Εδώ θα βρείτε ένα μωσαϊκό θεμάτων . Κλείσαμε 10ετία και γι αυτό κάποιες αναρτήσεις έχουν αλλοιωθεί.
Οι σελίδες που αναφέρω είναι τα νέα μου ιστολόγια που αλληλοστηρίζονται με αυτό εδώ το παλιό ... Σας ευχαριστώ!
Ψάχνετε να διαβάσετε ένα καλό μυθιστόρημα;https://www.dioptra.gr/…/699/712/To-ainigma-tis-kerasopitas/
Στο «Αίνιγμα της Κερασόπιτας» θα συναντήσετε δύο γυναίκες που οι μοίρες
τους είναι ενωμένες όπως τα υλικά μιας συνταγής με γεύση γλυκόπικρη.
Μια κληρονομιά, ένα τετράδιο με συνταγές γλυκών και ένα παράδοξο
παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού φέρνουν την Έλλη στην Κεφαλονιά. Σκοπός της
να παρασκευάσει τη γιορτινή κερασόπιτα της θείας Μάρθας πραγματοποιώντας
έτσι την τελευταία επιθυμία της αινιγματικής γυναίκας που καθόρισε τη
μοίρα της… Οι τρυφερές αναμνήσεις από την παιδική της ηλικία
μπλέκονται με τη ζοφερή ανάμνηση μιας απόπειρας δηλητηρίασης και το
μίσος που φώλιασε μέσα της. Όμως πού τελειώνει το ψέμα και πού ξεκινά η αλήθεια;
Στη σκιά της αδερφής της μητέρας της, η Έλλη καλείται να εκτελέσει έξι
συνταγές-γρίφους και να ξεκλειδώσει ένα προς ένα τα μυστικά που
στοιχειώνουν τη ζωή και πολλών άλλων. Με σύμμαχο τον Μάνο και τους
φίλους που αποκτά στο νησί θα έρθει αντιμέτωπη με τον εαυτό της, θα
αναμετρηθεί με τις θολές μνήμες και θα ανασύρει από το μακρινό παρελθόν
μια ιστορία που ήρθε η ώρα να βγει στο φως. Η ζωή της Μάρθας
γίνεται ο καμβάς που κάνει τη συνταγή της κερασόπιτας να σημαίνει πολύ
περισσότερα από όσα μπορούν να πουν οι λέξεις... Άραγε οι νεκροί μπορούν να ζητήσουν συγγνώμη; Αποκτήστε ένα βιβλίο που θα σας κρατήσει συντροφιά για καιρό: https://www.dioptra.gr/…/699/712/To-ainigma-tis-kerasopitas/
Ο θαυμασμός για τον Αριστοτέλη Τον 9o αιώνα στη Βαγδάτη λειτουργούσε ο “Οίκος της Σοφίας”,
ένα από τα σημαντικότερα κέντρα διανόησης που ενθάρρυνε φιλόδοξους νέους
άντρες να συμμετάσχουν στη μετάφραση και τη μελέτη παλιών χειρογράφων,
πολλά από τα οποία προέρχονταν από την αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη.
Τα έργα του Αριστοτέλη, του Ευκλείδη, του Γαληνού και άλλων στοχαστών της αρχαίας Ελλάδας είχαν όλα μεταφραστεί. Ήταν μια σημαντικότατη δράση, αφού ορισμένα από τα αυθεντικά
είχαν εξαφανιστεί. Χωρίς τους μουσουλμάνους μελετητές δεν θα γνωρίζαμε
ούτε τα μισά απ’ όσα γνωρίζουμε για την επιστήμη των προγόνων μας. Και
όχι μόνο αυτό: από αυτές ακριβώς τις μεταφράσεις δημιουργήθηκαν τα
θεμέλια της ευρωπαϊκής επιστήμης και φιλοσοφίας μετά το 1100 περίπου. Η ισλαμική επιστήμη επεκτάθηκε ανατολικά και δυτικά, όπως
ακριβώς και τα μουσουλμανικά εδάφη. Ο Αριστοτέλης θαυμαζόταν στον δυτικό
κόσμο όσο και στην Ευρώπη και μάλιστα εντάχθηκε στην ισλαμική
φιλοσοφία. Οι “Ινδοαραβικοί” αριθμοί και η προέλευση της λέξης “άλγεβρα” Εν τω μεταξύ, ιδέες από την Ινδία και την Κίνα έκαναν την
εμφάνισή τους στη Δύση. Το χαρτί από την Κίνα καθιστούσε πολύ ευκολότερη
την παραγωγή χειρόγραφων, αν και ακόμη τα κείμενα έπρεπε να
αντιγράφονται με το χέρι, με αποτέλεσμα τα σφάλματα να είναι συχνά. Από
την Ινδία, ήρθαν οι αριθμοί από το 1 έως το 9, η έννοια το μηδενός και
της αξίας της θέσης των ψηφίων. Όλα ήταν επινοήσεις των Ινδών
μαθηματικών. Οι Ευρωπαίοι μπορούσαν να εκτελούν υπολογισμούς με ρωμαϊκούς
αριθμούς, όπως ο Ι, ΙΙ και το ΙΙΙ, οι οποίοι όμως παρέμεναν δύσχρηστοι
παρότι τους χρησιμοποιούσαν πολύ. Όταν οι Ευρωπαίοι μετέφρασαν τα
ισλαμικά έργα στα λατινικά, ονόμασαν τους συγκεκριμένους αριθμούς
“Αραβικούς”. Αν ήθελαν να είναι περισσότερο ακριβείς, θα έπρεπε να τους
είχαν ονομάσει “Ινδοαραβικούς”, αλλά αυτό θα ήταν σκέτος γλωσσοδέτης! Η
λέξη “άλγεβρα” προέρχεται μάλιστα από τον όρο «al-jabr», που βρισκόταν
στον τίτλο ενός πολυμεταφρασμένου βιβλίου ενός Άραβα μαθηματικού του 9ου
αιώνα. Διαβάστε ακόμα: Συνέβη σαν σήμερα Η ατμόσφαιρα Πόσο ψηλή είναι η ατμόσφαιρα, η ζώνη του αέρα που αναπνέουμε και περιβάλλει την υδρόγειο; Ο Ιμπν Μου’αντχ, τον 11ο αιώνα, βρήκε έναν έξυπνο τρόπο για να
το ανακαλύψει. Ισχυρίστηκε ότι το λυκόφως, δηλαδή το διάστημα κατά το
οποίο ο ήλιος έχει δύσει, αλλά ο ουρανός είναι ακόμη φωτεινός, υπάρχει
διότι οι αποδυναμωμένες ακτίνες του ήλιου ανακλώνται από υδρατμούς ψηλά
στην ατμόσφαιρα. Παρατηρώντας το πόσο γρήγορα εξαφανιζόταν ο ήλιος από
τον απογευματινό ουρανό, υπολόγισε ότι ο ήλιος στο λυκόφως βρισκόταν 19
μοίρες κάτω από τον ορίζοντα. Από εκεί υπολόγισε ότι το ύψος της
ατμόσφαιρας ήταν 83 χιλιόμετρα. Όχι και τόσο μακριά από τα 100
χιλιόμετρα που σήμερα γνωρίζουμε ότι είναι το ύψος της. Αστρονομία Οι αστρονόμοι της Μέσης Ανατολής παρατηρούσαν τα άστρα και οι
χάρτες και πίνακες των νυχτερινών ουρανών ήταν καλύτεροι από εκείνους
των δυτικών αστρονόμων. Πίστευαν και αυτοί ότι η Γη είναι ο κέντρο του
Σύμπαντος. Υπήρξαν όμως δύο μουσουλμάνοι αστρονόμοι, ο Αλ Τουσί στην
Περσία και ο Ιμπν αλ Σατίρ στη Συρία, οι οποίοι κατασκεύασαν διαγράμματα
και εκτέλεσαν ορισμένους υπολογισμούς που αποδείχθηκαν σημαντικοί για
τον Πολωνό αστρονόμο Κοπέρνικο, 300 χρόνια αργότερα. Ιατρική Η ιατρική, περισσότερο από κάθε άλλη ισλαμική επιστήμη, άσκησε
τη μεγαλύτερη επίδραση στην ευρωπαϊκή σκέψη. Ο Ραζής, όπως είναι
γνωστός στη Δύση, έζησε από το 854 έως το 925 και έγραψε σημαντικά έργα
για την ιατρική. Περιέγραψε με ακρίβεια την ευλογιά, μια ασθένεια που
πολλοί έτρεμαν, διότι σκότωνε αρκετά θύματά της και σημάδευε όσους
επιβίωναν. Ο Ραχής διέκρινε την ευλογιά από την ιλαρά, μια ασθένεια από
την οποία ακόμη νοσούν παιδιά και ορισμένοι ενήλικες. Ο Αβικέννας, έζησε το 980 – 1037 και ήταν ο πιο σημαντικός
γιατρός του Ισλάμ. Όπως και πολλοί άλλοι μουσουλμάνοι λόγιοι, ασχολήθηκε
με πολλούς γνωστικούς κλάδους, όχι μόνο με την ιατρική, αλλά και με τη
φιλοσοφία, τα μαθηματικά και τη φυσική. Ως επιστήμονας, ο Αβικέννας
ανέπτυξε τις απόψεις του Αριστοτέλη για το φως και διόρθωσε τον Γαληνό
σε αρκετά σημεία. Ο “Κανών της Ιατρικής” του ήταν ένα από τα πρώτα
αραβικά βιβλία που μεταφράστηκαν στα λατινικά και χρησιμοποίηθηκε ως
εγχειρίδιο σε πολλές ευρωπαϊκές ιατρικές σχολές για σχεδόν 400 χρόνια.
Χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα σε ορισμένες σύγχρονες ισλαμικές χώρες,
ατυχώς, αφού είναι θλιβερά απαρχαιωμένο. Διαβάστε ακόμα: Ροκ ιστορίες Για περισσότερο από 300 χόνια, το σημαντικότερο επιστημονικό
και φιλοσοφικό εργό στον κόσμο επιτελούνταν σε ισλαμικές χώρες. Όσο η
Ευρώπη κοιμόταν, η Μέση Ανατολή και η ισλαμική Ισπανία εργάζονταν. Τα
σημαντικότερα κέντρα ήταν η Βαγδάτη, η Δαμασκός, το Κάιρο και η Κόρντοβα
στην Ισπανία. Οι πόλεις αυτές είχαν ένα κοινό χαρακτηριστικό.
Πεφωτισμένους ηγέτες που εκτιμούσαν και ενίοτε χρηματοδοτούσαν την
έρευνα και ήταν ανεκτικοί απέναντι σε μελετητές προερχόμενους από
οποιαδήποτε πίστη. Έτσι, σε αυτό το κίνημα συνεισέφεραν Χριστιανοί και
Εβραίοι, καθώς και μουσουλμάνοι. Η απόκτηση γνώσης από οποιαδήποτε πηγή δεν ήταν βέβαια αρεστή
σε όλους τους ηγεμόνες του Ισλάμ. Ορισμένοι πίστευαν ότι το Κοράνι
περιείχε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζει ένα άνθρωπος. Οι εντάσεις αυτές
εξακολουθούν να εκδηλώνονται και σήμερα. Η επιστήμη ήταν πάντοτε
ισχυρότερη σε πολιτισμούς που είναι ανοιχτοί στο καινούριο, αφού η
διερεύνηση του κόσμου κρύβει εκπλήξεις.
Ζωοδόχος Πηγή Εορτάζει 5 ημέρες μετά το Άγιο Πάσχα.
Με το όνομα Ζωοδόχος Πηγή του Μπαλουκλί ή Παναγία η Μπαλουκλιώτισσα
φέρεται ιερό χριστιανικό αγίασμα που βρίσκεται στη Κωνσταντινούπολη έξω
από τη δυτική πύλη της Σηλυβρίας, όπου υπήρχαν τα λεγόμενα "παλάτια των
πηγών" στα οποία οι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες παραθέριζαν την Άνοιξη. Πήρε
την ονομασία του από το τουρκικό όνομα Balık emoticon smile ψάρι) και
περιλαμβάνει το μοναστήρι, την εκκλησία και το αγίασμα. Για την αποκάλυψη του Αγιάσματος υπάρχουν δυο εκδοχές:
α) Η πρώτη, που εξιστορεί ο Νικηφόρος Κάλλιστος αναφέρει ότι: Ο
μετέπειτα Αυτοκράτορας Λέων ο Θράξ ή Λέων ο Μέγας (457 - 474 μ.Χ.), όταν
ερχόταν ως απλός στρατιώτης στην Κωνσταντινούπολη, συνάντησε στη Χρυσή
Πύλη έναν τυφλό που του ζήτησε νερό. Ψάχνοντας γιά νερό, μιά φωνή του
υπέδειξε την πηγή. Πίνοντας ο τυφλός και ερχόμενο το λασπώδες νερό στα
μάτια του θεραπεύτηκε. Όταν αργότερα έγινε Αυτοκράτορας, του είπε η
προφητική φωνή, πως θα έπρεπε να χτίσει δίπλα στην πηγή μια Εκκλησία.
Πράγματι ο Λέων έκτισε μια μεγαλοπρεπή εκκλησία προς τιμή της Θεοτόκου
στο χώρο εκείνο, τον οποίο και ονόμασε «Πηγή». Ο Κάλλιστος περιγράφει τη
μεγάλη αυτή Εκκλησία με πολλές λεπτομέρειες, αν και η περιγραφή
ταιριάζει περισσότερο στό οικοδόμημα του Ιουστινιανού. Ιστορικά πάντως
είναι εξακριβωμένο, ότι το 536 μ.Χ. στη Σύνοδο της Κωνσταντινουπόλεως,
υπό τον Πατριάρχη Μηνά 536 - 552 μ.Χ.), λαμβάνει μέρος και ο Ζήνων,
ηγούμενος «του Οίκου της αγίας ενδόξου Παρθένου και Θεοτόκου Μαρίας εν
τη Πηγή». β) Η δεύτερη, που εξιστορεί ο ιστορικός Προκόπιος,
τοποθετείται στις αρχές του 6ου αιώνα και αναφέρεται στον Ιουστινιανό. Ο
Ιουστινιανός κυνηγούσε σ' ένα θαυμάσιο τοπίο με πολύ πράσινο, νερά καί
δένδρα. Εκεί, σαν σε όραμα, είδε ένα μικρό παρεκκλήσι, πλήθος λαού και
έναν ιερέα μπροστά σέ μιά πηγή. «Είναι η πηγή των θαυμάτων» του είπαν.
Και έχτισε εκεί μοναστήρι με υλικά που περίσσεψαν από την Αγιά Σοφιά. Ο
Ι. Κεδρηνός αναφέρει ότι χτίστηκε το 560 μ.Χ. Γράφοντας τον 14ο αι.
μ.Χ. για το αγίασμα της Πηγής ο Νικηφόρος Κάλλιστος παραθέτει, από
διάφορες πηγές, ένα κατάλογο 63 θαυμάτων, από τα οποία τα 15 φθάνουν ως
την εποχή του. Σήμερα στην αυλή της Ζωοδόχου Πηγής βρίσκονται οι
τάφοι των Οικουμενικών Πατριαρχών. Το δε αγίασμα βρίσκεται στον υπόγειο
Ναό και αποτελείται από μαρμαρόκτιστη πηγή, το νερό της οποίας θεωρείται
αγιασμένο. Απ' εδώ διαδόθηκε ο τύπος της Παναγίας Ζωοδόχου Πηγής σε όλο
τον ορθόδοξο κόσμο. Είναι αξιοσημείωτο ότι ψηφιδωτή παράσταση της
εικόνας σώζεται στον εσωνάρθηκα της Μονής της Χώρας. Σε ανάμνηση των
εγκαινίων του Ναού από τον Αυτοκράτορα Λέοντα η Εκκλησία καθιέρωσε την
κατ΄ έτος εορτή της Ζωοδόχου Πηγής, την Παρασκευή της Διακαινήσίμου
Εβδομάδας. Ο Ναός αυτός έμεινε γνωστός στην ιστορία ως το αγίασμα
του «Μπαλουκλί». «Μπαλούκ» στα τουρκικά σημαίνει ψάρι και η παράδοση μας
λέει πως εκεί δίπλα στο αγίασμα, στις 23 Μαΐου 1453 μ.Χ. ένας καλόγερος
τηγάνιζε ψάρια, όταν κάποιος του έφερε την είδηση πως πήραν την Πόλη οι
Τούρκοι. Ο καλόγερος απάντησε πως μόνο αν τα ψάρια που τηγάνιζε έφευγαν
απ΄ το τηγάνι και έπεφταν μέσα στο αγίασμα θα πίστευε ότι έγινε κάτι
τέτοιο. Και πραγματικά τα ψάρια ζωντάνεψαν και έπεσαν μέσα στην πηγή του
αγιάσματος. Μέχρι σήμερα δε, μέσα στην δεξαμενή της Ζωοδόχου Πηγής
διατηρούνται επτά ψάρια και μάλιστα σαν να είναι μισοτηγανισμένα απ΄ την
μια πλευρά. Ἀπολυτίκιον (Κατέβασμα) Ήχος α'. Ο ναός σου
Θεοτόκε ανεδείχθη παράδεισος, ως ποταμούς αειζώους αναβλύζων ιάματα ώ
προσερχόμενοι πιστώς, ως Ζωοδόχου εκ Πηγής, ρώσιν αντλούμεν, και ζωήν
την αιώνιον, πρεσβεύεις γαρ συ τω εκ σου τεχθέντι, Σωτήρι Χριστώ,
σωθήναι τας ψυχάς ημών.
To πρωτότυπο ενός νέου τύπου μπαταρίας -ιόντων αλουμινίου- που
παρουσίασαν ερευνητές του πανεπιστημίου Stanford, φορτίζει σε μόλις 60
δευτερόλεπτα. και υπόσχεται μελλοντικά να αντικαταστήσει τις ακριβότερες
και με πιο αργή φόρτιση, ευρέως χρησιμοποιούμενες μπαταρίες ιόντων
λιθίου. Η νέα μπαταρία δεν αναφλέγεται (σε αντίθεση με αυτές του τύπου
Li-ion), αντέχει σε πάνω από 7.500 κύκλους φόρτισης -επτάμιση φορές
περισσότερες από τις λιθίου- και έχει φτηνότερο κόστος κατασκευής. Το
μειονέκτημα τους -για την ώρα- είναι πως αποδίδουν γύρω στα 2 Volt
τάσης, σημαντικά λιγότερο ρεύμα από τα 3.6 Volt των αντιστοίχων ιόντων
λιθίου, ενώ \και η ενεργειακή τους απόδοση είναι χαμηλή και φτάνει μόλις
τα 40 watt ανά κιλό. (100 έως 206 W/kg για τις Li—ion). Οι ερευνητές
που την ανέπτυξαν είναι αισιόδοξοι πως βελτιώνοντας την κάθοδο, θα
αντιμετωπίσουν αυτά τα μειονεκτήματα και η μπαταρία τους θα αποδίδει
αποτελεσματικά σύντομα.
Καθαριζουμε τα μηλα κ τα κοβουμε παχιες ροδελες κ τα μαριναρουμε για
μια ωρα στη ζαχαρη κ το μπραντι γυριζοντας συχνα τις ροδελες καθε δεκα
λεπτα. Ετοιμαζουμε μια παστα με το αλευρι νερο κ λαδι κ σε μια ωρα
προσθετουμε τη μαρεγκα. Στραγγιζουμε τα μηλα καλα και τα βουταμε στην
παστα και τα τηγανιζουμε στο καυτο λαδι μεχρι να ροδισουν... Τα βγαζουμε
σε αποροφητικο χαρτι και τα σερβιρουμε ζεστα με αχνη ζαχαρη απο πανω.
Την ιδια συνταγη μπορουμε να κανουμε με ροδακινα. Καλη επιτυχια! Η
συνταγη ειναι απο παλιο περιοδικό
Oι
Τούρκοι φοβούνται δύο πράγματα: Τις υψηλές πωλήσεις της Αγίας Γραφής
στην Τουρκία και την ύπαρξη 15.000.000 Αλεβιτών (σιιτική αίρεση με
χριστιανικές…
pronews.gr
Translate this page:
του Θεόφραστου Ανδρεόπουλου
Oι Τούρκοι φοβούνται δύο πράγματα: Τις υψηλές πωλήσεις της
Αγίας Γραφής στην Τουρκία και την ύπαρξη 15.000.000 Αλεβιτών (σιιτική
αίρεση με χριστιανικές προεκτάσεις) οι οποίοι θεωρούνται εν δυνάμει
Χριστιανοί σε κάποια μελλοντική συγκυρία.
Στην
Τουρκία ανησύχησαν σφόδρα όταν τα προηγούμενα χρόνια πωλήθηκαν
8.000.000 αντίτυπα της Αγίας Γραφής προκαλώντας φόβο ότι κάποιοι έψαχναν
τις ρίζες τους και ήταν πάρα πολλοί αυτοί.
Θεωρείται
ότι πολλοί Χριστιανοί προσχώρησαν στον Αλεβιτισμό ο οποίος έχει σαφείς
χριστιανικές επιροές (δέχονται τον Τριαδικό Θεό) για να αποφύγουν την
βαριά φορολόγηση και τους κινδύνους της ζωής μέσα στο οθωμανιό κράτος.
Επειδή
η Οθωμανική Αυτκρατορία ήταν πολυεθνική και πολυφυλετική επεδίωκε με
κάθε μέσο να έχει θρησκευτική ομοιογένεια, ή τουλάχιστον γλωσσική.
Έτσι
έβαζε βαρύτατους φόρους στους Χριστιανούς με αντάλλαγμα την γλώσσα ή
την θρησκεία για την απαλλαγή τους. Αυτός είναι και ο λόγος της ύπαρξης
των Ελληνορθόδοξων Γκαγκαούζιων που μιλούν όμως τουρκικά διότι επέλεξαν
να "δώσουν" την γλώσσα όχι όμως την Θρησκεία.
Μ. Ευθυμιάδη, Χ. Λεοντής, Μ. Μητσιάς Σχολική γιορτή για τον Αγώνα του '21, 2012-13 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΚΟΤΖΑΜΠΑΣΗΔΩΝ
youtube.com
Μουσικό απόσπασμα από το θεατρικό έργο του Μήτσου Ευθυμιάδη:
"Προστάτες", που ανέβηκε στο υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης το 1975, σε
σκηνοθεσία Καρόλου Κουν. Μουσική: Χρήστος Λεοντής Στίχοι: Μήτσος Ευθυμιάδης Τραγουδά ο Μανώλης Μητσιάς
Μια φορά κι έναν καιρό, στον τόπο τούτο το μικρό ζούσαν κάτι φουκαράδες, οι ραγιάδες. Κοτζαμπάσηδες πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα.
Τη δεκάτη ο τσιφλικάς, δώστου κόψιμο ο πασάς κι υπαγόρευε το ράσο: «Σφάξε με αγά μ' ν' αγιάσω». Κοτζαμπάσηδες πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα.
Κι έτσι οι τρεις από κοινού πίναν το αίμα του λαού αφού τότε τσιφλικάδες ήσανε οι μπουρζουάδες. Κοτζαμπάσηδες πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα.