Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015

Άγιος Ελευθέριος

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Ἐλευθέριος, ὡς ἀδουλόνους φύσει,Σπάθας θεωρῶν, οὐκ ἐδουλοῦτο πλάνῃ.Δῖον Ἐλευθέριον δεκάτῃ πέφνε φάσγανα πέμπτῃ. ΒιογραφίαΟ Άγιος Ελευθέριος γεννήθηκε...
profitisilias.com.gr

Βιογραφία
Ο Άγιος Ελευθέριος γεννήθηκε τον 2o αιώνα μ. Χ. στην Ελλάδα (κατά άλλους στην Ρώμη) από πλούσιους γονείς. Τότε αυτοκράτορας ήταν ο Κόμμοδος και ο Σεπτίμιος Σεβήρος. Ορφανός από πατέρα, ανατράφηκε σύμφωνα με τις επιταγές του Ευαγγελίου από την ευσεβέστατη και φιλάνθρωπη μητέρα του, Ανθία η οποία έγινε χριστιανή ακούοντας το κήρυγμα από μαθητές του Απ. Παύλου.

Διακαής πόθος της Ανθίας ήταν να επισκεφτεί τη Ρώμη, που τα χώματά της είχαν βαφτεί με το αίμα των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου. Κάποτε, λοιπόν, αποφάσισε και πήγε. Μαζί πήρε και το νεαρό γιό της Ελευθέριο. Ο επίσκοπος Ρώμης Ανίκητος  όταν είδε τον Ελευθέριο εκτιμώντας την πολλή νοημοσύνη του, τη θερμή πίστη και το αγνό ήθος του, τον έλαβε υπό την προστασία του.

Σε ηλικία 15 ετών χειροτονήθηκε από τον επίσκοπο Ρώμης Ανίκητο, διάκονος και έπειτα από τρία χρόνια χειροτονήθηκε ιερέας. Από τη θέση αυτή ο Ελευθέριος αγωνίστηκε με ζήλο για τη διδαχή του ποιμνίου του, και σε έργα φιλανθρωπίας. Αργότερα και σε ηλικία είκοσι ετών, με κοινή ψήφο κλήρου και λαού έγινε επίσκοπος Ιλλυρικού, σημερινής Αλβανίας με έδρα την Αυλώνα.

Μα χειροτονήθηκε τόσο μικρός; Στο ερώτημα δίνει απάντηση ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης.... Γράφει σε υποσημείωση του Συναξαριστού του: «Ας μη θαυμάζει κανείς ότι αυτός ο άγιος χειροτονήθηκε σε ηλικία αντίθετη με τους ιερούς κανόνες της 6ης Οικ. Συνόδου και της τοπικής Συνόδου της Νεοκαισαρείας, οι οποίοι ορίζουν ότι ο διάκονος χειροτονείται στη ηλικία των 25 χρόνων, ο πρεσβύτερος στα 30 και ο επίσκοπος πάνω από 30. Αυτό έγινε γιατί ο άγιος Ελευθέριος έζησε πριν ακόμη γίνουν οι παραπάνω κανόνες, οι οποίοι έγιναν αργότερα».

Η χειροτονία του αγίου Ελευθερίου, όπως γράφει κάποιος βιογράφος του, έγινε «κατ’ οικονομίαν» Θεού, λόγω των μεγάλων αρετών και της σοφίας του με την οποία προσείλκυε στον Χριστό τους ειδωλολάτρες. Η γλυκύτητα του λόγου του, που επιβεβαιωνόταν με τα πολλά θαύματα του, έκανε αυτούς που βρίσκονταν στην πλάνη να ασπαστούν την χριστιανική αλήθεια.

Η φήμη της αρετής του Αγίου Ελευθερίου ήταν τόσο μεγάλη που έφτασε μέχρι τη Βρεττανία. Έτσι, ο βασιλιάς της, Λούκιος, έγραψε επιστολή στον Ελευθέριο και του δήλωνε ότι αυτός και ο λαός του επιθυμούσαν να γίνουν χριστιανοί. Ο Ελευθέριος αμέσως ανταποκρίθηκε, στέλνοντας δύο εκπαιδευμένους στην πίστη άνδρες, που κατήχησαν και βάπτισαν χριστιανούς τον Λούκιο με το λαό του.

Όταν ο Σεπτίμιος Σεβήρος πληροφορήθηκε την χριστιανική δράση του Ελευθερίου διέταξε την σύλληψή του. Έπειτα από πολλά βασανιστήρια ο Ελευθέριος οδηγήθηκε από τους ειδωλολάτρες στην αρένα της Ρώμης. Τα άγρια ζώα όμως δεν τον άγγιξαν, γι’ αυτό και αποκεφαλίσθηκε μαζί με την μητέρα του.

Έτσι ο Άγιος Ελευθέριος πέρασε «εἰς τὴν ἐλευθερίαν τῆς δόξης τῶν τέκνων τοῦ Θεοῦ» (Προς Ρωμαίους, η' 21). Δηλαδή στην ελευθερία της ένδοξης κατάστασης των παιδιών του Θεού.

Η Σύναξή του τελείται στο μαρτύριο αυτού, πλησίον του Ξηρολόφου.

Ο Άγιος Ελευθέριος θεωρείται βοηθός των εγκύων γυναικών. Τους δίνει «καλή λευτεριά». Πολλές γυναίκες επικαλούνται τη βοήθεια του και ακουμπούν το εικονισματάκι του αγίου πάνω τους. Η αντίληψη αυτή αναφέρεται και σ’ ένα προσόμοιο στιχηρό της εορτής. «Τῶν ἐπιτόκων γυναίων Πάτερ κηδόμενος, ἐλευθερίαν δίδως, τῷ Ναῷ σου φοιτώσαις....», δηλαδή, Φροντίζεις Πάτερ τις έγκυες γυναίκες που καταφεύγουν στο ναό σου δίνοντας του ελευθερία....


Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015

Παναγιώτης Κανελλόπουλος

http://www.istorikoiperipatoi.gr/%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CF%8E%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%82/

Παναγιώτης Κανελλόπουλος

kanelop
    
 Στις 13 Δεκεμβρίου 1902, γεννάται ο περίφημος Ακαδημαϊκός και πολιτικός Παναγιώτης Κανελλόπουλος. Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος υπήρξε Πρωθυπουργός της Ελλάδος σε δύο κρίσιμες ιστορικά περιόδους του ελληνικού κράτους: το διάστημα 1 Νοεμβρίου 1945 έως 22 Νοεμβρίου 1945 και 3 Απριλίου 1967 έως 21 Απριλίου 1967.
     Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος γεννήθηκε στην Πάτρα. Ήταν γιός του φαρμακοποιού Κανέλλου Κανελλόπουλου και της αδελφής του μετέπειτα Πρωθυπουργού Δημητρίου Γούναρη, Αμαλίας. Αφού ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του,  εγγράφηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1919. Κατόπιν, φοίτησε στις Νομικές Σχολές του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης και του Μονάχου και αναγορεύτηκε διδάκτωρ του Δικαίου. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, δημοσίευσε την πρώτη του κοινωνιολογική μελέτη. Το 1926, ανέλαβε καθήκοντα Γενικού Γραμματέως του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας υπό την πρωθυπουργία του Αλεξάνδρου Ζαΐμη. Το 1929, ανέλαβε υφηγητής της έκτακτης αυτοτελούς έδρας της Κοινωνιολογίας στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, αποτελώντας τον νεώτερο μέχρι τότε πανεπιστημιακό. Το 1932, διορίστηκε Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, αλλά παραιτήθηκε για να υποβάλει υποψηφιότητα στην έδρα της Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τον Ιανουάριο του 1933, εξελέγηκε καθηγητής και, το 1934, πρόεδρος του νεοσύστατου Ι.Κ.Α.
    Πέθανε την 11η Σεπτεμβρίου 1986, σε ηλικία 84 ετών.
Μας εκπαίδευσε στην ομορφιά.

Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2015

12 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 627: Μάχη της Νινευί

 
Bυζαντινών Ιστορικά
12 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 627: Μάχη της Νινευί: Ο στρατός του Βυζαντινού αυτοκράτορα Ηράκλειου συντρίβει τους Πέρσες στη μάχη της Νινευί, κοντά στα Γαυγάμηλα και ανακτά όλες τις βυζαντινές επαρχίες στην Εγγύς Ανατολή
Ο Ηράκλειος αντιπροσωπεύει τον τύπο του στρατηγού-αυτοκράτορα που ηγήθηκε προσωπικά του βυζαντινού στρατού. Αφού αναδιοργάνωσε το στράτευμα με την οικονομική συμπαράσταση της εκκλησίας, επιχείρησε συνεχείς εκστρατείες κατά των Περσών (622-628).
Στη μάχη της Νινευί, κοντά στα Γαυγάμηλα, πέτυχε να συντρίψει τους Πέρσες και να ανακτήσει όλες τις βυζαντινές επαρχίες στην Εγγύς Ανατολή (627).
Ταπεινωτική ήττα υπέστησαν και οι Άβαροι και οι Σλάβοι, όταν σε συνεννόηση με τους Πέρσες, πολιόρκησαν την Κωνσταντινούπολη (626).
Η περιγραφή της μάχης ... συνεχίστε την ανάγνωση....http://vizantinaistorika.blogspot.gr/2013/12/h-m-12-627.html

Η θρυλική μάχη στα Σπήλια

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Ο Κύπριοι μαχητές εκτέλεσαν τον δασοφύλακα που τους πρόδωσε για 400 λίρες.
mixanitouxronou.gr

Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2015

10 Δεκέμβρη 969


Bυζαντινών Ιστορικά
10 Δεκέμβρη 969: Η στυγερή δολοφονία του Νικηφόρου Φωκά
O Nικηφόρος Φωκάς, απο τους σημαντικότερους αυτοκράτορες του Βυζαντίου, δολοφονείται μετά από συνομωσία που οργανώνει ο Ιωάννης Τσιμισκής με την αυτοκράτειρα Θεοφανώ.
Όπως διηγείται ο Ιωάννης ο Διάκονος, που μας έχει αφήσει μια πολύ συναρπαστική αφήγηση του δράματος, ήταν μια παγωμένη νύχτα του Δεκέμβρη, ενώ καθώς περνούσαν οι ώρες ξέσπασε μια φοβερή χιονοθύελλα. Οι επίδοξοι δολοφόνοι περίμεναν το Τσιμισκή, παρά την κακοκαιρία, να περάσει τα στενά και να εισέλθει στο παλάτι. Ένας φόβος κυρίεψε τότε τους συνωμότες: αν ο αυτοκράτορας κλεινόταν στο δωμάτιό του, αν χρειαζόταν να παραβιάσουν την πόρτα του, αν ξυπνούσε από τον θόρυβο, δε θα χάνονταν όλα; Η Θεοφανώ, με τρομαχτική ψυχραιμία, ανέλαβε να παραμερίσει το εμπόδιο. Πήγε αργά το βράδυ να βρεί τον Νικηφόρο στο διαμέρισμά του, συζήτησε φιλικά μαζί του και μετά, με το πρόσχημα οτι πήγαινε να δεί μερικές νεαρές Βουλγάρες που βρίσκονταν για επίσκεψη στο Παλάτι, βγήκε έξω, λέγοντας ότι θα γύριζε σε λίγο, παρακαλώντας το σύζυγό της ν΄αφήσει την πόρτα ανοιχτή. Θα την έκλεινε εκείνη γυρίζοντας. Ο Νικηφόρος δέχτηκε και όταν έμεινε μόνος, προσευχήθηκε για λίγο, φόρεσε το τρίχινο μανδύα του και μετά ξάπλωσε σε μια γωνία, πάνω σε ένα δέρμα από πάνθηρα και κοιμήθηκε...
συνεχίστε την ανάγνωση...http://vizantinaistorika.blogspot.gr/2013/12/blog-post.html

ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΖΕΡΒΑΣ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
, , Στὶς 10 Δεκεμβρίου 1957, ἀπεβίωσε ὁ Ναπολέων Ζέρβας, ὁ ἰθύνων νοῦς τοῦ ΕΔΕΣ, τοῦ ὁποίου ἡ ἐποποιία τὴν περίοδο 1941-1944, ἦταν τὸ ἀπόγειο τῆς προσωπικῆς του δόξας. Ἡ συμμετοχὴ τοῦ ΕΔΕΣ στὶς παρ...
ellinoistorin.gr

7 ροφήματα-λιποδιαλύτες

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Υγεία - Μπορεί να έχεις στο μυαλό σου πολύ συγκεκριμένα ροφήματα που μπορούν να σε βοηθήσουν στην ενεργοποίηση του μεταβολισμού σου και την απώλεια…
biologikaorganikaproionta.com

Ιεράπετρα 50ς

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη φωτογραφία του Fragkakis George.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fragkakis George
Ιεράπετρα 50ς
Κάθε πόλη έχει τον ...μύθο της και η Ιεράπετρα τον δικό της. Σύμφωνα με αυτόν λοιπόν ήταν Ιούλιος του 1798, όταν ο στόλος του Ναπολέοντα κατά την πορεία του προς την Αίγυπτο, για την εκστρατεία κατά των Μαμελούκων, επιστρέφοντας , αγκυροβόλησε στα ανοιχτά της Ιεράπετρας και ο Βοναπάρτης φιλοξενήθηκε από μια οικογένεια στην πόλη στο σπίτι το οποίο απεικονίζεται στην καρποστάλ που βλέπετε , την οποία αγόρασα από το Μοναστηράκι το 1983.
Είναι αλήθεια αυτή η ιστορία ή όχι; Είναι ιστορικά αποδεδειγμένη;
Ισως η καλλίτερη προσέγγιση του θέματος που έχω διαβάσει είναι το παρακάτω απόσπασμα , από την ομιλία του σημαντικού Γεραπετρίτη λογοτέχνη Νίκου Στρατάκη , το 1964 , στην Αθήνα , επ ευκαιρία της δημιουργίας του συλλόγου "Ενωση των εν Αθήναις Ιεραπετριτών" , όπου έκανε μιά καταπληκτική ιστορική , καταποστική και εμπεριστατωμένη ομιλία , με θέμα την Ιεράπετρα.
Λέει λοιπόν επί του θέματος , 51 χρόνια πριν :
''Eνας ίσκιος που δεν τον χώνεψαν ακόμη τα σπλάχνα της γης πλανάται μέσα σ' ένα ερειπωμένο σπιτάκι εκεί λίγο πέρα από την μακρότατη λιβυκή παραλία της μέσα στα στενά δρομάκια , που άλλοτε γέμιζε η οχλαλοή των Σαρακηνών. Είναι το σπίτι που διανυκτέρευσε ο Μέγας Ναπολέων , επιστρέφοντας από την εκστρατεία του κατά της Αιγύπτου. Μια θολωτή πόρτα με πελεκημένες πέτρες στέκεται στην πρόσοψη , κι ένα πέτρινο τόξο , μιά καμάρα , χωρίζει τον εσωτερικό χώρο.Στο βάθος φαίνονται τα ίχνη μιάς ξύλινης σκάλας , που οδηγούσε στο ανώγειο. Στη βάση της σκάλας υπάρχει ακόμη κάποιο σανίδι , απλή υπόνοια του καναπέ που κοιμήθηκε μιά νύκτα ο Μέγας Ναπολέων. Ενα μνημείο που συνδέει την ιστορία μιάς Πολιτείας με την ιστορία μιάς μεγαλουργού Αυτοκρατορίας. Ενα μνημείο που η ιστορία του πρέπει να ερευνηθεί , να ιστοριογραφηθεί και να μείνει μιά σελίδα τιμής και μεγάλης ιστορικής αξίας γιά τη Γεράπετρα , η δε παρουσία του ερειπίου να διαφυλαχτεί και να διασωθεί ως μνημείο και ως θυρεός που θα θυμίζει την προγονική εποχή και μαζί μιά ευτυχή σύμπτωση"

Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015

Στο παζλ της φύσης

Στο παζλ της φύσης κάθε κομμάτι και ζωή κάθε ζωή και Θεός.
Ο μικρός αδέσποτος τιγρέ γάτος της γειτονιάς , απο μωρό με μισό το ένα μάτι πάντα εκλιπαρούσε για ένα μου χάδι και πάντα το είχε όπως έχει και το καθημερινό γεύμα απο τους γείτονες.... η Τζίνα μου βόσκει στο δροσερό χορτάρι μικρά χόρτα και μεγάλα όχι για να κατεβάσει γάλα αλλά για να καθαρίσει το στομάχι απο τις τρίχες που πιθανόν έχει φάει ναι... το ηλιοβασίλεμα με λαμπρότητα νεφοσκεπή στον ορίζοντα πάλι σήμερα γενναιόδωρο σε αποχρώσεις λάμψεις σκιές και σιγά-σιγά θαμπώνει....ο ιβίσκος απτόητος για τις εξελίξεις κρατά τα κόκκινα σκήπτρα του επιδεικτικά προς τον φτωχό κισσό που σύντομα θα χαθεί απο το πλάνο της χειμωνιάτικης φύσης... αλλά οι γάτες πάντα θα υπάρχουν είτε μοναχικές είτε με οικογένεια και πάντα η μάνα γάτα θα κοιτά κατάματα τον άγνωστο επισκέπτη όταν δίπλα έχει το μικρό της.... όλα αυτά κομμάτια απο το παζλ της ζωής ...ας μην τα χάσουμε...

Σπάνια ελληνικά χειρόγραφα

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε μια παλιότερη δημοσίευση από 6 Δεκεμβρίου 2013.
σαν σήμερα, 2 χρόνια πριν
Τα ομηρικά έπη, έργα του Σοφοκλή, του Πλάτωνα και του Ιπποκράτη που περιλαμβάνονται σε σπάνια χειρόγραφα της ελληνικής συλλογής της Αποστολικής Βιβλι...
tovima.gr|Από tovima.gr — Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.

Σπάνια ελληνικά χειρόγραφα στο διαδίκτυο

ψηφιοποιήθηκαν από βιβλιοθήκες του Βατικανού και της Οφξόρδης
Σπάνια ελληνικά χειρόγραφα στο διαδίκτυο
Χωρίο από τη «Γένεση» της Βίβλου. Διακοσμημένο ελληνικό χειρόγραφο σε μικρογράμματη γραφή του 10ου αιώνα (Από τη συλλογή της Αποστολικής Βιβλιοθήκης του Βατικανού).

72

εκτύπωση 
 
Τα ομηρικά έπη, έργα του Σοφοκλή, του Πλάτωνα και του Ιπποκράτη που περιλαμβάνονται σε σπάνια χειρόγραφα της ελληνικής συλλογής της Αποστολικής Βιβλιοθήκης του Βατικανού καθώς και ελληνικά χειρόγραφα από την εξαιρετική συλλογή της Βοδληιανής Βιβλιοθήκης της Οφξόρδης είναι προσβάσιμα σε όλους στο διαδίκτυο από τον κοινό ιστότοπο των δύο βιβλιοθηκών. Ο ιστότοπος εγκαινιάστηκε επισήμως την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου και ο χρήστης του διαδικτύου θα βρίσκει εκεί έναν διαρκώς αυξανόμενο αριθμό ψηφιοποιημένων χειρογράφων, αρχετύπων και παλαίτυπων βιβλίων από τις συλλογές των δύο εκπληκτικών βιβλιοθηκών.

Όπως γράφαμε τον περασμένο Μάιο στο «Βήμα», στο άρθρο «Δημόσιες ψηφιακές βιβλιοθήκες εναντίον google», οι δύο βιβλιοθήκες, από τις παλαιότερες και σημαντικότερες βιβλιοθήκες στον κόσμο, αποφάσισαν να συνεργαστούν για τη δημιουργία μιας κοινής ψηφιακής βιβλιοθήκης που χρηματοδοτεί το Ίδρυμα Πολόνσκι. Το πρόγραμμα ψηφιοποίησης αναμένεται να διαρκέσει τέσσερα χρόνια και στη διάρκειά του θα ψηφιοποιηθούν και θα είναι ελεύθερα προσβάσιμες στους ερευνητές και στο ευρύ κοινό ενάμισι εκατομμύριο σελίδες αρχαίων, κυρίως, κειμένων. Ελληνικά και εβραϊκά χειρόγραφα, αρχέτυπα του 15ου αιώνα, ανεκτίμητο ερευνητικό υλικό για την ιστορία του δυτικού πολιτισμού, που βρισκόταν μοιρασμένο εδώ και αιώνες στις δύο βιβλιοθήκες, θα ενωθεί στο διαδίκτυο.

Ανάμεσα στα τεκμήρια της Βοδληιανής που θα ψηφιοποιηθούν είναι ένα από τα καταστατικά επιτεύγματα της τυπογραφίας του Γουτεμβέργιου, ένα από τα 50 σωζόμενα αντίτυπα της Βίβλου. Τυπωμένη με κινητά μεταλλικά στοιχεία το 1455, η Βίβλος του Γουτεμβέργιου θεωρείται το βιβλίο-σταθμός που σηματοδοτεί την αρχή της «επανάστασης της τυπογραφίας».

Στον ιστότοπο δημοσιεύονται επίσης επιστημονικές μελέτες σχετικά με κείμενα που απόκεινται στις δύο βιβλιοθήκες αλλά και συνεντεύξεις με τους βιβλιοθηκονόμους τους καθώς και με τον αρχιεπίσκοπο του Καντέρμπουρι Τζάστιν Ουέλμπι. Όπως δήλωσε ο τελευταίος στη βρετανική εφημερίδα «Guardian», «η ψηφιοποίηση του υλικού αυτού είναι υψίστης και παγκόσμιας σημασίας» καθώς θα ενωθούν στο διαδίκτυο κείμενα τα οποία αρχικά ανήκαν στην ίδια συλλογή ή στον ίδιο κώδικα αλλά βρίσκονταν επί αιώνες μοιρασμένα στις δυο βιβλιοθήκες. «Τα κείμενα αυτά, με την εικόνα τους, την υλική τους υπόσταση εμπνέουν τη λατρεία προς τον Θεό», λέει σε σχετικό podcast ο Αρχιεπίσκοπος του Καντέρμπουρι για τα πρώτα έντυπα θρησκευτικά βιβλία.

Για την ιστορία, θυμίζουμε ότι η Βατικανή Βιβλιοθήκη ιδρύθηκε το 1451 από τον Πάπα Νικόλαο Ε΄. Περιλαμβάνει κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας και έργα Φιλοσοφίας, Ιστορίας και Φυσικών Επιστημών. Τον αρχικό πυρήνα της αποτελεί μια συλλογή του Πάπα Νικόλαου Ε΄ από 1.200 χειρόγραφους ελληνικούς, λατινικούς και εβραϊκούς κώδικες που μεταφέρθηκαν στη Ρώμη από τη Δύση και την Ανατολή. Στη Βατικανή Βιβλιοθκη απόκειται ο αρχαιότερος εβραϊκός κώδικας και ένα αντίγραφο της Βιβλίου γραμμένο στην Ιταλία που χρονολογείται στα 1100. Η βιβλιοθήκη φημίζεται για τη σπάνια συλλογή της από 8.900 αρχέτυπα.

Πυρήνα της Βοδληιανής Βιβλιοθήκης, η οποία άνοιξε για τους ερευνητές το 1602, αποτέλεσε η πλούσια βιβλιοθήκη του Δούκα Χάμφρεϊ (1390-1447) του 1488. Σήμερα περιλαμβάνει και παλαιότερες συλλογές και αποτελεί μία από τις έξι αποθετήριες βιβλιοθήκες του Ηνωμένου Βασιλείου, στην οποία υποχρεούνται, βάσει νόμου, να καταθέτουν αντίτυπα των εκδόσεών τους οι βρετανοί εκδότες.


Οι ελληνικές συλλογές της Βατικανής Βιβλιοθήκης

«Η μεγάλη σημασία της συλλογής ελληνικών χειρογράφων της Βατικανής Βιβλιοθήκης δεν εδράζεται στον πλούτο της, μολονότι περιλαμβάνει 5.000 τόμους» διαβάζουμε στον κοινό ιστότοπο των δυο βιβλιοθηκών. Για την ακρίβεια, μόνο τέσσερις-πέντε βιβλιοθήκες στον κόσμο μπορούν να τη συναγωνιστούν σε αριθμό ελληνικών τόμων. Η σημασία της συλλογής έγκειται όμως κυρίως στην ποιότητα του υλικού. «Πολλά από τα χειρόγραφα της συλλογής είναι ανυπολόγιστης αξίας, είτε λόγω της ιστορικής σημασίας των κειμένων που περιέχουν είτε λόγω της απαράμιλλης ομορφιάς τους. Έργα του Ομήρου, του Σοφοκλή, του Πλάτωνα και του Ιπποκράτη καθώς και χειρόγραφα της Καινής Διαθήκης και κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας εικονογραφούνται με θαυμάσιες βυζαντινές μικρογραφίες».


Η ιστορία του βιβλίου, από το χειρόγραφο στο ψηφιακό κείμενο

Στο μπλογκ που φιλοξενείται στον ιστότοπο διακεκριμένοι μελετητές παρουσιάζουν κείμενα, περιγράφουν κώδικες και σχολιάζουν ζητήματα σχετικά με την πατρότητα ή τη χρονολόγησή τους. Συναρπαστικές για όσους γοητεύονται από την τέχνη του βιβλίου είναι οι βήμα-βήμα περιγραφές και οι φωτογραφίες των εργασιών συντήρησης και αποκατάστασης των πολύτιμων τεκμηρίων στα εργαστήρια συντήρησης των δύο βιβλιοθηκών και οι αναρτήσεις που αφορούν ποικίλα θέματα της Ιστορίας του βιβλίου.

Ακούστε εδώ έναν ευφυή παραλληλισμό των παλίμψηστων χειρογράφων του Μεσαίωνα με τη σύγχρονη τεχνολογία του hypertext και την αναγνωστική συμπεριφορά στον καιρό του διαδικτύου.

Δείτε την υποδειγματική ψηφιοποίηση και περιγραφή των ψηφιακών τεκμηρίων και τον κατάλογο των ψηφιοποιημένων και υπό ψηφιοποίηση αρχέτυπων και παλαίτυπων βιβλίων από τις δύο βιβλιοθήκες.

Δημοφιλείς αναρτήσεις