Με
αφορμή τη συναρπαστική ανασκαφή στον Τύμβο Καστά στην Αμφίπολη της
Μακεδονίας, ας θυμηθούμε την επίσης συναρπαστική ιστορία των Μακεδόνων
και των βασιλέων τους, οι οποίοι ήταν απόγονοι του Ηρακλή, καθώς
κατάγονταν απο τους Τημενίδες βασιλείς του Άργους. Σπουδαία ανακάλυψη
ήταν το 1977 από την αρχαιολογική ομάδα του αείμνηστου Μανόλη
Ανδρόνικου, η ταύτιση του νεκρού του τάφου που βρέθηκε στη Μεγάλη Τούμπα
στις Αιγές (σημ. Βεργίνα, μεσαιων. Παλατίτσια) με το πρόσωπο του
Μακεδόνα Βασιλιά Φιλίππου Β' . Δεν πρέπει κανείς να υποτιμάει τους λαούς
και τους πολιτισμούς ανά τον κόσμο. Το ίδιο ισχύει και για εμάς. Όπως
δεν υποτιμούμε άλλους πολιτισμούς έτσι δεν υποτιμούμε και τον δικό μας.
Αντίθετα τον αναδεικνύουμε γιατί είμαστε κληρονόμοι του. Η εντοπιότητα
και το δικαίωμα να έχουν οι λαοί πολιτιστική ταυτότητα δημιουργούν το
έθνος. Ως έθνος Ελληνικό, είμαστε περήφανοι για την ιστορία μας και τον
πολιτισμό των προπατόρων. Ο Φίλιππος ΙΙ κυβέρνησε τη Μακεδονία από το
360 ως το 336π.Χ. Ήταν άριστος στρατηγός και διπλωμάτης. Εχοντας
ανακηρυχθεί στο συνέδρο της Κορίνθου ηγεμόνας και αρχιστράτηγος όλων των
Ελλήνων, ο Φίλιππος με αφορμή τους γάμους της κόρης του καλεί το
καλοκαίρι του 336π.Χ. φίλους και εχθρούς στις Αιγές να γιορτάσουν την
παντοδυναμία του. Φυσικά κανείς θνητός δεν είναι παντοδύναμος, έτσι και ο
Φίλιππος δέχθηκε δολοφονική επίθεση και ξεψύχησε μπροστά στα έκπληκτα
μάτια των καλεσμένων του. Η ταφή του Φιλίππου έγινε μεγαλοπρεπώς, όπως
και της τελευταίας συζύγου του, της Θράκισσας Μήδας. Στη συστάδα των
τάφων υπάρχει και ο τάφος του αγοριού του Μ. Αλεξάνδρου και της
Ρωξάννης, του Αλέξανδρου Δ' που ήταν νόμιμος διάδοχος του θρόνου, μετά
τον θάνατο του πατέρα του Αλέξανδρου, γεγονός που στεκόταν εμπόδιο στα
σχέδια του σφετεριστή της εξουσίας Κάσσανδρου. (Ναί, αυτού του ίδιου που
δημιούργησε, δια του συνοικισμού, την πόλη μας, τη Θεσσαλονίκη). Τα
ευρήματα από τις Αιγές είναι πάρα πολύ μεγάλης αξίας. Υπαρχουν
επιτύμβιες στήλες με ελληνικά ονόματα, όπως αυτή του οικογενεικού τάφου
του Κλεώνυμου: "Κλεώνυμος Ακύλου, Άδυμος Κλεωνύμου, Πευκόλαος Αδύμου,
Κρινώ Αδύμου" Το πιο γνωστό αριστούργημα είναι η χρυσή λάρνακα -
τεφροδόχος, που περιείχε τα οστά του αδικοχαμένου Μακεδόνα Βασιλιά. Το
χρυσό αστέρι είναι ο ήλιος - θυρεός των Μακεδόνων, το εθνόσημο θα λέγαμε
του βασιλείου ήδη από τον 5ο αιώνα π. Χ. Το χρυσό στεφάνι βελανιδιάς
που βρέθηκε μέσα στη λάρνακα, το φορούσε ο νεκρός όταν το σώμα του είχε
τεθεί στη νεκρική πυρά. (Έθιμο καύσης νεκρών). Από τη φωτιά το στεφάνι
σε κάποια σημεία του αλλοιώθηκε. Ωστόσο παραμένει αριστούργημα
πολυτελούς κοσμηματοτεχνικής. Η χρυσή λάρνακα και το χρυσό στεφάνι
απεικονίζονται στις δύο πρώτες φωτογραφίες. Στην τρίτη εικονίζεται το
χρυσό και διακοσμημένο διάδημα της τελευταίας συζύγου του Φιλίππου, της
Μήδας. Η τέταρτη φωτογραφία απεικονίζει ένα από τα νομίσματα της
Μακεδονικής Δυναστείας, με το όνομα του Φιλίππου. Στην πέμπτη φωτογραφία
έχουμε την πρόσοψη του τάφου του Φιλίππου, που μοιάζει με ναό και είναι
διακοσμημένη με ιωνική ζωφόρο που φέρει παράσταση μακεδονικού κυνηγιού
λιονταριού! Στην παράσταση εικονίζεται και ο νεαρός Μέγας Αλέξανδρος! Η
έκτη φωτογραφία αποτυπώνει μια από τις τοιχογραφίες του τάφου Νο 1 που
ενδεχομένως να ζωγράφισε ο διάσημος ζωγράφος της αρχαιότητας Νικόμαχος.
Το θέμα της παραστατικής ζωγραφικής είναι η αρπαγή της Περσεφόνης από
τον Πλούτωνα. Οι τοιχογραφίες των Αιγών και τα ψηφιδωτά του Ανακτόρου,
απότελούν για τη ζωγραφική ό,τι και τα γλυπτά του Παρθενώνα για τη
γλυπτική: Αξεπέραστα πρότυπα. Η τελευταία εικόνα είναι η επιτύμια στήλη
του Κλεώνυμου, την οποία περιέγραψα παραπάνω. Μια τελευταία πληροφορία: Η
Μεγάλη Τούμπα κατασκευάστηκε από τον Αντίγονο Γονατά μετά το
275/274π.Χ., για να προφυλάξει τους βασιλικούς τάφους από τη σύληση,
καθώς μάλιστα είχε γίνει σύληση της νεκρόπολης των Αιγών το 276/275π.Χ.
από τους Γαλάτες μισθοφόρους του Πύρρου, όταν ο ηπειρώτης βασιλιάς έκανε
πόλεμο ενάντια στη μακεδονική δυναστεία.