σύστημα εντυπωσιακά.

■ Βιταμίνη C: Η βιταμίνη C βοηθά στην καταπολέμηση των ελευθέρων ριζών, βελτιώνει το ανοσοποιητικό και προωθεί την παραγωγή κολλαγόνου. Η υψηλή περιεκτικότητα βιταμίνης C στις κολοκύθες, προσφέρει επίσης προστασία έναντι διαφόρων μορφών καρκίνου.

■ Μαγνήσιο: Τόσο η σάρκα, όσο και οι σπόροι της κολοκύθας, είναι πλούσια σε μαγνήσιο, το οποίο είναι σημαντικό για διάφορες βιολογικές λειτουργίες. Το μαγνήσιο είναι επίσης απαραίτητο για υγιή οστά και δόντια.

■ Κάλιο και ψευδάργυρος: Η κολοκύθα έχει επίσης κάλιο και ψευδάργυρο. Οι μελέτες δείχνουν ότι μια διατροφή, πλούσια σε κάλιο, μπορεί να αποτρέψει την εμφάνιση των καρδιαγγειακών παθήσεων και της υπέρτασης. Ο ψευδάργυρος είναι σημαντικός για την οστική πυκνότητα, ιδιαίτερα για τα άτομα με κίνδυνο για οστεοπόρωση. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και προωθεί την αναπαραγωγική υγεία.

■ Ίνες: Η σάρκα της κολοκύθας είναι πολύ χαμηλή σε θερμίδες και περιέχει άφθονες ποσότητες εξαιρετικά σημαντικών διαιτητικών ινών. Είναι αποτελεσματική για τη θεραπεία γαστρεντερικών διαταραχών, όπως η δυσκοιλιότητα, η δυσπεψία κλπ. Η υψηλή ποσότητα ινών βοηθά επίσης στην μείωση της LDL (κακής) χοληστερόλης στο αίμα και στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.


Οφέλη για την υγεία

★ Καρκίνος του προστάτη: Οι προστατευτικές ενώσεις που υπάρχουν στους σπόρους κολοκύθας και ονομάζονται φυτοστερόλες, μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο του καρκίνου του προστάτη. Συρρικνώνουν τον προστάτη και διεγείρουν την έκκριση χημικών ουσιών που προστατεύουν ενάντια στη μετατροπή της τεστοστερόνης σε διυδροτεστοστερόνη (DHT). Τα υψηλά επίπεδα DHT, μπορεί να προκαλέσουν διεύρυνση των αδένων του προστάτη.

★ Αντιφλεγμονώδη δράση: Η Βήτα καροτίνη που βρίσκεται στους σπόρους και τη σάρκα της κολοκύθας, έχει αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Η τακτική κατανάλωση κολοκύθας, μπορεί να προστατεύσει από φλεγμονή στις αρθρώσεις και αρθρίτιδα. Οι κολοκύθες παρέχουν άμεση ανακούφιση στη φλεγμονή, χωρίς τις επιβλαβείς παρενέργειες των αντιφλεγμονωδών φαρμάκων.

★ Καλή για την επιδερμίδα: Η υψηλή ποσότητα βιταμίνης Α, C και Ε καθώς και ο ψευδάργυρος στην κολοκύθα, την καθιστούν μια εξαιρετική επιλογή για όσους θέλουν να έχουν ένα υγιές και λαμπερό δέρμα. Καταναλώστε ένα φλιτζάνι σπόρους κολοκύθας την ημέρα για την πρόληψη της εμφάνισης ρυτίδων και για να κρατάτε το δέρμα σας ενυδατωμένο.

★ Αποτρέπει το σχηματισμό πετρών στα νεφρά: Καταναλώστε 5 έως 10 γραμμάρια σπόρους κολοκύθας κάθε μέρα καθώς διεγείρουν τα νεφρά και εμποδίζουν τον σχηματισμό λίθων οξαλικού ασβεστίου.

★ Καταπολεμά την κατάθλιψη: Η σάρκα κολοκύθας περιέχει L-τρυπτοφάνη, μια χημική ένωση που προκαλεί συναισθήματα ευημερίας και ευτυχίας. Συμπεριλαμβάνοντας την κολοκύθα στην καθημερινή μας διατροφή, θα βελτιώσουμε τη διάθεσή μας και θα αποτρέψουμε την κατάθλιψη.

★ Θεραπεία από παράσιτα: Σε διάφορους πολιτισμούς κυρίως την Κίνα, οι κολοκύθες χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία λοιμώξεων που προκαλούνται από κεστώδη και άλλα παράσιτα.

★ Διουρητική δράση: Οι κολοκύθες είναι φυσικά διουρητικά και βοηθούν στην αποβολή των τοξινών και ανεπιθύμητων αποβλήτων από το σώμα, αφήνοντας μας ανανεωμένους και υγιείς.

Με τόσα πολλά οφέλη για την υγεία, δεν αποτελεί κατάπληξη το ότι η κολοκύθα συμπεριλαμβάνεται στις «Υπερτροφές». Κρατήστε τη σάρκα και τους σπόρους της και χρησιμοποιήστε τα σε διάφορες συνταγές. Μπορείτε να τη συντηρήσετε έως και 6 μήνες, αφού το σκληρό της κέλυφος την κάνει ιδιαίτερα ανθεκτική.

ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ




ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ

Η Καππαδοκία αρχαία ελληνική λέξη που προέρχεται από το Περσικό: Κατπατούκα που σημαίνει "η χώρα των όμορφων αλόγων", είναι μία από τις μεγαλύτερες περιοχές της ανατολικής Μικράς Ασίας. Σήμερα το έδαφός της ανήκει σε πέντε τουρκικές επαρχίες: Καισάρειας, Νίγδης, Κιρ-Σεχίρ, Ακσαράι, Νεβσεχίρ.


Οι κάτοικοι της Καππαδοκίας λέγονται Καππαδόκες(εν. Καππαδόκης -κη (καθ. Καππαδόκης -ου, αλλά και Καππάδοξ -κος).


Μέχρι το 1922 και τη Μικρασιατική Καταστροφή, οπότε και η ανταλλαγή πληθυσμών, οι κάτοικοι της Καππαδοκίας κατά θρήσκευμα και εθνικότητα ήταν:

• Μουσουλμάνοι: Τούρκοι, Κούρδοι, Αφσάροι λαός ληστρικός, και Κιρκάσιοι (Τσερκέζοι) που μετανάστευσαν περί τον 19ο αι. από τη Ρωσία

• Χριστιανοί Ορθόδοξοι Έλληνες

• Αρμένιοι που μετανάστευσαν τον Μεσαίωνα από την Αρμενία.

Ομιλούμενες γλώσσες ήταν η Ελληνική με πολλές παραφθορές, η Τουρκική, η Αρμενική και η Κουρδική. Κάτοικοι μετά το 1922: 700.000.

Φυσικά όρια της Καππαδοκίας είναι προς Β. ο Εύξεινος Πόντος, προς Α. ο ποταμός Ευφράτης, προς Ν. το όρος Ταύρος και προς Δ. ο ποταμός Κιζίλ Ιρμάκ (Άλυς). Χώρες παλαιότερες που συνόρευαν με την Καππαδοκία ήταν προς Δ. η Παφλαγονία, η Λυκαονία και η Γαλατία, προς Ν. η Κιλικία και η Συρία και προς Α. η Αρμενία και η Συρία.

Ψηλότερο βουνό είναι ο Αργαίος (τουρκ. Erciyes) (4.000 μ.), συνεχώς χιονοσκεπής, και η μεγάλη οροσειρά του Ταύρου. Κύριοι ποταμοί είναι ο Άλυς (από το ορυκτό αλάτι στις όχθες του), ο Ευφράτης, ο Γεσίλ Ιρμάκ (Ίρις) και ο Σάρος (Σεϊχάν). Το έδαφος στα υψίπεδα σχηματίζει κυρίως βοσκοτόπους, είναι εύφορο προς τον Πόντο και τον Ευφράτη και δασώδες προς την οροσειρά του Ταύρου.

Οι αρχαίοι Έλληνες και Λατίνοι συγγραφείς διέκριναν δύο Καππαδοκίες. Η μία, προς τον Ταύρο, αποκαλούνταν Μεγάλη Καππαδοκία με πρωτεύουσα τη Μάζακα και, επί Αλεξανδρινών χρόνων Ευσέβεια, με άλλες μεγάλες πόλεις την Καισάρεια (τουρκ. Καϊσερί), τη Μελίτη ή Μελιτηνή (σημ. Μαλάτια) την Τύανα αρχ. Πόλη αργότερα Χριστούπολη που καταστράφηκε τον 8ο αιώνα, την Κόμανα προς τον Αντίταυρο, αρχαία πόλη με φημισμένο ιερατείο και μαντείο στον ποταμό Σάρο. Η άλλη, αποκαλούνταν Ποντική Καππαδοκία, με πρωτεύουσα την Αμισό και άλλες πόλεις τη Φαρνακία (αργότερα Κερασούς), Τραπεζούντα, Αμάσεια και Κόμανα Ποντική.

Αρχαία εποχή

Πρώτος που μνημονεύει τη Καππαδοκία ήταν ο Ηρόδοτος. Οι κάτοικοί της, οι Καππαδόκες, πρέπει να εγκαταστάθηκαν μετά το 1600 π.Χ., αφού εκεί ήταν το κράτος των Χετταίων με πρωτεύουσα τη Χαττούσα (σημ. Μπογκάζγκιοϊ) όπου βρέθηκαν και τα περισσότερα μνημεία. Οι Καππαδόκες φαίνεται πως είχαν στρατιωτική οργάνωση με ανώτατο άρχοντα και άλλους δευτερεύοντες ηγεμόνες. Μετά την εγκατάστασή τους, δημιούργησαν πολλά μικρότερα κράτη με κληρονομικές δυναστείες , με ανώτατο άρχοντα το βασιλιά, δηλαδή ένα κράτος φεουδαλικό στηριζόμενο στη στρατιωτική αριστοκρατία.

Το σύστημα αυτό ήταν βαθιά ριζωμένο στους Καππαδόκες, αφού εξακολούθησε να υπάρχει και μετά τη υποταγή τους στους Πέρσες, Μακεδόνες, Ρωμαίους. Ήταν έθνος πολεμικό αλλά όχι πολυπληθές και πολιτισμένο, γρήγορα δε οι κατακτητές αναμίχθηκαν μ΄ αυτούς και έτσι οι παλαιότεροι Έλληνες τους αποκαλούσαν Λευκοσύριους ή Συρίους Καππαδόκες.

Περσική εποχή


Περί το 1100 π.Χ., Καππαδοκία δέχθηκε επίθεση από τους Ασσυρίους του βασιλιά Τιγλατπιλεζάρ Α’(εφήμερη κατάκτηση). Περί το 9ο αιώνα π.Χ., η Καππαδοκία δέχθηκε μεγάλη επιδρομή των Σκυθών, ενώ τον 8ο αιώνα π.Χ. την επίθεση των Μήδων και Περσών. Τον 6ο αι. π.Χ. υποτάχθηκε οριστικά στους Πέρσες. Την περίοδο αυτή το κράτος διαιρέθηκε σε σατραπείες. Έτσι το φεουδαλικό σύστημα συνεχίζει κάτω από το Μεγάλο Βασιλέα των Περσών και τους δικούς τους ηγεμόνες. Ένας δε εξ αυτών, ο Αριαράθης Α', κατάφερε να ενώσει υπό την εξουσία του όλη τη Καππαδοκία τον 4ο π.Χ. αιώνα. Τον διαδέχτηκε, μετά θάνατο, ο γιος του Αριαράθης Β', κατά τη βασιλεία του οποίου εκστράτευσε ο Μέγας Αλέξανδρος). Την περίοδο αυτή η Καππαδοκία αποτελούσε ένα μεγάλο αυτόνομο κράτος μέσα στην Περσική αυτοκρατορία.


Ο Μέγας Αλέξανδρος σεβάστηκε την αυτονομία της Καππαδοκίας και τη διατήρησε μέχρι το θάνατό του οπότε και οι διάδοχοί του τη κατέλαβαν και την έδωσαν στον Ευμένη (322 π.Χ.). Το 315 π.Χ. καταλήφθηκε από τον Αντίγονο τον Μονόφθαλμο, όμως μετά τη μάχη στην Ιψό υπάχθηκε στο κράτος των Σελευκιδών. Πολύ γρήγορα ανέκτησε την αυτονομία της με τον Αριαράθη Γ', ο οποίος κατέλαβε τη Μεγάλη Καππαδοκία και τον Μιθριδάτη, που κατέλαβε την άλλη του Πόντου.

Ελληνιστική εποχή

Με την αυτονομία αυτή αρχίζει ιστορικά η ελληνιστική περίοδος, εξαιτίας της ελληνιστικής εσωτερικής μεταβολής που υπέστη. Παρ' όλα αυτά δεν έλειψαν οι έριδες μεταξύ των ηγεμόνων των δύο Καππαδοκιών, με στόχο την ένωση σε μία Καππαδοκία. Το πέτυχε τελικά ο Μιθριδάτης ΣΤ' Ευπάτωρ αφού εκδίωξε και κακοποίησε τον Αριαράθη Η' (1ος αιώνας π.Χ.). Από τον Αριαράθη Γ' μέχρι τον Αριαράθη Η', στη Μεγάλη Καππαδοκία καλλιεργήθηκαν με ζήλο τα ελληνικά γράμματα και η φιλοσοφία, δίνοντας πρώτοι το παράδειγμα οι ίδιοι οι ηγεμόνες της. Ο δε Αριαράθης ΣΤ' είχε έρθει και στην Αθήνα.


Οι ηγεμόνες της Ποντικής Καππαδοκίας συνετέλεσαν πολύ ώστε να καταστήσουν τη χώρα τους κέντρο του ελληνισμού. Όταν ένωσαν σε μία τη χώρα, επέκτειναν το κράτος τους προς την Κριμαία, τον Καύκασο, την Κολχίδα και τη Συρία. Αργότερα ο Μιθριδάτης Στ' ο Ευπάτωρ συγκρούστηκε με τη Ρώμη, με την οποία διεξήγαγε τρεις πολέμους (Μιθριδατικοί πόλεμοι). Σπουδαιότερος από αυτούς ήταν ο 1ος (88-85 π.Χ.), κατά τον οποίο νικήθηκε στη Χαιρώνεια από τον Σύλλα και υποχρεώθηκε με τη Συνθήκη της Δαρδάνου να πληρώσει μεγάλη πολεμική αποζημίωση, και ο 3ος (74-65 π.Χ.), κατά τον οποίο με σύμμαχο το γαμπρό του Τιγράνη, βασιλέα των Αρμενίων, προσπάθησε να κατακτήσει τη Βιθυνία αλλά νικήθηκε αρχικά από τον Λούκουλλο και στη συνέχεια από τον Πομπήιο. Τότε κατέφυγε στην Κριμαία, όπου και δολοφονήθηκε.

Οι Ρωμαίοι τότε κατέλυσαν το Καππαδοκικό κράτος μεταβάλλοντάς το σε ρωμαϊκή επαρχία. Το 70 π.Χ. επανίδρυσαν το κράτος της Καππαδοκίας υπό τον Αριοβαρζάνη. Όταν αυτός πέθανε χωρίς να αφήσει απογόνους, ο Μάρκος Αντώνιος έδωσε το θρόνο στον Καππαδόκη Αρχέλαο, λόγιο και συγγραφέα, τον οποίο και κάλεσε στη Ρώμη όπου και πέθανε το 17 μ.Χ., χωρίς διάδοχο. Τότε η Καππαδοκία χωρίστηκε σε 3 επαρχίες.

Χριστιανική εποχή

Κατά την περίοδο αυτή, Καππαδοκία νοείται πλέον μόνο η Μεγάλη Καππαδοκία ενώ εκείνη προς τον Πόντο έχει πλέον καθιερωθεί με το όνομα Πόντος. Πόλεις ονομαστές αυτή τη περίοδο είναι οι Αριαθάμια (στον ποταμό Σάρο), Τάβια (σημ. Γκιοζγκάτ), Νύσσα, Μωκισσός (στον ποταμό Άλυ), Αραβισσός, Κολώνεια, Ηράκλεια και Ναζιανζός.

Τον 1ο μ.Χ. αιώνα, ο εξελληνισμός της περιοχής αυτής είναι πλήρης. Ακόμη και κάποιες εβραϊκές κοινότητες μιλούν και γράφουν ελληνικά. Αυτό βοήθησε τα μέγιστα στη εξάπλωση του Χριστιανισμού. Έτσι εδώ δημιουργούνται αξιόλογα κέντρα του χριστιανισμού όπως η Καισάρεια, η πρώτη σε ιεραρχία και κύρος μητρόπολη του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως[2]. Τον 3ο-5ο αι. ακμάζουν η παιδεία και η φιλολογία. Εδώ διακρίνονται οι μεγάλοι πατέρες της Εκκλησίας Φερμελιανός ο Καισαρείας, Γρηγόριος ο Νεοκαισαρείας, Λεόντιος και Ευσέβιος οι Καισαρείας, Βασίλειος ο Μέγας, Γρηγόριος Ναζιανζηνός και Γρηγόριος Νύσσης (αδελφός του Μεγάλου Βασιλείου).

Ιδίως η δύναμη και η επιβολή που είχαν οι Μητροπολίτες της Καισαρείας ήταν τόση που πρωτοστατούσαν σε κάθε πολιτική και θρησκευτική κίνηση. Σκοπός του κάθε Μητροπολίτη ήταν η προαγωγή των γραμμάτων και των ευαγών ιδρυμάτων με συνέπεια όλη η Καππαδοκία να γίνει γρήγορα κέντρο κάθε θρησκευτικής και εκπαιδευτικής δράσης, διατηρούμενο για αιώνες.

Επί Μεγάλου Κωνσταντίνου η Καππαδοκία ενώθηκε με τον Πόντο και αποτέλεσε μικρό κράτος υπό τον ανεψιό του Αννιβαλιανό. Αλλά επί των διαδόχων του Αννιβαλιανού έγινε πάλι επαρχία του Βυζαντίου, δεχόμενη επιδρομές από γύρω λαούς.

Οι αυτοκράτορες του Βυζαντίου, διαπιστώνοντας τη σπουδαιότητα της χώρας για την αντιμετώπιση των Περσών και αργότερα των Αράβων και Τούρκων, την έκαναν μεγάλο στρατιωτικό κέντρο. Στον Ταύρο και Αντίταυρο κατασκεύασαν πολλά αμυντικά οχυρωματικά έργα, τα λεγόμενα Κλεισούρες, στα δε πεδινά συγκέντρωναν στρατό για προετοιμασία επιθέσεων. Στην Καππαδοκία συγκέντρωσε το στρατό του ο Ιουστινιανός κατά των Περσών, και ο Ηράκλειος, όταν νίκησε τον Χοσρόη Β’ (623). Τελικά όμως υπέκυψε κάτω από το βάρος των επαναλαμβανόμενων επιθέσεων των Αράβων, οι οποίοι κατέλαβαν για μεγάλο χρονικό διάστημα τη χώρα πέραν του Αντιταύρου. Η Καππαδοκία ανακαταλήφθηκε από τη Βυζαντινή αυτοκρατορία το 10 αι.

Τουρκική περίοδος


Στα τέλη του 11ου αι., την Καππαδοκία υπέταξαν οι Σελτζούκοι Τούρκοι και, μετά τη διαίρεση της μεγάλης Σελτζουκικής αυτοκρατορίας, απετέλεσε μέρος του κράτους του Ικονίου ή Σουλτανάτου του Ρουμ (Ρωμανία). Το 13ο αι., μετά τη διάλυση και αυτού του κράτους, έγινε αυτόνομη χώρα κάτω από τη Δυναστεία Καραμάν εξ ου και το όνομα Καραμανία. Λίγο μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης, το κράτος αυτό καταλύθηκε και η Καππαδοκία περιήλθε στους Οθωμανούς Τούρκους.


Μετά τη κατάληψη από τους Οθωμανούς και επειδή η χώρα δεν ήταν και τόσο εύφορη, άρχισε η μετανάστευση των χριστιανών με διεξόδους τρεις κυρίως δρόμους: ο προς τη Μερσίνη κι από κει στην Αλεξάνδρεια, ο προς την Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη και ο τρίτος προς Αμισό. Με το χρόνο και με την ανάπτυξη της συγκοινωνίας στη Μικρά Ασία, άρχισε να δημιουργείται σειρά ακμαζουσών παροικιών κατά μήκος των παραπάνω οδών, από τις οποίες προήλθαν μεγαλέμποροι, τραπεζίτες, ακόμη και κυβερνητικοί υπάλληλοι, οι γνωστοί Καϊσερλήδες.


Έτσι το 19ο αιώνα άρχισε νέα ακμή του ελληνοχριστιανικού στοιχείου και των ελληνικών γραμμάτων στην Καππαδοκία, ιδίως από το 1870 που ανυψώθηκε στο μητροπολιτικό θρόνο της Καισαρείας ο πρώην Διευθυντής της Μεγάλης του Γένους Σχολής Ευστάθιος (Κλεόβουλος). Αυτός συνετέλεσε στην ίδρυση Καππαδοκικής Αδελφότητας στη Κωνσταντινούπολη, για συλλογή χρημάτων και ίδρυση σχολείων. Το 1882, ο διαμένων στη Μασσαλία ομογενής Θεόδωρος Ροδοκανάκης έθετε στη διάθεση του Πατριαρχείου κατ΄ έτος 5.000 φράγκα προς ίδρυση και συντήρηση Ιερατικής Σχολής, η οποία άρχισε να λειτουργεί το χειμώνα του 1882 στη Μονή Προδρόμου στο Ζιντζίντερε της Καισαρείας και της οποίας α’ δάσκαλος ήταν ο εξ Ανδρονικείου Σεραπίων Ιωάννου. Χάριν αυτής αργότερα φτιάχτηκε και οικοτροφείο στη Μονή.


Το 1904 ο από Κωνσταντινούπολη ομογενής Καππαδόκης Συμεών Σιντόσογλου ανοικοδόμησε λαμπρό διδακτήριο όπου και λειτουργούσε η Ιερατική Σχολή μέχρι το 1916-1917 οπότε κλείστηκε οριστικά από τους Τούρκους. Ο παραπάνω ομογενής είχε ιδρύσει και προικίσει δύο ακόμη ορφανοτροφεία (1 αρρένων και 1 θηλέων). Η κατά Καισάρεια Ιερατική Σχολή λειτούργησε επί 35 έτη με 100 μαθητές ετησίως.

Εκκλησιαστική ιστορία


Μέχρι τη Δ' Οικουμενική σύνοδο (451), η Καππαδοκία αποτελούσε μία Εκκλησία υπό τον Μητροπολίτη και Πατριάρχη Καισαρείας, στον οποίο υπαγόταν και η Αρμενία. Στη συνέχεια, αφενός αποσπάσθηκαν τα Τύανα και αποτέλεσαν Μητρόπολη, υπαχθείσα αργότερα στη Μητρόπολη Ικονίου, αφετέρου δε με απόφαση της Δ' Οικουμενικής Συνόδου στη Χαλκηδόνα, υπάχθηκε ο ανεξάρτητος θρόνος της Καισαρείας κάτω από τον Αρχιεπίσκοπο (μετέπειτα Πατριάρχη) της Κωνσταντινούπολης.

Από τότε και μέχρι σήμερα ο Καισαρείας τάχθηκε Πρωτόθρονος υπό τον Οικουμενικό Θρόνο Μητροπολίτης, Υπέρτιμος των υπερτίμων, προς διάκριση των άλλων που καλούνται απλώς Υπέρτιμοι.

Καππαδοκικά ιδιώματα

Καππαδοκικά ιδιώματα λέγονται μέχρι σήμερατα ιδιώματα που χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι της περιοχής και που είναι ένας κατακερματισμός ελληνικών λέξεων μέσα σε τουρκικά ιδιώματα.

Μεγάλη αναστάτωση είχε προκληθεί πριν δέκα χρόνια όταν κάποιοι τουρίστες Έλληνες και περαστικοί οδηγοί από την περιοχή της Καππαδοκίας δήλωναν επιστρέφοντας σε ιδιαίτερες κρατικές υπηρεσίες ότι άκουσαν κάποιους να ομιλούν σπαστά «ελληνικά», συνδυάζοντάς τους με αγνοούμενους της Κύπρου.ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

ΠΡΟΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ ΑΠ' ΤΙΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ

περιοδικό και εκδόσεις Κουκούτσι.
ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ, Γουίλλιαμ Γουέρτζγουορθ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΩΔΗ: ΠΡΟΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ ΑΠ' ΤΙΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
[ODE: INTIMATIONS OF IMMORTALITY OF THE RECOLLECTIONS OF THE EARLY CHILDHOOD, 1804]
μτφ. Σοφία Κωνσταντέλου, ΚΟΥΚΟΥΤΣΙ, ΤΧ. 1

V.
Η γέννησή μας δεν είναι παρά ένας ύπνος και μια λησμονιά:
Η ψυχή που ανατέλει μαζι μ’ εμάς, το άστρο της ζωής μας,
Κατοικούσε αλλού,
Κι είνα

ι ένας κομήτης που ήρθε από μακριά:
Όχι σε απόλυτη λήθη,
Όχι με τέλεια γύμνια,
Αλλά σέρνοντας σύννεφα δόξας ερχόμαστε
Απ’ τον Θεό, που είναι η δικιά μας πατρίδα:
Οι ουρανοί ψεύδονται για την παιδικότητά μας!
Οι σκιές της φυλακής αρχίζουν να κυκλώνουν
Τ’ αγόρι που μεγαλώνει,
Αλλ’ αυτό κρατά το φως, κι όπου ξεχύνεται,
Το βλέπει στη χαρά του˙
Η νιότη, που καθημερινά ξεκινά απ’ την ανατολή
Πρέπει να ταξιδεύει, ενώ ακίνητος στέκει ο ιερέας της φύσης,
Και με τούτο το υπέροχο θέαμα
Επιμελείται το έργο του˙
Καταλαβαίνει πλέρια ο άνθρωπος πως αργοσβήνει,
Και αχνοφαίνεται στο φως της κάθε μέρας.

VIII

Εσύ, που η εξωτερική σου ομοιομορφία υποκρύπτει
Την απεραντοσύνη της ψυχής σου˙
Εσύ, μέγιστε Φιλόσοφε, που ακόμα κρατάς
Την κληρονομιά σου, εσύ Οφθαλμέ ανάμεσα στους τυφλούς,
Εσύ, που κωφός και σιωπηλός, φθάνεις στην αιώνια άβυσσο,
Στοιχειωμένος για πάντα απ’ την άφθαρτη διάνοια, —
Παντοδύναμε Προφήτη! Ευλογημένε Μάντη!
Εσύ κρατάς τις αλήθειες,
Αυτές που σ’ όλη μας τη ζωή κουραζόμαστε για να βρούμε,
Χαμένες στο σκοτάδι, το σκοτάδι του τάφου,
Εσύ, που η αθανασία σου
Είναι μελαγχολική σαν τη μέρα, ένας άρχοντας που εξουσιάζει έναν σκλάβο,

Μια παρουσία που ποτέ δεν αγνοείς˙
Εσύ, μικρό παιδί, αλλά δοξασμένο με τη δύναμη
Της ουρανογέννητης ελευθερίας στο μέγεθος της ύπαρξής σου,
Γιατί με τέτοιους βαρείς πόνους προκαλείς
Τον χρόνο να φέρει τον αναπόφευκτο ζυγό,
Έτσι τυφλά θέτεις την μακαριότητά σου σε διαμάχη;
Πλήρης σύντομα η ψυχή σου θα έχει το δικό της επίγειο φορτίο,
Και από συνήθεια θα σε βαραίνει,
Δυσβάσταχτη σαν παγετός, και βαθιά όπως η ίδια η ζωή!

Γουίλλιαμ Γουέρτζγουορθ, άγγλος ποιητής θεμελιωτής του ρομαντισμού [ 1770-1850]
( ολόκληρη η Ωδή μεταφρασμένη στο Κουκούτσι αρ. 1)

Νομίσματα της Κρητικής Πολιτείας

πηγή http://anoixti-matia.blogspot.gr/2012/03/blog-post_6818.html?spref=fb

Νομίσματα και Χαρτονομίσματα της Κρητικής Πολιτείας

Το 1898 η Κρήτη ανακηρύχτηκε σε αυτόνομη πολιτεία, με πρώτο ύπατο αρμοστή τον πρίγκιπα Γεώργιο της Ελλάδας. Ο πρίγκιπας Γεώργιος έγινε δεκτός στην Κρήτη σαν ελευθερωτής. Ήταν 9 Δεκεμβρίου 1898. Οι Κρητικοί πίστευαν πως είχαν τελειώσει τα βάσανά τους, δεν μπορούσαν να υποπτευθούν ότι την ημέρα εκείνη μια νέα απειλή είχε γεννηθεί για την ελευθερία τους. 

Αλλ αυτό που δεν μπορούσαν να υποπτευθούν oι Κρήτες το έβλεπε ολοκάθαρα ο Βενιζέλος. Στις πρώτες εκλογές που έγιναν εκλέχθηκε βουλευτής Κυδωνίας και ο πρίγκιπας Γεώργιος του ανέθεσε το υπουργείο Δικαιοσύνης. Γρήγορα όμως διαφωνούν και οι διενέξεις τους παίρνουν τέτοια οξύτητα που δυο χρόνια αργότερα, την 1η Μαρτίου 1901, ο Βενιζέλος υποβάλλει την παραίτησή του.

Ο πρίγκιπας Γεώργιος Γκλύξμπουργκ, υπήρξε αρμοστής της Κρητικής Πολιτείας από το 1898 έως το 1906. Δευτερότοκος γιος του Γεωργίου Α΄ Γκλύξμπουργκ, δεν απέκτησε κανένα από τα προτερήματα και τις ικανότητες του πατέρα του. Οι απολυταρχικές του αντιλήψεις και η έλλειψη αντιστάσεων προς τους αυλικούς του θα τον φέρουν σε σύγκρουση με τον Βενιζέλο. Με εγκατελειμμένο τον στόχο της Ένωσης, ανδρείκελο σωστό στα χέρια των Μεγάλων Δυνάμεων, απώλεσε όσα ερείσματα είχε αποκτήσει με τον ερχομό του στην Κρήτη.

Το 1905 έγινε το ένοπλο κίνημα του Θέρισου με τον Ελ. Βενιζέλο, το οποίο κατά το 1908 κατέλυσε την αρμοστεία και κήρυξε την ένωση. Οι Δυνάμεις όμως αντέδρασαν και η ένωση πραγματοποιήθηκε επίσημα με τη λήξη των Βαλκανικών πολέμων (1913). Τέλος, το 1823, με την ανταλλαγή των πληθυσμών, έφυγαν και οι τελευταίοι Τούρκοι κάτοικοι του νησιού για τη Μ. Ασία και ολοκληρώθηκε η ελληνικότητά του. Από τότε η Κρήτη ακολούθησε την τύχη της μητέρας Ελλάδας.

Αξιοσημείωτη ήταν και η έκδοση σειράς νομισμάτων από την Κρητική πολιτεία, αμέσως μετά την απελευθέρωση της Κρήτης από τους Τούρκους το 1898 σε μια προσπάθεια οικονομικής απεξάρτησης από τις εκδόσεις των τυπικών επικυρίαρχων της (Γάλλοι - Βρετανοί - Ρώσοι - Ιταλοί).
Με ένα διάταγμα του ύπατου αρμοστή Κρήτης της 17/4/1900 που καταχωρήθηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης της Κρητικής πολιτείας σαν νόμος υπ΄αριθμ. 157β ορίζετε αποκλειστικό προνόμιο της πολιτείας το δικαίωμα κοπής νομισμάτων. Το διάταγμα ορίζει σαν νομισματική μονάδα την δραχμή που την υποδιαιρεί σε 100 λεπτά. Είχε προβλεφθεί να κοπούν και χρυσά δεκάδραχμα και εικοσάδραχμα τα οποία τελικά δεν κόπηκαν.

Τα κρητικά νομίσματα ήταν ιδίου βάρους και ποιότητας με τα αντίστοιχα ελληνικά και παρέμειναν με ισχύ μέχρι και μετά την ένωση του νησιού με την Ελλάδα το 1913. Έτσι τα χάλκινα και χαλκονικέλινα νομίσματα έμειναν σε κυκλοφορία μέχρι την 30η Ιουνίου του 1923, οπότε και αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία, βάση του διατάγματος της 6ης Μαρτίου του 1923. Τα αργυρά νομίσματα έμειναν σε κυκλοφορία μέχρι την 23η Ιουλίου του 1929, οπότε και αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία, βάση του νόμου 4234 του 1929.

Το 1900 κόπηκαν τα πρώτα κέρματα με την ένδειξη Κρητική πολιτεία  (1,2,5,10,20 λεπτών χαλκονικέλινα)και το 1901 κόπηκε δεύτερη σειρά που περιλάμβανε 1 , 2 λεπτά χάλκινα και 50 λ. ,1 δραχμή ,2  και 5 δραχμές ασημένια.

Εκτυπώθηκαν επίσης χαρτονομίσματα των 25 και 100 δραχμών με ημερομηνίες από το 1901 μέχρι το 1917.
Από το coinsmania.gr
http://syllektiko-pazari.blogspot.com/

σημ. Αν δεν ανοίγουν οι σύνδεσμοι κάντε τους μαρκάρισμα, αντιγραφή, επικόλληση πάνω

Δημοφιλείς αναρτήσεις