Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2013

"ΣΤΙΣ ΑΚΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, πτήσεις δωματίου"

Εν Πλω Εκδόσεις.

Φωτογραφία: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ -ΠOΛITIΣMOΣ 
Hμερομηνία δημοσίευσης: 23-10-13
Πτήσεις του νου στις άκρες του κόσμου
με τον Χρήστο Κεχαγιόγλου
Του Νικου Βατοπουλου

Κατεβαίνεις τα σκαλιά της γκαλερί Ζουμπουλάκη, στην πλατεία Κολωνακίου, και σε ρουφάει ο κόσμος που έστησε ο Χρήστος Κεχαγιόγλου. Θέλεις χρόνο για να επιτρέψεις σε όλην αυτήν την ομοβροντία των αισθήσεων να καθήσει μέσα σου και να γίνει κάτι άλλο, αυτόνομο, η νέα, προσωπική ερμηνεία αυτής της θερμής ζωγραφικής.

Πτήσεις δωματίου, το δίχως άλλο, όπως ονομάζει την έκθεσή του, ο Χρήστος Κεχαγιόγλου, επεξηγώντας το πώς και το γιατί έφτασε στις άκρες του κόσμου, ξεδιπλώνοντας τοπία από τα τέσσερα σημεία της γης. Καλειδοσκοπικά υπάρχουν γύρω σου, στον θεατή, αυτές οι ονειρικές όψεις από τη Σιβηρία, την Κίνα, τη Νέα Ζηλανδία, το Πράσινο Ακρωτήρι, τις Κυκλάδες, τη Γροιλανδία, το Εκουαδόρ, τη Γαλλία ή τον Νότιο Ειρηνικό. Είναι το σημείο βρασμού όπου η Πολυνησία συμπλέει, διϋλίζεται και διαθλάται μέσα σε ένα παγωμένο τοπίο της Γροιλανδίας και εκεί είναι που αντιλαμβάνεσαι ότι οι εσωτερικές πτήσεις έχουν πολλές πατρίδες και χιαστί διασταυρώσεις.

Ο Χρήστος Κεχαγιόγλου με πάει βαθιά σε έναν κόσμο εφηβικών αναγνωσμάτων. Αγνωστο γιατί ανέβλυσε μέσα μου μνήμη από Ιούλιο Βερν με «Αδελφούς Κιπ» και «Δεκαπενταετή πλοίαρχο», γέμισα εικόνες από την Ταϊτή του Γκωγκέν και από βικτωριανά μυθιστορήματα περιπέτειας όπως το «Κοραλένιο Νησί». Χωρίς να υπάρχει καμία αναφορά σε αυτά, λειτούργησε ο συνειρμικός άξονας και με εξέβαλε σε άγνωστες, οικείες πατρίδες. Είναι μία λειτουργία της τέχνης που είναι πάντα θαυμαστή.

Η ίδια η ζωγραφική του Χρήστου Κεχαγιόγλου έχει μια θερμή αρρενωπότητα και ένα αποτύπωμα στέρεο πάνω σε μια ρευστή ανάγνωση του κόσμου. Η διάφανη γεωμετρία των όγκων του γεννάει αυτά τα ραγίσματα της ματιάς, που, ως θεατής, τα επιζητείς για να βρεις κόγχες και απάνεμες γωνιές. Τα σπίτια είναι κατά κανόνα πολύχρωμα, όπως αυτά στη Γροιλανδία, που θυμίζουν πιο γνώριμες εικόνες του Ρέικιαβικ, και αναδύονται ως πολυπρισματικά σχήματα, αινιγματικά και ευανάγνωστα ταυτόχρονα.

Είναι όμως η χρήση του χρώματος, η τόσο χαρακτηριστική στην τέχνη του Χρήστου Κεχαγιόγλου, που εδώ στις «πτήσεις δωματίου» απογειώνεται και σχεδόν «αυτονομείται» του θέματος προσφέροντας μία ψευδαισθητική καταιγίδα. Τα πράσινα, τα κόκκινα, τα μπλε, το γαλάζιο του πάγου και το μωβ της θάλασσας, μετατρέπονται σε μία Εδέμ που απλώνεται σε έναν αχανή ορίζοντα και που στροβιλίζεται σε μία δίνη σαν βυθός οφθαλμού.

Εκθεση Χρήστου Κεχαγιόλου. Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Κολωνάκι, έως 2/11 (τηλ. 2103608278).

ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ 
"ΣΤΙΣ ΑΚΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, πτήσεις δωματίου"
ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΝ ΠΛΩ
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ -ΠOΛITIΣMOΣ
Hμερομηνία δημοσίευσης: 23-10-13
Πτήσεις του νου στις άκρες του κόσμου
με τον Χρήστο Κεχαγιόγλου
Του Νικου Βατοπουλου

Κατεβαίνεις τα σκαλιά της γκαλερί Ζουμπουλάκη, στην πλατεία Κολωνακίου, και σε ρουφάει ο κόσμος που έστησε ο Χρήστος Κεχαγιόγλου. Θέλεις χρόνο για να επιτρέψεις σε όλην αυτήν την ομοβροντία των αισθήσεων να καθήσει μέσα σου και να γίνει κάτι άλλο, αυτόνομο, η νέα, προσωπική ερμηνεία αυτής της θερμής ζωγραφικής.

Πτήσεις δωματίου, το δίχως άλλο, όπως ονομάζει την έκθεσή του, ο Χρήστος Κεχαγιόγλου, επεξηγώντας το πώς και το γιατί έφτασε στις άκρες του κόσμου, ξεδιπλώνοντας τοπία από τα τέσσερα σημεία της γης. Καλειδοσκοπικά υπάρχουν γύρω σου, στον θεατή, αυτές οι ονειρικές όψεις από τη Σιβηρία, την Κίνα, τη Νέα Ζηλανδία, το Πράσινο Ακρωτήρι, τις Κυκλάδες, τη Γροιλανδία, το Εκουαδόρ, τη Γαλλία ή τον Νότιο Ειρηνικό. Είναι το σημείο βρασμού όπου η Πολυνησία συμπλέει, διϋλίζεται και διαθλάται μέσα σε ένα παγωμένο τοπίο της Γροιλανδίας και εκεί είναι που αντιλαμβάνεσαι ότι οι εσωτερικές πτήσεις έχουν πολλές πατρίδες και χιαστί διασταυρώσεις.

Ο Χρήστος Κεχαγιόγλου με πάει βαθιά σε έναν κόσμο εφηβικών αναγνωσμάτων. Αγνωστο γιατί ανέβλυσε μέσα μου μνήμη από Ιούλιο Βερν με «Αδελφούς Κιπ» και «Δεκαπενταετή πλοίαρχο», γέμισα εικόνες από την Ταϊτή του Γκωγκέν και από βικτωριανά μυθιστορήματα περιπέτειας όπως το «Κοραλένιο Νησί». Χωρίς να υπάρχει καμία αναφορά σε αυτά, λειτούργησε ο συνειρμικός άξονας και με εξέβαλε σε άγνωστες, οικείες πατρίδες. Είναι μία λειτουργία της τέχνης που είναι πάντα θαυμαστή.

Η ίδια η ζωγραφική του Χρήστου Κεχαγιόγλου έχει μια θερμή αρρενωπότητα και ένα αποτύπωμα στέρεο πάνω σε μια ρευστή ανάγνωση του κόσμου. Η διάφανη γεωμετρία των όγκων του γεννάει αυτά τα ραγίσματα της ματιάς, που, ως θεατής, τα επιζητείς για να βρεις κόγχες και απάνεμες γωνιές. Τα σπίτια είναι κατά κανόνα πολύχρωμα, όπως αυτά στη Γροιλανδία, που θυμίζουν πιο γνώριμες εικόνες του Ρέικιαβικ, και αναδύονται ως πολυπρισματικά σχήματα, αινιγματικά και ευανάγνωστα ταυτόχρονα.

Είναι όμως η χρήση του χρώματος, η τόσο χαρακτηριστική στην τέχνη του Χρήστου Κεχαγιόγλου, που εδώ στις «πτήσεις δωματίου» απογειώνεται και σχεδόν «αυτονομείται» του θέματος προσφέροντας μία ψευδαισθητική καταιγίδα. Τα πράσινα, τα κόκκινα, τα μπλε, το γαλάζιο του πάγου και το μωβ της θάλασσας, μετατρέπονται σε μία Εδέμ που απλώνεται σε έναν αχανή ορίζοντα και που στροβιλίζεται σε μία δίνη σαν βυθός οφθαλμού.

Εκθεση Χρήστου Κεχαγιόλου. Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Κολωνάκι, έως 2/11 (τηλ. 2103608278).

ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ
"ΣΤΙΣ ΑΚΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, πτήσεις δωματίου"
ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΝ ΠΛΩ

Γλυκιά γαλατόπιτα με μυζήθρα

http://www.icookgreek.com/%CE%A3%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%AD%CF%82/%CE%93%CE%BB%CF%85%CE%BA

Γλυκιά γαλατόπιτα με μυζήθρα

 

 Γλυκιά γαλατόπιτα με μυζήθρα

0.0/5 βαθμοί (0 ψήφοι)
  • Προετοιμασία: 40 λεπτά
  • Ψήσιμο: 1 ώρα και 15 λεπτά
  • Μερίδες: 8
  • Δυσκολία: εύκολο

Υλικά

  • φύλλα κρούστας 5-6
  • γάλα 8 φλιτζάνια
  • ζάχαρη 2 φλιτζάνια
  • σιμιγδάλι ψιλό ½ φλιτζάνι
  • αυγά 8 χτυπημένα ελαφρώς
  • μπέικιν πάουντερ 2 κουταλάκια του γλυκού
  • βούτυρο 2 κουταλιές της σούπας για τη γέμιση (και λίγο επιπλέον για τα φύλλα)
  • ανάλατη μαλακή μυζήθρα 350 γρ. λιωμένη με πιρούνι
  • κανέλα σε σκόνη 2 κουταλάκια του γλυκού
  • ζάχαρη άχνη και κανέλα σκόνη για το πασπάλισμα
  • συνέχεια στο σύνδεσμο πηγή

σαν ... παραδοσιακό

ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΛΙΠΟΥ...



14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΛΙΠΟΥ... ΟΙ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

 Με την εορτή του αγίου Φιλίππου (14 Νοεμβρίου), γεωργικού αγίου, και προστάτη των γεωργών, έχουμε το πέρασμα προς τον χειμωνιάτικο κύκλο των γιορτών με την έναρξη της νηστείας των Χριστουγέννων, της Μικρής Σαρακοστής ή Σαρανταημέρου. Είναι χαρακτηριστικό ότι η γιορτή του Αγίου Φιλίππου ονομάζεται Μικρή Αποκριά και δεν μπορεί να συγκριθεί με τη Μεγάλη Αποκριά που συνδέεται με τον κύκλο του Πάσχα.


Ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας των τροπών του ήλιου, των μεγάλων και επικίνδυνων αλλαγών του καιρού που επηρεάζουν τη γεωργική καλλιέργεια, τον ποιμενικό βίο, και τον θαλασσινό. Είναι ο μήνας που πρέπει οι ναυτικοί να αποφεύγουν τα ταξίδια και να συγκεντρωθούν στα σπίτια τους. Ο λαός με τη διαρκή παρατήρηση είδε ότι ο χειμώνας θεριεύει αυτές τις μέρες. Έτσι λέει ότι το κρύο του αγίου Ανδρέα (30 Νοεμβρίου) αντρεύει και κατά τα Νικολοβάρβαρα (δηλ. τις εορτές της Αγίας Βαρβάρας, του Αγίου Σάββα και του Αγίου Νικολάου, 4-6 Δεκεμβρίου):






Η αγιά Βαρβάρα βαρβαρώνει, (δηλ. αγριεύει το κρύο),
ο άγιος Σάββας σαβανώνει (τυλίγει σε άσπρο σάβανο, το χιόνι)
και ο άγιος Νικόλας παραχώνει στο χιόνι, ή ασπρίζει τα γένια του.Ο λαός λέει ακόμη:
Η αγιά Βαρβάρα το γέννησε  (ενν. το χιόνι),
ο άι Σάββας το δέχτηκε
κι ο άι Νικόλας έδραμε να πα να το βαφτίσει.



     Το Δωδεκαήμερο των Χριστουγέννων αντικατέστησε πιθανότατα αρχαιοελληνικές ή ρωμαϊκές γιορτές, συνδεδεμένες με τις χειμερινές τροπές του ήλιου (22 Δεκεμβρίου), όπως τα Σατουρνάλια, τα Κρόνια κ.ά. Περιλαμβάνει τις ημέρες από την παραμονή των Χριστουγέννων (24 Δεκεμβρίου) μέχρι την παραμονή των Θεοφανείων (5 Ιανουαρίου). Έτσι, είναι φυσικό, οι χριστιανικές γιορτές, όπως είναι η Γέννηση του Χριστού, η εορτή του Αγίου Βασιλείου, η Περιτομή και η Βάπτιση να έχουν συνδεθεί με ειδωλολατρικές συνήθειες που αποσκοπούσαν στον εξευμενισμό των δαιμονικών όντων και στην ευετηρία (καλοχρονιά). Κύριο χαρακτηριστικό των ημερών αυτών είναι οι αγερμοί (κάλαντα) από μικρούς και μεγάλους, οι μεταμφιέσεις, οι προληπτικές ενέργειες για το καλό της χρονιάς κ.ά.

http://www.kentrolaografias.gr

Τρυφερή είναι η νύχτα

Ekdoseis Metaixmio.


Φωτογραφία: Ο κόσμος της Νικόλ είχε κομματιαστεί, όμως ήταν μοναχά ένας σαθρός κόσμος, σχεδόν αδημιούργητος· από κάτω του τα αισθήματα και τα ένστικτά της συνέχιζαν τη μάχη.  Μόλις μια ώρα πριν, δεν περίμενε η κοπέλα δίπλα στην είσοδο φορώντας την ελπίδα της σαν λουλούδι στον μπούστο;
...Φόρεμα, μείνε ατσαλάκωτο γι’ αυτόν· κουμπί, μείνε στη θέση σου· νάρκισσε, άνθισε· αέρα, μείνε γαλήνιος και γλυκός.

Φ. Σ. Φιτζέραλντ, Τρυφερή είναι η νύχτα | Μετάφραση: Μιχάλης Μακρόπουλος

Ένα μεγαλειώδες μυθιστόρημα με καταραμένους εραστές και σαγηνευτικούς τυχοδιώκτες

Όπως γράφτηκε μετά τον θάνατό του, «ο Φιτζέραλντ ήταν καλύτερος από ό,τι μπόρεσε να συνειδητοποιήσει πότε ο ίδιος γιατί, ουσιαστικά και μεταφορικά, επινόησε μια γενιά...».  Εκπρόσωποι αυτής της χαμένης γενιάς του Μεσοπολέμου, ο Ντικ και η Νικόλ Ντάιβερ, πλούσιοι, όμορφοι, ευφυείς, δίνουν πάρτι μυθικά, δημιουργούν απερίγραπτη ατμόσφαιρα για τους φίλους τους, είναι αφάνταστα ελκυστικοί.  Ζουν μια φαινομενικά ανέμελη ζωή πλούτου και περιηγήσεων.  Και όμως πίσω από την αστραφτερή επιφάνεια κρύβουν εκείνη ένα μυστικό κι αυτός μια αδυναμία.  Κατευθύνονται προς τους βράχους πάνω στους οποίους θα συντριβεί η ζωή τους.  Ιστορία τρυφερή αλλά και δυνατή, ένας κόσμος ολέθριας ευημερίας και λεηλατημένου ιδεαλισμού.

Ιστορία τρυφερή αλλά και δυνατή, ένας κόσμος ολέθριας ευημερίας και λεηλατημένου ιδεαλισμού, ένα μυθιστόρημα που εκφράζει με ακρίβεια την άποψη του Φιτζέραλντ για τη γενιά του: «Όλοι οι θεοί έχουν πεθάνει, όλοι οι πόλεμοι έχουν γίνει, κάθε πίστη στον άνθρωπο έχει κλονιστεί».  Την Πρωτομαγιά του 1925, τρεις εβδομάδες μετά την κυκλοφορία του Υπέροχου Γκάτσμπυ, ο Φιτζέραλντ έγραφε στην εκδότη του για το νέο του μυθιστόρημα: «Είναι κάτι αληθινά ΝΕΟ στη μορφή, την ιδέα, τη δομή — για την εποχή μας, αυτό το πρότυπο που αναζητούν ο Τζόις και η Στάιν και που δεν το βρήκε ο Κόνραντ».  Η συγγραφή του πέρασε έπειτα από σαράντα κύματα – η κατάρρευση της συζύγου του το ’30 κι ο εγκλεισμός της σε κλινική στην Ελβετία, το ταξίδι της επιστροφής των Φιτζέραλντ στην Αμερική το ’31, η υποτροπή της Ζέλντα, ο εκ νέου εγκλεισμός της σε κλινική.  Το μυθιστόρημα εκδόθηκε σε συνέχειες και, με αναθεωρήσεις και περικοπές, σε μορφή βιβλίου τον Απρίλη 1934 και χάρισε στον συγγραφέα του τον τίτλο του σύγχρονου Ορφέα.

http://www.metaixmio.gr/products/2393--.aspx
Ο κόσμος της Νικόλ είχε κομματιαστεί, όμως ήταν μοναχά ένας σαθρός κόσμος, σχεδόν αδημιούργητος· από κάτω του τα αισθήματα και τα ένστικτά της συνέχιζαν τη μάχη. Μόλις μια ώρα πριν, δεν περίμενε η κοπέλα δίπλα στην είσοδο φορώντας την ελπίδα της σαν λουλούδι στον μπούστο;
...Φόρεμα, μείνε ατσαλάκωτο γι’ αυτόν· κουμπί, μείνε στη θέση σου· νάρκισσε, άνθισε· αέρα, μείνε γαλήνιος και γλυκός.

Φ. Σ. Φιτζέραλντ, Τρυφερή είναι η νύχτα | Μετάφραση: Μιχάλης Μακρόπουλος

Ένα μεγαλειώδες μυθιστόρημα με καταραμένους εραστές και σαγηνευτικούς τυχοδιώκτες

Όπως γράφτηκε μετά τον θάνατό του, «ο Φιτζέραλντ ήταν καλύτερος από ό,τι μπόρεσε να συνειδητοποιήσει πότε ο ίδιος γιατί, ουσιαστικά και μεταφορικά, επινόησε μια γενιά...». Εκπρόσωποι αυτής της χαμένης γενιάς του Μεσοπολέμου, ο Ντικ και η Νικόλ Ντάιβερ, πλούσιοι, όμορφοι, ευφυείς, δίνουν πάρτι μυθικά, δημιουργούν απερίγραπτη ατμόσφαιρα για τους φίλους τους, είναι αφάνταστα ελκυστικοί. Ζουν μια φαινομενικά ανέμελη ζωή πλούτου και περιηγήσεων. Και όμως πίσω από την αστραφτερή επιφάνεια κρύβουν εκείνη ένα μυστικό κι αυτός μια αδυναμία. Κατευθύνονται προς τους βράχους πάνω στους οποίους θα συντριβεί η ζωή τους. Ιστορία τρυφερή αλλά και δυνατή, ένας κόσμος ολέθριας ευημερίας και λεηλατημένου ιδεαλισμού.

Ιστορία τρυφερή αλλά και δυνατή, ένας κόσμος ολέθριας ευημερίας και λεηλατημένου ιδεαλισμού, ένα μυθιστόρημα που εκφράζει με ακρίβεια την άποψη του Φιτζέραλντ για τη γενιά του: «Όλοι οι θεοί έχουν πεθάνει, όλοι οι πόλεμοι έχουν γίνει, κάθε πίστη στον άνθρωπο έχει κλονιστεί». Την Πρωτομαγιά του 1925, τρεις εβδομάδες μετά την κυκλοφορία του Υπέροχου Γκάτσμπυ, ο Φιτζέραλντ έγραφε στην εκδότη του για το νέο του μυθιστόρημα: «Είναι κάτι αληθινά ΝΕΟ στη μορφή, την ιδέα, τη δομή — για την εποχή μας, αυτό το πρότυπο που αναζητούν ο Τζόις και η Στάιν και που δεν το βρήκε ο Κόνραντ». Η συγγραφή του πέρασε έπειτα από σαράντα κύματα – η κατάρρευση της συζύγου του το ’30 κι ο εγκλεισμός της σε κλινική στην Ελβετία, το ταξίδι της επιστροφής των Φιτζέραλντ στην Αμερική το ’31, η υποτροπή της Ζέλντα, ο εκ νέου εγκλεισμός της σε κλινική. Το μυθιστόρημα εκδόθηκε σε συνέχειες και, με αναθεωρήσεις και περικοπές, σε μορφή βιβλίου τον Απρίλη 1934 και χάρισε στον συγγραφέα του τον τίτλο του σύγχρονου Ορφέα.

http://www.metaixmio.gr/products/2393--.aspx

Η εκατονταετία του παιδικού εκπαιδευτικού κινηματογράφου

http://mikros-romios.gr/4161/paidikos/

Η εκατονταετία του παιδικού εκπαιδευτικού κινηματογράφου

ΠΑΙΔΑΚΙΑΓράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς.
Εκατονταετία συμπληρώνει ο παιδικός εκπαιδευτικός κινηματογράφος στην Ελλάδα, αφού η σχετική μέριμνα ξεκίνησε από το 1913! Ήταν δε από τις πρώτες χώρες, από κοινού με την Ιαπωνία, το Βέλγιο και την Ιταλία που υιοθέτησαν το εκπαιδευτικό σύστημα με ταινίες που παρήγαγαν τα εργαστήρια Έντισον. Η Διεύθυνση Σχολικής Υγιεινής του Υπουργείου Παιδείας παρήγγειλε σε αγγλικό εργοστάσιο 4.000 κινηματογραφικές μηχανές προβολής! Αλλά οι πολεμικές περιπέτειες και οι πολιτικές ανωμαλίες δεν επέτρεψαν την ανάπτυξη του συστήματος. Χρειάστηκε να περάσει μια 25ετία για να γίνουν οι πρώτες προβολές (Μάρτιος 1928) στις αίθουσες των κινηματογράφων «Μοντιάλ» και «Σπλέντιτ» τα πρωινά και στην αίθουσα του «Παρνασσού» τα απογεύματα.
Ιδρύθηκε ο «Σύλλογος διά την Ανάπτυξιν των Παιδικών κινηματογράφων» και οι πρώτες εκπαιδευτικές ταινίες περιείχαν τοπία, ιστορίες ζώων, κωμωδίες κατάλληλες για παιδιά κ.ά. και αποκτήθηκαν με δάνειο. Στην ανάπτυξη του θεσμού πρωταγωνίστησαν γυναίκες του Εθνικού Συμβουλίου Ελληνίδων, του Ερυθρού Σταυρού, του Πατριωτικού Ιδρύματος του Λυκείου των Ελληνίδων και του «Παρνασσού». Τότε διαμορφώθηκε και η πρώτη «Ταινιοθήκη» με πενήντα εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές ταινίες. Τα παιδιά αντιμετώπισαν με δυσπιστία τις πρώτες προβολές λόγω του εκπαιδευτικού χαρακτήρα των θεμάτων. Αλλά το κλίμα αντιστράφηκε όταν δόθηκε βαρύτητα στα ψυχαγωγικά θέματα.
Ωστόσο, οι αιθουσάρχες διαπίστωναν ότι υπήρχε οικονομικό ενδιαφέρον. Αρνούνταν να ενοικιάζουν τις αίθουσές τους τα Κυριακάτικα πρωινά και έσπευδαν να βαφτίσουν «παιδικές» παραστάσεις, ακόμη και αστυνομικές περιπέτειες. Έτσι προέκυψε και η δημιουργία του «κεντρικού γραφείου μορφωτικού κινηματογράφου», ως αυτοτελούς νομικού προσώπου υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Τότε προέκυψε και η διά Νόμου απαγόρευση εισόδου στους κινηματογράφους παιδιών κάτω των 16 ετών. Εκτυπώθηκαν ακόμη και ειδικές ταυτότητες με τις οποίες προμηθεύονταν τα παιδιά, ώστε να αποφεύγεται η «επίδρασις του κακού κινηματογράφου»!

ΤΑ ΕΝΕΤΙΚΑ ΤΕΙΧΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΜΑΧΩΝΕΣ ΤΟΥ ΧΑΝΔΑΚΑ

http://kritipoliskaihoria.blogspot.gr/2013/04/blog-post_4567.htmlΚυριακή, 28 Απριλίου 2013

ΤΑ ΕΝΕΤΙΚΑ ΤΕΙΧΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΜΑΧΩΝΕΣ ΤΟΥ ΧΑΝΔΑΚΑ


Ο οχυρωματικός περίβολος του βενετσιάνικου Χάνδακα του 15ου αιώνα που σώζεται  μέχρι τις μέρες μας, αποτελεί ένα από  τα  σημαντικότερα  μνημεία  του είδους  του  και λόγω της έκτασης και του βαθμού διατήρησης του σε ολόκληρη τη μεσογεio.  Σήμερα τα τείχη  αγκαλιάζουν την παλιά πόλη του Ηρακλείου και καταλήγουν στο θαλάσσιο  φρούριο του Κούλε. 

Όταν οι Άραβες  κατέλαβαν  την  Κρήτη  οργάνωσαν  μεταξύ  (824  961 μ.Χ.)  τον  Χάνδακα στη θέση του  σημερινού  Ηρακλείου  και  το  περιέβαλαν  με  τείχη χτισμένα από πλίνθους και θεμελιωμένα σε λίθινη κρηπίδα που  αποτελούνταν  από ευθύγραμμα  τμήματα και πύργους. Πάνω σε αυτήν τη λίθινη κρηπίδα  που είχε διασωθεί  ήρθαν  αργότερα  οι Βυζαντινοί  του  Νικηφόρου  Φωκά  (961  1204 μ.Χ.)  και  δημιούργησαν  τα  δικά  τους  τείχη όπου και τα επέκτειναν.


Οι Ενετοί αρχικά αρκέστηκαν στην οχύρωση  που βρήκαν όταν έφθασαν στο νησί  δηλαδή την  υπάρχουσα  αραβική   βυζαντινή,  επέφεραν  όμως   σ' αυτήν  κάποιες επιδιορθώσεις προκειμένου  να  προστατευθούν  από   τις  εσωτερικές  αναταραχές που   είχαν  με   τους ντόπιους. Με τον καιρό διαπιστώνοντας ότι ο τουρκικός κίνδυνος γινόταν ολοένα  και  πιο ορατός και απειλητικός,  άρχισαν το  σχεδιασμό και  την ανοικοδόμηση  ενός νέου οχυρωματικού  περιβόλου αυτού που  διασώζεται  μέχρι σήμερα και περιβάλλει  την παλιά πόλη. 



Τα  νέα  τείχη  σχεδίασαν  μηχανικοί  σταλμένοι  απο  την  Βενετία,  ο  κυριότερος  εκ   των οποίων ήταν  ο  Michele Sanmicheli.  Χαρακτηριστικό  στοιχείο του οχυρωματικού σχεδιασμού αποτελούσαν οι προμαχώνες (Fronte Bastionato) που ήταν συνολικά επτά από ανατολικά προς τα δυτικά.




Ο Χάνδακας, με την εγκατάσταση των Ενετών στα 1211, που  ονομάζεται τώρα Candia από τους  νέους  αποίκους, εξελίσσεται  στο  σπουδαιότερο  κέντρο της πολιτικής στρατιωτικήςπνευματικής και  εμπορικής ζωής του Νησιού, με ανάκτορο για τον δούκα  μέγαρα για τους ευγενείς αποίκους ναούς για τον θρησκευόμενο λαό και κάθε άλλο στοιχείο  που  χαρακτήριζε μια ανάλογη πόλη του Βασιλείου της Βενετίας.

Ο σχεδιασμός και η κατασκευή της νέας οχύρωσης του Χάνδακα έγινε σε διάφορες φάσεις και κράτησε σχεδόν δύο αιώνες ξεκινώντας  από τα  μέσα περίπου του  15ου αιώνα. Ο νέος αμυντικός περίβολος που έχει σχήμα τριγώνου με βάση στη θάλασσα έχει περίμετρο περίπου  5  χιλιόμετρα. Την  οχύρωση  συμπλήρωνε,  από την πλευρά του χερσαίου  τμήματος τάφρος και άλλα εξωτερικά οχυρά.


συνέχεια στο σύνδεσμο πηγή

Λαγοκοιμηθιά ή λαγοκημιθιά

Λαγοκοιμηθιά ή λαγοκημιθιά

Τετ, 2013-07-24 13:45
H Λαγοκοιμηθιά, ανήκει στην οικογένεια Labiatae-Χειλανθών.  Είναι γνωστή από την αρχαιότητα και με το όνομα "χαμαιδρύ". Σήμερα την συναντάμε και με τα ονόματα Λαγοτσιμιθιά, Τεύκριο και Χαμοδρυά.
Είναι φυτό πολυετές με βλαστούς λεπτούς. Οι κοντινοί στην ρίζα έρπουν στο έδαφος ενώ οι υψηλότεροι στέκουν όρθιοι. Τα φύλλα του είναι ωοειδή και οδοντωτά και τα άνθη του είναι κόκκινα και βγαίνουν σε τσαμπιά. Είναι φυτό καλλωπιστικό και αρωματικό.
Είναι πολύ διαδεδομένη στην Κρήτη. Κατά την διάρκεια της γερμανικής κατοχής όμως η λαγοκοιμηθιά κόντεψε να εξαφανιστεί από την Κρήτη γιατί οι γερμανοί την μάζευαν σε μεγάλες ποσότητες και την έπιναν. 
Τι λέει η παράδοση
Ο Πλίνιος την χρησιμοποιούσε για τον βήχα, για τις φλεγμονές του στομάχου, για τους πόνους των πλευρών και της υδρωπικίας. Οι Αιγύπτιοι το χρησιμοποιούσαν ως φάρμακο κατά του διαλείποντος πυρετού. Στην Ιταλία το αποκαλούσαν “χόρτο των πυρετών”. Ο Διουσκουρίδης το χρησιμοποιούσε κατά της μεγαλοσπληνίας. Ο Ιπποκράτης και ο Γαληνός την συνιστούσαν ως τονωτικό, αντισπασμωδικό. Η λαϊκή ιατρική το συνιστούσε για το σάκχαρο.
Ολιστική δράση
Τονωτική. Διουρητική. Εφιδρωτική για τους πυρετούς. Επουλωτική πληγών, δοθιήνων και αποστημάτων. Χωνευτική.
Μπορείτε να την χρησιμοποιήσετε για:
  • Να σταματήσετε την καταρροή
  • Να αντιμετωπίσετε τον χρόνιο βρογχίτη, γρίπη, κρυολογήματα
  • Να ανακουφιστείτε από την δυσπεψία (προκαλεί έντονη έκκριση γαστρικών υγρών)
  • Να ανακουφίσετε αρθριτικούς πόνους
  • Να ισορροπήσετε το ζάκχαρο
  • Να αντιμετωπίσετε την διογκωμένη σπλήνα
  • Να καταπολεμήσετε τις αιμοροϊδες
  • Να ρίξετε την πίεση
  • Να καταπολεμήσετε προβλήματα της φλεβικής κυκλοφορίας.
fytokomia.gr

Για να ακουμπάτε τα ζεστά πιάτα

Hamarat Abla'nın Hobi dünyası.
Motif Yapılışı (11 φωτογραφίες)

Φωτογραφία

Για να ακουμπάτε τα ζεστά πιάτα

στη μέση του μήνα περίπου

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε μια φωτογραφία του χρήστη Bigbook.gr.

Νοέμβριος...Ο μήνας που γεμίζουν τα χωράφια σπόρο και τα λιόφυτα καρπό !

Φωτογραφία: Νοέμβριος...Ο μήνας που γεμίζουν τα χωράφια σπόρο και τα λιόφυτα καρπό !

....Και φθάνουμε πια στη μέση του μήνα περίπου, με τη γιορτή του Αγίου Φιλίππου στις 14 του Νοέμβρη. Μια παράδοση θέλει τον Φίλιππο να είναι ένας φτωχός γεωργός , ο οποίος όλη μέρα δούλευε στο χωράφι του. Το βράδυ σαν γύρισε στο σπίτι του , έσφαξε το μοναδικό του βόδι και μοίρασε το κρέας στους συγχωριανούς του για να αποκρέψουν μιας  και την επομένη ξεκινάει το σαραντάημερο της  νηστείας μέχρι τα Χριστούγεννα. Το πρωί σαν σηκώθηκε βρήκε δυο ζώα στο παχνί του το δικό του κι ένα άλλο ακόμα πιο δυνατό. Δώρο θεού είπαν και θαύμα κι επειδή ο ίδιος ήταν πολύ καλός και αγαθός άνθρωπος όταν πέθανε άγιασε…
http://www.cretalive.gr/opinions/view/o-mhnas-pou-gemizoun-ta-chwrafia-sporo-kai-ta-liofuta-karpo/116794
....Και φθάνουμε πια στη μέση του μήνα περίπου, με τη γιορτή του Αγίου Φιλίππου στις 14 του Νοέμβρη. Μια παράδοση θέλει τον Φίλιππο να είναι ένας φτωχός γεωργός , ο οποίος όλη μέρα δούλευε στο χωράφι του. Το βράδυ σαν γύρισε στο σπίτι του , έσφαξε το μοναδικό του βόδι και μοίρασε το κρέας στους συγχωριανούς του για να αποκρέψουν μιας και την επομένη ξεκινάει το σαραντάημερο της νηστείας μέχρι τα Χριστούγεννα. Το πρωί σαν σηκώθηκε βρήκε δυο ζώα στο παχνί του το δικό του κι ένα άλλο ακόμα πιο δυνατό. Δώρο θεού είπαν και θαύμα κι επειδή ο ίδιος ήταν πολύ καλός και αγαθός άνθρωπος όταν πέθανε άγιασε…
http://www.cretalive.gr/opinions/view/o-mhnas-pou-gemizoun-ta-chwrafia-sporo-kai-ta-liofuta-karpo/116794

Δημοφιλείς αναρτήσεις