Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013

ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΣΑΠΟΥΝΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2012/11/blog-post_2.html?spref=fb

ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΣΑΠΟΥΝΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Το Κρητικό Σαπούνι είναι ότι πιο φυσικό από κρητικό έξτρα παρθένο 
ελαιόλαδο και Aloe vera.
Το σαπούνι αυτό παρασκευάζεται με την ψυχρή μέθοδο σαπουνοποίησης ώστε να διατηρεί όλα τα ευεργετικά συστατικά του.Γίνεται με βάση το αγνό παρθένο κρητικό ελαιόλαδο (0,3-0,6 οξύτητας) και εμπλουτίζεται με τα αιθέρια έλαια λεβάντας, δάφνης, αμυγδαλέλαιου εκχύλισμα φασκόμηλου και νερό βροχής.


Η εταιρεία Αρκάδι είναι αφοσιωμένη στην παραγωγή φυσικού πράσινου και λευκού σαπουνιού με τον παραδοσιακό τρόπο από το 1946. Σήμερα, προσφέρουμε μια γκάμα προϊόντων σαπουνιού για φυσική και αγνή καθαριότητα σε κάθε σύγχρονο ελληνικό νοικοκυριό.

Η οικογένεια Μαλικούτη έχει πολύ βαθιές ρίζες στην Κρήτη, οι οποίες φτάνουν μέχρι το 1700. Ο Νικόλαος Μαλικούτης, οπλαρχηγός ανατολικών επαρχιών του Νομού Ρεθύμνης, υπήρξε ιστορική και ηρωική μορφή του νησιού και μνημονεύεται από τον ιστορικό Ψυλλάκη. Η γκραβούρα του εκτίθεται στο ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου και στο Ιστορικό Μουσείο Αθηνών (Παλαιά Βουλή), ενώ σώζεται πολύστιχο κρητικό ποίημα αφιερωμένο στους ηρωισμούς του και στον μαρτυρικό θάνατο του μέσα στην πόλη του Ηρακλείου, και το όνομά του έχει δοθεί σε δρόμους και πλατείες.

Η εταιρεία μας ιδρύθηκε το 1946 από τον εγγονό του, τον Γεώργιο Μαλικούτη, άνθρωπο οραματιστή και πρωτοπόρο. Ο Γεώργιος Μαλικούτης γεννήθηκε το 1903 στο Ηράκλειο, και έζησε στην Κρήτη μέχρι την ηλικία των 18 ετών. Άτομο ανήσυχο και δραστήριο, αφού τελείωσε τις εγκύκλιες σπουδές του, μπάρκαρε με ένα καΐκι και βρέθηκε στη Μασσαλία. Σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στο πανεπιστήμιο της Γκρενόμπλ, κι έπειτα σπούδασε εμπόριο-οινολογία στην École supérieure de commerce στο Μονπελιέ, δουλεύοντας ταυτόχρονα για να βιοπορίζεται.
Ο Γεώργιος Μαλικούτης γύρισε στην Ελλάδα το 1928 και υπηρέτησε τη θητεία του στο Ναυτικό. Τότε μάλιστα τον έστειλαν πάλι στην Γαλλία, ως ακόλουθο κάποιου ναυάρχου, προκειμένου να φέρει στην Ελλάδα το «Έλλη», που μόλις τότε είχε αγοραστεί. Αν και του ζητήθηκε από την τότε Ανωτάτη Εμπορική (σημερινό Οικονομικό Πανεπιστήμιο) να ακολουθήσει ακαδημαϊκή καριέρα, εκείνος προτίμησε ν’ ακολουθήσει τα δικά του όνειρα, που τον έφεραν πίσω στην Κρήτη.
Το 1946 ιδρύει την σαπωνοποιία με την επωνυμία Αρκάδι, ονομασία που δόθηκε για να τιμηθεί η ιστορική Μονή Αρκαδίου στο Ρέθυμνο, αλλά και η ομώνυμη επαρχία, ονομαστή για την ελαιοπαραγωγή της. Η εταιρεία ξεκίνησε φτιάχνοντας από τα ελαιόλαδα της περιοχής που έμεναν αδιάθετα λόγω υψηλής οξύτητας λευκό σαπούνι σε μεγάλες άσπρες πλάκες, ταμπακάς, καθώς και σε ξέσματα, νιφάδες. Έτσι, σε μια εποχή που η παραγωγή αποτελούνταν κατά κύριο λόγο από πράσινο σαπούνι, η σαπωνοποιία Αρκάδι διαφοροποιήθηκε.
Το 1970 την εταιρεία αναλαμβάνουν τα δυο παιδιά του, ο Νικόλαος και ο Ζαχαρίας Μαλικούτης.
Πιστοί στο όραμα και στην φιλοσοφία που κληρονόμησαν έκαναν τα σαπούνια «Αρκάδι» γνωστά στην ευρύτερη ελληνική αγορά.
Το παλιό σαπουναριό διατηρείται ακόμα στο παλαιό λιμάνι του Ρέθυμνου. Τα ρυθμικά χτυπήματα με το ξύλινο σφυρί, τη ματσόλα, που σφράγιζαν το σαπούνι Αρκάδι δεν ακούγονται πια, ούτε μπορείς να δεις εκεί τους λευκοντυμένους μάστορες και βοηθούς – μεσημεράδες – να τρέχουν στρώνοντας το σαπούνι στον ταμπακά. Το πλοίο «ΑΦΟΒΟΥ», φορτωμένο με σαπούνια, έτοιμο  να σαλπάρει από το Ενετικό λιμάνι για τον Πειραιά, μπορείς πια μονάχα να το φανταστείς. Αλλά το ταξίδι του σαπουνιού Αρκάδι συνεχίζεται.
Σήμερα, η εταιρεία διοικείται τα παιδιά του Νικολάου Μαλικούτη, με τις ίδιες πάντα αρχές αλλά και με το βλέμμα στο μέλλον.
Γνωστή σαπωνοποιία από το 1830, που εδρεύει στον Πειραιά. Ιδρυτές οι γονείς του ποιητή Οδυσσέα Ελύτη που ξεκίνησαν από την Κρήτη για τον Πειραιά όπου και ίδρυσαν την αρχική σαπωνοποιία. Το σαπούνι Άσσος πράσινο από λάδι ελιάς, οι νιφάδες με πράσινο σαπούνι, το λευκό λεβάντας - τρία γνωστά από παλιά προϊόντα που έμπαιναν σε κάθε σπίτι - για το πλύσιμο, τη λάτρα, το μπάνιο. Κύρια συστατικά των σαπουνιών το καθαρό μείγμα και η εκλεκτή απαλότητα.
Αναμεμειγμένο το λάδι ελιάς  με διάφορα αρωματικά και φυτικά εκχυλίσματα, δίνει το διαφορετικό χρώμα και άρωμα στο σαπούνι που πουλιέται και στα καταστήματα ευρείας κατανάλωσης αλλά και σ' αυτά των ειδών λαϊκής τέχνης, προσφέροντας στον τουρίστα ένα από τα παραδοσιακά προϊόντα της ελληνικής γης —το λάδι ελιάς, ως επίσης της ελληνικής δεξιοτεχνίας και δημιουργικής επιχειρηματικότητας.
Σαπούνι Άσσος Αλεπουδέλη

Φωτογραφία: Ιππαρχία:η πρώτη κυνική φιλόσοφος <..Σε κάποιο συμπόσιο που παρέθεσε ο βασιλιάς της Θράκης Λυσίμαχος, ο Θεόδωρος έκανε μια ιδιαίτερα αισχρή χειρονομία για να την ταπεινώσει. Τράβηξε το ρούχο της, ώστε να την ξεγυμνώσει.Η Ιππαρχία έμεινε ατάραχη, αλλά ο Θεόδωρος δεν σταμάτησε εκεί, και είπε: -"αυτή είναι που παράτησε τις σαΐτες και τον αργαλειό;" -"εγώ είμαι είπε Θεόδωρε, αλλά μήπως νομίζεις ότι κακώς έπραξα, που δεν δαπάνησα τον χρόνο μου στον αργαλειό αλλά τον χρησιμοποίησα για την παιδεία;"..http://mythiki-anazitisi.blogspot.gr/2013/10/blog-post.html Ιππαρχία

Μυθικη Αναζητηση.

Φωτογραφία: Ιππαρχία:η πρώτη κυνική φιλόσοφος 
<..Σε κάποιο συμπόσιο που παρέθεσε ο βασιλιάς της Θράκης Λυσίμαχος, ο Θεόδωρος έκανε μια ιδιαίτερα αισχρή χειρονομία για να την ταπεινώσει. Τράβηξε το ρούχο της, ώστε να την ξεγυμνώσει.Η Ιππαρχία έμεινε ατάραχη, αλλά ο Θεόδωρος δεν σταμάτησε εκεί, και είπε:
-"αυτή είναι που παράτησε τις σαΐτες και τον αργαλειό;"
-"εγώ είμαι είπε Θεόδωρε, αλλά μήπως νομίζεις
ότι κακώς έπραξα, που δεν δαπάνησα τον χρόνο
μου στον αργαλειό αλλά τον χρησιμοποίησα
για την παιδεία;"..http://mythiki-anazitisi.blogspot.gr/2013/10/blog-post.html
Ιππαρχία:η πρώτη κυνική φιλόσοφος
<..Σε κάποιο συμπόσιο που παρέθεσε ο βασιλιάς της Θράκης Λυσίμαχος, ο Θεόδωρος έκανε μια ιδιαίτερα αισχρή χειρονομία για να την ταπεινώσει. Τράβηξε το ρούχο της, ώστε να την ξεγυμνώσει.Η Ιππαρχία έμεινε ατάραχη, αλλά ο Θεόδωρος δεν σταμάτησε εκεί, και είπε:
-"αυτή είναι που παράτησε τις σαΐτες και τον αργαλειό;"
-"εγώ είμαι είπε Θεόδωρε, αλλά μήπως νομίζεις
ότι κακώς έπραξα, που δεν δαπάνησα τον χρόνο
μου στον αργαλειό αλλά τον χρησιμοποίησα
για την παιδεία;"..http://mythiki-anazitisi.blogspot.gr/2013/10/blog-post.html

ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΤΑ ΚΑΣΤΑΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΥΛΟΓΙΑ

http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2013/10/blog-post_7312.html?spref=fb

ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΤΑ ΚΑΣΤΑΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΥΛΟΓΙΑ

Στην Κρήτη τα κάστανα είναι μια ευλογία. Συγκεκριμένα, στη Δυτική Κρήτη το μοναδικό μέρος όπου υπάρχουν καστανιές και οι άνθρωποι ζουν από αυτές, τις καλλιεργούν και ενισχύουν το εισόδημα τους.
Αναφερόμενοι στις ιστορίες των γεροντότερων κατά τη διάρκεια της κατοχής και συγκεκριμένα στο χωριό Παλιά Ρούματα Χανιών, εκ στόματος του γεωργού Σπύρου Ρενιέρη, οι άνθρωποι έφτιαχναν ακόμη και ψωμί. Συγκεκριμένα επειδή δεν έσπερναν τα χωράφια αφότου έπεσαν οι Γερμανοί στην Κρήτη. Οι άνθρωποι δεν είχαν άλλη επιλογή και έτσι συνέλεγαν τον ευλογημένο καρπό της καστανιάς όπου κάθε χρόνο ήταν και περισσότερος χωρίς καμία φροντίδα, χωρίς λίπασμα, κοπριά, κλάδεμα και ράντισμα κλπ. 

ΠΑΛΙΑ ΡΟΥΜΑΤΑ

Όσο μεγαλώνει μια καστανιά τόσο περισσότερα κάστανα κάνει, έτσι οι άνθρωποι έπαιρναν την περίοδο του πολέμου απλόχερα από τα δέντρα τους, τους καρπούς των καστάνων και χωρίς να έχουν άλλη επιλογή έφτιαχναν καστανάλευρο το οποίο το ανακάτευαν με το λιγοστό αλεύρι – αν βρισκόταν – από διάφορα φυτά όπως : λαθούρι, βίκο, ταΐ (βρώμη), σίκαλη, κριθάρι και ελάχιστο σιτάρι. Έτσι έφτιαχναν το ψωμί τους που ήταν γλυκό σαν μέλι και μπόρεσαν να επιβιώσουν στη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής. Το λαθούρι, και ο βίκος ήταν πικρά και τα γλύκαιναν (ξεπικραίναν) μέσα σε νερό για κάποιες μέρες. Το αλεύρι για να γίνει έπρεπε τα κάστανα να φουρνιστούνε σε ξυλόφουρνους, έπειτα να καθαριστούν με το χέρι ένα ένα και μετά να πάνε στο νερόμυλο για να βγει το καστανάλευρο, το οποίο ήταν γλυκό.

Η καστανιά μας δείχνει αν τα  εδάφη είναι όξινα και αν κρατάνε νερά, γιατί είναι φυτό υδροχαρές. Ακόμη βλέπουμε τις αρχαίες καστανιές ως δέντρα δείκτες  για το που υπήρχαν κάποτε πηγές και τώρα έχουν χαθεί. Αλλά τα δέντρα αυτά συνεχίζουν να ζουν παρόλο που έχει μειωθεί ο υδροφόρος ορίζοντας και έχουν εξαφανιστεί τα επιφανειακά νερά – πηγές από τις ρίζες τους διότι εκείνες είναι πλέον αρκετά βαθιές με το πέρασμά των αιώνων. Τα δέντρα αυτά είναι χιλιάδων χρόνων και συνεχίζουν να ζουν και να καρποφορούν.
Στο μικροκλίμα της περιοχής των Παλιών Ρουμάτων  συναντάμε καστανιές δίπλα σε πορτοκαλιές, αβοκάντα, λεμονιές, μπανανιές, ελιές, μηλιές, αχλαδιές, αμπέλια, κυδωνιές,  μουσμουλιές,  κερασιές  κ.α. Κάτι που είναι  πολύ παράξενο διότι κάποια φυτά όπως η μπανάνα, η λεμονιά και η πορτοκαλιά, θέλουν γλυκό κλίμα και χαμηλό υψόμετρο ενώ η καστανιά χρειάζεται ηπειρωτικό  κλίμα πολύ κρύο και μεγάλο υψόμετρο. Αυτό είναι ένα από τα θαύματα της βιοποικιλότητας του βουνού Αποπηγάδι. Αυτός ήταν και ο λόγος για την επίσκεψη του κ. Δημήτρη Κολάρου, καθηγητή οικολογίας του ΤΕΙ Κρήτης, και του κ. Αβραμάκη Μανώλη, βοτανολόγου από το μουσείο Φυσικής Ιστορίας Ηρακλείου.

Πώς διαλέγουμε τα κάστανα για σπόρο; Τα μαζεύουμε, τα βάζουμε για δύο μέρες μέσα σε μια λεκάνη με νερό.  Αυτά που επιπλέουν τα τρώμε και τα υπόλοιπα κάνουν για σπόρο. Για να βγάλουν φύτρα, αφού τα βγάλουμε από το νερό, τα βάζουμε αφού στεγνώσουν  σε θερμοκρασία δωματίου αεροστεγώς κλεισμένα μέσα σε νάιλον σακούλα ή τσουβάλι. Εκεί λόγω της θερμοκρασίας, τα ζωντανά κάστανα θα βγάλουν φύτρα. Πρέπει να προσέξουμε πάρα πολύ να μην διαλέξουμε κάστανο για σπόρο που θα φυτέψουμε, να μην έχει δύο φύτρα-κορμούς από ένα σπόρο – ένα καρπό καστάνου. Διότι αυτό δεν θα βγει καστανιά αλλά μαρόνι. Το μαρόνι είναι ένα κάστανο το οποίο έχει δύο και τρεις καρδιές και ξεφλουδίζει πολύ δύσκολα καθώς έχει και στο εσωτερικό του χνούδι.

Κρατάμε λοιπόν τα καστανά που βγάζουν ένα φύτρο από κάθε κάστανο και τα διαλέγουμε να είναι μεγάλα και δυνατά. Προτιμώνται τα ίσια κάστανα που είναι στο κέντρο της καστανοκουβάρας γιατί τα δέντρα θα κάνουν ντρέτο-κάθετο κορμό. Είναι προτιμότερο τα κάστανα να φυτεύονται κατευθείαν στη γη, στο σημείο που θέλουν να φυτευτούν οι καστανιές. Τα δέντρα αυτά γίνονται πολύ πιο δυνατά και ανθεκτικά από αυτά που μεταφυτεύονται. Είναι προτιμότερο να φυτεύονται στη λίγωση του φεγγαριού και σε τόπο που να έχει όξινο ph και πολλά νερά και υγρασία. Συνήθως κοντά αν είναι πλατάνια ή ρυάκια είναι ιδανικός τόπος για να φυτέψει κάποιος καστανιές. Τα ήμερα κάστανα που θα φυτέψουμε θα μας δώσουν άγρια κάστανα. 
Στην περίπτωση μας τα Κρητικά κάστανα, ακόμη και τα άγρια, είναι πολύ νόστιμα και γλυκά. Πράγμα που δεν συμβαίνει με τα άλλα άγρια κάστανα που υπάρχουν ανά τον κόσμο και πολλά από αυτά είναι πικρά. Για να πάρουμε λοιπόν ήμερο κάστανο πρέπει να κεντρίσουμε τις καστανιές που φυτέψαμε από ήμερο κάστανο οι οποίες θα μας δώσουν άγριο καρπό με ήμερο μπόλι καστανιάς το οποίο έχει το μειονέκτημα να μην δίνει νέκταρ και γύρη στις μέλισσες. Έχουμε όμως και την επιλογή να μη κεντρίσουμε το δέντρο και να μαζεύουμε τα αγριοκάστανα αν αυτά μας ικανοποιούν, αφού το δέντρο θα είναι πολύ πιο δυνατό αφού δεν θα κεντριστεί και θα μας δίνει ισάξια θρεπτικούς καρπούς και πιο πολλούς. Ακόμα η άγρια καστανιά θα βοηθάει πάρα πολύ τις μέλισσες με νέκταρ και γύρη  πράγμα που δεν θα το κάνει η ήμερη καστανιά.
Οι βοτανολόγοι ψάχνουν ακόμα αν η καστανιά είναι αυτόχθονο γηγενές φυτό της Κρήτης ή το έφεραν με το εμπόριο από την αρχαία Μινωική εποχή στην Κρήτη. Επειδή υπάρχουν δέντρα χιλιάδων χρόνων στην Κρήτη , δεν έχουν καταλήξει ακόμη στο παραπάνω ερώτημα.
Τα κάστανα σαν φαγητό είναι εξαιρετικά! Αφού μπορούν να συνδυαστούν πράγματι με οτιδήποτε άλλο. Με θαλασσινά και ιδιαίτερα με το χταπόδι, με κρεατικά, με σούπες με όσπρια , δημητριακά, με σαλάτες κ.α.   Ακόμα το ανώτερο φαγητό που μπορεί να δοκιμάσει κανείς είναι τα σκέτα κάστανα με κρεμμύδια, ντομάτα ,δάφνη και κανέλα(στιφάδο). Τότε φαίνεται  όλη η νοστιμιά αυτού του καρπού, κάποιοι λένε ότι είναι σαν να τρως λαγό και κάποιοι ότι είναι πολύ ανώτερα από το κρέας… Ακόμα φτιάχνονται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους ως γλυκό και είναι  θαυμάσια βραστά ή στα κάρβουνά…


ΕΛΟΣ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ
Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι Το χωριό Έλος θεωρείται το Καστανοχώρι του Ν. Χανίων όπου τα κάστανα φημίζονται για τη νοστιμιά τους. Στο Έλος λειτουργούν όλο το χρόνο μερικές παραδοσιακές ταβέρνες με Κρητική κουζίνα αλλά και τοπικές σπεσιαλιτέ.
Κείμενο: Σπύρος Παναγιωτάκης.

Τι σημαίνουν αυτά που ζωγραφίζουν;

http://mikroimegaloi.gr/content/%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B6%CF%89%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%84%CE%B9-%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%85%CE%BD-%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%AC-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%B6%CF%89%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B6%CE%BF%CF%85%CE%BD

Παιδική Ζωγραφική: Τι σημαίνουν αυτά που ζωγραφίζουν;

Τα παιδιά ζωγραφίζουν µέσω της µνήµης, της φαντασίας και της πραγµατικότητας. Τα σχέδια από µνήµης βασίζονται σε ό,τι θυµούνται τα παιδιά. Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να ζωγραφίσουν κάτι, κάνοντας χρήση µόνο της φαντασίας τους. Μπορεί να χρειάζονται ένα σχέδιο που απαιτεί συµπλήρωση ή ολοκλήρωση. Το αν και κατά πόσο ένα παιδί χρησιµοποιεί τη φαντασία του στη ζωγραφική επηρεάζεται και από αναπτυξιακούς παράγοντες. Για παράδειγµα, τα µικρά παιδιά ασχολούνται λιγότερο µε την ακριβή απόδοση και περισσότερο µε το τι φαντάζονται. Φυσικά τα παιδιά οποιασδήποτε ηλικίας (συνήθως όχι της προσχολικής ηλικίας) ζωγραφίζουν και τα αντικείµενα που βρίσκονται γύρω τους.
Το ιχνογράφηµα και η ζωγραφική αναγνωρίζονται ως δύο από τους σηµαντικότερους τρόπους έκφρασης των παιδιών και έχουν επανειληµµένα συνδεθεί µε την αποτύπωση της προσωπικότητας και των συναισθηµάτων τους. Οι ζωγραφιές τους αντανακλούν τον εσωτερικό τους κόσµο και απεικονίζουν στοιχεία που αφορούν στην ψυχολογική τους κατάσταση και το διαπροσωπικό τους ύφος.
Γενικά στοιχεία αξιολόγησης των σχεδίων στα παιδιά
Πολύ έντονο και επαναλαµβανόµενο σβήσιµο δηλώνει 1. Ανασφάλεια. 2. Πιθανόν άγχος. 3. Πιθανόν αποτέλεσμα χρόνιας ασθένειας.
Θέση ζωγραφιάς Στο κέντρο
1. Φυσιολογικό και ασφαλές άτοµο.
2. Ανασφάλεια και ακαµψία όταν βρίσκεται ακριβώς στο κέντρο, ιδιαίτερα στις διαπροσωπικές σχέσεις.
3. Τάση για επικέντρωση στον εαυτό.
4. Τάση για συναισθηµατική συµπεριφορά
Στη δεξιά πλευρά της σελίδας
1. Σχετικά σταθερή και ελεγχόµενη συµπεριφορά.
2. Πιθανές τάσεις διανοητικοποίησης που πιθανόν αναστέλλουν τη συναισθηµατική έκφραση.

Στην αριστερή πλευρά

Δεν υπάρχουν στοιχεία που να αφορούν στα παιδιά.

Ψηλά στη σελίδα
Πιθανόν υψηλά επίπεδα τάσης επίτευξης.

Χαµηλά στη σελίδα
1. Συναισθήµατα ανασφάλειας και ανεπάρκειας.
2. Πιθανή νεύρωση.

Στην πάνω αριστερή γωνία
1. Νοητική καθυστέρηση.
2. Συχνά στα παιδιά χρησιµοποιείται κατά τις πρώτες τάξεις του Δηµοτικού.

Πάνω δεξιά γωνία
Δεν υπάρχουν στοιχεία για παιδιά.

Στην άκρη του χαρτιού κάτω ή πάνω (κέντρο)
Πιθανή νοητική υστέρηση.
Πίεση στο χαρτί Φυσιολογική στα παιδιά και µάλιστα τα αγόρια συνήθως τείνουν να πιέζουν πολύ περισσότερο από τα κορίτσια.
Ασυνήθιστα ελάχιστη πίεση, αχνές γραµµές1. Χαµηλό επίπεδο ενέργειας.
2. Παλινδρόµηση.
3. Πιθανό ιστορικό στέρησης ή απόρριψης.

Μέγεθος σχεδίου Ασυνήθιστα µεγάλα σχέδια
Φυσιολογικό και αναµενόµενο από τα παιδιά, εκτός εάν είναι πάνω από εννέα ίντσες σε χαρτί µε µάξιµουµ µέγεθος τις 11. Σε αυτήν την περίπτωση πιθανόν υπάρχει ένα συναισθηµατικό πρόβληµα.

Ασυνήθιστα µικρά σχέδια
1. Άγχος.
2. Τάσεις απόσυρσης, νροπαλότητας.
3. Φυσιολογικό για τα πολύ µικρά παιδιά, αν και µπορεί να συνδέονται µε δυσκολίες στην ανάγνωση. Εάν η ανθρώπινη φιγούρα είναι µικρότερη σε ύψος από 2 ίντσες, τότε ίσως υπάρχει ένα συναισθηµατικό πρόβληµα.

Υπερβολική σκίασn Προβλήµατα συναισθηµατικής προσαρµογής, αν και θεωρείται φυσιολογικό στα πολύ µικρά παιδιά.
Λεπτοµέρειες Οι περίεργες λεπτοµέρειες στα παιδιά υποδηλώνουν αποδιοργάνωση της προσωπικότητας.
Μιρκή διαταραχή της συμμετρίας
Συναντάται στα παιδιά που βρίσκονται σε συνθήκες πίεσης και θεωρείται φυσιολογικό, ενώ συναντάται και στα παιδιά µε φτωχή προσαρµογή και φτωχή σχολική επίδοση
Aξιoσηµείωτn διαταραχή της συµµετpία
Φανερή επιθετικότητα µε πιθανή νευρολογική διαταραχή.

Διαφάνειες (Φτωχή σύνδεση µε την πραγµατικότητα) Φυσιολογικές για µικρά παιδιά, αν και σε µεγαλύτερα παιδιά υποδηλώνουν ανωριµότητα και προβλήµατα προσαρµογής. Έχουν εµφανιστεί και σε παιδιά µε οργανικά συµπτώµατα.
Το σχέδιο του ανθρώπου πρόσωπο / κεφάλι

Τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου λειτουργούν ως βασική πηγή αισθητικής ικανοποίησης ή αντίθετα αισθητικής δυσαρέσκειας, ενώ αποτελεί και το µέσο για τη διαπροσωπική επικοινωνία.

Το κεφάλι θεωρείται ως το µέρος της διανοητικής δράσης και της φαντασίας και συνδέεται µε τον έλεγχο των ορµών και των συναισθηµάτων, µε τις ανάγκες της αλληλεπίδρασης µε άλλους, την επικοινωνία. Με όρους αναλυτικούς το κεφάλι συµβολίζει το εγώ. Φυσιολογικοί ενήλικες δίνουν συνήθως µικρότερη έµφαση στο κεφάλι από ό,τι σε άλλα µέρη του σώµατος.

Τα στοιχεία που αξιολογούνται είναι τα εξής:
Ασυνήθιστα µεγάλα κεφάλια
1. Επιθετικές τάσεις.
2. Φτωχή συναισθηµατική και κοινωνική προσαρμογή σε παιδιά µε σχολικές δυσκολίες.
3. Πιθανόν άγχος.
Τα ασυνήθιστα µεγάλα κεφάλια είναι αναµενόµενο φαινόμενο στα σχέδια σε παιδιά µικρότερα των 7 ετών.

Ασυνήθιστα µικρά κεφάλια
Είναι µια πιθανή ένδειξη προβλήµατων προσαρµογής στο περιβάλλον.Άλλα στοιχεία σε σχέση µε το πρόσωπο είναι τα εξής:
  • Ο αποκλεισµός χαρακτηριστικών του προσώπου ενώ το υπόλοιπο σώµα είναι ζωγραφισµένο επαρκώς αποτελεί ένδειξη φτωχής προσαρµογής µε πιθανούς καταναγκασµούς και άγχος.
  • Η έλλειψη µατιών δείχνει φτωχή προσαρµογή µε πιθανούς καταναγκασµούς και άγχος, ενώ έχει βρεθεί σε περιπτώσεις κατάθλιψης.
  • Η σχεδίαση κλειστών µατιών αποτελεί ένδειξη συναισθηµατικής διαταραχής για παιδιά ηλικίας µεγαλύτερης των 5 ετών.
  • Η έµφαση στη µύτη είναι φυσιολογική και αναµενόµενη για τα παιδιά της προσχολικής και σχολικής ηλικίας.
  • Η έµφαση στο πρόσωπο γενικότερα είναι αναµενόµενη από τα παιδιά και ιδιαίτερα από εκείνα της µικρής ηλικίας. Αποτελεί µια ένδειξη της φυσιολογικής εξάρτησης των παιδιών από τους ενήλικες και ένα στοιχείο που µαρτυρά τη συναισθηµατική τους ανωριµότητα ως αποτέλεσµα της νεαρής τους ηλικίας.
  • Η έλλειψη στόµατος αποτελεί ένδειξη πιθανών καταναγκασµών και άγχους ή αλλιώς φανερώνει µια ντροπαλότητα και τάσεις για κοινωνική απόσυρση.
  • Τα δόντια είναι πιθανόν να εµφανιστούν σε παιδιά µε επιθετική συµπεριφορά.
  • Η έλλειψη λαιµού είναι αναµενόµενη στα παιδιά της µικρής ηλικίας και αποτελεί µια ένδειξη της φτωχή ς προσαρµογής όταν εµφανίζεται σε παιδιά µεγαλύτερης ηλικίας.
  • Η έντονη σκίαση στο λαιµό σε σχέδια παιδιών ηλικίας µεγαλύτερης των 5 ετών αποτελεί µια ένδειξη συναισθηµατικής διαταραχής.
Κορµός Ο κορµός στο σχέδιο συνδέεται µε τις βασικές ορµές. Η έλλειψη σηµαντικών λεπτοµερειών (ώµοι, στήθος, µέση κ.λ.π.) αποτελεί µια ένδειξη φτωχής προσαρµογής του παιδιού στο περιβάλλον που βρίσκεται τη δεδοµένη χρονική περίοδο.

Τα στοιχεία που αξιολογούνται είναι τα εξής:
  • Η έλλειψη ολόκληρου του κορµού στα παιδιά της σχολικής ηλικίας αποτελεί µια ένδειξη φτωχής προσαρµογής και φτωχής σχολικής επίδοσης.
  • Η σχεδίαση των γεννητικών οργάνων µε τρόπο εµφανή αποτελεί ένδειξη µιας φανερής επιθετικότητας του παιδιού, ενώ έχει σχεδιαστεί και από παιδιά µε σοβαρή ψυχική διαταραχή.
  • Τα µακριά, δυνατά µπράτσα αποτελούν µια ένδειξη ανταγωνιστικών φιλοδοξιών, ανάγκης για επίτευξη ή ανάγκη για σωµατική δύναµη. Επίσης, αποτελούν µια ένδειξη ενεργητικής επαφής µε το περιβάλλον που πιθανόν να έχει και στοιχεία επιθετικότητας.
  • Αντίθετα, η έλλειψη µπράτσων αποτελεί µια ένδειξη ύπαρξης παθητικών τάσεων σε παιδιά µε φτωχή προσαρµογή.
  • Οµοίως, τα πολύ κοντά µπράτσα δηλώνουν φτωχή προσαρµογή του παιδιού στο περιβάλλον του.
  • Ως προς τα δάχτυλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας συνήθως ζωγραφίζουν τα δάχτυλα και µάλιστα τον ακριβή αριθµό αυτών. Τα παιδιά µε οργανική διαταραχή έχει βρεθεί να ζωγραφίζουν λιγότερα από 5 δάχτυλα και αυτό αποτελεί µια ένδειξη συναισθηµατικής ανεπάρκειας που σχετίζεται µε το οργανικό πρόβληµα που αντιµετωπίζουν.
  • Τα πόδια συνήθως λείπουν σε σχέδια παιδιών τα οποία είναι ντροπαλά, επιθετικά ή παρουσιάζουν κάποια συναισθηµατική διαταραχή. Τα ενωµένα πόδια ή αυτά που δεν είναι χωρισµένα µε κενό ανάµεσα τους αποτελεί µια ένδειξη πιθανής συναισθηµατικής διαταραχής.
  • Η έµφαση που δίνεται στα κουµπιά αποτελεί µια φυσιολογική αντίδραση στα παιδιά µικρής ηλικίας, ενώ στα µεγαλύτερα φανερώνει εξάρτηση από τη µητέρα.
Στο σχέδιο του ανθρώπου από παιδιά δεν αναµένονται στοιχεία διάκρισης του φύλου. Ωστόσο, τα περισσότερα παιδιά ζωγραφίζουν µεγαλύτερο το γυναικείο σχέδιο.

Ερµηνεία του σχεδίου της ανθρώπινης φιγούρας, βάσει των Κρότι και Μάνι (2003)
  • Μικρό σχέδιο (διάσταση) δηλώνει χαµηλή αυτοεκτίµηση. Το παιδί φοβάται τη σύγκριση µε τους άλλους και το περιβάλλον του γενικότερα.
  • Μεγάλη διάσταση (αν καλύπτει περισσότερο από το µισό της σελίδας) δηλώνει σιγουριά και εµπιστοσύνη στον εαυτό, εξωστρέφεια, πληθωρικότητα.
  • Κανονική διάσταση (από 8 έως 18 εκατοστά). Η αύξηση των διαστάσεων στα κορίτσια παραµένει σταθερή, ενώ στα αγόρια παρουσιάζει δύο κρίσιµες περιόδους, αυτές της ηλικίας 5-6 και της εφηβείας που έχουν άµεση σχέση µε την αναζήτηση ταυτότητας.
  • Μεγάλο κεφάλι είναι ένδειξη τάσεων αυτοπροβολής.
  • Μικρό κεφάλι είναι ένδειξη επώδυνων εµπειριών κατά την περίοδο της πρώτης διατροφής και απογαλακτισµού, όπως τροφικές ιδιαιτερότητες, επιβεβληµένες δίαιτες, γαστρεντερικές διαταραχές
  • Μακρύς λαιµός είναι ένδειξη ανάγκης εξερεύνησης των όσων περιβάλλουν το παιδί για να µπορέσει στη συνέχεια µε τη φαντασία του να δηµιουργήσει έναν κόσµο γεµάτο από ικανοποιήσεις των ορµών του.
  • Μακριά µπράτσα είναι ένδειξη ανάγκης για επικοινωνία, αλλά και συναισθηµατικής πληθωρικότητας και διαλλακτικού χαρακτήρα, στο βαθµό που απουσιάζουν στοιχεία ενδεικτικά µιας επιθετικής τάσης (κλειστές γροθιές, δόντια, στόµα κόκκινο και έντονα σχεδιασµένο).
  • Κοντά µπράτσα είναι ένδειξη ανασφάλειας και ντροπαλότητας ως προς την επαφή του µε τους άλλους
  • Μεγάλα χέρια είναι ένδειξη ανάγκης για έντονη και συχνή (κοινωνική) ανταλλαγή. Πιθανόν, όµως, αποτελεί και µια ένδειξη επιθετικότητας (άσκηση σωµατικής βίας).
  • Μακριά πόδια (σκέλη) είναι ένδειξη ανάγκης σταθερότητας και ασφάλειας. Αν είναι πολύ µακριά µπορεί να σηµαίνουν την επιθυµία του παιδιού να µεγαλώσει γρήγορα για να φτάσει κάποιον ενήλικα που θαυµάζει.
  • Κοντά πόδια είναι ένδειξη ευρωστίας, σιγουριάς και φυσικής αντοχής.
  • Μεγάλα µάτια είναι ένδειξη επιθυµίας για κυριαρχία, περιέργεια ακόµα και για τα συναισθήµατα των άλλων. Το παιδί πιθανόν λαµβάνει αρνητικά µηνύµατα από τους γύρω του.
  • Καµπύλες γραµµές παρατηρούνται στα παιδιά µε ικανότητες προσαρµογής, εξωστρεφή διάθεση, αλλά και εξάρτηση από την αποδοχή του περιβάλλοντός τους.
  • Αιχµηρές γραµµές και γωνίες, καθώς το παιδί υπογραµµίζει το περίγραµµα είναι ένδειξη ότι η θέληση και η επιµονή υπερισχύουν του αυτοσχεδιασµού και του αυθορµητισµού που mθανόν να οφείλεται σε διαπαιδαγώγηση που δίνει σηµασία στην τάξη. Πιθανόν, όµως να αποτελεί και ένδειξη µιας επιθετικής ιδιοσυγκρασίας. Η τάση αυτή µπορεί να έρθει στην επιφάνεια και από γεγονότα ή καταστάσεις που υπονοµεύουν το status quo του παιδιού.
  • Ελάχιστη πίεση αποτελεί ένδειξη µιας ευαισθησίας ανταπόκρισης στα ερεθίσµατα του περιβάλλοντος τα οποία µε ευκολία ενσωµατώνονται στην πορεία ανάπτυξης του παιδιού, στοιχείο σηµαντικό για την εξέλιξή του, αλλά και ανασταλτικό ως προς την ικανότητά του να αντιµετωπίζει τις µαταιώσεις.
  • Μέτρια πίεση αποτελεί µια ένδειξη εξισορρόπησης των δυνάµεων του παιδιού που προορίζονται για την επίτευξη των στόχων του.
  • Συνεχής και στρωτή διαχείριση (όλο το σχέδιο έχει την ίδια πίεση και την ίδια σκίαση) είναι ένδειξη ότι το παιδί είναι διαθέσιµο και σίγουρο για τα συναισθήµατά του. Ικανότητα προσαρµογής και χαρακτήρας ανοικτός, κοινωνικός και ήρεµος.
  • Εναλλαγή στη διαχείριση είναι ένδειξη εύκολης κόπωσης και τάσης του παιδιού για αφηρηµάδα.
Οι Κρότι και Μάνι (2003) περιγράφουν την εξέλιξη του σχέδιου της ανθρώπινης φιγούρας κατά αντιστοιχία µε την αναπτυξιακή πορεία και ηλικία του παιδιού.  Πιο συγκεκριµένα, αναφέρουν:
4 ετών
Κορίτσι: κεφάλι, µάτια, κορµός, βραχίονες και σκέλη.
Αγόρι: κεφάλι, µάτια, σωστά προσανατολισµένο σχέδιο.

5 ετών
Κορίτσι: στόµα, µύτη, βραχίονες ενωµένοι µε το σώµα, πόδια και χρωµατισµένα ρούχα.
Αγόρι: µύτη, µακρύς κορµός, βραχίονες, βραχίονες ενωµένους µε το σώµα, σκέλη ενωµένα µε το σώµα, πόδια, χρωµατιστά ρούχα.

6 ετών
Κορίτσι: µαλλιά, µακρύς κορµός, βραχίονες σχεδιασµένοι µε δύο γραµµές, σκέλη σχεδιασµένα µε δύο γραµµές, παντελόνι ή φούστα, παπούτσια.
Αγόρι: ρεαλιστικά χρώµατα στο πρόσωπο, στόµα, περιγράµµατα µε µολύβι, βραχίονες µε δύο γραµµές, σκέλη σχεδιασµένα µε δύο γραµµές, παντελόνι.

7 ετών
Κορίτσι: ρεαλιστικά χρώµατα στο πρόσωπο, περίγραµµα µε µολύβι, δάχτυλα.
Αγόρι: δάχτυλα, παπούτσια.

8 ετών
Κορίτσι: εξελιγµένα µάτια, σχεδιασµένος κορµός, λαιµός, βραχίονες µε αναλογίες, σκέλη µε αναλογίες, σωστή θέση των βραχιόνων, ευλύγιστα σκέλη, µανίκια και µπούστο στο ίδιο χρώµα.
Αγόρι: βραχίονες µε αναλογίες, σκέλη µε αναλογίες.

9 ετών
Κορίτσι: εξελιγµένο στόµα, σχεδιασµένος λαιµός, αναγνωρίσιµο φύλο, ζώνη.
Αγόρι: εξελιγµένο στόµα, εξελιγµένη µύτη, σχεδιασµένος κορµός, αναγνωρίσιµο φύλο, σωστή θέση των βραχιόνων.

10 ετών
Κορίτσι: όµοιο πλάτος µατιών, ώµοι, κεφάλι µε αναλογίες, παλάµη του χεριού, πέντε δάχτυλα, αναγνωρίσιµη ηλικία.
Αγόρι: εξελιγµένα µάτια, παλάµη του χεριού, ευλύγιστα σκέλη, φυσική στάση των ποδιών, µανίκια και µπούστο στο ίδιο χρώµα, αναγνωρίσιµη ηλικία.

11 ετών
Κορίτσι: εξελιγµένη µύτη, κόµµωση, φυσική στάση των ποδιών.
Αγόρι: µαλλιά, λαιµός, ώµοι, ζώνη.

12 ετών
Κορίτσι: όµοιο ύψος µατιών, τρεις λεπτοµέρειες στα µάτια, κόρη του µατιού, φρύδια, κόκκινο στόµα.
Αγόρι: όµοιο πλάτος µατιών, κόρη του µατιού, κόµµωση, κεφάλι µε αναλογίες, εξατοµικευµένη φιγούρα.

 Το τεστ της οικογένειας
Το σχέδιο της οικογένειας αντανακλά αφενός τη δυναµική των σχέσεων, όπως τις αντιλαµβάνεται το παιδί που σχεδιάζει, και αφετέρου τη συναισθηµατική του στάση απέναντι στα µέλη της οικογένειάς του. Ακόµα και αν δεν του ζητηθεί, το παιδί σχεδιάζει την οικογένειά του.

Ζητάµε από το παιδί να ζωγραφίσει µια οικογένεια «όποια θέλει το ίδιο». Αφού ολοκληρώσει το σχέδιο του - χωρίς παρεµβάσεις από τη δική µας πλευρά - προχωρούµε σε ερωτήσεις που αφορούν στο σχέδιο, όπως:


1. Μπορείς να µου πεις ποιοι είναι αυτοί που φαίνονται στο σχέδιο σου;
2. Ποιο πρόσωπο είναι πιο συµπαθητικό;
3. Ποιο είναι λιγότερο συµπαθητικό;
4. Πώς αισθάνεται ο καθένας;
5. Ποιο είναι πιο ευτυχισµένο;
6. Ποιο είναι πιο λυπηµένο;
7. Γιατί;

Τι προσέχουµε στο σχέδιο της οικογένειας
1. Πόσο χρόνο αφιερώνει στη σχεδίαση κάθε προσώπου.
2. Θέσεις εγγύτητας ή απόστασης των προσώπων µεταξύ τους.
3. Ποιο ζωγράφισε πρώτο και ποιο τελευταίο.
4. Διορθώσεις και σβησίµατα.
5. Παράλειψη κάποιου προσώπου.
6. Προσθήκη άλλων προσώπων ή ζώων.
7. Θέση των µπράτσων και των άκρων.
8. Αναλογίες ανάµεσα σε φιγούρες.
9 . Αναλογίες στις φιγούρες.
10. Ρούχα.
11. Διανοµή ρόλων.
12. Τρόπος σχεδίασης (βαθµός πίεσης).
Ερµηνεία του σχεδίου της οικογένειας
Το πρόσωπο που εµφανίζεται πρώτο στο σχέδιο είναι και αυτό για το οποίο το παιδί αισθάνεται µεγάλο θαυµασµό, ταυτίζεται µαζί του και προσπαθεί να το µιµηθεί. Όταν στην πρώτη θέση τοποθετεί τον εαυτό του, σηµαντικό είναι να δει κανείς την ηλικία του παιδιού. Για παράδειγµα, όταν το παιδί είναι στην ηλικία 4-6, η οποία είναι µια φάση έντονου εγωκεντρισµού, είναι αναµενόµενο να συµβεί. Σε άλλη περίπτωση, εκδηλώνει µια επιθυµία του παιδιού να το αγαπούν η οποία παραµένει ανικανοποίητη ή δεν έχει επαρκώς ικανοποιηθεί.

Αντίθετα, η τοποθέτηση του εαυτού του στην τελευταία θέση µπορεί να σηµαίνει µια υποτίµηση του εαυτού ή µε αυτόν τον τρόπο να αισθάνεται ότι αυτή είναι η θέση που κατέχει µέσα στην οικογένεια.

Η παράλειψη κάποιου προσώπου δηλώνει την µη αποδοχή του από το παιδί. Ενώ η προσθήκη κάποιου άλλου ανθρώπου µε τους οποίους το παιδί δεν έρχεται σε καθηµερινή επαφή, υποδηλώνει την ανάγκη για επικοινωνία µε στόχο να καλύψει ένα συναισθηµατικό κενό που δηµιουργούν οι υπάρχουσες οικογενειακές σχέσεις.

Η παράλειψη του ίδιου του εαυτού φανερώνει εκτός από τη χαµηλή αυτοεκτίµηση του παιδιού, και την αποµόνωσή του από την οικογένεια.

Η απεικόνιση ενός προσώπου µε διαστάσεις µικρότερες από τις κανονικές υποδηλώνει ότι το παιδί θέλει να τον µειώσει, καθώς τρέφει αρνητικά συναισθηµάτα απεναντί του και κυρίως φθόνο ή φόβο.

Η αυξηµένη απόσταση κάποιου προσώπου σε σχέση µε την εγγύτητα που παρουσιάζουν τα άλλα έχει σχέση µε τη θέση αυτού του προσώπου στην οικογένεια, όπως τουλάχιστον την αντιλαµβάνεται το παιδί που σχεδιάζει.

Όταν το χέρι κάποιου αγκαλιάζει το παιδί κοντά στο λαιµό εκφράζει την αίσθηση του παιδιού ότι το συγκρατούν και αισθάνεται περιορισµένο.

Τα κουµπιά στα ρούχα κάποιου µπορεί να συνδεθούν µε τη συναισθηµατική σπουδαιότητα που έχει αυτό το πρόσωπο για το παιδί.

Το σβήσιµο ενός προσώπου φανερώνει µια συναισθηµατική σύγκρουση του παιδιού σε σχέση µε αυτό το πρόσωπο: από τη µια αισθάνεται δυσφορία και αντιπαλότητα και από την άλλη φόβο να εκφράσει αυτά τα συναισθήµατά του.

Όταν κάποιο πρόσωπο έχει υπερβολικά µεγάλες διαστάσεις σε σχέση µε τα άλλα βιώνεται από το παιδί ως η κυρίαρχη φιγούρα στην οικογένεια ή και στην καρδιά του παιδιού.

Η παράλειψη είτε χεριών, είτε µπράτσων είναι ένας τρόπος για να τιµωρήσει το παιδί κάποιον που θεωρεί απειλητικό. Αποτελεί ίσως και ένα σηµάδι σεξουαλικότητας που δεν βιώνεται ελεύθερα.

Η προσθήκη καπέλου σε κάποιο από τα πρόσωπα υποδηλώνει την καταπίεση που αισθάνεται ότι του ασκεί αυτό το πρόσωπο και τη δυσφορία που αισθάνεται το παιδί σε σχέση µε αυτό.

Η προσθήκη ζώων που δεν υπάρχουν στο σπίτι ίσως σηµαίνει την τάση του παιδιού να αποκρύψει την επιθετικότητα που αισθάνεται σε σχέση µε κάποια πρόσωπα του περιβάλλοντός του.

Η απεικόνιση του εαυτού µε διαφορετικό φύλο µπορεί να είναι µια ένδειξη ότι ο σεξουαλικό ς του ρόλος δεν γίνεται αποδεκτός και το ίδιο δεν αισθάνεται καλά µε τη σεξουαλική του ταυτότητα.

Η σχεδίαση µιας οικογένειας ζώων αντί ανθρώπων φανερώνει ότι το παιδί δεν αισθάνεται µέλος αυτής της οικογένειας ή ότι βιώνει έναν έντονο ψυχικό πόνο σε σχέση µε την οικογένειά του και δεν θέλει να τον αναβιώσει ¬προτιµά ένα καµουφλαρισµένο σχέδιο.

Η άρνηση του παιδιού να ζωγραφίσει την οικογένεια γενικά αποτελεί ένδειξη της δυσφορίας του σε σχέση µε αυτήν και την πιθανή απουσία συναισθηµατικής επικοινωνίας που την χαρακτηρίζει.

Η απεικόνιση της οικογένειας µέσα σε µια κορνίζα δείχνει ότι το παιδί βιώνει πολύ αυστηρή τη διαπαιδαγώγηση που δέχεται και πολύ έντονο τον έλεγχο πάνω στον ψυχικό του κόσµο (συναισθήµατα, παρορµήσεις, σκέψεις)
Βρήκατε κάτι ενδιαφέρον που να χαρακτιρίζει το δικό σας παιδί;

Πηγή: eduportal.gr

Η αλήθεια είναι η καλύτερη απάντηση

http://mikroimegaloi.gr/content/%CE%B7-%CE%B1%CE%BB%CE%AE%CE%B8%CE%B5%CE%B9

Art: Evangelina Prieto 

Η αλήθεια είναι η καλύτερη απάντηση

Αν θέλεις να χτίσεις  μια- σχέση εμπιστοσύνης  με το παιδί σου, μια σχέση  τέτοια που το παιδί θα ξέρει  ότι μπορεί  να έρχεται σε σένα με όποιες ερωτήσεις, ανησυχίες ή στεναχώριες έχει, τότε είναι αναγκαίο να απαντάς  στις ερωτήσεις του με  ειλικρίνεια. Αυτό δεν είναι  πάντα εύκολο, γιατί  τα παιδιά έχουν το ταλέντο να κάνουν τις πιο δύσκολες ερωτήσεις: “Εκανες ποτέ  κοπάνα από  το σχολείο;” “Τι γίνεται όταν πεθαίνουμε;”, “Ποια είναι η μαμά του Θεού;”…
Οι συνεχείς ερωτήσεις δείχνουν πως το παιδί είναι έξυπνο. Κι όταν αμφισβητεί τα λόγια ή τις πράξεις σου, αυτό δεν σημαίνει  ότι δεν  σε σέβεται. Το παιδί που ρωτάει για να  μάθει δεν συμφωνεί  αβασάνιστα με τα  άτομα που έχουν την “εξουσία”, συμπεριλαμβανομένων των γονιών του. Αντιθέτως, το παιδί που ακολουθεί τυφλά χωρίς να ρωτάει γιατί, μπορεί εύκολα να παρασυρθεί από τη γνώμη του οποιουδήποτε.
Art: Evangelina Prieto

Art: Evangelina Prieto
Να  σέβεσαι λοιπόν τις ερωτήσεις του. Κι αν δεν ξέρεις την απάντηση, πες “δεν ξέρω, πολύ καλή η ερώτησή σου”. Κι ύστερα βοήθησε το παιδί να βρει τις απαντήσεις που ζητάει. Προσπάθησε να μη χάσεις την υπομονή  σου με τα αδιάκοπα “γιατί” και “πώς”, ούτε με τις δυσκολότερες ερωτήσεις  που σίγουρα θα ακολουθήσουν.
Οταν η Μαίρη  ρώτησε τη μαμά της αν είχε  ποτέ καπνίσει, η Καίτη αρχικά σκέφτηκε να παραποιήσει την αλήθεια. Τελικά αποφάσισε να την πει, παρά να την μάθει  η κόρη της από τη γιαγιά της.  Εξάλλου,   σκέφτηκε “ίσως ήδη να τη γνωρίζει”. Κι  έτσι είπε “ναι”,  μια  απάντηση που οδήγησε σε  μια ανοιχτή συζήτηση μεταξύ τους.
Να θυμάσαι ότι τα ψέματα, οι μισές αλήθειες και τα ξεγελάσματα μπερδεύουν τα παιδιά.  ’Οσο δύσκολη κι αν είναι μια  ερώτηση, η αλήθεια είναι πάντα η καλύτερη απάντηση. Αν αποφεύγεις να δίνεις ειλικρινείς απαντήσεις, το παιδί θ’  αποκτήσει την αίσθηση ότι δεν μπορεί να σε εμπιστεύεται.
Το λεπτό σημείο με τις ερωτήσεις είναι το εξής: Αν και είναι σημαντικό ν΄απαντάς στις ερωτήσεις τους,  είναι εξίσου σημαντικό να μην κάνεις εσύ πολλές. Ισως έχεις παρατηρήσει ότι τα παιδιά, ιδιαίτερα όταν πλησιάζουν στην εφηβεία, συχνά παίρνουν αμυντική στάση όταν τους κάνεις ακόμα και την πιο απλή ερώτηση. Παρόλο που εσύ ενδιαφέρεσαι ειλικρινά για τη ζωή τους, εκείνα για κάποιο λόγο νομίζουν ότι τα  κατασκοπεύεις, ότι χώνεις τη μύτη σου και ότι ανακατεύεσαι σε θέματα που δεν σε αφορούν. Οι έφηβοι μοιράζονται  μόνο αυτά που θέλουν,  όταν το θέλουν.
Να λοιπόν ο  κανόνας: Μην τους κάνεις πολλές ερωτήσεις, αλλά πάντοτε να απαντάς  στις δικές  τους.  Θα  μπορέσεις να επιβιώσεις  και  να διατηρήσεις και το χιούμορ σου παράλληλα, αν δεις το  όλο θέμα ως  μια φάση που περνούν, αν και διαρκεί κάπως παραπάνω! Θα περάσει  κι αυτή και θα μπορέσετε πάλι κάποτε να κάνετε μια φυσιολογική συζήτηση.
Πηγές:1.  Judy Ford, Wonderful ways to love a child (Conari press, 1995). Στα ελληνικά, Υπέροχοι τρόποι να αγαπήσεις ένα παιδί, εκδόσεις Δυναμική της επιτυχίας
2http://www.judyford.com/

Ωραία μοτίβα

Embroidery Club.
Φωτογραφία: Love! These precious little pincushions by Yumiko Higuchi would make the perfect weekend project! 
http://j.mp/18s8a6V
Love! These precious little pincushions by Yumiko Higuchi would make the perfect weekend project!
http://j.mp/18s8a6V


Ωραία μοτίβα για να κάνετε κανονικά μαξιλαράκια 
που θα έχουν τέσσερα τέτοια μοτίβα. 
Καλή επιτυχία ! 

Μελέτη

Μυθικη Αναζητηση.
ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΜΥΘΑΝΑΖΗΤΗΤΕΣ!!
Η Μελέτη είναι γνωστή ως μία από τις τρεις Ελικωνιάδες Μούσες, τις θεότητες που προστάτευαν τις τέχνες και τα γράμματα. Αυτή η παράδοση είναι αρχαιότερη από τη γνωστότερη εκδοχή, σύμφωνα με την οποία οι Μούσες ήταν εννέα. Αναφέρεται επίσης και ως η μία από τις 4 Μούσες που δέχεται ο ποιητής Άρατος.

ΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΤΟΥ ΧΘΕΣ


http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2011/03/blog-post_5107.html?spref=fb

ΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΤΟΥ ΧΘΕΣ


Το ποδόσφαιρο άργησε να εμφανιστεί στην Ελλάδα. Μόλις στα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα Έλληνες από την Πόλη και τη Σμύρνη πήραν την πρωτοβουλία να το διδάξουν και να το διαδώσουν στην ηπειρωτική Ελλάδα. Έτσι μόλις το 1905 άρχισε να παίζεται στην Ελλάδα ποδόσφαιρο και το 1906 ιδρύεται ο «Ποδοσφαιρικός Σύλλογος Γουδί», που κατασκεύασε και το πρώτο γήπεδο, στους πρόποδες του Υμηττού  (Γιάννη Διακογιάννη, “Το Ποδόσφαιρο στην Ελλάδα”,
Ας ανατρέξουμε όμως το χρόνο, αναζητώντας την προϊστορία του ποδοσφαίρου και στο  Ηράκλειο.
Πριν από την Ένωση της Κρήτης με την μητέρα Ελλάδα, οι τέσσερις τότε εγγυήτριες δυνάμεις, Αγγλία, Ρωσία, Γαλλία, Ιταλία, είχαν καταλάβει από ένα νομό της.
Το νομό Ηρακλείου κατείχαν οι Άγγλοι. Γνώστες του ποδοσφαίρου, άρχισαν να οργανώνουν στο Ηράκλειο ποδοσφαιρικούς αγώνες.

Αρχικά μεταξύ των στρατιωτικών και ναυτικών ποδοσφαιρικών ομάδων τους, κατόπιν δε μεταξύ Άγγλων και Ελλήνων, Άγγλων και Τούρκων και Ελλήνων και Τούρκων. 


Με δεδομένο ότι οι “εγγυήτριες δυνάμεις”, άρχισαν να εγκαθίστανται  στην "Αυτόνομο" Κρήτη αμέσως μετά από την ιστορική μέρα της σφαγής της 25ης Αυγούστου 1898, στο Ηράκλειο άρχισε να παίζεται ποδόσφαιρο στο τέλος του 19ου και στο ξημέρωμα του εικοστού αιώνα.
Σύμφωνα λοιπόν με τις μαρτυρίες αυτές, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι πιθανότατα στην Κρήτη και ιδιαίτερα στο Ηράκλειο, το ποδόσφαιρο, ως άθλημα, προηγήθηκε της υπόλοιπης Ελλάδας. Δεν θα ήταν δε  υπερβολή να λεχθεί ότι το ποδόσφαιρο, στην Ελλάδα ,άρχισε ουσιαστικά από την πόλη του Ηρακλείου.
Αργότερα, το έτος 1911, ιδρύθηκε στο Ηράκλειο η πρώτη αμιγώς ποδοσφαιρική ομάδα με την ονομασία "Άμιλλα" με πρόεδρο, τερματοφύλακα, και διαιτητή τον ιατρό γυναικολόγο, Μιχάλη Γερωνυμάκη. Η ομάδα είχε δύο τμήματα, τους κίτρινους και τους κόκκινους που έδιναν συναντήσεις μεταξύ τους, αλλά και με τα πληρώματα των στόλων Αγγλίας  και Γαλλίας.


Την  ιστορία αυτή του ποδοσφαίρου στο Ηράκλειο, που έχει πάνω από ένα αιώνα ζωής,  μαρτυρά  η σπάνια φωτογραφία, από το ιστορικό αρχείο του Κων/νου και της Ειρήνης Σπαντιδάκη. Τραβήχτηκε το 1908 και μαρτυρά την ύπαρξη ποδοσφαιρικού  σωματείου στο Ηράκλειο.
Στη φωτογραφία απεικονίζονται οι πρώτοι Ηρακλειώτες ποδοσφαιριστές που συμμετείχαν σε αθλητικό σύλλογο. Πιθανότατα  πρόκειται για την ομάδα Άμιλλα, την πρώτη ποδοσφαιρική ομάδα που ιδρύθηκε επίσημα στο Ηράκλειο το 1911 από το γιατρό Μιχάλη Γερωνυμάκη που απεικονίζεται στο μέσο της φωτογραφίας. Η φωτογράφηση έχει πραγματοποιηθεί στα «Χεντέκια», τόπος ιστορικά ποδοσφαιρικός που αποτελούσε  «έδρα» ποδοσφαιρική της εποχής αφού φιλοξένησε πολλές από τις  ομάδες της πόλης που ακολούθησαν.
Στην τρίτη σειρά πρώτος από αριστερά ο Σταύρος Δροσίτης . Οι εικονιζόμενοι ασφαλώς και είναι από τους πρώτους που άρχισαν να ασχολούνται με το ποδόσφαιρο στην Ελλάδα και φυσικά στο Ηράκλειο. 
 συνέχεια στο σύνδεσμο πηγή

Δημοφιλείς αναρτήσεις