Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2012

ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ (1902- 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1984)


Φωτογραφία: ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ (1902- 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1984)

Άνθρωποι του μύθου (απόσπασμα)

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ του Στέλιου Ξεφλούδα Άνθρωποι του μύθου έχει τον υπότιτλο Τετράδια από τον πόλεμο της Αλβανίας. Ο συγγραφέας ζει τα περιστατικά του πολέμου και καταγράφει τις εσωτερικές αντιδράσεις που αυτά του προκαλούν. Χρησιμοποιεί δηλαδή τη μέθοδο του Εσωτερικού Μονολόγου. Ο ίδιος λέει πως με τη μέθοδο αυτή ο συγγραφέας προσπαθεί να εκφράσει «τον εσωτερικό του κόσμο, τις εσωτερικές καταστάσεις που περνούν μέσα μας σα μια μουσική που διαλύεται στο άπειρο».

Μέσα στη νύχτα ξαναρχίζει η μάχη. Χρειάζεται να παλέψουμε όχι μονάχα με το θάνατο, μα και με το σκοτάδι, που είναι σκληρό σαν ένας όγκος αδιαπέραστος. Τη νύχτα η μάχη είναι σύντομη. Σερνόμαστε στην αρχή σαν πεθαμένοι, κρατάμε σφιχτά την αναπνοή μας, τι αγωνία, τι πάλη με το σώμα μας, ώσπου να φτάσουμε κοντά στους ανθρώπους που πρέπει να σκοτώσουμε. Όμως πού πάμε, είμαστε τυφλοί, έχουμε έναν τρόμο πρωτόγονο στο αίμα μας. Ακουμπάμε στη γη κι ανατριχιάζουμε. Μας αγγίζει ένα κλαδί και τρέμουμε. Όλα είναι χέρια θανάτου που υψώνουνται να μας χτυπήσουν, μάτια θανάτου που μας κοιτάζουν επίμονα. Πλησιάζουμε αθέατοι, ορμούμε πάνου στους άλλους ανθρώπους που πρέπει να σκοτώσουμε, η λόγχη τρυπάει την τρομαγμένη σάρκα. Βουβή πάλη μέσα στη νύχτα του ενός κορμιού με το άλλο. Κι έπειτα οι γοερές κραυγές εκείνων που πεθαίνουν, οι φωνές εκείνων που καλούν τους συντρόφους των. Η ατμόσφαιρα γεμάτη τρόμο και φρίκη. Κι έπειτα παντού, μια σιωπή θανάτου.
Το δάσος γύρω μας φαίνεται ατέλειωτο. Τα δέντρα, τρομαγμένα, μόλις τολμούν να κοιτάξουν το φως που άναψε κάποιος. Κι η νύχτα δεν είναι πια τυφλή, έχει ένα κίτρινο μάτι που κλαίει για ό,τι βλέπει. Μαύρη είναι η γη, ωσάν απ' τα πρόσωπά μας να χύνεται ένα μαύρο υγρό στο έδαφος. Μερικοί στρατιώτες μαζεύουνται γύρω στο φως κι είναι σαν κίτρινες σκιές που τρέμουν σε μια σκοτεινή επιφάνεια. Οι άλλοι μένουμε κλεισμένοι στο μαύρο φέρετρο της νύχτας, που το κάρφωσαν γερά με μεγάλα καρφιά. Και κανείς δε γνωρίζει το πρόσωπό του, ίσως γιατί κανείς μας δεν έχει πρόσωπο. Όμως για να υπάρχεις χρειάζεσαι ένα όνομα, έναν τίτλο, μια θέση, διαφορετικά είσαι σαν ένα σπίτι χωρίς αριθμό: Κανείς δεν ξέρει τις λεπτομέρειες απ' το σώμα του, το σχήμα του προσώπου του, το σχήμα απ' το μέτωπό του, το χρώμα απ' τα μάτια του. Πέρασε τόσος καιρός που δεν τα κοιτάξαμε και τα ξεχάσαμε. Κι αν τα βλέπαμε ακόμα, δε θα τα αναγνωρίζαμε, γιατί έχουν τόσο πολύ αλλάξει. Τα χέρια είναι κολλημένα στο σώμα, ακίνητα, κοιμισμένα μέσα στις τσέπες, κρέμουνται σαν ηλίθια απ' τους ώμους. Τα βήματα είναι σαν ψεύτικα, τρομάζουν να πατήσουν τη γη, που τα δέχεται χωρίς αντίσταση.
Οι σκιές κάτου απ' τα δέντρα πραγματοποιούν τερατώδη σχήματα, καταστρέφουν την πραγματικότητα. Γιατί αυτός ο άνθρωπος άναψε ένα φως; Για να κοιτάξει τον εαυτό του ή να βρει έναν άλλο; Υπάρχουν άνθρωποι που ψάχνουν να βρουν τον εαυτό τους και συναντούν το κενό, που ψάχνουν να βρουν τον άλλο και συναντούν πάλι το κενό. Το φως πέφτει απ' τα χέρια, πολλά πόδια το πατούν κι όλοι χάνουνται μέσα στο σκοτάδι. Κι αυτός που κρατούσε το φως ανακατώθηκε πάλι με τους άλλους σα να μην υπήρξε ποτέ. Το δάσος γεμίζει ξανά από μια ανατριχίλα θανάτου. Η νύχτα προχωρεί αργά σα να σέρνεται μέσα στην ψυχή μας. Πολλοί αποκοιμούνται κάτου απ' τα δέντρα. Το ένα πρόσωπο ακουμπάει στη νύχτα του άλλου προσώπου.
 
Σε ποιον να μιλήσω, αφού καταλαβαίνω ότι η ομιλία μου δε βγαίνει από στόμα. Είμαστε οι νεκροί που καβαλάμε το νεκρό εαυτό μας. Πάνου σ' αυτή τη γη μάς κρατάει σαν καρφωμένους ο θάνατος. Αυτές οι λασπωμένες εκτάσεις έγιναν το φέρετρό μας. Δεν μπορώ να κοιτάξω τον ουρανό. Βλέπω με αηδία τον ευατό μου κι όμως βυθίζουμαι πιο πολύ στη λάσπη. Γύρω μου κάποτε είναι σα να μην υπάρχει τίποτα άλλο απ' τη σκιά μου. Οι άνθρωποι πηγαίνουν στη γραμμή, ο ένας πίσω απ' τον άλλο, προς το θάνατο, κατάντησαν το μόριο της σκόνης του κάθε δρόμου. Σκοτώνουν και σκοτώνουνται χωρίς να θέλουν. Ο πόλεμος είναι ένα έγκλημα που γίνεται με ένδυμα επίσημο και μ' όλα τα παράσημα στο στήθος. Το χρυσάφι και ο πόλεμος, ο πόλεμος και το χρυσάφι αυτή είναι η ιστορία ως τώρα του κόσμου. Όμως αυτός ο πόλεμος είναι δίκαιος. Πολεμάμε για να μην υποφέρει ο άνθρωπος απ' τον άνθρωπο, να μη σκοτώνει ο άνθρωπος τον άνθρωπο, πολεμάμε για να μην υπάρχει ο πόλεμος, να μην υπάρχει στον κόσμο κανένας φασισμός, να μην υπάρχουν δικτάτορες, να απαλλαγεί απ' τη δικτατορία η χώρα μας. Κάνουμε το χρέος μας απέναντι στον άνθρωπο, όχι απέναντι στο Θεό. Σάπισε το κορμί μας απ' τη βροχή. Λιώνουν τα πόδια μας μέσα στη λάσπη. Θα τα κόψουν και θα μείνουμε σαν τα παιδιά που δεν μπορούν να περπατήσουν. Όλοι, αν βαστάξει ο πόλεμος, θα έχουμε ξύλινα πόδια κι όπως τη νύχτα θα περπατάμε σ' ένα δρόμο λιθόστρωτο, θ' ακούγεται ένας κρότος ξερός, όπως όταν περπατάει κανείς σ' ένα δάσος έρημο το φθινόπωρο. Γύρω μας πάντα μια μουχλιασμένη μέρα θανάτου, μια παγωμένη νύχτα θανάτου. Είναι δίκαιος αυτός ο πόλεμος. Έπρεπε να πολεμήσουμε. Να κάνουμε το χρέος μας απέναντι στον άνθρωπο... από http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSB106/544/3564,14915/index_d_06_01.html


Γεννημένος στην Άμφισσα, το 1902, ο Στέλιος Ξεφλούδας πολιτογραφήθηκε εξαρχής ως ένας από τους πεζογράφους της Θεσσαλονίκης, αυτούς που συσπειρώθηκαν γύρω από το περιοδικό της πόλης, Μακεδονικές Ημέρες και καλλιέργησαν την αφηγηματική τεχνική του "εσωτερικού μονολόγου".
Ο Ξεφλούδας ξεκίνησε τις φιλολογικές σπουδές του στην Αθήνα και την περίοδο 1928-1930 βρίσκεται στο Παρίσι για να τις ολοκληρώσει. To 1930 έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να εργαστεί ως καθηγητής και την ίδια χρονιά εκδίδει το πρώτο βιβλίο, Τα τετράδια του Παύλου Φωτεινού, το οποίο θα θεωρηθεί από την κριτική ως αντιπροσωπευτικό και πρώτο δείγμα της τεχνικής που είναι γνωστή ως "εσωτερικός μονόλογος".
Πλοκή χαλαρή ως ανύπαρκτη, αδιάκοπη και ανεξέλεγκτη καταγραφή σκέψεων και αναμνήσεων με τη ροή που οι ίδιες έχουν, αποστασιοποιήσει μ΄ένα λόγο από τις τεχνικές του "αστικού μυθιστορήματος¨ που καλλιέργησε η αθηναϊκή "γενιά του ΄30¨ είναι τα χαρακτηριστικά που εν γένει σηματοδοτούν τη νεοτερική γραφή, που αντικατοπτρίζεται όντως στο βιβλίο του Ξεφλούδα, με θεματικό υλικό την περίοδο που έμεινε στο Παρίσι.
Δύο χρόνια μετά, το 1932, εκδίδεται στην Θεσσαλονίκη το περιοδικό Μακεδονικές Ημέρες, στις σελίδες του οποίου θα φιλοξενηθούν έκτοτε ακόμη πιο αντιπροσωπευτικά, αλλά και αξιόλογα, δείγμα γραφής αυτού του είδους. Στους βασικούς συνεργάτες το συγκαταλέγεται και ο Ξεφλούδας, ο οποίος την ίδια χρονιά (1932) θα εκδώσει το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο Εσωτερική Συμφωνία, όπου η αφήγηση εμπλέκει συνειδητό και υποσυνειδητό, ενώ μια ρέουσα ποιητική γλώσσα και η διαφαινόμενη ευαισθησία καθιστούν το βιβλίο ένα από τα καλύτερα επιτεύγματα του συγγραφέα. Απο τον Απρίλιο του 1936 ως το 1940 είναι ο υπεύθυνος του λογοτεχνικού περιοδικού Olimpo που εκδίδεται με χορηγία του ιταλικού κράτους. Αρχικά παρουσιάζονται έργα ιταλικής ποίησης και λογοτεχνίας και στα επόμενα τεύχη υπάρχουν ιταλικά ποιήματα που μεταφράζει ο ίδιος στα ελληνικά.
Σε ένα παρόμοιο αναμνησιολογικό κλίμα θα κινηθούν τα επόμενα δύο βιβλία του Ξεφλούδα, Εύα (1934) και Κύκλος (1940). Κατά την διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου ο συγγραφέας υπηρετεί ως αξιωματικός στο μέτωπο. Η εμπειρία του πολέμου θα τον σημαδέψει βαθιά και θα αποτελέσει το θεματικό υλικό για τα μεταπολεμικά βίβλια τον Άνθρωποι του μύθου (1944) αλλά και (εν μέρει) για το Οδυσσέας χωρίς Ιθάκη (1957), το οποίο θα αποσπάσει και το Β΄ Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος της επόμενης χρονιάς. Θα ακολουθήσουν τα "μυθιστορήματα" (ο όρος επιβάλλεται να μπει σε εισαγωγικά λόγω των σταθερών τεχνικών προτιμήσεων του συγγραφέα) Εσύ ο κύριος Χ κι ένας μικρός πρίγκιπας (1960, Α΄ Κρατικό Βραβείο) Μέρες μέσα στο σκοτάδι (1982). Όσο περνά ο καιρός, ο Ξεφλούδας αλλάζει θεματική, αντλεί από σύγχρονα βιώματα και γεγονότα, τα οποία προσπαθεί να συμβιβάσει με τη αφηγηματική τεχνική που έχει υιοθετήσει, μέχρις ενός σημείου βέβαια. Μολονότι τα ύστερα βιβλία του παρουσιάζουν ίσως μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον μέσο αναγνώστη, διαθέτοντας άλλωστε σοβαρές αξιώσεις, η προπολεμική παραγωγή του, με τον μελαγχολικό και εσωστρεφή της χαρακτήρα, ασκεί μια ιδιαίτερη γοητεία.
Ο Στέλιος Ξεφλούδας συνέγραψε επίσης τα μελετήματα Νιρβάνας, Χρηστομάνος και άλλοι (1953), Το νεοελληνικό μυθιστόρημα (γραμμένο στα Γαλλικά, 1953), Το σύγχρονο μυθιστόρημα (1955). Απεβίωσε στις 27 Νοεμβρίου του 1984.ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ (1902- 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1984)

Άνθρωποι του μύθου (απόσπασμα)


ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ του Στέλιου Ξεφλούδα Άνθρωποι του μύθου έχει τον υπότιτλο Τετράδια από τον πόλεμο της Αλβανίας. Ο συγγραφέας ζει τα περιστατικά του πολέμου και καταγράφε
ι τις εσωτερικές αντιδράσεις που αυτά του προκαλούν. Χρησιμοποιεί δηλαδή τη μέθοδο του Εσωτερικού Μονολόγου. Ο ίδιος λέει πως με τη μέθοδο αυτή ο συγγραφέας προσπαθεί να εκφράσει «τον εσωτερικό του κόσμο, τις εσωτερικές καταστάσεις που περνούν μέσα μας σα μια μουσική που διαλύεται στο άπειρο».

Μέσα στη νύχτα ξαναρχίζει η μάχη. Χρειάζεται να παλέψουμε όχι μονάχα με το θάνατο, μα και με το σκοτάδι, που είναι σκληρό σαν ένας όγκος αδιαπέραστος. Τη νύχτα η μάχη είναι σύντομη. Σερνόμαστε στην αρχή σαν πεθαμένοι, κρατάμε σφιχτά την αναπνοή μας, τι αγωνία, τι πάλη με το σώμα μας, ώσπου να φτάσουμε κοντά στους ανθρώπους που πρέπει να σκοτώσουμε. Όμως πού πάμε, είμαστε τυφλοί, έχουμε έναν τρόμο πρωτόγονο στο αίμα μας. Ακουμπάμε στη γη κι ανατριχιάζουμε. Μας αγγίζει ένα κλαδί και τρέμουμε. Όλα είναι χέρια θανάτου που υψώνουνται να μας χτυπήσουν, μάτια θανάτου που μας κοιτάζουν επίμονα. Πλησιάζουμε αθέατοι, ορμούμε πάνου στους άλλους ανθρώπους που πρέπει να σκοτώσουμε, η λόγχη τρυπάει την τρομαγμένη σάρκα. Βουβή πάλη μέσα στη νύχτα του ενός κορμιού με το άλλο. Κι έπειτα οι γοερές κραυγές εκείνων που πεθαίνουν, οι φωνές εκείνων που καλούν τους συντρόφους των. Η ατμόσφαιρα γεμάτη τρόμο και φρίκη. Κι έπειτα παντού, μια σιωπή θανάτου.

Το δάσος γύρω μας φαίνεται ατέλειωτο. Τα δέντρα, τρομαγμένα, μόλις τολμούν να κοιτάξουν το φως που άναψε κάποιος. Κι η νύχτα δεν είναι πια τυφλή, έχει ένα κίτρινο μάτι που κλαίει για ό,τι βλέπει. Μαύρη είναι η γη, ωσάν απ' τα πρόσωπά μας να χύνεται ένα μαύρο υγρό στο έδαφος. Μερικοί στρατιώτες μαζεύουνται γύρω στο φως κι είναι σαν κίτρινες σκιές που τρέμουν σε μια σκοτεινή επιφάνεια. Οι άλλοι μένουμε κλεισμένοι στο μαύρο φέρετρο της νύχτας, που το κάρφωσαν γερά με μεγάλα καρφιά. Και κανείς δε γνωρίζει το πρόσωπό του, ίσως γιατί κανείς μας δεν έχει πρόσωπο. Όμως για να υπάρχεις χρειάζεσαι ένα όνομα, έναν τίτλο, μια θέση, διαφορετικά είσαι σαν ένα σπίτι χωρίς αριθμό: Κανείς δεν ξέρει τις λεπτομέρειες απ' το σώμα του, το σχήμα του προσώπου του, το σχήμα απ' το μέτωπό του, το χρώμα απ' τα μάτια του. Πέρασε τόσος καιρός που δεν τα κοιτάξαμε και τα ξεχάσαμε. Κι αν τα βλέπαμε ακόμα, δε θα τα αναγνωρίζαμε, γιατί έχουν τόσο πολύ αλλάξει. Τα χέρια είναι κολλημένα στο σώμα, ακίνητα, κοιμισμένα μέσα στις τσέπες, κρέμουνται σαν ηλίθια απ' τους ώμους. Τα βήματα είναι σαν ψεύτικα, τρομάζουν να πατήσουν τη γη, που τα δέχεται χωρίς αντίσταση.
Οι σκιές κάτου απ' τα δέντρα πραγματοποιούν τερατώδη σχήματα, καταστρέφουν την πραγματικότητα. Γιατί αυτός ο άνθρωπος άναψε ένα φως; Για να κοιτάξει τον εαυτό του ή να βρει έναν άλλο; Υπάρχουν άνθρωποι που ψάχνουν να βρουν τον εαυτό τους και συναντούν το κενό, που ψάχνουν να βρουν τον άλλο και συναντούν πάλι το κενό. Το φως πέφτει απ' τα χέρια, πολλά πόδια το πατούν κι όλοι χάνουνται μέσα στο σκοτάδι. Κι αυτός που κρατούσε το φως ανακατώθηκε πάλι με τους άλλους σα να μην υπήρξε ποτέ. Το δάσος γεμίζει ξανά από μια ανατριχίλα θανάτου. Η νύχτα προχωρεί αργά σα να σέρνεται μέσα στην ψυχή μας. Πολλοί αποκοιμούνται κάτου απ' τα δέντρα. Το ένα πρόσωπο ακουμπάει στη νύχτα του άλλου προσώπου.

Σε ποιον να μιλήσω, αφού καταλαβαίνω ότι η ομιλία μου δε βγαίνει από στόμα. Είμαστε οι νεκροί που καβαλάμε το νεκρό εαυτό μας. Πάνου σ' αυτή τη γη μάς κρατάει σαν καρφωμένους ο θάνατος. Αυτές οι λασπωμένες εκτάσεις έγιναν το φέρετρό μας. Δεν μπορώ να κοιτάξω τον ουρανό. Βλέπω με αηδία τον ευατό μου κι όμως βυθίζουμαι πιο πολύ στη λάσπη. Γύρω μου κάποτε είναι σα να μην υπάρχει τίποτα άλλο απ' τη σκιά μου. Οι άνθρωποι πηγαίνουν στη γραμμή, ο ένας πίσω απ' τον άλλο, προς το θάνατο, κατάντησαν το μόριο της σκόνης του κάθε δρόμου. Σκοτώνουν και σκοτώνουνται χωρίς να θέλουν. Ο πόλεμος είναι ένα έγκλημα που γίνεται με ένδυμα επίσημο και μ' όλα τα παράσημα στο στήθος. Το χρυσάφι και ο πόλεμος, ο πόλεμος και το χρυσάφι αυτή είναι η ιστορία ως τώρα του κόσμου. Όμως αυτός ο πόλεμος είναι δίκαιος. Πολεμάμε για να μην υποφέρει ο άνθρωπος απ' τον άνθρωπο, να μη σκοτώνει ο άνθρωπος τον άνθρωπο, πολεμάμε για να μην υπάρχει ο πόλεμος, να μην υπάρχει στον κόσμο κανένας φασισμός, να μην υπάρχουν δικτάτορες, να απαλλαγεί απ' τη δικτατορία η χώρα μας. Κάνουμε το χρέος μας απέναντι στον άνθρωπο, όχι απέναντι στο Θεό. Σάπισε το κορμί μας απ' τη βροχή. Λιώνουν τα πόδια μας μέσα στη λάσπη. Θα τα κόψουν και θα μείνουμε σαν τα παιδιά που δεν μπορούν να περπατήσουν. Όλοι, αν βαστάξει ο πόλεμος, θα έχουμε ξύλινα πόδια κι όπως τη νύχτα θα περπατάμε σ' ένα δρόμο λιθόστρωτο, θ' ακούγεται ένας κρότος ξερός, όπως όταν περπατάει κανείς σ' ένα δάσος έρημο το φθινόπωρο. Γύρω μας πάντα μια μουχλιασμένη μέρα θανάτου, μια παγωμένη νύχτα θανάτου. Είναι δίκαιος αυτός ο πόλεμος. Έπρεπε να πολεμήσουμε. Να κάνουμε το χρέος μας απέναντι στον άνθρωπο... από
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSB106/544/3564,14915/index_d_06_01.html

Γεννημένος στην Άμφισσα, το 1902, ο Στέλιος Ξεφλούδας πολιτογραφήθηκε εξαρχής ως ένας από τους πεζογράφους της Θεσσαλονίκης, αυτούς που συσπειρώθηκαν γύρω από το περιοδικό της πόλης, Μακεδονικές Ημέρες και καλλιέργησαν την αφηγηματική τεχνική του "εσωτερικού μονολόγου".

Ο Ξεφλούδας ξεκίνησε τις φιλολογικές σπουδές του στην Αθήνα και την περίοδο 1928-1930 βρίσκεται στο Παρίσι για να τις ολοκληρώσει. To 1930 έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να εργαστεί ως καθηγητής και την ίδια χρονιά εκδίδει το πρώτο βιβλίο, Τα τετράδια του Παύλου Φωτεινού, το οποίο θα θεωρηθεί από την κριτική ως αντιπροσωπευτικό και πρώτο δείγμα της τεχνικής που είναι γνωστή ως "εσωτερικός μονόλογος".
Πλοκή χαλαρή ως ανύπαρκτη, αδιάκοπη και ανεξέλεγκτη καταγραφή σκέψεων και αναμνήσεων με τη ροή που οι ίδιες έχουν, αποστασιοποιήσει μ΄ένα λόγο από τις τεχνικές του "αστικού μυθιστορήματος¨ που καλλιέργησε η αθηναϊκή "γενιά του ΄30¨ είναι τα χαρακτηριστικά που εν γένει σηματοδοτούν τη νεοτερική γραφή, που αντικατοπτρίζεται όντως στο βιβλίο του Ξεφλούδα, με θεματικό υλικό την περίοδο που έμεινε στο Παρίσι.
Δύο χρόνια μετά, το 1932, εκδίδεται στην Θεσσαλονίκη το περιοδικό Μακεδονικές Ημέρες, στις σελίδες του οποίου θα φιλοξενηθούν έκτοτε ακόμη πιο αντιπροσωπευτικά, αλλά και αξιόλογα, δείγμα γραφής αυτού του είδους. Στους βασικούς συνεργάτες το συγκαταλέγεται και ο Ξεφλούδας, ο οποίος την ίδια χρονιά (1932) θα εκδώσει το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο Εσωτερική Συμφωνία, όπου η αφήγηση εμπλέκει συνειδητό και υποσυνειδητό, ενώ μια ρέουσα ποιητική γλώσσα και η διαφαινόμενη ευαισθησία καθιστούν το βιβλίο ένα από τα καλύτερα επιτεύγματα του συγγραφέα. Απο τον Απρίλιο του 1936 ως το 1940 είναι ο υπεύθυνος του λογοτεχνικού περιοδικού Olimpo που εκδίδεται με χορηγία του ιταλικού κράτους. Αρχικά παρουσιάζονται έργα ιταλικής ποίησης και λογοτεχνίας και στα επόμενα τεύχη υπάρχουν ιταλικά ποιήματα που μεταφράζει ο ίδιος στα ελληνικά.
Σε ένα παρόμοιο αναμνησιολογικό κλίμα θα κινηθούν τα επόμενα δύο βιβλία του Ξεφλούδα, Εύα (1934) και Κύκλος (1940). Κατά την διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου ο συγγραφέας υπηρετεί ως αξιωματικός στο μέτωπο. Η εμπειρία του πολέμου θα τον σημαδέψει βαθιά και θα αποτελέσει το θεματικό υλικό για τα μεταπολεμικά βίβλια τον Άνθρωποι του μύθου (1944) αλλά και (εν μέρει) για το Οδυσσέας χωρίς Ιθάκη (1957), το οποίο θα αποσπάσει και το Β΄ Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος της επόμενης χρονιάς. Θα ακολουθήσουν τα "μυθιστορήματα" (ο όρος επιβάλλεται να μπει σε εισαγωγικά λόγω των σταθερών τεχνικών προτιμήσεων του συγγραφέα) Εσύ ο κύριος Χ κι ένας μικρός πρίγκιπας (1960, Α΄ Κρατικό Βραβείο) Μέρες μέσα στο σκοτάδι (1982). Όσο περνά ο καιρός, ο Ξεφλούδας αλλάζει θεματική, αντλεί από σύγχρονα βιώματα και γεγονότα, τα οποία προσπαθεί να συμβιβάσει με τη αφηγηματική τεχνική που έχει υιοθετήσει, μέχρις ενός σημείου βέβαια. Μολονότι τα ύστερα βιβλία του παρουσιάζουν ίσως μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον μέσο αναγνώστη, διαθέτοντας άλλωστε σοβαρές αξιώσεις, η προπολεμική παραγωγή του, με τον μελαγχολικό και εσωστρεφή της χαρακτήρα, ασκεί μια ιδιαίτερη γοητεία.
Ο Στέλιος Ξεφλούδας συνέγραψε επίσης τα μελετήματα Νιρβάνας, Χρηστομάνος και άλλοι (1953), Το νεοελληνικό μυθιστόρημα (γραμμένο στα Γαλλικά, 1953), Το σύγχρονο μυθιστόρημα (1955). Απεβίωσε στις 27 Νοεμβρίου του 1984.
ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Κέικ καραμέλα


 
 Κέικ καραμέλα

Νοστιμότατο κέικ βανίλιας με πλούσιο γλάσο καραμέλας γάλακτος.


Υλικά συνταγής για το κέικ


• Αλεύρι: 4 κούπες (κοσκινισμένο)
• Μπέικιν πάουντερ: 2 κουταλάκια τσαγιού
• Σόδα: 1 1/2 κουταλάκι τσαγιού
• Αλάτι: 1/2 κουταλάκι τσαγιού
• Σε θερμοκρασία δωματίου βούτυρο ή μαργαρίνη: 250 γρ.
• Ζάχαρη: 2 κούπες
• Εκχύλισμα βανίλιας: 2 κουταλάκια τσαγιού
• Αυγά: 4 μεγάλα
• Ξυνόγαλο: 2 κούπες

Υλικά συνταγής για το γλάσο
• Κρέμα γάλακτος: 2 κούπες
• Καστανή ζάχαρη: 1 κούπα
• Σιρόπι γλυκόζης: 2 κουταλιές σούπας
• Εκχύλισμα βανίλιας: 1 κουταλάκι (ή σποράκια από 1 λοβό)


Προθερμαίνετε το φούρνο στους 175 βαθμούς. Βουτυρώνετε ένα ταψί 30 εκ. περίπου και το στρώνετε με λαδόχαρτο. Το ξαναβουτυρώνετε. Ανακατεύετε το αλεύρι με το μπέικιν, τη σόδα και το αλάτι. Το κρατάτε κατά μέρος.

Χτυπάτε το βούτυρο με την ζάχαρη να αφρατέψουν καλά. Προσθέτετε ένα ένα τα αυγά, χτυπώντας συνέχεια και προσθέτετε το εκχύλισμα. Τέλος, ανακατεύοντας απαλά, προσθέτετε το ξυνόγαλο, ίσα να αναμειχθεί.

Προσθέτετε ανακατεύοντας το αλεύρι, μέχρι να απορροφηθεί όλο (μην το παραχτυπήσετε).

Αδειάζετε τη ζύμη στο ταψάκι και το ψήνετε στο φούρνο για 40 λεπτά περίπου (τσεκάρετε με ένα μαχαίρι, αν βγαίνει καθαρό). Βγάζετε από το φούρνο, περιμένετε 10 λεπτά και μετά το αναποδογυρίζετε σε σχάρα. Βγάζετε το λαδόχαρτο και αφήνετε να κρυώσει.

Σε κατσαρολάκι βάζετε την κρέμα, την καστανή ζάχαρη και την γλυκόζη. Ανακατεύετε σε μέτρια φωτιά να λιώσει η ζάχαρη και να βράσει το μείγμα. Σιγοβράζετε το γλάσο για 7 - 9 λεπτά (αν έχετε θερμόμετρο ζαχαροπλαστικής, να δείξει 102 βαθμούς) και κατεβάζετε από την φωτιά. Προσθέτετε το εκχύλισμα ή τους σπόρους της βανίλιας.

Βάζετε το κέικ σε πιατέλα και το τρυπάτε με πολλά σημεία με οδοντογλυφίδα. Περιχύνετε με το γλάσο, λίγο - λίγο, από πάνω και ολόγυρα. Αφήνετε να κρυώσει εντελώς.

radicio.com

Καθαρισμός καμινάδας τζακιού


 Καθαρισμός καμινάδας τζακιού

Ο καθαρισμός καμινάδας μπορεί να αποτελεί ένα μικρό έξοδο αλλά είναι αποδεδειγμένα η πιο απαραίτητη εργασία που θα πρέπει να πραγματοποιούμε στο τζάκι μας μια φορά το χρόνο και αυτό γιατί η συντήρηση του, σχετίζεται άμεσα με την ασφάλεια μας, την ασφάλεια του σπιτιού και γενικότερα με την σωστή και αποδοτικότερη λειτουργία του.

Δείτε το βίντεο που ακολουθεί

http://youtu.be/TkfGMPz3Wbo

Σήμερα...

Άγιος Ιάκωβος ο Πέρσης ο Μεγαλομάρτυρας
Ημερομηνία εορτής: 27/11/2012Άγιος Ιάκωβος ο Πέρσης ο Μεγαλομάρτυρας
Τύπος εορτής: Σταθερή.
Εορτάζει στις 27 Νοεμβρίου εκάστου έτους.
Άγιοι που εορτάζουν: Αγιος Ιακωβος Ο Περσης Ο Μεγαλομαρτυρας




Τμηθεὶς μεληδόν, καὶ σφαγὴν Πέρσης φέρων,
«Ψυχὴ σεσώσθω, φροῦδά μοι μέλη» λέγει.
Εἰκάδι Πέρσης ἑβδομάτῃ σφάγη ἐκμελεϊσθείς.

Βιογραφία
Ο Άγιος Ιάκωβος, έζησε τον 4ο μ.Χ. αι. επί βασιλέως Αρκαδίου (περί το 395 μ.Χ.).

Ζούσε στη Βηθλαδά της Περσίας και καταγόταν από επίσημο γένος. Ήταν φίλος με το βασιλιά των Περσών, Ισδιγέρδη. Παρασυρμένος από αυτή τη φιλία του, ο Ιάκωβος απαρνήθηκε την πίστη του στο Χριστό. Για να ευχαριστήσει τον Ισδιγέρδη, άφησε τον εαυτό του να χαθεί μέσα στην ψευδαίσθηση του πλούτου των ανακτόρων.

Όταν το έμαθαν αυτό η μητέρα και η γυναίκα του, οι οποίες ήταν ευσεβείς και πιστές χριστιανές λυπήθηκαν και εξοργίστηκαν. Και οι δύο λοιπόν τον επιπλήξανε για τη στάση του και του δήλωσαν ότι δεν ήθελαν καμία σχέση, μαζί του. Αυτό το μικρό πλήγμα, επανέφερε τον Ιάκωβο στον ίσιο δρόμο. Τον έκανε να διαπιστώσει το χάσμα το οποίο δημιούργησε. Έτσι ο Ιάκωβος αποφάσισε να εξαγνίσει το ατόπημά του και να επανέλθει στον δρόμο του Θεού.

Μετά από την απόφαση αυτή, πήγε στον βασιλιά και ομολόγησε μπροστά του την μία και αληθινή πίστη στον Χριστό. Ο Ισδιγέρδης εξεπλάγη γι' αυτή την αλλαγή του Ιακώβου και προσπάθησε να τον μεταπείσει. Ο Ιάκωβος παρέμεινε ακλόνητος στην πίστη του και γι' αυτό διατάχθηκε να τον βασανίσουν. Μαρτύρησε με ακρωτηριασμό των άκρων του και κατόπιν με τον αποκεφαλισμό του. Με αυτό τον μαρτυρικό τρόπο παρέδωσε το πνεύμα του στον Κύριο.

Αντιμετωπίστε το πρόβλημα με τη βοήθεια του λεμονιού



Αντιμετωπίστε το πρόβλημα με τη βοήθεια του λεμονιού

Τα μαύρα στίγματα που τόσο σας ταλαιπωρούν έχουν αμέτρητους φυσικούς εχθρούς που ίσως δεν τους ξέρατε και οι οποίοι βρίσκονται είτε στο ντουλάπι της κουζίνας σας, είτε στο ψυγείο.


Μπορείτε λοιπόν να νικήσετε τα ενοχλητικά μαύρα στίγματα πολύ απλά και γρήγορα, φτιάχνοντας μια λοσιόν βασισμένη στο λεμόνι που είναι κατάλληλη τόσο για λιπαρά όσο και για μεικτά δέρματα.

Η λοσιόν αυτή είναι θαυματουργή χάρη στις ευεργετικές ιδιότητες του λεμονιού. Πιο συγκεκριμένα το λεμόνι περιέχει κιτρικό οξύ, το οποίο μειώνει τη λιπαρότητα, απομακρύνει τους ρύπους, προσφέρει απολέπιση και κάνει την επιδερμίδα σας πιο φωτεινή.

Ωστόσο, όπως όλα, έτσι και το λεμόνι έχει τα αρνητικά του, αφού λόγω της οξύτητας του το δέρμα σας ξηραίνεται και γίνεται πιο ευαίσθητο στον ήλιο, όποτε θα χρειαστείτε καθημερινή σωστή ενυδάτωση από μια κρέμα και φυσικά αντιηλιακό όλη τη διάρκεια του χρόνου (καλοκαίρι – χειμώνα).

Θα χρειαστείτε:

- Χυμό από λεμόνι

- Νερό
- Μέλι


Τρόπος παρασκευής

Πάρτε ίση ποσότητα από τα δύο υλικά και ανακατέψτε τα καλά μέχρι να γίνουν μια ομοιογενή λοσιόν μέσα σε ένα μπουκαλάκι σπρέι ή απλό (ό,τι σας βολεύει).

Προσοχή, αν το δέρμα σας είναι ευαίσθητο οι αναλογίες αλλάζουν. Βάλτε λοιπόν σε ένα μέρος από χυμό λεμονιού, δυο μέρη νερό και ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι και κάντε μια δοκιμή πριν την εφαρμόσετε κανονικά. Καλό θα ήταν να βάλετε πρώτα το χυμό λεμονιού μετρώντας το και στη συνέχεια να προσθέσετε την αντίστοιχη ποσότητα νερού.


Επίσης, πρέπει να προσέξετε το ότι η λοσιόν αυτή έχει διάρκεια ζωής 3-4 ημέρες. Μετά το πέρας τους, πετάξτε τη και φτιάξτε μια καινούργια.

Τρόπος εφαρμογής

Η σωστή εφαρμογή της γίνεται το βράδυ και αφού πρώτα καθαρίσετε πολύ καλά το πρόσωπο σας. Αυτό που έχετε να κάνετε είναι να ψεκάσετε τη λοσιόν ή να την απλώσετε με τα χέρια σας σε όλο το πρόσωπο, εκτός από την περιοχή των ματιών.
Στη συνέχεια μπορείτε να κάνετε ότι θέλετε, ακόμη και να κοιμηθείτε, εκτός βέβαια αν η επιδερμίδα σας είναι ευαίσθητη, οπότε θα πρέπει τις 3-4 πρώτες μέρες να την αφήσετε μόνο 20-30 λεπτά και μετά να ξεπλυθείτε.

Αφήνοντας τη να δράσει όλη τη νύχτα, τα ευεργετικά συστατικά της θα απορροφηθούν πλήρως από την επιδερμίδα σας. Έτσι, όταν σηκωθείτε το πρωί το μόνο που μένει είναι να την ξεπλύνετε και να βάλετε την ενυδατική σας κρέμα.

beautetinkyriaki.gr

Γ. ΡΙΤΣΟΣ "Και οι μυγδαλιές;…."



Γ. ΡΙΤΣΟΣ "Και οι μυγδαλιές;…."



“Τη νύχτα οι μυγδαλιές με τ’ άσπρα τους φορέματα περάσαν

κάτου απ’ τα παράθυρά μας αργές και λυπημένες, όμοιες με

κείνα τα χλωμά κορίτσια του ορφανοτροφείου όταν γυρίζουν


από μια μικρή εκδρομή, την Κυριακή, πιασμένες δυο- δυο

απ’ το χέρι, χωρίς να μιλάνε, χωρίς να βλέπουν τ’ άστρα που

φυτρώνουν ένα- ένα μες στο ίσκιο, μακρινά κι ευτυχισμένα.

Αύριο θα στείλουμε τις μυγδαλιές περίπατο στο ακροθαλάσσι να

πλύνουνε τα πρόσωπά τους απ’ τη σκόνη της λύπης μας.

Και το βράδυ που θα γυρίσουν χαρούμενες, θα μας φέρουν τα

Πρώτα μας λόγια πλυμένα στη θάλασσα, κ’ εμείς θα κλαίμε

στο ανοιχτό παράθυρο απ’ τη χαρά μας που μπορούμε

να κλαίμε…”

(Γ. Ρίτσος, Όνειρο καλοκαιρινού μεσημεριού)

Η Ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων (54)

Από παλιά Ραδιοτηλεόραση

Για μεγέθυνση πατάτε ροδάκι και ανοίγει νέα καρτέλα με φακό +-

Στα τρυπημένα σημεία λέει: στους, Γεωργιάδης, σπάθης

Παρίσι 1900: Οι Ολυμπιακοί αγώνες και η Ελληνική συμμετοχή

Οι τροφές που προκαλούν το «σωσίβιο»

Οι τροφές που προκαλούν το «σωσίβιο»

Ευνοούν τη συσσώρευση λίπους στην περιοχή της κοιλίας

Η σωματική «ατέλεια» που απασχολεί περισσότερο άντρες και γυναίκες είναι το κοιλιακό λίπος. Υπάρχουν διατροφικοί παράγοντες που ευνοούν τη συσσώρευση λίπους στην περιοχή της κοιλίας; Η απάντηση είναι «ναι»!

Δείτε τις τροφές που προκαλούν το «σωσίβιο»…

Παγωτό

Με το πέρασμα του καλοκαιριού, άραγε πόσα παγωτά καταναλώθηκαν; Η απάντηση μας απογοητεύει και μας προκαλεί πανικό, εάν αναλογιστούμε πως ½ φλιτζάνι παγωτό βανίλιας περιέχει γύρω στις 250 θερμίδες.

Το παγωτό έχει από μόνο του θρεπτική αξία και μπορεί να αποτελέσει σημαντική πηγή λήψης πρωτεϊνών, υδατανθράκων, λιπαρών, βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων φτάνει να καταναλωθεί σωστά. Το σπιτικό, το παγωτό σορμπέ ή το παγωτό-γιαούρτι αποτελούν ιδανικές λύσεις για λάτρεις του παγωτού.

Πατατάκια

Αποτελούν την πιο εύκολη λύση για «φαγητό» σε πάρτι,εκδρομές ή σε περιπάτους. Επίσης, αποτελούν και αίτιο παχυσαρκίας, λόγω της εύκολης μεταφοράς και κατανάλωσής τους. Τα 100 γρ. περιέχουν γύρω στις 540 θερμίδες, 23 γρ. λιπαρά, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι κορεσμένα.

Αντί για ένα σακουλάκι τσιπς ή γαριδάκια προτιμήστε ποπ κορν, που περιέχουν λιγότερα λιπαρά και περισσότερες φυτικές ίνες.

Aλκοόλ

Το λάθος μας με τα διάφορα αλκοολούχα ποτά είναι ότι δεν σταματάει κανείς στο ένα ποτήρι! Η μέτρια κατανάλωση αλκοολούχου ποτού προστατεύει από πολλές ασθένειες, λόγω των αντιοξειδωτικών στοιχείων που περιέχει όπως για παράδειγμα το κρασί αλλά και η μπίρα, την υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο και την χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο.

Η υψηλή κατανάλωση όμως, δηλαδή πάνω από τα 250ml ημερησίως εκτός των βλαβερών επιδράσεών της στην υγεία (καρδιαγγειακά, διαβήτη, καρκίνος, εγκεφαλικό), οδηγεί και σε παχυσαρκία. Παν μέτρον άριστον, λοιπόν!

Λιπαρό Κόκκινο κρέας

Tο κόκκινο κρέας, όπως το μοσχάρι και το χοιρινό, είναι μια νόστιμη τροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, αλλά συχνά και σε λίπος.

Γι’ αυτό πρέπει να προτιμάτε κρέας μέτριο σε λίπος ή εντελώς άπαχο όπως: Nουά και μπον φιλέ (~170 θερμίδες), Ψαρονέφρι, γαλοπούλα και κοτόπουλο (~150 θερμίδες). (Oι θερμίδες αναφέρονται σε ποσότητα 120 γρ.)

Πίτσα

Κανείς δεν μπορεί να αντισταθεί σε ένα ή δύο κομμάτια πίτσα. Η σιλουέτα σου όμως διαμαρτύρεται. Ψάξε για διαφορετικές συνταγές πίτσας που να περιέχουν λιγότερες από 200 θερμίδες το κομμάτι.
Γέμισε την πίτσα σου με φρέσκα ντομάτα, μανιτάρια, πιπεριές, γαλοπούλα και τυρί light και το αποτέλεσμα θα είναι θεσπέσιο με έξτρα φυτικές ίνες και πολλές βιταμίνες.

Burgers

Είναι αξιοσημείωτο πως όλες οι αλυσίδες γρήγορων φαγητών ανταγωνίζονται η μια την άλλη με το να φτιάχνουν όλο και μεγαλύτερα μπέργκερς σε χαμηλότερες τιμές.

Εάν είσαι άνθρωπος που όσο και να προσπαθείς δεν μπορείς να αποχωριστείς τα αγαπημένα σου μπέργκερ, μια καλή συμβουλή είναι να το φτιάχνεις μόνος σου.

Ένα παιδικό γεύμα ή ένα μπέργκερ με κοτόπουλο, αποτελούν κάποιες light εναλλακτικές σε περίπτωση που θες πάση θυσία θα φας στο αγαπημένο σου φαστφουντάδικο.

Πατάτες τηγανητές

Δεν πρέπει να σε ξαφνιάσει το γεγονός, πως μια μεγάλη μερίδα πατάτες μπορεί να έχει τόσες θερμίδες όσες 1 μικρό σε μέγεθος μπέργκερ. Δέκα πατάτες τηγανητές, φτιαγμένες στο σπίτι με ελεγμένη ποσότητα ελαιολάδου, περιέχουν 250 θερμίδες και η θρεπτική τους αξία είναι πολύ μικρή.

Προσθέστε 150 θερμίδες ακόμη για τις πατάτες των fast food. Προτιμήστε με το μπιφτέκι σας, πατάτες πουρέ, σαλάτα ή βρασμένα λαχανικά.

Κατεψυγμένα γεύματα

Όταν πηγαίνετε σπίτι μετά από ένα βαρύ πρόγραμμα εργασίας, πεινάτε υπερβολικά. Έτσι αυτό που συνηθίζεται είναι να ανοίγετε τον καταψύκτη και να παίρνετε το έτοιμο κατεψυγμένο φαγητό που αγοράσατε χθες από το σούπερ μάρκετ σε τιμή ευκαιρίας. Τα περισσότερα από αυτά τα γεύματα περιέχουν πάρα πολύ νάτριο, λιπαρά και θερμίδες.

Επομένως διαβάστε τις ετικέτες και προτιμήστε αυτά που περιέχουν πολλές φυτικές ίνες, ολικής αλέσεως δημητριακά, άπαχα κρέατα και καθόλου σος.

Προσπαθώντας να φάτε όσο η αξία των χρημάτων σας, χτυπάτε ανελέητα τον μπουφέ και καταναλώνετε όσο δεν καταναλώσατε τις τελευταίες 2 μέρες.

Εάν αντισταθείτε από πριν και βάλετε πρόγραμμα στο τι θα φάτε και πόσο θα γεμίσετε το πιάτο σας, τότε το στομάχι δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Άφησε χώρο για λαχανικά και σαλάτα ώστε να χορτάσετε με μικρότερη μερίδα.

mednutrition.gr

Η Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων

26 Νοεμβρίου 1865: Εκδίδεται στις ΗΠΑ το μυθιστόρημα του Λιούις Κάρολ Η Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων, ένα από τα αριστουργήματα της παιδικής λογοτεχνίας.

Οι Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων (Alice’s Adventures in Wonderland), αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας παιδικής λογοτεχνίας. Πρόκειται για κλασικό έργο παιδικής και φανταστικής λογοτεχνίας του Βρετανού συγγραφέα και μαθηματικού Τσαρλς Λούτγουϊτζ Ντότζσον, περισσότερο γνωστός με το ψευδώνυμο Λιούις Κάρολ, που κυκλοφόρησε σε πρώτη έκδοση το 1865.
 
Περιγράφει με λεπτή φαντασία και παιδικό αυθορμητισμό τις περιπέτειες ενός κοριτσιού, της Αλίκης, η οποία μετά την πτώση της σε μία λαγότρυπα, περιπλανιέται σε ένα φανταστικό κόσμο. Η ιστορία χαρακτηρίζεται από έντονα στοιχεία αλληγορίας, μέσα από τα οποία, ο Κάρολ καυτηριάζει γεγονότα και αντιλήψεις της εποχής του. Το βιβλίο αναφέρεται πιο συχνά με τον συντομότερο τίτλο Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, ο οποίος τελικά καθιερώθηκε, κυρίως μέσω της χρήσης του σε μεταγενέστερες κινηματογραφικές ή τηλεοπτικές μεταφορές του έργου. Την εποχή του θανάτου του Κάρολ, ήταν το πιο δημοφιλές βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας στην Αγγλία, ενώ μέχρι το πρώτο μισό του 20ου αιώνα αποτελούσε ίσως το διασημότερο βιβλίο του είδους του στον κόσμο[1].

Έχοντας αποτελέσει αντικείμενο εκτεταμένης ανάλυσης, η συνήθης ερμηνεία του έργου αναγνωρίζει την Αλίκη ως εκπρόσωπο της καταπιεσμένης παιδικής ηλικίας κατά τη Βικτωριανή εποχή[2]. Η φανταστική εξιστόρηση του Κάρολ λειτουργεί, εν μέρει, με στόχο την κριτική της Βικτωριανής κοινωνίας και των Αγγλοσαξονικών νοοτροπιών, εκφράζοντας παράλληλα τη φιλοσοφία της λογοτεχνίας του, εξετάζοντας πώς επηρεάζεται η ταυτότητα του ανθρώπου όταν παύουν να υφίστανται οι παγιωμένοι κανόνες που την καθορίζουν[3]. Μεταξύ των πολυάριθμων γρίφων που περιγράφονται στο έργο, το πρόβλημα της ταυτότητας αποτελεί για την Αλίκη ένα από τα κεντρικά ερωτήματα[4]. Ο κεντρικός χαρακτήρας του έργου, η Αλίκη, μετά την πτώση της στη λαγότρυπα, κινείται σε ένα κόσμο όπου καθιερωμένες αντιλήψεις της καθημερινότητας ανατρέπονται, ενώ κοινωνικοί θεσμοί και πρακτικές γίνονται στόχοι χλευασμού. Το έργο ερμηνεύεται επίσης ως μια ενδελεχής έρευνα των συστημάτων της κοινωνικής συμπεριφοράς, της λογικής και της γλώσσας[5]. Υποστηρίζεται ότι μέρος του κειμένου μπορεί να εκτιμηθεί και κατανοηθεί περισσότερο από ενήλικους αναγνώστες, ειδικότερα η σάτιρα και οι συμβολισμοί του έργου[6]. Κοινή θέση αποτελεί το γεγονός πως ο Κάρολ επιχειρεί συχνά να παρωδήσει άλλα λογοτεχνικά έργα που απευθύνονται σε παιδιά ή με αντικείμενο την παιδική ηλικία. Παράλληλα, δεν λείπουν και αναφορές σε έργα για ενήλικους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την ιδέα των ομιλούντων λουλουδιών που θεωρείται πως βασίζεται στο ποίημα Maud (1855) του Άλφρεντ Τένισον[7].

Στις 4 Ιουλίου του 1862, ο Λιούις Κάρολ πραγματοποίησε μία εκδρομή μαζί με τον αιδεσιμώτατο Ρόμπινσον Ντάκγουορθ και τις τρεις κόρες του πρύτανη του κολεγίου του Christ Church, Λορίνα, Ήντιθ και Άλις Λίντελ. Κατά τη διάρκεια της, προκειμένου να διασκεδάσει τα παιδιά, ο Κάρολ επινόησε και διηγήθηκε μία ιστορία, η οποία θα αποτελούσε τη βάση για την μετέπειτα συγγραφή της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων[1]. Μετά από παρότρυνση της Άλις, ο Κάρολ ξεκίνησε να καταγράφει τη διήγησή του, γεγονός που οδήγησε στη συγγραφή της πρώτης μορφής του έργου, υπό τον τίτλο Alice’s Adventures under Ground (Οι Περιπέτειες της Αλίκης κάτω από τη Γη). Η πρώτη μορφή του βιβλίου δεν προοριζόταν για δημοσίευση και έφερε αφιέρωση που μαρτυρούσε ότι επρόκειτο για ένα "δώρο Χριστουγέννων προς ένα αγαπητό παιδί, σε ανάμνηση μιας καλοκαιρινής ημέρας"[8]. O Κάρολ κατέγραψε στο ημερολόγιό του την απαρχή της συγγραφής του βιβλίου στις 13 Νοεμβρίου του 1862, ενώ το τελικό χειρόγραφο φαίνεται πως ολοκληρώθηκε πριν τις 10 Φεβρουαρίου του 1863, χωρίς να περιλαμβάνεται όμως σε αυτή τη μορφή του έργου οποιαδήποτε εικονογράφηση[9]. Αργότερα, το Νοέμβριο του 1864, παρουσίασε το έργο του και στην Άλις Λίντελ[10]. Το τελικό χειρόγραφο διάβασε επίσης ο λογοτέχνης Χένρι Κίνγκσλεϊ, ο οποίος παρότρυνε τη μητέρα της Άλις να πείσει τον Κάρολ να το δημοσιεύσει. Για τον Ντάκγουορθ, το βιβλίο θα σημείωνε μεγάλη επιτυχία, εφόσον την εικονογράφησή του αναλάμβανε ένας διακεκριμένος καλλιτέχνης, προτείνοντας για αυτό το λόγο τον Τζον Τένιελ, γνωστού από τη δουλειά του στο περιοδικό Punch[9]. Ο Κάρολ αναζήτησε επιπλέον τη γνώμη του συγγραφέα Τζορτζ ΜακΝτόναλντ, ο οποίος τον έπεισε τελικά να το δημοσιεύσει. Έχοντας αποφασίσει για την έκδοση του βιβλίου, ο Κάρολ προχώρησε σε περαιτέρω επεξεργασία του, φθάνοντας έτσι στην οριστική μορφή του έργου. Ο Τένιελ ήρθε σε επαφή με το κείμενο τον Ιανουάριο του 1864 και στις 5 Απριλίου του ίδιου έτους συμφώνησε να αναλάβει την εικονογράφησή του[11]. Τελικά το βιβλίο εκδόθηκε από τον οίκο MacMillan & Co., με τον τίτλο Alice’s Adventures in Wonderland (Οι Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων), τον Ιούλιο του 1865, ενώ την εικονογράφησή του ανέλαβε ο Σερ Τζον Τένιελ. O Κάρολ ανέλαβε πλήρως τα έξοδα της έκδοσης, συμπεριλαμβανομένου του κόστους των υλικών και της διαφήμισης, καθώς και της αμοιβής του εικονογράφου. 
 
Ο εκδοτικός οίκος ανέλαβε με τη σειρά του την τελική παραγωγή και διανομή του βιβλίου. Η ασυνήθιστη για την εποχή συμφωνία, εξασφάλιζε στον Κάρολ απόλυτο έλεγχο της ποιότητας του τελικού προϊόντος, αν και θα τον επιβάρυνε παράλληλα σε μεγάλο βαθμό οικονομικά, σε περίπτωση εμπορικής αποτυχίας.[12]. Η πρώτη έκδοση του βιβλίου περιλάμβανε δύο χιλιάδες αντίτυπα, ωστόσο ενώ ήδη πενήντα από αυτά είχαν προλάβει να βιβλιοδετηθούν, ο Κάρολ πληροφορήθηκε από τον Τένιελ πως δεν ήταν ικανοποιημένος από την ποιότητα εκτύπωσης των εικόνων του, με αποτέλεσμα να αποσυρθεί το βιβλίο, επιβαρύνοντας οικονομικά τον Κάρολ[12]. Το Νοέμβριο του 1865, η δεύτερη έκδοσή του, τυπώθηκε σε τέσσερις χιλιάδες αντίτυπα, τα οποία ο Κάρολ χαρακτήρισε «τέλειο δείγμα καλλιτεχνικής εκτύπωσης»[13]. Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων γνώρισε πολύ μεγάλη εμπορική επιτυχία, ενώ παραμένει έως σήμερα, ένα από τα δημοφιλέστερα λογοτεχνικά έργα. Έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από πενήντα γλώσσες, μεταξύ αυτών και τα Εσπεράντο.

Τα Χριστούγεννα του 1871, εκδόθηκε η συνέχεια του βιβλίου, με τίτλο Through the Looking-Glass and What Alice Found There, έχοντας ανάλογη επιτυχία. Ο Κάρολ ολοκλήρωσε επίσης μία ειδική έκδοση της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων, απευθυνόμενη σε παιδιά «από μηδέν έως πέντε ετών», με τίτλο The Nursery "Alice". Η έκδοση αυτή, κυκλοφόρησε το 1890 και περιείχε το αρχικό βιβλίο γραμμένο σε απλούστερη γλώσσα και με ορισμένες από τις αρχικές εικόνες του Τένιελ, σε έγχρωμη μορφή.

6 τρόποι- έκπληξη για να χρησιμοποιήσετε το κατακάθι του καφέ


6-tropoi-ekpliksi-gia-na-xrisimopoiisete-to-katakathi-tou-kafe-tropoi-ekpliksi-gia-na-xrisimopoiisete-to-katakathi-tou-kafe

 6 τρόποι- έκπληξη για να χρησιμοποιήσετε το κατακάθι του καφέ

Τομέας …ομορφιά

Το κατακάθι του καφέ είναι ιδανικό για το δέρμα σας, ειδικά όταν το αναμείξετε με ένα αβγό και το αφήσετε για λίγα λεπτά στο πρόσωπό σας. Επίσης, οι …εναπομείναντες κόκκοι του καφέ ενδείκνυνται για μασάζ στο πρόσωπο, το οποίο θα δείτε στη συνέχεια ότι θα αποκτήσει μία μοναδική λάμψη ενώ αν χρησιμοποιήσετε το κατακάθι στα μαλλιά σας, αφού τα λούσετε με σαμπουάν και πριν χρησιμοποιήσετε την κρέμα μαλλιών, θα δείτε το χρώμα σας να παίρνει μια φυσική λάμψη. Προσοχή, αποφύγετέ το αν τα μαλλιά σας είναι ξανθά (στην περίπτωση αυτή χρειάζεστε χαμομήλι, αλλά αυτό, θα επανέλθουμε σε άλλο …επεισόδιο του click@Life).

Τέλος, ιδιαίτερα για τις κυρίες, το κατακάθι του καφέ είναι ιδανική λύση κατά της κυτταρίτιδας. Αναμείξτε μία κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο με μισή κούπα κατακάθι και τοποθετήστε το μείγμα στην περιοχή που έχετε το πρόβλημα. Τυλίξτε την περιοχή με μεμβράνη μαγειρέματος και αφήστε το για λίγα λεπτά να δράσει. Αφαιρέστε το μείγμα με νερό και επαναλάβατε το ίδιο δυο-τρεις φορές την εβδομάδα για καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Για δύσκολους λεκέδες


Αν τα υπολείμματα του καφέ σας φαίνονται…βρόμικα, απατάσθε. Είναι ιδανικό καθαριστικό για επίμονους και λιπαρούς λεκέδες, που έχουν απομείνει στα κουζινικά σας σκεύη. Αναμείξτε λίγο ζεστό νερό με το κατακάθι και τρίψτε με μία βούρτσα ή σφουγγάρι το επίμαχο σημείο. Τα υπολείμματα του καφέ είναι τραχιά και όξινα και προσφέρουν την πολυπόθητη γυαλάδα στα σκεύη σας. Απλά βεβαιωθείτε, πριν αρχίσετε να τρίβετε με τον καφέ, ότι τα σκεύη σας είναι ανθεκτικά.


Αλλά και στην περίπτωση του τζακιού, ο καφές κάνει …θαύματα. Εάν μάλιστα καταλήγετε να εισπνέετε ή να …φοράτε τις στάχτες κάθε φορά που πάτε να καθαρίσετε το τζάκι σας, η απάντηση είναι μία: απλώστε ένα στρώμα από κατακάθι του καφέ στις στάχτες πριν ξεκινήσετε, ώστε να ελαχιστοποιηθεί η ποσότητα της σκόνης. Έτσι θα απαλλαχτείτε από τη βρομιά και το …φτάρνισμα.


Αρωματικό …χώρου


Ο καφές εκτός από τη γεύση του, χαρακτηρίζεται και για το μοναδικό του άρωμα. Γιατί λοιπόν να πάει χαμένο; Αν η ντουλάπα σας μυρίζει άσχημα, απλά γεμίστε μία…παλιά κάλτσα με το κατακάθι του καφέ και αφήστε την εκεί για αρκετό καιρό. Προσοχή όμως, πρέπει να έχει στεγνώσει αρκετά το κατακάθι πριν το χρησιμοποιήσετε αλλιώς θα πρέπει να βρείτε νέο αρωματικό για τη … μούχλα.


Και μην περιοριστείτε μόνο στη ντουλάπα σας, καθώς το κατακάθι είναι ιδανικό και για να καταπολεμήσετε τις μυρωδιές του ψυγείου σας. Απλά βάλτε το κατακάθι (ή ακόμα και κόκους καφέ) σε ένα αχρησιμοποίητο κεσεδάκι και αφήστε το στο ψυγείο για λίγες μέρες.


Για να αποβάλλεται δε, τη μυρωδιά από τα κρεμμύδια και τα σκόρδα που μόλις έχετε καθαρίσει, απλά τρίψτε το κατακάθι στα χέρια σας και μετά πλύντε τα κανονικά. Και αν η μυρωδιά στον νεροχύτη σας δεν λέει να φύγει, απολαύστε τον καφέ σας και έπειτα ρίξτε το κατακάθι μέσα (στο νεροχύτη). Θυμηθείτε όμως να ρίξτε αμέσως 5 κούπες βραστό νερό για να μην «φράξει».


Χρωματίστε με…καφέ


Το χρώμα του καφέ είναι άλλο ένα σημείο κατατεθέν του γευστικού αυτού ροφήματος. Πλέον, το ίδιο χρώμα μπορούν να το αποκτήσουν και …τα έπιπλά σας, τουλάχιστον τα ξύλινα. Για να φτιάξετε το δικό «σπιτικό» χρώμα αφήστε σε 2 κούπες ζεστό νερό να μουσκέψει το κατακάθι του καφέ για πέντε έως δέκα λεπτά. Βέβαια αν θέλετε να βάψετε μεγαλύτερα έπιπλα θα πρέπει να πιείτε…
περισσότερους καφέδες. Αν έχετε καφέ έπιπλα, που έχουν γδαρθεί, βάλτε λίγη από τη μπογιά σας σε μία παλιά κάλτσα ή ένα παλιό ύφασμα και βάψτε την επιφάνεια.

Λίπασμα για τον κήπο σας


Το κατακάθι του καφέ είναι ιδανικό λίπασμα για τα φυτά σας, ειδικά τις τριανταφυλλιές. Πασπαλίστε λίγο στο χώμα και θα έχετε δημιουργήσει ένα φυτικό λίπασμα. Αν πάλι θέλετε να διατηρήσετε το δόλωμα για τα σκουλήκια, απλά προσθέστε κατακάθια του καφέ στο έδαφος. Επίσης, πριν φυτέψετε καρότα και ραπανάκια, θυμηθείτε να αναμείξετε τους σπόρους με λίγο κατακάθι. Με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο θα έχετε μεγαλύτερη παραγωγή αλλά θα μπορέσετε να απαλλαγείτε και από τα υπόγεια παράσιτα, που παραμονεύουν τον λαχανόκηπό σας.


Ενώ αν οι γυμνοσάλιαγκες και τα σαλιγκάρια είναι ο εφιάλτης του κήπου σας, το κατακάθι του καφέ λειτουργεί ως οργανικό απωθητικό. Και για να εμποδίσετε ακόμα και τις γάτες να χαλάσουν τον κήπο σας, ανακατέψτε το κατακάθι του καφέ με φλούδες πορτοκαλιού και πασπαλίστε κατά μήκος των ορίων του κήπου σας. Προσοχή όμως, γιατί ο καφές μπορεί να είναι θανατηφόρος για τα σκυλιά, αν δεν χρησιμοποιηθεί σωστά.


Για …κουζινική χρήση

Όπως ακριβώς και ο κήπος σας, έτσι και η κουζίνα σας είναι ο «παράδεισος» για κάθε είδους παράσιτο και ζωύφιο και κυρίως για τα ενοχλητικά μυρμήγκια. Αν απλώστε μία γραμμή από κατακάθι, θα εμποδίσετε τα μυρμήγκια να κάνουν «βόλτα» στην κουζίνα σας.

Και αν αποφασίσετε να φτιάξετε ένα μοναδικό κέικ σοκολάτας ή brownies για να απολαύστε τον απογευματινό σας καφέ (δίπλα στο καθαρό σας τζάκι και τα καφέ σας έπιπλα πλέον) προσθέστε στο μείγμα λίγο από το κατακάθι του καφέ και το αποτέλεσμα θα σας ανταμείψει.

clickatlife.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις