Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013

Μια ιστορία δεμένη με τα πέτρινα χρόνια της Ελλάδας


Μια ιστορία δεμένη 
με τα πέτρινα χρόνια της Ελλάδας
Παρουσιάζεται στο νέο βιβλίο της Τέσυς Μπάιλα




Αποτέλεσμα εικόνας για Μια ιστορία δεμένη με τα πέτρινα χρόνια της ΕλλάδαςΑπό την προπολεμική Κρήτη στον Β’ Παγκόσμιο
Πόλεμο μέχρι τις προσφυγικές συνοικίες του Πειραιά
διαδραματίζεται το νέο βιβλίο της Τέσυς Μπάιλα ’’Το μυστικό ήταν η ζάχαρη’’ που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Η παρουσίαση του βιβλίου θα γίνει αύριο στις 8 το βράδυ στο βιβλιοπωλείο "Δοκιμάκης" (Καντανολέων 4, Ηράκλειο).

Την συγγραφέα και το βιβλίο της παρουσιάζουν οι Δημήτρης Στεφανάκης, συγγραφέας, Ελένη Μπετεινάκη, εκπαιδευτικός, Μιχάλης Τζανάκης,εκπαιδευτικός.

Η ίδια η συγγραφέας θα βρίσκεται στο βιβλιοπωλείο να μιλήσει με τους αναγνώστες και να υπογράψει βιβλία της.

Λίγα λόγια για το βιβλίο :

Στην Κρήτη των αρχών του εικοστού αιώνα μεγαλώνει η Κατίνα, σ’ ένα κόσμο σκληρό αλλά αθώο. Η μοίρα της, ίδια με πολλών γυναικών της εποχής αυτής, θα την οδηγήσει στον μεταπολεμικό Πειραιά και στην ασφυκτική αγκαλιά του Θέμελη, ενός άντρα-γρίφου που ασκεί μια καταστροφική και ανεξήγητη γοητεία στις ψυχές των άλλων παραμένοντας σκοτεινός και αντιφατικός ως το τέλος. Η ηρωίδα βιώνει τα πάθη της σύγχρονης Πηνελόπης καθώς εγκλωβίζεται σ’ έναν αδιέξοδο έρωτα, σ’ ένα γάμο μαρτυρικό μ’ έναν μοιραίο Οδυσσέα που κρύβει καλά τα δικά του μυστικά.

Από την προπολεμική Κρήτη στον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι τις προσφυγικές συνοικίες του Πειραιά, η ιστορία δεμένη ανεπίλυτα με τα πέτρινα χρόνια της Ελλάδας στροβιλίζεται γύρω από ένα ζευγάρι εκρηκτικό που παλινωδεί ανάμεσα στην καλοσύνη και στη σκληρότητα, στην υπομονή και στον παραλογισμό, στην αφοσίωση και στον αμοραλισμό.

Ένα μυθιστόρημα-καλειδοσκόπιο μιας δύσκολης εποχής, ποτισμένο με εικόνες, μυρωδιές και μνήμες…





https://www.google.com/search?q=%CE%9C%CE%B9%CE%B1+%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1+%CE%B4%CE%B5%CE%BC%CE%AD%CE%BD

Σπηλιά µε εγχάρακτα σχέδια 8.000 ετών



http://www.hellinon.net/NeesSelides/Kriti/fotos/Asfend8.jpg

Το παλαιότερο ίχνος κατοίκησης στην Κρήτη.
Το σπήλαιο Ασφέντου ή Σφακίων βρίσκεται κοντά στο ομώνυμο χωριό των Σφακίων. Βρίσκεται σε μια απόκρημνη πλαγιά, στη θέση Σκορδαλάκια, στο δρόμο από Ασφέντου προς Καλλικράτη. Το μικρό σπήλαιο έχει τεράστια αρχαιολογική σημασία, καθώς το 1960 βρέθηκαν βραχογραφίες που χρονολογούνται στο τέλος της Παλαιολιθικής Εποχής.

Το σπήλαιο Ασφέντου ή Σφακίων βρίσκεται κοντά στο ομώνυμο χωριό των Σφακίων. Βρίσκεται σε μια απόκρημνη πλαγιά, στη θέση Σκορδαλάκια, στο δρόμο από Ασφέντου προς Καλλικράτη και έχει μπροστά του ένα πλάτωμα με έκταση 2000 περίπου τετραγωνικά μέτρα.
Το σπήλαιο αποτελείται βασικά από μία αίθουσα η οποία στο παρελθόν ήταν μεγαλύτερων διαστάσεων. Οι έντονες κατακρημνίσεις και η πτώση της οροφής του προσδίδουν μορφολογία βραχοσκεπή.
Οι βραχογραφίες
Το μικρό αυτό σπήλαιο είναι πολύ ενδιαφέρον καθώς το 1960 ανακαλύφτηκαν εγχάρακτες παλαιολιθικές βραχογραφίες στο δάπεδο, κοντά στην είσοδο, πάνω σε σταλαγμιτική πλάκα.
Υπάρχουν βραχογραφίες με ποικιλία εικονοθεμάτων, τα οποία είναι δύσκολο να χρονολογηθούν. Κάποιοι ερευνητές, από την θεματολογία και τον τρόπο εγχάραξης τα εντάσσουν στις προϊστορικές περιόδους και πιο συγκεκριμένα στο 8000 π.Χ. ή και παλαιότερα, γεγονός που τις κάνει το παλαιότερο ίχνος κατοίκησης στο νησί.

Γενικά, τα χαράγματα, έγιναν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, γι΄αυτό και συχνά επικαλύπτονται. Υπάρχουν εικονιστικά χαράγματα, με παραστάσεις ελαφιού ή αντιλόπης, τόξου με βέλη, ακοντίου, ίσως πλοίου και μικρού κλαδιού. Επίσης, υπάρχουν και αφηρημένα χαράγματα, γραμμικά και τεκτονικά, όπως και άλλα που σχηματίζονται από μικρές σκαλιστές κουκκίδες.
Αυτές οι βραχογραφίες αποδεικνύουν την ύπαρξη κυνηγών στα σφακιανά βουνά που είτε ήταν παλαιότεροι των νεολιθικών είτε επιβίωσαν σε νεολιθικούς χρόνους, απομονωμένοι, συνεχίζοντας μια παράδοση χιλιετιών.

http://www.cretanbeaches.com
Αν και οι βραχογραφίες σύµφωνα µε την A. Πετροχείλου (1992) έχουν µελετηθεί από τον Χ. Παπουτσάκη, η ερµηνεία τους παραµένει µέχρι σήµερα άγνωστη. Φαίνεται βέβαιο ότι οι βραχογραφίες ανήκουν στη νεολιθική και χρονολογούνται πριν από περίπου 7.500 έως 8.500 έτη.
Το σπήλαιο είναι «κλειδωµένο» και δεν µπορεί να βρεθεί χωρίς τη βοήθεια ντόπιων. Το κλειδί και τις οδηγίες για να πάτε έως την είσοδο του σπηλαίου µπορείτε όµως να τα βρείτε εκεί: στην έξοδο του Ασφένδου προσέξτε να εντοπίσετε στη δεξιά πλευρά την τελευταία κολώνα της ΔΕΗ και ένα σπίτι (στέγη) που βρίσκεται εκεί (περίπου 100 µέτρα από το δρόµο) [βλ. εικόνα].

Δίπλα ακριβώς στην κολώνα της ΔΕΗ υπάρχει ένα δροµάκι που οδηγεί σε αυτό το σπίτι (µέσα από ένα συρµατόπλεγµα). Εκεί κατοικεί ένα ζευγάρι ηλικιωµένων που είναι πολύ φιλόξενοι. Η οικοδέσποινα του σπιτιού είναι η «κλειδοκράτορας», η οποία µε χαρά πάει τους ενδιαφερόµενους µέχρι την είσοδο της σπηλιάς (είναι αυτονόητο ότι θα λάβει και κάποιο «οβολό» για αυτήν της την υπηρεσία). Όταν την επισκεφτήκαµε µας είπε και ότι τα τελευταία 10 χρόνια δεν έχει επισκεφτεί κανένας επιστήµονας τη σπηλιά αυτή. Οι τελευταίοι επισκέπτες ήταν Έλληνες αρχαιολόγοι από την Αθήνα, τα Χανιά και το Ηράκλειο.

Η διαδροµή µέχρι την σπηλιά (περίπου 500 µ.) ξεκινάει ανατολικά του σπιτιού και περνάει µέσα από µια µικρή πεδιάδα (µε γαϊδουράγκαθα, γι’ αυτό να έχετε κλειστά παπούτσια, µακριά παντελόνια κ.λπ.). Στα µέσα περίπου της διαδροµής φτάνετε σε µια στέρνα, η οποία έχει βάθος πάνω από 15 µέτρα φέρει «ίχνη σχοινιού πάνω στην πέτρα» [βλ. εικόνα] που αποτελούν ένδειξη ότι χρησιµοποιείται εδώ και πάνω από 100 χρόνια.
Η πρόσβαση στη σπηλιά γίνεται από τη νότια πλευρά στους πρόποδες του βουνού (υψόµετρο περίπου 700 µέτρα) που βρίσκεται αριστερά (από το σπίτι). Η σπηλιά ήταν αρχικά επίπεδη και βρισκόταν κάτω από βράχο (στο παρελθόν χρησιµοποιούταν πιθανόν ως καταφύγιο) πλάτους περίπου 5 µέτρων µε περίπου 16 µέτρα οριζόντιο σχεδόν βάθος και ύψος περίπου 2 µέτρα στην είσοδο έως το ανώτατο 1 µέτρο στο τέλος του σπηλαίου.

Η είσοδος µετά την πρώτη ανακάλυψη του σπηλαίου κλείστηκε µε βράχους και αφέθηκε µόνο µια είσοδος στα δεξιά διαστάσεων περίπου 60 x 80 εκατ., η οποία κλείστηκε µε µια σιδερένια πόρτα . Μέσω αυτής της «εισόδου» βρίσκεται κανείς (έρποντας) στο εσωτερικό της σπηλιάς.

Το ύψος της σπηλιάς εδώ είναι το ανώτατο 60 εκατοστά, κάτι που περιορίζει κατά πολύ την «ελευθερία κίνησης». Οι βραχογραφίες βρίσκονται κοντά στην είσοδο στο έδαφος του σπηλαίου.

Οι µορφές των σχεδίων έχουν χαραχθεί πάνω σε φυσικά προϋπάρχουσες επιφάνειες, οι οποίες σε ορισµένα σηµεία φαίνονται να έχουν λειανθεί, κοντά σε δύο κοιλώµατα νερού που βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο και τα οποία σήµερα έχουν γεµίσει µε χώµα. Η µεγαλύτερη από αυτές έχει διάµετρο περίπου 23 εκατοστών, ενώ η µικρότερη περίπου 16 εκατοστά. Τα µεµονωµένα εγχάρακτα σχέδια έχουν µέγεθος µερικών µόλις εκατοστών και είναι φτιαγµένα µε διάφορες τεχνικές χάραξης. Η συνολική επιφάνεια των εγχάρακτων σχεδίων καλύπτει περίπου 2 τετραγωνικά µέτρα του εδάφους του σπηλαίου. Με βάση τις διαφορετικές τεχνικές χάραξης και τα θέµατα των σχεδίων µπορούµε να διακρίνουµε µε βεβαιότητα διάφορες εποχές κατά τις οποίες αυτά δημιουργήθηκαν καθώς και οµάδες θεµάτων. Οι βραχογραφίες διατηρούνται σε καλή κατάσταση και αυτό ισχύει τόσο για τις βαθύτερες χαράξεις µε στίγµατα αλλά και για τις λεπτότερες χαράξεις.
Στο βιβλίο της Τα Σπήλαια της Ελλάδας (1992) η Άννα Πετροχείλου αναφέρεται στο σπήλαιο Ασφέντου µε πέντε µόνο προτάσεις τονίζοντας την προϊστορική του σηµασία, χωρίς να εµβαθύνει περαιτέρω. Γράφει για «εγχάρακτα σχέδια από ανθρώπους της νεολιθικής περιόδου όπως απεικονίσεις άγριων ζώων, τόξα και βέλη, κλαδιά και άλλα». Ούτε σε αυτή την πηγή όµως δεν δίνεται κάποια ερµηνεία για τα παλαιότερα, το πιο πιθανό, σχέδια και τα κοιλώµατα που είναι διατεταγµένα σε κύκλους.
Οι βραχογραφίες ήταν πρακτική γνωστή σε αναρίθµητους λαούς από όλες τις ηπείρους, πλην της Ανταρκτικής.
Συχνά οι απεικονίσεις σηµαίνουν πολλά από πολιτισµικής και θρησκευτικής πλευράς αναφορικά µε τις κοινότητες όπου ανήκουν. Στις περιπτώσεις αυτές όµως δεν επιτρέπονται οι γενικές υποθέσεις. Η ερµηνεία της σηµασίας των βραχογραφιών, είναι δυνατή, υπό προϋποθέσεις πάντα, µόνον εφόσον προϋπάρχει πολύ καλή γνώση του πολιτισµού, από όπου προέρχονται. Όλα τα άλλα είναι υποθέσεις. Εν κατακλείδι, ας πάρουµε τις βραχογραφίες του Ασφένδου προς το παρόν ως αυτό που είναι – ένα µοναδικό αποτύπωµα ενός πολιτισµού της νεολιθικής περιόδου στην Κρήτη, που µέχρι στιγµής δεν έχει ερευνηθεί αρκετά.
Σηµείωση: Όπως αξίζει στη μοναδικότητα των βραχογραφιών που έχουν βρεθεί και στην σηµασία τους αναφορικά µε την προϊστορία της Κρήτης, θα συνεχίσουµε να κάνουµε έρευνα και να αναζητούµε πληροφορίες.
ΠΗΓΗ:http://peri-planomenos.blogspot.gr/2011/08/8000.html#axzz2RfMa4vdo

Στα βήματα του Αριστοτέλη και του Μέγα Αλέξανδρου



Στα βήματα του Αριστοτέλη και του Μέγα Αλέξανδρου

Θα βαδίσουν τα μέλη της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης του Ελληνισμού


Στα βήματα του Αριστοτέλη και του Μέγα Αλέξανδρου θα βαδίσουν τα μέλη της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης του Ελληνισμού (ΠΑΔΕΕ) από τις 5 έως τις 7 Ιουλίου, στο πλαίσιο της επίσκεψής τους στη χώρα μας.


Η πρόεδρος του Διεπιστημονικού Κέντρου Αριστοτελικών Μελετών (ΔΙΚΑΜ), Δήμητρα Σφενδόνη-Μέντζου, διοργανώτρια του πολιτιστικού περιπάτου, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι οι ελληνικής καταγωγής βουλευτές απ' όλο τον κόσμο, θα επισκεφθούν την Σχολή Αριστοτέλους, στην περιοχή Ισβόρια της Νάουσας, όπου δίδαξε ο Αριστοτέλης τον Μέγα Αλέξανδρο. Θα επισκεφθούν, επίσης, τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας, τη γενέτειρα του Αριστοτέλη, τα Στάγειρα και την Ουρανούπολη, όπου θα κάνουν τον περίπλου το Αγίου Όρους με καραβάκια.

Στις 8 Ιουλίου θα γίνει υποδοχή των μελών της ΠΑΔΕΕ από τις πρυτανικές αρχές στην αίθουσα της Συγκλήτου του ΑΠΘ, όπου, όπως τόνισε η κ. Σφενδόνη-Μέντζου, θα συζητηθεί πώς μπορούν οι ελληνικής καταγωγής βουλευτές να βοηθήσουν στο «άνοιγμα» του ΔΙΚΑΜ, προκειμένου, άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο να έρθουν στα χώματα του Αριστοτέλη και να διδαχθούν τη φιλοσοφία του.

Σημειώνεται ότι από τις 2 έως τις 4 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί η 9η Γενική Συνέλευση της ΠΑΔΕΕ στην Αθήνα και στις 8 και 9 Ιουλίου φόρουμ στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Επενδυτικές Ευκαιρίες και Εμπόριο στην Ελλάδα».

Ολοκληρώθηκε το Διεθνές Colloquium για τον Αριστοτέλη.

Διαπρεπείς επιστήμονες από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ελλάδα, παρουσίασαν μια συνολική εικόνα του έργου του Αριστοτέλη στο Διεθνές Colloquium, που ολοκληρώθηκε σήμερα. Η κ. Σφενδόνη-Μέντζου υπογράμμισε ότι οι ομιλητές ανέδειξαν την επικαιρότητα του έργου του Αριστοτέλη, ο οποίος «δεν αποτελεί μουσειακό κομμάτι», αντίθετα οι ιδέες του μπορούν να «φωτίσουν» προβλήματα που σχετίζονται με την ηθική, την πολιτική και την επιστήμη.

Real.gr

Εύκολοι τρόποι να αγαπήσετε τα φρούτα και τα λαχανικά...

Χορηγά Σωτηρία.

Εύκολοι τρόποι να αγαπήσετε τα φρούτα και τα λαχανικά....Παρόλο που τα φρούτα και τα λαχανικά θα έπρεπε να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας, συχνά τα παραλείπουμε από το ημερήσιο μενού. Αυτές οι δύο ομάδες τροφίμων είναι ιδιαίτερα πλούσιες σε φυτικές ίνες, ενισχύοντας έτσι το αίσθημα του κορεσμού και συμβάλλοντας στην ομαλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος. Επιπλέον βοηθούν στη ρύθμιση των επιπέδων των λιπιδίων και του σακχάρου στο αίμα, ενώ η υψηλή περιεκτικότητά τους σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως η βιταμίνη C, τα καροτενοειδή, το φυλλικό οξύ, οι πολυφαινόλες και τα φυτοχημικά συστατικά, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και την αντιοξειδωτική άμυνα του οργανισμού.

Μάλιστα, τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων και το USDA συνιστούν την κατανάλωση τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα, καθώς η αύξηση της κατανάλωσής τους προάγει την υγεία και μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο διαφόρων ασθενειών. Πώς θα μπορούσατε να αυξήσετε την κατανάλωσή τους; Ακολουθήστε τις παρακάτω απλές συμβουλές:

Προσθέστε κομμάτια φρέσκων ή αποξηραμένων φρούτων στο πρωινό σας. Για παράδειγμα μπορείτε να συνδυάσετε ημιαποβουτυρωμένο γάλα με φρούτα και δημητριακά πρωινού ολικής αλέσεως.
Δημιουργήστε το δικό σας γιαούρτι με γεύσεις, προσθέτοντας κομμάτια διάφορων φρούτων.
Καταναλώστε ως σνακ ωμά φρούτα και λαχανικά. Έχετε αποξηραμένα φρούτα ή φρούτα που μεταφέρονται εύκολα (μπανάνα, βερίκοκα, ροδάκινα) ή sticks καρότου και αγγουριού στο αυτοκίνητο, στο γραφείο ή την τσάντα σας.
Στην περίπτωση που δεν έχετε άμεση πρόσβαση σε κάποιο φρούτο, αντί να το παραλείψετε θα μπορούσατε να επιλέξετε ένα ποτήρι 100% φυσικό χυμό.
Πηγαίνετε για φαγητό; Παραγγέλλετε ποικιλία φρέσκων και βραστών λαχανικών ως σαλάτα ή ως ορεκτικά, αντί για λιπαρά τυριά και αλλαντικά.
Προσθέστε λαχανικά σε κάθε πιάτο ζυμαρικών ή ρυζιού. Είναι ένας έξυπνος τρόπος για να προσλάβετε μια μερίδα λαχανικών.
Βάλτε φρούτα και λαχανικά σε περίοπτη θέα. Δημιουργήστε ένα πολύχρωμο μπολ από διάφορα φρούτα και τοποθετήστε το στο τραπέζι. Αν τα έχετε μπροστά στο οπτικό σας πεδίο είναι πιο πιθανό να τα καταναλώσετε.
Όταν φτιάχνετε τη δική σας πίτσα προσθέστε επιπλέον λαχανικά, όπως κολοκύθι, μελιτζάνες, πιπεριές και μανιτάρια.
Δοκιμάστε φρέσκα, αποξηραμένα φρούτα ή δροσερές φρουτοσαλάτες για να καλύψετε την επιθυμία σας για γλυκιά γεύση. Φτιάξτε ζελέ με κομμάτια φρέσκων ή κονσερβοποιημένων φρούτων.
Και όταν συνιστάται να καταναλώνουμε τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα σε τι ποσότητα αντιστοιχεί η μία μερίδα;

Μία μερίδα ισοδυναμεί με:
1 μέτριο φρούτο (π.χ. ένα μήλο όσο είναι μια γροθιά)
½ κούπα φρούτου (ωμό ή κονσερβοποιημένο)
¼ κούπας αποξηραμένων φρούτων
½ κούπα χυμού φρούτων
1 κούπα ωμά λαχανικά
½ κούπα βρασμένα λαχανικά.

Γ. ΔΡΟΣΙΝΗΣ

Αποτέλεσμα εικόνας για ΠΙΝΑΚΑΣ - Νικόλαος Λύτρας Χωράφι με στάχυα

Γ. ΔΡΟΣΙΝΗΣ

Σαν το σιτάρι σπέρνεται
στον κόσμο η αλήθεια
κι απ’ τον καθάριο σπόρο της
φυτρώνουν παραμύθια.

Καλότυχος, όποιος μπορεί
τα στάχυα να θερίσει
και το σιτάρι απ’ τ’ άχυρο
καλά να ξεχωρίσει.

Για το μικρό τον κόπο του
μεγάλο κέρδος μένει:
Όλη η αλήθεια που θα βρει
στα ψέματα κρυμμένη.

ΠΙΝΑΚΑΣ - Νικόλαος Λύτρας Χωράφι με στάχυα

Σάββατο 20 Ιουλίου 2013

Του Προφήτη Ηλία ...

http://zhtunteanagnostes.blogspot.gr/2013/07/blog-post_19.html?spref=fb

Παρασκευή, 19 Ιουλίου 2013

Του Προφήτη Ηλία ...

« Κι ο Αϊ Λιας  στον ουρανό …για να ρίξει ο Θεός νερό…»
Προφήτης Ηλίας, Αρχάνες

Της Ελένης Μπετεινάκη 


20 Ιουλίου, η μέση του καλοκαιριού, της κάψας, των ώριμων φρούτων, των λιάτικων σταφυλιών, του Αϊ Λιά του βροχερού, του βροντερού , του κεραυνοβόλη  και του νεφοκράτορα, του προφήτη Ηλία των ψηλών κορφών, των ξωκλησιών, του κλεισίματος του κύκλου της φωτιάς  που ξεκίνησε με τα Αναστενάρια κορυφώθηκε στις εξαγνιστικές πυρές του Αϊ Γιάννη και κλείνει με τις μεγάλες φωτιές στα ψηλά βουνά ,τούτη τη μέρα, που οι θρύλοι κι οι παραδόσεις θέλουν τον Ηλία , ναύτη, θεό, μάντη, έφορο της βροχής και των ανέμων, Άγιο και Προφήτη.

Λέει μια από τις παραδόσεις  πως « οι βροχές και τα αστροπελέκια απ αυτόν γίνονται. Ξαπλώνει στα σύννεφα και κοιμάται, όταν είναι να καλοσυνέψει ο καιρός. Μα όταν είναι για νερό , τρέχει με την άμαξά  του στον ουρανό και για αυτό βροντάει …Όταν βροντάει , είναι που με το πύρινο αμάξι του κυνηγάει τη Λάμια να τη σκοτώσει , για να μην καταστρέψει τα σπαρτά των ανθρώπων. Οι αστραπές που πέφτουνε τότες είναι οι πύρινες σαϊτιές που ρίχνει στη Λάμια ο άγιος. »

Ένας άλλος μύθος λέει πως ο προφήτης Ηλίας ήταν ναυτικός .Ταξίδευε χρόνια πολλά κι είχε γνωρίσει όλον τον κόσμο από την μια του άκρη ως την άλλη και κάποτε κουράστηκε. Θέλησε τότε να κατοικήσει σ ένα μέρος που οι άνθρωποι δεν ήξεραν  τίποτα για την θάλασσα. Πήρε λοιπόν ένα κουπί και σαν άλλος Οδυσσέας, άρχισε να πηγαίνει σε διάφορα μέρη. Ρωτούσε όποιους συναντούσε τι ήταν αυτό που κρατούσε. Όσο του απαντούσαν « κουπί » τραβούσε ψηλότερα, μέχρις που έφτασε στην κορυφή ενός βουνού  που του απάντησαν πως κρατούσε « ξύλο». Τότε κατάλαβε πως σ΄ αυτό το μέρος δεν γνώριζαν τίποτα για την θάλασσα κι έτσι ο άγιος έμεινε μόνιμα εκεί.

Προφήτης Ηλίας , Αρχάνες
Μια τρίτη παράδοση  θέλει τον Προφήτη Ηλία να ταυτίζεται με τον Ήλιο. Ηλίας – Ήλιος μια συνήχηση μεταξύ αρχαιότητας και χριστιανισμού. Στην αρχαιότητα ο Ήλιος ταυτιζόταν με τον Δία , που ως θεός των μετεωρολογικών  φαινομένων λατρευόταν πάνω στις βουνοκορφές. Επειδή λοιπόν ο Ήλιος , όταν ανατέλλει , φαίνεται ν΄ανεβαίνει λαμπρός από τις κορυφές που φωτίζει πρώτες με τις ακτίνες του , αλλά και ο θεός που σηκώνει την κακοκαιρία στη διάρκεια των καταιγίδων , θεωρήθηκε ότι η λατρεία και του αγίου Ηλία θα γινόταν στις κορυφές των βουνών.

Τούτη τη μέρα πολλά γίνονταν  τα παλιά τα χρόνια και πολλά δεν γίνονταν. Πρώτα απ΄όλα δεν δούλευαν στα χωράφια τους οι γεωργοί, ούτε στ αλώνια, ούτε στους λαχανόκηπους. Είναι γνωστή η ιστορία με το «Βουλισμένο Αλώνι» στον παλιό εθνικό δρόμο Ηρακλείου - Ρεθύμνης  με την εντυπωσιακή δολίνη (βαθιά λακκούβα, που σχηματίζεται , κατά κανόνα, από την υπονόμευση του εδάφους σε κάποια σημεία σε περιοχές με ασβεστολιθικά  πετρώματα). Λένε πως ένα αλώνι υπήρχε εκεί που σήμερα βρίσκεται το βούλιασμα. Ο ιδιοκτήτης του επέμενε να αλωνίζει την ημέρα του Προφήτη Ηλία ενώ  ήξερε πως ήταν πολύ μεγάλη γιορτή και ο άγιος θα θύμωνε .Ξαφνικά  η γη υποχώρησε συμπαρασύροντας  τον ίδιο, το ζευγάρι του , τα στάχυα και φυσικά το αλώνι…
Προφήτης Ηλίας, Αρχάνες, Ιερό μέσα στο βράχο!

Τα παρατηρήματα τούτη την μέρα επίσης πολλά. Συνήθιζαν οι άνθρωποι να παρατηρούν τομεσημέρι τον ουρανό αν ήταν καθαρός ο χειμώνας θα ήταν μαλακός, αν είχε σύννεφα, θα ήταν βαρύς. Οι βοσκοί παρατηρούσαν πως πλάγιαζε ο σκύλος της μάντρας. Αν ήταν γυρισμένος προς τον βορά είχαν βαρυχειμωνιά ενώ αν ήταν κατά τον νότιο ο χειμώνας θα ήταν καλοκαιρινός. Οι κοπέλες πάλι έβγαιναν στην εξοχή και μάζευαν αγριολούλουδα από σαράντα διαφορετικά είδη , τραγουδώντας. Έπλεκαν στεφάνι και το βαζαν το βράδυ κάτω από το μαξιλάρι τους και έτσι έβλεπαν στον ύπνο τους ποιον άνδρα θα παντρευτούν. 
περισσότερα στο σύνδεσμο πηγή

Προφήτης Ηλίας

http://www.apocalypsejohn.com/2013/07/profhths-hlias.html

Προφήτης Ηλίας

ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ ΣΤΙΣ 20 ΙΟΥΛΙΟΥ Μέσα στη χορεία των Προφητών της Παλαιάς Διαθήκης ξεχωριστή είναι η θέση του προφήτη Ηλία. Στην Καινή Διαθήκη το όνομα του προφήτη Ηλία αναφέρεται πολλές φορές από τον ίδιο τον Ιησού Χριστό. Ο Ζαχαρίας, ο πατέρας του Προδρόμου, είπε πως ο Ιωάννης θα ερχόταν «ἐν πνεύματι καὶ δυνάμει Ἠλίου» (Λουκ., κεφ. α, στ. 17), θα είχε δηλαδή τα γνωρίσματα και το ζήλο του προφήτη Ηλία, θα ήταν ο ίδιος ο προφήτης Ηλίας, όπως ο λαός τον περίμενε να ξανάρθει. Ο Ιησούς Χριστός, όταν έδωσε μαρτυρία για τον πρόδρομο Ιωάννη κι έπλεξε το εγκώμιο του, είπε πως αυτός ήταν ο Ηλίας «Αν θέλετε, να το παραλεχθείτε, αυτός είναι ο Ηλίας, που έμελλε να έλθει». Το πιο σπουδαίο είναι ότι οι μαθητές επάνω στο βουνό, κατά τη θεία Μεταμόρφωση, είδαν τους δυο Προφήτες, τον Μωϋσή και τον Ηλία, να συνομιλούν με τον Ιησού Χριστό. Όλα αυτά φανερώνουν την ξεχωριστή θέση του προφήτη Ηλία ανάμεσα στους Προφήτες και μέσα στη συνείδηση του λαού. Ακόμα και στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού, ακούοντας τη διδασκαλία και βλέποντας τα θαύματά του, έβλεπαν τον προφήτη Ηλία, που είχε ξανάρθει. Ο Ιησούς Χριστός ρώτησε· «Τίνα με λέγουσιν οἱ ἄνθρωποι εἶναι;». Κι οι μαθητές είπαν’ «Ἰωάννην τὸν βαφτιστήν, ἄλλοι δὲ Ἠλίαν....». Ο προφήτης Ηλίας έζησε τον 9 π.Χ. αιώνα και ήταν γιος του Σωβάκ και καταγόταν από τη Θέσβη (γι' αυτό και ονομάστηκε Θεσβίτης), το σημερινό El Istib, της περιοχής Γαλαάδ, και ανήκε στην φυλή του Ααρών. Όταν γεννήθηκε, ο πατέρας του είδε μία θεία οπτασία: Δύο άνδρες λευκοφορεμένοι τον ονόμαζαν Ηλία, τον σπαργάνωναν με φωτιά και του έδιναν φλόγα να φάει. Τότε ο πατέρας του, πήγε στα Ιεροσόλυμα και αφού περιέγραψε την οπτασία στους ιερείς, εκείνοι του είπαν ερμηνεύοντας την οπτασία, ότι ο γιος του θα γίνει προφήτης και θα κρίνει το Ισραήλ με δίκοπο μαχαίρι και φωτιά.
Ο Προφήτης Ηλίας άσκησε το προφητικό του χάρισμα επί 25 έτη στα χρόνια του βασιλέα Αχαάβ, που βασίλεψε στα 873 - 854 π.Χ. Ο Αχαάβ και μάλιστα η γυναίκα του Ιεζάβελ ήσαν άνθρωποι ασεβείς κι εναντίον τους ήταν ο πόλεμος του προφήτη Ηλία. Η Ιεζάβελ, που δεν ήταν ισραηλίτισσα και γινόταν αιτία να νοθεύεται η πίστη από ειδωλολατρικά έθιμα, αυτή λοιπόν κυνήγησε πολύ τον προφήτη Ηλία, γι’ αυτό κι εκείνος αναγκαζόταν διαρκώς να φεύγει και να κρύβεται. Η Ιεζάβελ κυνηγούσε τον προφήτη Ηλία όπως η Ηρωδιάδα τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Πρώτο μεγάλο σημείο, που έδωσε ο προφήτης Ηλίας, ήταν που προσευχήθηκε και δεν έβρεξε για τριάμισι χρόνια. Σ’ αυτό το διάστημα ο Προφήτης κρυβόταν σε μια σπηλιά σ’ ένα χείμαρρο πέρ’ από τον Ιορδάνη. Εκεί υπήρχε λίγο νερό, κι ένας κόρακας του πήγαινε τροφή κάθε πρωί. Όταν στέρεψε το νερό, έφυγε ο Προφήτης και πήγε στα Σάρεπτα της Σιδωνίας· όλα αυτά με εντολή του Θεού. Εκεί φιλοξενήθηκε σε μια χήρα γυναίκα, που είχε λίγο αλεύρι και λίγο λάδι, κι όμως έτρωγαν όλο τον καιρό και δεν έλειψαν. Η χήρα γυναίκα είχε ένα παιδί κι έτυχε να αρρωστήσει και να πεθάνει. Τότε ο Προφήτης προσευχήθηκε κι ανάστησε το παιδί. Δεύτερο μεγάλο σημείο, που έδειξε ο Προφήτης Ηλίας, ήταν που προσευχήθηκε κι ήλθε φωτιά από τον ουρανό. Με προσταγή του βασιλέα Αχαάβ, μαζεύτηκαν τετρακόσιοι ειδωλολάτρες ψευτοιερείς, που τους προστάτευε η Ιεζάβελ. Τότε ο προφήτης Ηλίας τους προκάλεσε σ’ ένα διαγωνισμό. Του είπε κι έβαλαν πάνω στο θυσιαστήριο τα ξύλα και το σφάγιο για θυσία, και άρχισαν να τρέχουν γύρω και να φωνάζουν όλη την ήμερα τον ψεύτικο θεό Βάαλ, για να ρίξει φωτιά· «και ουκ ην φωνή και ουκ ην ακρόασις». Τότε ο Προφήτης τους είπε· «Κάνετε πέρα! Τώρα θα κάνω εγώ τη θυσία μου». Έκανε δικό του θυσιαστήριο, έβαλε κι έβρεξαν καλά τρείς φορές τα ξύλα με νερό κι ύστερα προσευχήθηκε. Έπεσε τότε φωτιά από τον ουρανό κι αναποδογύρισε κι έκαψε ολόκληρο το θυσιαστήριο. Ύστερα απ’ αυτό το σημείο, ο λαός έπιασε τους τετρακόσιους ψευτοϊερείς, κι ο προφήτης Ηλίας τους τιμώρησε αυστηρά. Η Ιεζάβελ, αγριεμένη, κυνήγησε τον Προφήτη, κι εκείνος έφυγε ψηλά στο Χωρήβ, εκεί που πριν πεντακόσια χρόνια ο Μωϋσής άκουσε τη φωνή του Θεού κι είδε τη βάτο να φλέγεται και να μην καίγεται. Εκεί ο προφήτης Ηλίας κρυβόταν σε μια σπηλιά, κι ο Θεός τον δίδαξε ένα σπουδαίο μάθημα. Του είπε· «Ανέβα ψηλά στην κορυφή, και θα δεις το Θεό. Θα περάσει δυνατός αέρας· θα γίνει σεισμός· θα δεις φωτιά και θα περάσει ένα ανάλαφρο και δροσερό αεράκι. Ο Θεός δεν θα είναι ούτε στη θύελλα ούτε στο σεισμό ούτε στη φωτιά, αλλά στο ανάλαφρο αεράκι». Άλλα θαυμαστά σημεία του προφήτη Ηλία ήταν ότι διέσχισε τον Ιορδάνη ποταμό με την μυλωτή του και τέλος ότι αντί να πεθάνει ανελήφθη με άρμα πυρός στον ουρανό. Να σημειώσουμε, ότι ο προφήτης Ηλίας, μετά από οκτώ ή δέκα χρόνια από την ανάληψη του, απέστειλε γράμματα (ίσως δι’ Αγγέλου) στον βασιλέα Iωράμ, προβλέποντας τον θάνατο του επειδή απομακρύνθηκε από την λατρεία του αληθινού Θεού: «καὶ ἦλθεν αὐτῷ ἐν γραφῇ παρὰ ᾿Ηλιοὺ τοῦ προφήτου λέγων· τάδε λέγει Κύριος Θεὸς Δαυὶδ τοῦ πατρός σου· ἀνθ' ὧν οὐκ ἐπορεύθης ἐν ὁδῷ ᾿Ιωσαφὰτ τοῦ πατρός σου καὶ ἐν ὁδοῖς ᾿Ασὰ βασιλέως ᾿Ιούδα» (Παραλειπομένων Β’, κεφ. 21, στίχος 12). Το δε βιβλίο Σοφία Σειράχ αναφέρει ότι:
«ΚΑΙ ἀνέστη ᾿Ηλίας προφήτης ὡς πῦρ, καὶ ὁ λόγος αὐτοῦ ὡς λαμπὰς ἐκαίετο.... ὡς ἐδοξάσθης, ᾿Ηλία, ἐν τοῖς θαυμασίοις σου· καὶ τίς ὅμοιός σοι καυχᾶσθαι; ὁ ἐγείρας νεκρὸν ἐκ θανάτου καὶ ἐξ ᾅδου ἐν λόγῳ ῾Υψίστου· ὁ καταγαγὼν βασιλεῖς εἰς ἀπώλειαν καὶ δεδοξασμένους ἀπὸ κλίνης αὐτῶν· ὁ ἀκούων ἐν Σινᾷ ἐλεγμὸν καὶ ἐν Χωρὴβ κρίματα ἐκδικήσεως· ὁ χρίων βασιλεῖς εἰς ἀνταπόδομα καὶ προφήτας διαδόχους μετ᾿ αὐτόν· ὁ ἀναληφθεὶς ἐν λαίλαπι πυρὸς ἐν ἅρματι ἵππων πυρίνων.... μακάριοι οἱ ἰδόντες σε καὶ οἱ ἐν ἀγαπήσει κεκοσμημένοι, καὶ γὰρ ἡμεῖς ζωῇ ζησόμεθα.» (Σοφία (Σειράχ, μη΄, 1<-11>).
[Πηγή saint.gr]

20 Ιουλίου 1974


Ενα Σαββάτο, την αυγή
μπήκε ο τούρκος, στο νήσι
κι ατίμασε, βεβήλωσε, τ'άγια χώματα μας.
Ακούω φωνή, βροντερή,
να με προστάζει, να με καλεί,
να μην ξεχάσω, του νησιού μου, την τιμή.
Γι'αυτό τούρκε, θα γυρίσω,
ΑΙΜΑ τούρκε! Θα ζητήσω,
αυτή τη νύχτα, να μην κοιμάσαι, να με φοβάσαι!

20 Ιουλίου 1974 ξεκίνησε η παράνομη τούρκικη εισβολή. Ας δούμε πόσοι φέτος θα μιλήσουν για αυτή τη παρανομία, αφού εδώ και λίγα χρόνια το αντικατέστησαν και μιλούν για διπλές (άρα και κάποιες νόμιμες) εισβολές. ΔEN ΞEXNΩ!!!

Δευτέρα 15 Ιουλίου 2013

Άγιοι Δέκα

http://agioideka-gortyna.gr/%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1/

Άγιοι Δέκα
Οι Άγιοι Δέκα είναι ένα από τα μεγαλύτερα χωριά  της επαρχίας Καινουργίου του Νομού Ηρακλείου Κρήτης και βρίσκεται  στο 44ο χλμ  της εθνικής οδού Ηράκλειο – Αγία Γαλήνη.



 Αεροφωτογραφία έτους 2001
Το χωριό είναι χτισμένο σε  γραφική τοποθεσία, σε υψόμετρο 170 μέτρων,  με θαυμάσια θέα, ανατολικά του ελαιώνα της αρχαίας Γόρτυνας, στη βόρεια πλευρά της πεδιάδας της Μεσσαράς, πάνω σε ερείπια των νοτιοανατολικών διαμερισμάτων της αρχαίας Γόρτυνας και των νεκροπόλεων της.


Εντοιχισμένη εντοιχισμένη επιγραφή σε πρόσοψη οικίαςεπιγραφή σε πρόσοψη οικίας
Πολλά από τα παλιά σπίτια του χωριού έχουν χτιστεί με οικοδομικό υλικό από τα ερείπια της αρχαίας πόλης. Σε πολλές προσόψεις κτιρίων υπάρχουν εντοιχισμένα αρχαία λείψανα, όπως επιγραφές, κιονόκρανα, κλπ.
Το χωριό οφείλει το όνομά του στους Δέκα Κρητικούς χριστιανούς, που μαρτύρησαν εκεί κατά τη διάρκεια των διωγμών του Ρωμαίου Έπαρχου  Δεκίου το 250 μ.Χ. Στο σημείο όπου μαρτύρησαν, στη θέση «Αλώνιον», βρίσκεται σήμερα η κεντρική εκκλησία του χωριού η οποία κτίστηκε τον 12ο αιώνα.  Οι Άγιοι Δέκα μάρτυρες ήταν αλφαβητικά οι: Αγαθόπους, Βασιλείδης, Γελάσιος, Ευάρεστος, Ευνικιανός, Εύπορος, Ζωτικός, Θεόδουλος, Πόμπιος και Σατορνίνος. Το μάρμαρο που γονάτισαν οι
Εσωτερικό Ιερού Ναού Αγ. Δέκα
Εσωτερικό Ιερού Ναού Αγ. Δέκα
Άγιοι Δέκα για να αποκεφαλιστούν, φυλάσσεται σε ειδική προθήκη στον  κεντρικό Ναό του χωριού. Αξίζει να σημειωθεί ότι πάνω στο μάρμαρο είναι αποτυπωμένες οι γονατιές  των Αγίων. Το χωριό πανηγυρίζει στις 23 Δεκεμβρίου, ημέρα αφιερωμένη στη μνήμη των Αγίων Δέκα μαρτύρων. Την ημέρα αυτή κάθε χρόνο τελείται πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία με την παρουσία Μητροπολιτών από όλη την Κρήτη,  ιερέων της γύρω περιοχής και πλήθους πιστών.
Η παλαιότερη γραπτή μαρτυρία για τους Αγίους Δέκα μάρτυρες περιλαμβάνεται στην επιστολή – ομολογία ορθόδοξης πίστης που απέστειλαν το 457/8 οι επίσκοποι της Κρήτης προς τον αυτοκράτορα Λέοντα Α΄, στην οποία αναφέρονται οι Άγιοι Δέκα μάρτυρες ήδη ως προστάτες της Κρήτης.
Από τους Αγίους Δέκα κατάγονταν οι οπλαρχηγοί  Νικόλαος, Μιχάλης και Μανούσος από την οικογένεια  Μαλικούτη, που έδρασαν στις επαναστάσεις του 19ου αιώνα. Ο Νικόλαος Μαλικούτης ήταν αυτός που σκότωσε το 1828 το γενίτσαρο της Μεσσαράς Αγριολίδη, αλλά αργότερα σκοτώθηκε και ο ίδιος από τους Τούρκους. Από το χωριό καταγόταν επίσης ο Μαθιός Πρεκατσούνης (1828-1902), που έδρασε κάτω από τις διαταγές του Μ. Κόρακα.
Η αρχαιότερη μνεία του τοπωνυμίου του χωριού είναι σε έγγραφο του Δουκικού αρχείου του Χάνδακα του 1374.Παρακάτω παρατίθενται  δημογραφικά στοιχεία του χωριού που έχουν καταγραφεί κατά καιρούς:
Το 1583  από τον Καστροφύλακα   ως  «Agius  Dheca»   με 308  κάτοικους
Το 1671  στην Τούρκικη απογραφή  αναφέρεται ως  «Ayus  Deca»   με 77 χαράτσια
Στον πίνακα της  «τύχης των επαναστατημένων, κατά το 1821 (σελ 322) του βιβλίου «Ο Κώδικας των θυσιών» των Πανεπιστημιακών εκδόσεων Κρήτης, αναφέρεται για το χωριό των Αγίων Δέκα ο αριθμός 20 ανθρώπων, από τους οποίους 3 άνδρες σκοτώθηκαν, 5 πέθαναν, 4 έφυγαν, 5 αιχμαλωτίστηκαν, 1 χάθηκαν τα ίχνη του και από τις γυναίκες 1 έφυγε και 1 πέθανε. Επίσης στον πίνακα της «τύχης των περουσιώντων επαναστατημένων κατά το 1821» αναφέρεται (σελ 332) ότι στους Αγίους Δέκα δημεύτηκαν 17 περιουσίες χριστιανών.
Το 1837  από τον Pashley  με  10 χριστιανικές  και 10 τούρκικες οικογένειες
Το 1881 στην Τούρκικη απογραφή  με όνομα  «Άγιοι Δέκα»  με 254 κατοίκους (247 χριστιανοί και 7 μουσουλμάνοι κάτοικοι)
Το 1920 στην Εθνική απογραφή  με 610 κατοίκους
Το 1928 στην Εθνική απογραφή   με 682 κατοίκους
Το 1981 στην Εθνική απογραφή  με 766 κατοίκους
Τέλος στην  Εθνική απογραφή του 2011 με 861 κατοίκους (785 στους Αγίους Δέκα και 76 στον οικισμό Βουρβουλίτη)
πρώην Επισκοπικό Μέγαρο
πρώην Επισκοπικό Μέγαρο
Στους Αγίους Δέκα υπήρξε η έδρα της επισκοπής Αρκαδίας κατά την περίοδο που ήταν Επίσκοπος (1902-1940) και στη συνέχεια τοποτηρητής (1940-1946) ως Μητροπολίτης Κρήτης ο Βασίλειος Μαρκάκης, οπότε η έδρα μεταφέρθηκε στις Μοίρες από τον Επίσκοπο Αρκαδίας Ευγένιο Ψαλλιδάκη.
Από το 1999  ο οικισμός των Αγίων Δέκα αποτέλεσε  έδρα του Καποδιστριακού  Δήμου Γόρτυνας ενώ σήμερα εξακολουθεί να  αποτελεί την έδρα του Καλλικρατικού  πλέον  Δήμου Γόρτυνας.
Στο χωριό λειτουργούν νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, περιφερειακό ιατρείο, ταχυδρομείο, τράπεζα, Κ.Ε.Π., Πολιτιστικός Σύλλογος και το αθλητικό σωματείο, με το όνομα «Γόρτυς».
Στα τέλη του 2010 παραδόθηκε προς χρήση το νέο δημαρχείο, που τώρα στεγάζει τις υπηρεσίες του νέου διευρυμένου Δήμου Γόρτυνας. Σε διαδικασία ολοκλήρωσης βρίσκεται η κατασκευή οίκου ευγηρίας βόρεια του χωριού στη θέση «Βρυσίδια», αλλά και η κατασκευή του αρχαιολογικού μουσείου Μεσαράς, ένα χιλιόμετρο δυτικά του οικισμού, επί της εθνικής οδού.
Στον παλιό οικισμό (συνεκτικό τμήμα)  βρίσκεται ο αρχαίος βυζαντινός ναός των Αγίων Δέκα μαρτύρων και στη θέση «Αγιά Λίμνη» το προσφάτως ανακαινισθέν παρεκκλήσι των Αγίων Δέκα κάτω από το οποίο βρίσκονται οι τάφοι τους.
Στα νοτιοδυτικά του χωριού και δυτικά της Αγίας Λίμνης βρίσκεται το Φυλακείον, όπου φυλάσσονται αγάλματα, επιγραφές, γλυπτά και άλλα ευρήματα από την αρχαία Γόρτυνα.
Το χωριό συνεχίζοντας την λαμπρή χριστιανική παράδοση της αρχαίας Γόρτυνας, διαθέτει δραστήρια ενορία η οποία συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη του χωριού. Στην ενορία εκτός από τις κεντρικές  εκκλησίες  των Αγίων Δέκα, του Αγίου Νεκταρίου και του ναού στην τοποθεσία «Αγία Λίμνη» που βρίσκονται εντός του χωριού, ανήκει πλήθος από παρεκκλήσια και ξωκλήσια με κυριότερα:
Παναγία Κερά
Παναγία Κερά
Την  Παναγία την Κερά που  βρίσκεται 1 χιλιόμετρο δυτικά του χωριού, εντός του αρχαιολογικού χώρου της Γόρτυνας. Ο ναός είναι γνωστός και ως Άγιος Τίτος . Είναι ένα από τα ποιο επιβλητικά μνημεία της βυζαντινής αρχιτεκτονικής στην Κρήτη. Ιδρύθηκε στα χρόνια του Ιουστινιανού ή του Ηράκλειτου τον 6ο μ. χ. αιώνα και έχει πολλές ομοιότητες με την Εκατονταπυλιανή της Πάρου. Λειτουργείται την Τρίτη του Πάσχα.
Ο Μιχαήλ Αρχάγγελος και η Αγία Μαρίνα που βρίσκονται δυτικά  του Λυκείου, μέσα σε χώρο που έχει φυτευτεί τα τελευταία χρόνια με πλήθος δέντρων. Ο Προφήτης Ηλίας που βρίσκεται στην κορυφή του ομώνυμου λόφου, στους πρόποδες του οποίου είναι κτισμένο το χωριό. Ο Άγιος Στυλιανός που βρίσκεται 1,5 χιλιόμετρο έξω από το χωριό, στον δρόμο προς Ηράκλειο. Ο Άγιος Γεώργιος που βρίσκεται μέσα στον παλιό ελαιώνα της αρχαίας Γόρτυνας δυτικά του οικισμού.
Επίσης η ενορία διαθέτει το παλαιό πνευματικό κέντρο, δίπλα στην εκκλησία των Αγίων Δέκα αλλά και νέο, ακριβώς δίπλα στο περιφερειακό ιατρείο, στο κέντρο του χωριού με μεγάλη χωρητικότητα. Όσον αφορά το θρησκευτικό κομμάτι  του οικισμού, αλλά και θέματα που αφορούν γενικά την ενορία,  πλούσιο υλικό μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα της ενορίας www.ag-deka.gr

περισσότερα στο σύνδεσμο πηγή

Δημοφιλείς αναρτήσεις