Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2012

«Θωρηκτό Ποτέμκιν»



Πόστερ της ταινίας 

Ασπρόμαυρη κινηματογραφική ταινία του Σεργκέι Αϊζενστάιν (1898 - 1948), σοβιετικής παραγωγής 1925. Θεωρείται η πληρέστερη ταινία του βωβού κινηματογράφου και ένα από τα αριστουργήματα της έβδομης τέχνης.

Η ταινία υπήρξε παραγγελία της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης προς τον σκηνοθέτη, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα εικοσάχρονα της αποτυχημένης εξέγερσης του 1905 στην τσαρική Ρωσία, που αποτέλεσε προάγγελο της Οκτωβριανής Επανάστασης του 1917. Ο Αϊζενστάιν επικεντρώθηκε σε ένα πραγματικό γεγονός, την εξέγερση στο θωρηκτό Ποτέμκιν (Ποτιόμκιν ακριβέστερα), οι ναύτες του οποίου στασίασαν κατά των αξιωματικών τους και το οδήγησαν στην Οδησσό.

Η ταινία διάρκειας 65 λεπτών αποτελείται από πέντε επεισόδια: «Άνδρες και Σκουλήκια» (οι ναύτες διαμαρτύρονται για το χαλασμένο φαγητό), «Δράμα στο Λιμάνι» (οι ναύτες επαναστατούν), «Ένας νεκρός καλεί για Δικαιοσύνη» (ο λαός της Οδησσού κλαίει το νεκρό αρχηγό), «Τα σκαλιά της Οδησσού» (Οι στρατιώτες του Τσάρου αιματοκυλούν την Οδησσό), και «Συνάντηση με τη ναυτική μοίρα» (οι τσαρικές δυνάμεις ενώνονται με τους στασιαστές του Ποτέμκιν). Ο Αϊζενστάιν χρησιμοποίησε ερασιτέχνες ηθοποιούς για να αποδώσουν καλύτερα τους χαρακτήρες της ταινίας.

Το  είναι ένα κλασσικό δείγμα προπαγανδιστικού κινηματογράφου, υψηλής όμως αισθητικής, με τον κακό τσάρο και τους καλούς επαναστάτες. Δεν είναι τυχαίο ότι ένας από τους θαυμαστές της ταινίας υπήρξε ο διαβόητος Γιόζεφ Γκέμπελς. «Είναι ένα καταπληκτικό φιλμ, χωρίς όμοιό του στην ιστορία του κινηματογράφου. Ένας άνθρωπος χωρίς σταθερό πολιτικό υπόβαθρο, εύκολα θα μπορούσε να γίνει Μπολσεβίκος» είχε δηλώσει ο Υπουργός Προπαγάνδας του Χίτλερ.

Σε διαφορετικό μήκος κύματος ο γάλλος θεωρητικός του κινηματογράφου Ζαν Μιτρί: «Έργο προπαγάνδας ναι, αλλά με το ευγενέστερο νόημα, που μπορεί να έχει αυτή η λέξη. Όπως όλα τα μεγάλα έργα τέχνης του παρελθόντος, που εκφράζουν μια στιγμή της παγκόσμιας συνείδησης, το “Θωρηκτό Ποτέμκιν” παρουσιάζει την εξόρμηση ενός λαού, που είναι συσπειρωμένος γύρω από την ίδια ιδέα, το ίδιο εθνικό αίσθημα. Ακριβώς όπως υπήρξαν η Ιλιάδα και η Οδύσσεια για τους Έλληνες ή τα ηρωικά μεσαιωνικά έπη για τον Δυτικό Πολιτισμό».

Η κορυφαία στιγμή του έργου θεωρείται το τέταρτο επεισόδιο με το μακελειό στα σκαλιά της Οδησσού, που θεωρείται η καλύτερη σκηνή στην ιστορία του κινηματογράφου. Έχει ως θέμα τη βία που άσκησαν οι άνδρες της Λευκής Φρουράς του Τσάρου εναντίον του λαού. Το διασκορπισμένο και πανικόβλητο πλήθος που κατεβαίνει τρέχοντας τα σκαλιά κι αμέσως μετά οι Λευκοφρουροί, που σχεδόν μηχανικά με στρατιωτικό βηματισμό, κατεβαίνουν πυροβολώντας, παρουσιάζονται από τον Αϊζενστάιν με εναλλαγές πλάνων, που συγκρούονται και αντιπαρατίθενται με μια ρυθμική θαυμαστής ακρίβειας και αποτελεσματικότητας.

Αυτή η σκηνή είναι το καλύτερο παράδειγμα της θεωρίας του Αϊζενστάιν περί μοντάζ. Είναι το λεγόμενο «μοντάζ - ατραξιόν» ή «ιδεολογικό μοντάζ», η άμεση διαδοχή δύο κινηματογραφικών πλάνων, που πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να προκαλεί σοκ στον θεατή. Αυτό το σοκ είναι που θα φωτίσει και θα αποκαλύψει μια ιδέα, ένα συγκεκριμένο σύμβολο. Πολλοί κατοπινοί σκηνοθέτες έχουν αποτίσει φόρο τιμής στη συγκεκριμένη σκηνή, όπως ο Μπράιαν Ντε Πάλμα («Οι Αδιάφθοροι»), Φράνσις Φορντ Κόπολα («Ο Νονός»), Τζορτζ Λούκας («Πόλεμος των Άστρων: Η εκδίκηση των Σιθ»), ενώ κάποιοι άλλοι βρήκαν την ευκαιρία να τη διακωμωδήσουν, όπως ο Γούντι Άλεν («Μπανάνες», «Ο Ειρηνοποιός»), Τζέρι Τζάκερ («Τρελές Σφαίρες 33 1/3») και Τέρι Γκίλιαμ («Μπραζίλ»).

Το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» έκανε πρεμιέρα στη Μόσχα στις 21 Δεκεμβρίου 1925, χωρίς να σημειώσει ιδιαίτερη επιτυχία, γεγονός που στενοχώρησε τον Αϊζενστάιν. Τη δόξα και τη φήμη η ταινία την κέρδισε όταν προβλήθηκε στη Δύση. Στη χώρα μας πρωτοπροβλήθηκε αρκετά καθυστερημένα, στις 21 Ιανουαρίου 1952.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.sansimera.gr/articles/368#ixzz2Ff7ZUj00

Όσκαρ Γουάιλντ - 99 μαθήματα καθημερινής φιλοσοφίας



Εκτός από λαμπρός συγγραφέας, δραματουργός και αμφισβητίας, ο Όσκαρ Γουάιλντ θεωρείται ο καλύτερος δημιουργός αφορισμών της σύγχρονης ιστορίας. 
Οι διάσημοι συλλογισμοί που συμπύκνωνε σε μία και μόνη φράση είναι ανατρεπτικοί και βαθυστόχαστοι μαζί. 
Ο συγγραφέας του "Νίτσε: 99 μαθήματα καθημερινής φιλοσοφίας" παίρνει 99 μαργαριτάρια σοφίας από τον άνθρωπο που, ακριβώς επειδή η ζωή του ήταν επικεντρωμένη γύρω στις απολαύσεις, γνώρισε όλες τις ακρότητες της ανθρώπινης ψυχής, και μεταφέρει τα μηνύματά του σε καταστάσεις σημερινές για να μας διδάξει πώς να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα και να απολαμβάνουμε τη ζωή γουλιά γουλιά.

http://www.bigbook.gr/index.php?lang_id=1&mode=singleBook&book_id=206187

Ποιος είναι ο σπόρος που μπορεί να σας αδυνατίσει;



Ποιος είναι ο σπόρος που μπορεί να σας αδυνατίσει;

Ο κουκουναρόσπορος, όπως συμπέραναν αμερικανοί επιστήμονες, μπορεί να μειώσει την όρεξη κατά 30% περίπου. Ο κουκουναρόσπορος όμως έχει πολλές θερμίδες γι’ αυτό θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο γιατί τότε θα έχετε τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Όταν λοιπόν σας πιάνουν οι λιγούρες φάτε λίγο κουκουναρόσπορο και…γλιτώστε περιττές θερμίδες. Δεν έχει διευκρινιστεί ωστόσο αν η κατανάλωση του για μεγάλο χρονικό διάστημα, έχει τα ίδια αποτελέσματα όσο και η βραχυπρόθεσμη πρόσληψη του.

- Ο κουκουναρόσπορος είναι ο καρπός του πεύκου και μπορείτε να τον καταναλώσετε είτε ωμό είτε ψημένο.

- Θα βρείτε τον ελληνικό κουκουναρόσπορο από τον Οκτώβριο έως και τον Μάρτιο, περίοδο στην οποία και ευδοκιμεί.

-Όταν ο κουκουναρόσπορος είναι λευκός, τότε είναι και φρέσκος. Για να διατηρήσετε τους καρπούς των κουκουναριών βάλτε τους στο ψυγείο αλλιώς θα χαλάσουν.

Που αλλού βοηθάει ο κουκουναρόσπορος;

Εκτός από το αδυνάτισμα οι σπόροι των κουκουναριών έχουν και άλλες θεραπευτικές ιδιότητες. Είναι πλούσιοι σε ω-3 λιπαρά οξέα, απαραίτητα για το καρδιαγγειακό σύστημα. Τέλος περιέχουν ψευδάργυρο, ο οποίος είναι χρήσιμος για το ανοσοποιητικό σύστημα, ιδιότητα την οποία φαίνεται ότι γνώριζαν και οι αρχαίοι Έλληνες, αλλά και για το αναπαραγωγικό.

lifezone.gr

...ένας αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής...



Σε άλλους καιρούς, ο αστρολάβος καθοδηγούσε τους ναυτικούς στα ταξίδια τους και αποκάλυπτε στους ανθρώπους τις κινήσεις των άστρων και τις φωτεινές αναλαμπές τους. Ο σύγχρονος αστρολάβος, που κρατά στα χέρια του ο αναγνώστης, δεν έχει διαφορετική φιλοδοξία. Το ταξίδι όμως που υπόσχεται κρύβει μεγαλύτερες εκπλήξεις και αναπάντεχες διαδρομές. Θα ξεκινήσει από τα θαυμαστά του Σύμπαντος, τους μακρινούς γαλαξίες και τους κομήτες, την αντιύλη και τις υπέρλαμπρες εκρήξεις αστεριών. Στη συνέχεια, θα αναζητήσει τις απαντήσεις που δίδει η σημερινή επιστήμη στα προαιώνια ερωτήματα του ανθρώπου: για την έννοια του χρόνου αλλά και την ύπαρξη εξωγήινης ζωής, για το μεγάλο πείραμα του CERN αλλά και την ανίχνευση του φαντασματικού νετρίνου στα θαλάσσια βάθη της Πύλου. H συμπόρευσή του όμως με τον αναγνώστη θα επιτρέψει στον αστρολάβο και μια διαφορετική περιήγηση. Εκείνην στον κόσμο του ανθρώπου και της Ζωής του. Πρώτα θα προσπαθήσει να ανιχνεύσει την οδυνηρή κρίση που κρατά σήμερα δέσμια την Ελλάδα· και να εντοπίσει, στην πρόσφατη πορεία της, τις αιτίες των σημερινών δεινών, αλλά και τα επιτεύγματά της. Την περιήγηση θα ολοκληρώσει -με τη συμπόρευση του αναγνώστη, πάντοτε- μια ματιά στον σύγχρονο άνθρωπο και τη μοίρα του· που αισθάνεται μετέωρος ανάμεσα στην εκρηκτική ανάπτυξη της τεχνολογίας και την κυριαρχία ενός οικονομικού συστήματος με ανάλγητο πρόσωπο. Το ταξίδι, λοιπόν, που υπόσχεται ο σημερινός Αστρολάβος, έχει έναν γνώριμο προορισμό. Είναι οι κόσμοι που κινείται χρόνια τώρα ο συγγραφέας: τα αινίγματα του Σύμπαντος και η πορεία της Ελλάδας, οι κατακτήσεις της επιστήμης και η ανθρώπινη μοίρα. Μόνον που οι κόσμοι αυτοί του συγγραφέα, όπως το ίδιο το Σύμπαν μετά τη Μεγάλη Έκρηξη, μοιάζουν τώρα σαν να διαστέλλονται αιφνίδια και ανεξήγητα, σαν να θέλουν να καλύψουν τον χώρο και τον χρόνο. Η προσδοκία τους είναι ότι κάπου εκεί θα συναντήσουν και τους κόσμους του αναγνώστη, τις αγωνίες και τα ερωτήματά του. Τότε η χειραψία, του συγγραφέα με τον αναγνώστη, δεν θα είναι πια στα σκοτεινά. Θα γίνει υπό το φως των άστρων και με το στίγμα που αποκάλυψε ένας αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής.

http://www.bigbook.gr/index.php?lang_id=1&mode=singleBook&book_id=215366#.UNCzGqz0dWM

διαβήτης τύπου 1

 17 Δεκεμβρίου

 Το 90% των γονιών δεν αναγνωρίζουν τον διαβήτη στα παιδιά

Έρευνα αποκαλύπτει πως οι γονείς δεν ξέρουν τα συμπτώματα.
Σε ερωτηματολόγιο που τέθηκε σε 1170 γονείς στη Βρετανία διαπιστώθηκε πως αν και χιλιάδες παιδιά κάθε χρόνο έρχονται αντιμέτωπα με τον διαβήτη τύπου 1, οι ίδιοι δεν γνωρίζουν τα συμπτώματα κι αν το παιδί τους κινδυνεύει.

Τα βασικά λοιπόν συμπτώματα που όλοι πρέπει να γνωρίζουμε είναι:
Η συχνότητα στην ούρηση.
Η υπερβολική δίψα.
Η κούραση.
Η απώλεια κιλών.

Εάν κάποιο ή όλα από αυτό τα συμπτώματα αρχίζει να εμφανίζεται συχνά τότε είναι ένας καλός λόγος να επισκεφτείτε τον παιδίατρο σας.

Όπως φαίνεται ο διαβήτης τύπου 1 εμφανίζεται στην παιδική ηλικία και αυτό που συμβαίνει είναι πως το σώμα αρχίζει να καταστρέφει τα δικά του κύτταρα στο πάγκρεας μέχρι που να μην μπορεί πλέον να παράγει ινσουλίνη.

Αυτή η έλλειψη γνώσης από τους γονείς οδηγεί στην καθυστερημένη αντιμετώπιση του προβλήματος με αποτέλεσμα το παιδί να αρρωσταίνει σοβαρά και να θέτετε η ζωή του σε κίνδυνο.

Όταν διαγνωστεί αυτή η χρόνια πάθηση μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά λαμβάνοντας το παιδί καθημερινές δόσεις ινσουλίνης και σε συνδυασμό με σωστή διατροφή και άσκηση το παιδί μπορεί να έχει μια φυσιολογική ζωή.

madeformums.com

Ηλιούγεννα

http://www.ellinikoarxeio.com/2010/08/christmas-in-ancient-greece.html

Ηλιούγεννα - Το αρχαίο Ελληνικό έθιμο των Χριστουγέννων

Τα Χριστούγεννα η εορτή της ανάμνησης της γεννήσεως του Ιησού Χριστού δηλαδή, αποτελούν την μεγαλύτερη γιορτή του Χριστιανισμού, αποτελώντας ημέρες χαράς για όλον τον Χριστιανικό κόσμο. Λόγω βέβαια της «οικονομικής εκμετάλλευσης» και του τεράστιου «οικονομικού τζίρου της εορτής» τα Χριστούγεννα εορτάζονται πλέον σχεδόν σε όλο τον κόσμο.
Ιχνηλατώντας την ιστορικότητα της εορτής ανακαλύπτουμε ενδιαφέροντα στοιχεία που αφορούν την ημερομηνία της εορτής, αλλά και συσχετίσεις με συνήθειες στον αρχαίο κόσμο. Αναζητώντας την ακριβή ημερομηνία γενέσεως του Ιησού ανακαλύπτουμε ότι αφενός στην καινή Διαθήκη δεν γίνεται αναφορά για την εορτή Χριστουγέννων και αφετέρου ότι κανείς από τους Αποστόλους δεν τήρησε την 25η Δεκεμβρίου ως γενέθλια ημέρα του. Στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς γεννήθηκε ο Ιησούς Χριστός, (υπολογίζεται πως γεννήθηκε μεταξύ του 6 - 2 π. X.) Υπάρχουν όμως ενδείξεις που συνηγορούν στην Φθινοπωρινή γέννηση του, και όχι στην χειμερινή.Το εδάφιο από το Ευαγγέλιο του Λουκά παραδείγματος χάριν αναφέρει: «Οι ποιμένες ήσαν κατά το αυτό μέρος διανυκτερεύοντες εν τοις αγροίς, και φυλάττοντες φύλακας της νυκτός επί το ποίμνιον αυτών» (2: 8). Η φράση αυτή έρχεται σε αντίθεση με τις πρακτικές των βοσκών καθώς τον χειμώνα λόγω του ψύχους οι ποιμένες δεν διανυκτερεύουν στους αγρούς. Αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η γέννηση του Ιησού δεν έγινε το Δεκέμβριο αλλά το Φθινόπωρο εφόσον τα κοπάδια δεν ήταν στις στάνες. Γνωρίζουμε επίσης ότι η γέννηση συνέπεσε, με την απογραφή, που συνήθως γινόταν μετά την συγκομιδή, κατά τις αρχές Οκτωβρίου. Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης επίσης συσχετίζει την γέννηση του Ιησού Χριστού με την εορτή της «Σκηνοπηγίας», η οποία γινόταν τον Οκτώβρη.
Στην Αγία Γραφή γενέθλιες και ονομαστικές εορτές δεν συνιστούνται. Στην πραγματικότητα τα Χριστούγεννα δεν συμπεριλαμβάνοντα στις αρχαίες γιορτές της Χριστιανικής Εκκλησίας, και μάλιστα η τήρηση των γενεθλίων καταδικάζονταν σαν ένα αρχαίο Ελληνικό "ειδωλολατρικό" έθιμο απεχθές στους Χριστιανούς. Ημέρα μνήμης των αγίων και μαρτύρων όριζαν αυτή του θανάτου. Η Καθολική Εγκυκλοπαίδεια αναφέρει σχετικά : «Τα Χριστούγεννα δεν ήταν ανάμεσα στις πρώτες εορτές της Εκκλησίας. Ο Ειρηναίος και ο Τερτυλλιανός την παραλείπουν από τους καταλόγους των εορτών» Έτσι Τα Χριστούγεννα ως εορτή των γενεθλίων του δεν γιορτάζονταν τα πρώτα 300 χρόνια. Η καθιέρωση της 25ης Δεκεμβρίου ως ημέρα των Χριστουγέννων έγινε στη Ρώμη από τον Πάπα Ιούλιο τον Α, τον 4ο μ.χ. αιώνα, μετά από έρευνα που έγινε στα αρχεία της Ρώμης για την χρονιά επί Αυγούστου απογραφής, και κατόπιν υπολογισμών βάση των Ευαγγελίων. Ένα στοιχείο που λήφθηκε υπόψιν είναι το η φράση από το κατ’ Ιωάννη γ’30«Εκέινον δει αυξάνειν, εμέ ελατούσθαι»
Στην πραγματικότητα όμως αυτό συνέβη διότι η συγκεκριμένη ημερομηνία συνέπεφτε με τις αρχαίες εορτές του Χειμερινού Ηλιοστασίου και την «Επιστροφή» του Ηλίου. Έκτοτε ο Χριστός όφειλε να είναι ο Ήλιος ο δίδων το φως εις τον κόσμο. Πριν εορταζόταν στις 6 Ιανουαρίου μαζί με τη βάπτιση του Ιησού (Θεοφάνεια). Αργότερα το έθιμο πιθανολογείται ότι μεταφέρθηκε στην Ανατολή, πιθανόν από τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό το 378-381 περίπου μ.Χ. Ο Ιωάννης Χρυσόστομος (345-407 μ.Χ.) σε ομιλία του για τη γέννηση του Χριστού, αναφέρει ότι είχε αρχίσει στην Αντιόχεια να γιορτάζονται τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου. Το σίγουρο είναι ότι την εποχή του Ιουστινιανού, τον 6ο αιώνα, ο εορτασμός των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου είχε εξαπλωθεί σχεδόν σε όλη την Ανατολή.
Τι εόρταζαν οι Αρχαίοι Έλληνες την περίοδο των Χριστουγέννων;

Οι αρχαίοι Έλληνες κατά την χειμερινή τροπή του ήλιου γιόρταζαν την γέννηση του Διονύσου. Ο Διόνυσος αποκαλούταν «σωτήρ» και θείο «βρέφος», το οποίο γεννήθηκε από την παρθένο Σέμελη. Ήταν ο καλός «Ποιμήν», του οποίου οι ιερείς κρατούν την ποιμενική ράβδο, όπως συνέβαινε και με τον Όσιρη. Τον χειμώνα θρηνούσαν το σκοτωμό του Διονύσου από τους Τιτάνες, αλλά στις 30 Δεκεμβρίου εόρταζαν την αναγέννησή του. Οι γυναίκες-ιέρειες ανέβαιναν στην κορυφή του ιερού βουνού και κρατώντας ένα νεογέννητο βρέφος φώναζαν «ο Διόνυσος ξαναγεννήθηκε. Ο Διόνυσος ζει» , ενώ σε επιγραφή αφιερωμένη στον Διόνυσο αναγράφεται:«Εγώ είμαι που σε προστατεύω και σε οδηγώ, εγώ είμαι το 'Αλφα και το Ωμέγα».
Αυτή η αρχαία Ελληνική γιορτή, είχε επίσης ταυτιστεί και με την γιορτή του Ηλίου, τον οποίο οι αρχαίοι λαοί είχαν θεοποιήσει. Συγκεκριμένα στους Έλληνες, είχε ταυτιστεί με τον Φωτοφόρο Απόλλωνα του Ηλίου, ο οποίος απεικονιζόταν πάνω στο ιπτάμενο άρμα του να μοιράζει το φως του Ηλίου.  Οι αρχαίοι λαοί αναπαριστούσαν την κίνηση του ήλιου με την ζωή ενός ανθρώπου που γεννιόταν κατά την χειμερινή τροπή του ήλιου που μεγάλωνε βαθμιαία καθώς αυξάνονταν και οι ώρες που ο ήλιος φωταγωγούσε την Γη, και πέθαινε ή ανασταίνονταν τον Μάρτιο την ημέρα της Εαρινής Ισημερίας, συμβολίζοντας με αυτόν τον τρόπο την αναγέννηση του φυτικού βασιλείου μέσα από την μήτρα της Γης. Το χειμερινό Ηλιοστάσιο 22-25 Δεκεμβρίου σημαίνει την αρχή του χειμώνα, και ο Ηλιος αρχίζει βαθμιαία να αυξάνει την ημέρα έως ότου εξισωθεί με την νύχτα, κατά την Ιση-μερία τον Μάρτιο. Τότε ο Ήλιος νικά το σκοτάδι, και έρχεται η άνοιξη, η εποχή της αναγέννησης για την φύση.
Η εορτή αυτή πέρασε και στην αρχαία Ρώμη με τις δημοφιλείς γιορτές των Σατουρνάλιων, προς τιμήν του Κρόνου τον Δεκέμβριο αλλά και της θεάς Δήμητρας, γι΄ αυτό και έκαναν θυσίες χοίρων για την ευφορία της γης . Τα Σατουρνάλια ήταν από τις σημαντικότερες και ονομάζονταν: « DIES INVICTI SOLIS », δηλαδή  «Ημέρα του αήττητου ήλιου». Μια γιορτή που φυσικά την είχαν πάρει απο την γιορτή του Φωτοφόρου Απόλλωνα - Ηλίου!
Στην αρχαία Ρώμη, η εορτή άρχιζε στις 17 Δεκεμβρίου και διαρκούσε επτά ήμερες. Στην εορτή αυτή αντάλλασσαν δώρα, συνήθως λαμπάδες και στα παιδία έδιναν πήλινες κούκλες και γλυκά σε σχήμα βρέφους για να θυμίζουν το Κρόνο, που τρώει τα παιδιά του. Σταδιακά λοιπόν τα γενέθλια του θεού Ήλιου μετατράπηκαν σε γενέθλια του Υιού του Θεού. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι οι «εθνικοί» αποκαλούσαν την Πρώτη Ημέρα της εβδομάδας Ημέρα του θεού-Κυρίου Ήλιου, ορολογία την οποία αργότερα χρησιμοποίησαν και οι εκκλησιαστικοί Πατέρες για λόγους σκοπιμότητας ίσως. Κάτι που διασώζεται έως σήμερα στα Αγγλικά ως SUN-DAY, στα Γερμανικά SONN-TAG. Ο Ιουστίνος ο μάρτυς (114-165 μ.Χ.) γράφει στη 2η απολογία του για τον Ιησού «...σταυρώθηκε, πριν το Σάββατο, ΠΟΥ ΗΤΑΝ Η ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ "ΚΡΟΝΟΥ" και την επόμενη ημέρα ΠΟΥ ΗΤΑΝ Η ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ (θεού) "ΗΛΙΟΥ" και η οποία μετονομάσθηκε σε ΚΥΡΙΑΚΗ, αναστήθηκε και εμφανίσθηκε στους μαθητές Του...»
Οι Αιγύπτιοι στις 25 Δεκεμβρίου εόρταζαν την γέννηση του θεού-ήλιου Όσιρη. Μετά την δολοφονία του ένα δένδρο ξεφύτρωσε στο οποίο ο Ίσις,σε κάθε επέτειο της γέννησης του στις 25 Δεκεμβρίου, άφηνε δώρα γύρω από το δένδρο. Οι Βαβυλώνιοι, και οι Φοίνικες ονόμαζαν το θεό-ήλιο Βαάλ , οι Πέρσες λάτρευαν τη γέννηση του Αήττητου-ήλιου και θεού Μίθρα Βασιλιά, ενώ οι Βραχμάνοι στην γέννηση του ψάλλουν: «Εγέρσου ω βασιλιά του κόσμου, έλα σε μας από τις σκηνές σου».
Εκτός όμως της ημέρας της γέννησης και πολλές από τις παραδόσεις που συνδέονται με τα Χριστούγεννα (ανταλλαγή δώρων, στολισμοί, κάλαντα, Χριστουγεννιάτικο δέντρο κλπ.) έχουν τις ρίζες τους σε παλαιότερες θρησκείες. Πιο συγκεκριμένα τα κάλαντα! Πίσω από τα κάλαντα κρύβεται ένα αρχαίο Ελληνικό έθιμο με το όνομα Ειρεσιώνη, που αναφέρεται ήδη από τον Όμηρο, ο οποίος ευρισκόμενος στην Σάμο, σκάρωσε διάφορα τραγούδια τα οποία μαζί με μια ομάδα παιδιών τα τραγουδούσαν στα σπίτια των πλουσίων ευχόμενοι πλούτο, χαρά και ειρήνη. Συμβόλιζε την ευφορία και γονιμότητα της γης και εορτάζονταν δυο φορές το χρόνο, μια την άνοιξη με σκοπό την παράκληση των ανθρώπων προς τους θεούς κυρίως του Απόλλωνος-ήλιου και των Ωρών για προστασία της σποράς και μια το φθινόπωρο, για να τους ευχαριστήσουν για την συγκομιδή των καρπών. Ταυτόχρονα με τις ευχαριστίες προς τους θεούς, έδιναν ευχές και στους συνανθρώπους.

Τα παιδιά γύριζαν από σπίτι σε σπίτι, κρατώντας ελιάς ή δάφνης στολισμένα με μαλλί (σύμβολο υγείας και ομορφιάς) και καρπούς κάθε λογής, τραγουδώντας για καλύτερη τύχη και γονιμότητα της γης. Πολλά από τα παιδιά έφεραν τον κλάδο σπίτι τους και τον κρεμούσαν στην πόρτα όπου έμενε όλο το έτος.(κάτι που συνηθίζουμε να κάνουμε σήμερα την Πρωτομαγιά).
Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Αποστόλου Αρβανιτόπουλου, σχετικό με τα έθιμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου και των καλάνδων, μας σώζει ο Φίλιππος Βρετάκος στο βιβλίο του "Οι δώδεκα μήνες του έτους και αι κυριώτεραι εορταί των". Σε αυτό το βιβλίο του ο Φίλιππος Βρετάκος μας λέει: "Το χριστουγεννιάτικον δένδρον συμβολίζει την αιωνιότητα της ζωής, διότι δεν γηράσκει και δεν χάνει, επομένως, την νεότητά του.  Το δένδρον όμως των Χριστουγέννων δεν το ευρίσκω, εγώ τουλάχιστον, ως ξενικήν συνήθειαν, ως νομίζεται γενικώς, αλλ' εν μέρει ως αρχαίαν ελληνικήν. Είναι, δηλαδή, υπολείμματα της περιφήμου "ειρεσιώνης", και της "ικετηρίας" των αρχαίων Ελλήνων, και μάλιστα των αρχαίων Αθηναίων. Ήσαν δε η μεν Ικετηρία κλάδος ελαίας, από του οποίου εκρέμων ποκάρια μαλλιού, και έφερον αυτόν όσοι ήθελον να ικετεύσουν τον Θεόν ομαδικώς, δια την απαλλαγήν του τόπου από δεινού τινός κακού, π.χ. από νοσήματος, πανώλους, χολέρας ή ομοίου. Ως επί το πολύ, όμως, εβάσταζε την Ικετηρίαν άνθρωπος, ο οποίος ήθελε να τεθή υπό την προστασίαν θεού και της ανωτέρας αρχής, για να προβή εις αποκαλύψεις εναντίον ισχυρών ανθρώπων ή αρχόντων." ("Κληρονομία του αρχαίου κόσμου", εφημερίς "Εθνος", 31 Δεκεμ.1937)
Το χριστουγεννιάτικο δέντρο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Γερμανία στο τέλος του 16ου, αλλά έως τις αρχές του 19ου αιώνα δεν ήταν διαδεδομένο ευρέως - τοποθετούνταν μόνο στις εκκλησίες. Το δέντρο ως Χριστιανικό σύμβολο, συμβολίζει την ευτυχία που κρύβει για τον άνθρωπο η γέννηση του Χριστού. Σταδιακά το δένδρο άρχισε να γεμίζει με διάφορα χρήσιμα είδη- κυρίως φαγώσιμα κι αργότερα ρούχα κι άλλα είδη καθημερινής χρήσης, (κάτι που γινόταν στους αρχαίους Ελληνικούς ναούς) συμβολίζοντας την προσφορά των Θείων Δώρων. Στην σύγχρονη Ελλάδα το έθιμο το εισήγαγαν οι Βαυαροί με τον στολισμό στα ανάκτορα του Όθωνα το 1833. Μετά τον το Β’ παγκόσμιο πόλεμο το δέντρο με τις πολύχρωμες μπάλες μπήκε σε όλα τα ελληνικά σπίτια.
Φυσικά μεγάλη εντύπωση προκαλεί και το μυθολογικό γεγονός του "Αγιοβασίλη" με το έλκηθρο του που το κινούν οι ιπτάμενοι τάρανδοι. Ούτε αυτό όπως καταλαβαίνετε, δεν θα μπορούσε να μην παρθεί απο την Αρχαία Ελλάδα. Όπως αναφέραμε πιο πρίν , τον μήνα Δεκέμβριο, οι Έλληνες γιόρταζαν τον Διόνυσο αλλά και τον Φωτοφόρο Απόλλωνα-Ηλίου παριστάνοντας τον πάνω στο ιπτάμενο άρμα του, να μοιράζει το φως. Το άρμα έγινε έλκηθρο, τα άλογα έγιναν τάρανδοι και το "δώρο" του φωτός που μοίραζε στους ανθρώπους ...έγινε κυριολεκτικά "μοίρασμα δώρων".
Τέλος το κόψιμο της βασιλόπιτας αποτελεί εξέλιξη του αρχαιο Ελληνικού εθίμου του εορταστικού άρτου, τον οποίο οι αρχαίοι Έλληνες πρόσφεραν στους θεούς σε μεγάλες αγροτικές γιορτές, όπως τα Θαλύσια και τα Θεσμοφόρια.

Θαυματουργά βότανα ενάντια στην κατάθλιψη


Στη δύσκολη εποχή της κρίσης, η ψυχολογία των περισσότερων βρίσκεται στα Τάρταρα, ενώ η κατάθλιψη και η μελαγχολία είναι πολύ συχνό φαινόμενο. Παρόλο που η ιατρική και η φαρμακοβιομηχανία έχουν πραγματοποιήσει άλματα στην αντιμετώπιση των ψυχικών νόσων, υπάρχουν αρκετές παραδοσιακές φυσικές θεραπείες για την ψυχική κατάρρευση
Το Έθνος Υγεία, παρουσιάζει τα βοτάνια που μπορούν να αποτελέσουν μία ιδανική εναλλακτική θεραπεία στις ήπιες μορφές κατάθλιψης και μελαγχολίας.

Πεύκο

Βρασμένα φύλλα πεύκου και αρσενικά άνθη του στο νερό της μπανιέρας ηρεμούν, ξεκουράζουν και ανακουφίζουν όσους πάσχουν από κατάθλιψη. Στη μυθολογία, το πεύκο ήταν το αγαπημένο φυτό της Ρέας, μητέρας των θεών γιατί συμβόλιζε την ένωση των γονιών της, του Ουρανού και της Γης.
--------------------------------


Βάλσαμο

Είναι ιδανικό για την κατάθλιψη της εμμηνόπαυσης και τις νευραλγίες,ενώ ως καταπραϋντικό φυτό, ηρεμεί και τονώνει τον οργανισμό.
--------------------------------------

Γκίγκο
 
Θαυματουργό βότανο που χρησιμοποιείται ευρέως από Κινέζους θεραπευτές και μεταξύ άλλων βοηθά στην καταπολέμηση της κατάθλιψης. Κυκλοφορεί στο εμπόριο σε πολλές μορφές: δισκία, κάψουλες,βάμμα, ωστόσο η χρήση του απαιτεί προσοχή αν συνδυάζεται με άλλα φάρμακα.
--------------------------------------


Τζίνσενγκ

Αποτελεσματικό στην αντιμετώπιση του σωματικού και νοητικού στρες, χορηγείται σε περίπτωση γενικής αδυναμίας που προέρχεται από κατάθλιψη.
------------------------------------


Ερυθραία

Ευδοκιμεί στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας και συναντάται σε αμμώδη εδάφη, ενώ οι αντικαταθλιπτικές ιδιότητές του αναγνωρίζονται επίσημα ακόμα και στις μέρες μας από τους πρακτικούς γιατρούς και την συνιστά ως φάρμακο κατά της μελαγχολίας ο διάσημος Γερμανός βοτανολόγος Kneipp
---------------------------------------


Μελισσόχορτο
Έχει αντικαταθλιπτικές ιδιότητες και σε συνδυασμό με βαλεριάνα και ζυθοβότανο καταπολεμά την αϋπνία, ενώ ο Άραβας γιατρός Αβικέννας έλεγε ότι «το μελισσόχορτο κάνει την καρδιά ευτυχισμένη»
---------------------------------------


Τριγωνέλλα
Η κατανάλωσή της προκαλεί πάχυνση και ενισχύει τον αδύναμο οργανισμό, ενώ είναι τονωτκή στις περιπτώσεις ψυχικών και φυσικών ασθενειών.
-----------------------------------------


Φασκόμηλο
Μετριάζει τον ερεθισμό του νευρικού συστήματος και κατευνάζει τον εγκέφαλο,ενώ είναι ευεργετικό σε περιπτώσεις νευρικών διαταραχών,καταθλιπτικών καταστάσεων και ατονίας της μνήμης.
-------------------------------------


Βαλεριανή 
Η βαλεριάνα χρησιµοποιείται κυρίως για ηρεµιστικούς και κατευναστικούς σκοπούς, καθώς πρόκειται για ένα βότανο µε αγχολυτικές και αντισπασµωδικές ιδιότητες που θεωρείται ότι καταπραΰνει το νευρικό σύστηµα σε περιπτώσεις νευρώσεων, κατάθλιψης, εξάψεων και υπερέντασης. Θεωρείται επίσης χρήσιµη σε περιπτώσεις αρθρίτιδας, νευραλγίας, κολίτιδας, υπέρτασης, κολικών του εντέρου, ρευµατικών πόνων και δυσµηνόρροιας αλλά και σε κράµπες, ηµικρανία, αϋπνία, πονόδοντο και νευρικό άσθµα. 

Γραμμένο από την ομάδα Logotexniko Symposio!




Σιωπηλό το σύμπαν απόψε . Με τρομάζει!
Φέρνω τη ψυχή μου κάπου κοντά σου να γείρει !
Δε πρόλαβα ούτε να προσευχηθώ!
Ούτε οι νότες των αγγέλων ,
ούτε των άστρων η λαλιά ...
Τόση μα τόση σιωπή;
Κι η νύχτα; Σιωπηλή και άηχη !
Χωρίς φτερά , άψυχη , ξεπερασμένη ...


Η μνήμη μου απόψε έπεσε στο χάος
της ανυπαρξίας που δε γυρεύω ύπαρξη
για να επιστρέψω , σ ' αθώα μέρη
με ελπίδα!
Απόβλητο της χιονοθύελλας της νοσταλγίας!
Μα τι συμβαίνει απόψε;
Η γύμνια της αγάπης !
Αν έρθεις στη γη μη με γυρεύεις.
Κραυγαλέα θα σου φωνάζουν
οι στίχοι σου την απουσία μου.
Σ ' ολάκερο το κόσμο ...
 Γραμμένο από την ομάδα Logotexniko Symposio!

Η Ορτανσία φυλάει τα μυστικά



Γιορτινό χειμωνιάτικο βράδυ, και η ντροπαλή κυρία Αριάδνη, που κάποτε ήταν δασκάλα κι είχε όλα του κόσμου τα παιδιά αλλά τώρα ζει μόνη με τη γάτα της και τα βιβλία της, συναντά στην αυλή της κοινής τους κατοικίας τη μικρή Φερστέ. Ποια είναι η Φερστέ και γιατί μένει στο υπόγειο; Γιατί οι γονείς της έχουν λυπημένα μάτια και πώς βρέθηκαν εδώ; Ποιο είναι το μυστικό της κυρίας Αριάδνης και ποιο το μυστικό της Φερστέ; Ποιος φυλάει τα μυστικά τους; Και… γίνονται ποτέ τα όνειρα αλήθεια; Μια ιστορία για τη χαρά της φιλίας και της συνύπαρξης. Για την αλήθεια που ενώνει τις παροιμίες των λαών και τους ορόφους των πολυκατοικιών μας. Μια ιστορία για το ανέλπιστο δώρο της εμπιστοσύνης και της ανταλλαγής… Για τα όνειρα που γίνονται αλήθεια, όπως στα… παραμύθια!

Μια ιστορία γεμάτη τρυφερότητα για παιδιά κάθε ηλικίας.

H Xριστίνα Φραγκεσκάκη γεννήθηκε στη Ρόδο και μεγάλωσε στη Νίσυρο. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και εργάζεται ως καθηγήτρια στη δημόσια εκπαίδευση. Παράλληλα, αφηγείται ιστορίες και παραμύθια της προφορικής παράδοσης απ’ όλο τον κόσμο. Η Ορτανσία φυλάει τα μυστικά είναι το δεύτερο βιβλίο της. Από τις εκδόσεις Αρμός κυκλοφορεί το παραμύθι της Σαν ψέματα, με ζωγραφιές του Αλέξη Κυριτσόπoυλου.

Εικονογράφηση: Ντανιέλα Σταματιάδη

Το δυνατό καί τo αδύνατο ... [Αριστοτέλης]

http://gerasimos-politis.blogspot.gr/2011/10/o_29.html

Το δυνατό καί τo αδύνατο ... [Αριστοτέλης]


Το δυνατό καί τo αδύνατο ... [Αριστοτέλης]

Κι άς μιλήσουμε πρώτα γιά τό δυνατό καί τό αδύνατο. "Αν λοιπόν από δυο αντίθετα πράγματα τό ενα είναι δυνατόν ή να ύπάρχη ή νά συμβή, τότε καί τό άλλο φαίνεται εξ ϊσου δυνατό. Έπί παραδείγματι, αν είναι δυνατόν ό άνθρωπος να άνακτήση την υγεία του, τότε είναι δυνατό καί νά άρρωστήση. Γιατί τά αντίθετα έχουν την ϊδια δυνατότητα, καθ' όσον είναι άντίθετα. Επίσης, αν άπό δυο δμοια πράγματα, το ένα είναι δυνατό, το ιδιο δυνατό είναι καί τό άλλο. Καί αν είναι δυνατό τό δυσκολώτερο, είναι δυνατό (κατά μείζονα λόγο) καί τό εύκολώτερο Καί αν κάτι είναι δυνατό νά γίνη εξαίρετο καί ώραΐο, είναι δυνατό καί άπλώς νά γίνη. Γιατί είναι δυσκολώτερο νά ύπάρχη ώραία οικία παρά νά ύπάρχη άπλώς οικία. Καί όποιο πράγμα μπορει νά εχη άρχή, μπορεί νά εχη καί τέλος. Γιατί τίποτε άπό τά άδύνατα ούτε γίνεται ούτε αρχίζει νά γίνεται, έπί παραδείγματι, ή διάμετρος (τετραγώνου) ούτε είναι ούτε μπορει νά άρχίση νά είναι σύμμετρος (με την πλευρά αύτου). Καί όποιου πράγματος είναι δυνατή ή άρχή, είναι δυνατό καί τό τέλος του. Γιατί όλα γίνονται άπό τήν άρχή. Καί αν ό,τι επακολουθεί στην ΰπαρξι ή στή γένεσι είναι δυνατό νά γίνη, τότε είναι δυνατό νά γίνη καί αύτό πού προηγείται. Έπί παραδείγματι, αν είναι δυνατό νά ύπάρξη άνδρας, είναι δυνατό νά ύπάρξη καί παιδί, (γιατί αύτό προηγείται στή γένεσι). Καί αν είναι δυνατό νά ύπάρξη παιδί, είναι δυνατό νά ύπάρξη καί άνδρας. Γιατί τό παιδί είναι μιά άρχή. Καί τά πράγματα πού άγαπάμε ή επιθυμούμε είναι δυνατά έκ φύσεως. Γιατί κανείς δεν άγαπά τά άδύνατα, ούτε τά επιθυμεί ώς έπί τό πλειστο. Καί ό,τι είναι άντικείμενο επιστήμης ή τέχνης, είναι δυνατό καί νά ύπάρχη καί νά γίνη.
Δυνατά είναι καί εκείνα, πού ή άρχή τής ύπάρξεώς τους βρίσκεται στά αποτελεσματικά μέσα εξαναγκασμού ή πειθούς πού θά χρησιμοποιήσουμε, όταν πρόκειται γιά άνθρώπους των οποίων είμαστε ανώτεροι ή κύριοι ή φίλοι. Των πραγμάτων πού είναι δυνατά τα μέρη, είναι δυνατό και τό δλο. Καί των πραγμάτων πού είναι δυνατό τό δλον, είναι δυνατά καί τά μέρη ως επί τό πλεΐστο. Άν δηλ. μπορει νά γίνη «πρόσχισμα καί κεφαλίς καί χιτών» τότε μπορούν νά γίνουν καί υποδήματα. Καί αν μπορούν νά γίνουν υποδήματα, τότε μπορει νά γίνη καί «πρόσχισμα καί κεφαλίς καί χιτών». Καί αν δλο τό γένος των δυνατών μπορει νά γίνη, τότε μπορει νά γίνη καί τό είδος, καί άντίστροφα, αν μπορή νά γίνη τό είδος, μπορει νά γίνη καί τό γένος. Έπί παραδείγματι, αν είναι δυνατό νά γίνη πλοίο, τότε μπορει νά γίνη καί τριήρης, καί άντίστροφα, αν μπορει νά γίνη τριήρης, μπορει νά γίνη κάθε είδους πλοίο. Καί αν είναι δυνατό νά γίνη τό ενα άπό δυο πράγματα πού έχουν φυσική σύνδεσι μεταξύ τους, μπορει νά γίνη καί τό άλλο. Έπί παραδείγματι, αν είναι δυνατό τό διπλάσιο, είναι δυνατό καί τό μισό, καί αν είναι δυνατό τό μισό, είναι δυνατό καί τό διπλάσιο. Καί αν ενα πράγμα μπορει νά γίνη χωρίς τέχνη καί προετοιμασία, πολύ περισσότερο μπορει νά γίνη μέ τέχνη καί επιμέλεια. Όπου καί τό ρητό τού Άγάθωνος: 

Αλήθεια, πολλά πράγματα πρέπει νά τά κάνουμε με τέχνη, ενώ άλλα μάς έρχονται άπό την άνάγκη κι άπό την τύχη.

Καί αν κάτι είναι δυνατό στούς κατώτερους ή στούς ασθενέστερους ή καί στούς άφρωνέστερους, κατά μείζονα λόγο αυτό είναι δυνατό στούς άνθρώπους πού έχουν αντίθετες ιδιότητες, δπως είπε κι ό Ισοκράτης, δτι είναι φοβερό νά μή μπορει αυτός νά βρή εκείνο πού έμαθε ό Εύθυνος. Είναι φανερό δτι τό αδύνατο συνάγεται άπό τά αντίθετα αυτών πού έχουμε πή ήδη. 

Τώρα, αν συνέβη ή δε συνέβη κάτι, πρέπει νά εξετάσουμε ώς έξης: Πρώτα-πρώτα, άν έχει συμβή κάτι πού εκ φύσεως συμβαίνει σπανιώτερα, μπορει νά συμβή καί αυτό πού γίνεται συχνότερα. Καί άν έχη συμβή αυτό πού συνήθως συμβαίνει υστέρα, έχει συμβή καί αυτό πού συνήθως συμβαίνει προηγούμενα. Έπί παραδειγματι, αν έχουμε ξεχάσει κάτι, σημαίνει δτι κάποτε τό είχαμε μάθει. Και αν ένας μπορούσε και ήθελε νά κάμη κάτι, τό έκαμε κιόλας. Γιατί δλοι οί άνθρωποι, δταν μπορούν νά κάμουν κάτι καί τό θελήσουν, τό πράττουν. Γιατί δεν τούς εμποδίζει τίποτε. Κι ακόμα, αν ήθελε κάτι καί δεν υπήρχε κανένα εξωτερικό εμπόδιο, καί αν μπορούσε νά πράξη κάτι καί ήταν σέ μιά κατάστασι οργής, καθώς καί αν μπορούσε νά πράξη κάτι καί τό επιθυμούσε. Γιατί κατά κανόνα, οι άνθρωποι, αν μπορούν νά πράξουν αυτά πού επιθυμούν, τά πράττουν κιόλας, οί φαύλοι, από άκολασία, ενώ οι ενάρετοι γιατί επιθυμούν τά αγαθά πράγματα. Καί αν έπρόκετο νά γίνη κάτι, μάλλον θά εγινε. Γιατί είναι εύλογο, αυτός πού έχει στο νού του νά πράξη κάτι, νά τό πράξη κιόλας. Κι αν έχουν συμβή, δσα συμβαίνουν συνήθως πριν από ένα γεγονός ή έξ αιτίας αυτού τού γεγονότος, δπως, αν, έπί παραδειγματι, άστραψε, έπακολούθησε καί βροντή, καί αν κάποιος δοκίμασε νά πράξη κάτι, τό επραξε κιόλας. Καί αν συνέβη ο,τι έκ φύσεως συνηθίζει νά γίνεται ύστερο, έχει συμβή καί τό πρότερο, αυτό έξ αιτίας τού οποίου προήλθε έκεινο. Έπί παραδειγματι, αν βρόντησε ό ουρανός, σημαίνει δτι πρώτα άστραψε, καί αν κανείς επραξε κάτι, σημαίνει δτι καί δοκίμασε νά τό πράξη. Κι από δλα αυτά, άλλα συμβαίνουν μέ άτεγκτη αναγκαιότητα καί άλλα συμβαίνουν ώς έπί τό πλεΐστο. Τώρα γιά νά στήριξής τήν ιδέα δτι κάτι δεν έχει συμβή, είναι φανερό δτι θά οίκοδομήσης τήν έπιχειρηματολογία σου άπό τά αντίθετα σέ αυτά πού έχουν λεχθή.

Είναι φανερό δτι μέ τον ϊδιο τρόπο θά σκεφθής καί γι' αυτό πού πρόκειται νά γίνη. Γιατί, αν μπορούμε καί αν θέλουμε νά πράξουμε κάτι, αυτό θά γίνη. Επίσης θά γίνουν τά πράγματα, πρός τά όποια μάς παρωθεί ή έπιθυμία, ή οργή καί ό λογισμός, έφ' όσον βέβαια είναι δυνατά. Γι' αυτούς τούς λόγους, αν κανείς έχη τή φλογερή επιθυμία νά πράξη κάτι ή τον δισταγμό, αυτό πιθανώς θα γίνη. Γιατί συνήθως τά πράγματα πού πρόκειται νά συμβουν, αυτά συμβαίνουν συνηθέστερα παρά όσα δέν πρόκειται νά συμβουν. Επίσης αν έχουν προηγουμένως συμβή όσα εκ φύσεως συμβαίνουν πριν από κάτι άλλο, όπως επί παραδείγματι, αν έχη συννεφιά, είναι πιθανό νά βρέξη. Καί αν ένα πράγμα έχει συμβή γιά ενα άλλο, είναι φυσικό νά συμβή καί αυτό τό άλλο, επί παραδείγματι, αν γίνουν τά θεμέλια, είναι φυσικό νά κτισθή καί τό σπίτι.

Από τά προηγούμενα γίνεται σαφές ποιά είναι ή φύσις τού μεγέθους καί τής μικρότητος των πραγμάτων, ποιο είναι μεγαλύτερο καί ποιο μικρότερο, καί γενικά ποιά είναι μικρά καί ποιά είναι μεγάλα. Γιατί μιλώντας γιά τή συμβουλευτική ρητορεία μιλήσαμε γιά τό μέγεθος τών αγαθών καί γενικά γιά τό μεγαλύτερο καί γιά τό μικρότερο. Καί επειδή κάθε είδος ρητορικού λόγου έχει ώς σκοπό κάποιο αγαθό, όπως, επί παραδείγματι, τό συμφέρον καί τό εύγενές καί τό δίκαιο, είναι φανερό ότι από αυτά πρέπει νά λαμβάνουμε τά μέσα γιά τήν αύξησι κάθε είδους. Τό νά αναζητούμε έξω από αυτά τή μεγαλωσύνη καί τήν ανωτερότητα άπολύτως, είναι σά νά άερολογούμε. Γιατί τά συγκεκριμένα πράγματα έχουν μεγαλύτερη σπουδαιότητα γιά τις άνάγκες τών ανθρώπων παρά οί γενικότητες. Αρκετά λοιπόν γιά τό δυνατό καί τό αδύνατο, γιά τό αν κάτι έχη συμβή ή όχι, αν θά συμβή ή δέ θά συμβή, επίσης καί γιά τό μέγεθος καί τή μικρότητα τών πραγμάτων.


Το δυνατό καί τo αδύνατο Αριστοτέλης, αυτογνωσία, δυνατό, Φιλοσοφία
Πηγή: Αριστοτέλους Ρητορική Τέχνη, Βιβλιοθήκη των Ελλήνων,
Μετάφρ/Σημειώσ:Απ. Παπανδρέου,Επιμέλεια:Ανδριάννα Χαχλά
Αθήναι 2005 Γεωργιάδης

Δημοφιλείς αναρτήσεις