Τρίτη 25 Απριλίου 2017

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΥΠΟΓΕΙΕΣ ΣΤΟΕΣ

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Στα υπόγεια του Πειραιά έχουμε αναφερθεί και άλλες φορές στο παρελθόν, έχοντας επισκεφτεί πολλά από αυτά, περιγράφοντας σε τι αφορούν οι υπόγειες στοές που…
visaltis.net

ΙΠΠΟΔΑΜΕΙΑ ΠΟΛΗ:ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΥΠΟΓΕΙΕΣ ΣΤΟΕΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ


Άγνωστος υπόγειος Πειραιάς: αρχαίοι θάλαμοι και διαδρομές του νερού, υπόγειες σήραγγες και πηγάδια που για χρόνια αγνοείται η ύπαρξή τους από τους περαστικούς, βρίσκονται ακριβώς κάτω από τους πολυσύχναστους δρόμους, τις πλατείες, και τα θεμέλια των κτιρίων του κεντρικού Πειραιά. Ένα κοινό μεταλλικό καπάκι στο πεζοδρόμιο, μπορεί να αποτελεί την πρόσβαση για μια αρχαία δεξαμενή, από την οποία κάποια σήραγγα μπορεί να οδηγεί σε άλλη, και από κει σε άλλη, και ούτω καθεξής…

Στα υπόγεια του Πειραιά έχουμε αναφερθεί και άλλες φορές στο παρελθόν, έχοντας επισκεφτεί πολλά από αυτά, περιγράφοντας σε τι αφορούν οι υπόγειες στοές που βρίσκονται διάσπαρτες κάτω από τους δρόμους, τα κτίρια και τις πλατείες, σε διάφορες θέσεις στην πόλης. Μπορεί αυτό να ηχεί όπως πολλές παλιές προσπάθειες μυθοποίησης του δημοφιλούς θέματος παρουσίας στοών κάτω από την πόλη, αλλά στον χώρο αυτό συνηθίζουμε να μιλάμε μέσα από εικόνες, χάρτες και ιστορικά τεκμηριωμένες πηγές, παρουσιάζοντας μόνο ότι υπάρχει και ακριβώς όπως υπάρχει. Πολλές εκπλήξεις ακόμη παραμένουν κρυμμένες ακριβώς κάτω από μέρη πολυσύχναστα, και πολυπερπατημένα, κάτω από το κέντρο της πόλης. Αναφέρομαι στο κέντρο του Πειραιά, και τις ανασκαφές του μετρό απέναντι από το Δημοτικό Θέατρο, με αφορμή δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών σε εφημερίδες και αντίστοιχους διαδικτυακούς τόπους (Καθημερινή, Το Ποντίκι, κ.ά.). 


Έχοντας άμεση και συνεχή επαφή με τα υπόγεια ευρήματα, μελετώντας τα σε συνεργασία με αρχαιολόγους, καθηγητές του Πολυτεχνείου και άλλους ειδικούς επιστήμονες-ερευνητές, προσπαθούμε να συμβάλλουμε στην εξαιρετικά μεγαλόπνοη προσπάθεια της ΚΣΤ΄ ΕΠΚΑ να αποτυπώσει και να αναδείξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, θαυμάσια υπόγεια υδρευτικά έργα (δεξαμενές, σήραγγες και πηγάδια) αρχαίων μηχανικών που δεν θα διατηρηθούν, παραχωρώντας τη θέση τους στο σήμερα. Στο σταθμό του μετρό που θα κατασκευαστεί, θα υπάρχει μια πλούσια θεματική έκθεση αφιερωμένη στην ύδρευση της αρχαίας πόλης, που θα περιλαμβάνει πληροφοριακό υλικό, βίντεο, φωτογραφίες, και  προπλάσματα δεξαμενών σε φυσικό μέγεθος. 
Οδός Ηρώων Πολυτεχνείου
Ο αρχαίος Πειραιάς χαράχθηκε και οικοδομήθηκε με βάση το περίφημο Ιπποδάμειο ρυμοτομικό σύστημα, το οποίο περιλάμβανε δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης.



Πανοραμική άποψη της εκσκαφής του Μετρό

Ο Μιλήσιος πολεοδόμος Ιππόδαμος, τελειοποίησε κατά τον 5ο αι. π.X. το σύστημα αυτό,που διαιρεί το χώρο της πόλης με κάθετους και οριζόντιους δρόμους σε ορθογώνιες οικοδομικές νησίδες, οι οποίες περιλαμβάνουν τις οικίες και τα δημόσια κτίρια. 

 
Το Δημοτικό Θέατρο, μέσα από το χώρο του εργοταξίου

Οι δεξαμενές που ανακαλύφθηκαν στην ανασκαφή του Δημοτικού Θεάτρου εξυπηρετούσαν ιδιωτικές οικίες, και ανάγονται έως και την ελληνιστική εποχή. Ωστόσο, αρκετές προσπάθειες ανεύρεσης ύδατος φαίνεται ότι έγιναν και με διάνοιξη πηγαδιών, μερικά από τα οποία επικοινωνούσαν με γειτονικές δεξαμενές μέσω σηράγγων. Κατά κύριο λόγο όμως οι δεξαμενές ήταν ομβροδέκτες, εφόσον συνέλεγαν τα νερά της βροχής. Σε αρκετές περιπτώσεις συναντάμε διεύρυνση του όγκου κωδωνόσχημων ή απιόσχημων δεξαμενών με παράπλευρες σήραγγες επενδεδυμένες με κονίαμα σταγανοποίησης, οι οποίες ενίοτε συνέδεαν δύο ή και περισσότερες δεξαμενές μεταξύ τους, διευκολύνοντας έτσι και την ορθότερη διαχείριση των υδάτων. Η άντληση του νερού γινόταν από τα στόμια είτε των δεξαμενών, είτε των συνδεδεμένων με αυτές φρεάτων («πηγαδιών»). 

Τυπική δεξαμενή με στενό στόμιο και φαρδιά βάση

Σήραγγα σύνδεσης (επικοινωνίας) δύο δεξαμενών
 
Τυπικό φρέαρ (πηγάδι) στο οποίο διακρίνονται τα χαρακτηριστικά αρχαία πατήματα
 
Γενικά, αναφέρεται ότι σε όλη την περιοχή του Πειραιά υπήρχαν εκατοντάδες αντίστοιχες δεξαμενές, πολλές από τις οποίες έχουν βρεθεί σε αρχαιολογικές ανασκαφές, και μέρος των οποίων έχει συγκεντρωθεί στη διατριβή του αρχαιολόγου Eickstedt (1991). Σε ανασκαφή του 1981 για την κατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου βρέθηκε ένα σύστημα δύο δεξαμενών όχι άσχετο με τα ευρήματα του Δημοτικού Θεάτρου (οδός Ηρώων Πολυτεχνείου), το οποίο περιγράφτηκε από τον αρχαιολόγο Α. Τσαραβόπουλο (σχήμα).
 
Το νερό εισέρχεται στο Α (συλλογή ομβρίων), στον πυθμένα φιλτράρεται και μέσω της κάτω σήραγγας ανεβαίνει από το διπλανό φρέαρ στη δεξιά δεξαμενή (αρχή συγκοινωνούντων δοχείων). Ο χώρος αποθήκευσής του είναι και οι δύο δεξαμενές, συνδεδεμένες με την άνω σήραγγα, ενώ η άντληση γίνεται από το φρέαρ Β.
 
Στην περιγραφή επισημαίνεται η χρήση του υδραυλικού κονιάματος για στεγανοποίηση εντός του μαλακού μαργαϊκού πετρώματος, και η χρήση γενικότερα διαφορετικών επιπέδων για τον καθαρισμό (φιλτράρισμα) του νερού μέσω της καθίζησης των βαρύτερων στερεών. Εξάλλου, στον πυθμένα των δεξαμενών και σε άλλα κομβικά σημεία σηράγγων, χαρακτηριστική είναι η παρουσία του αμμοσυλλέκτη, στο ρόλο μικρής δεξαμενής καθίζησης. Τέλος, περιγράφεται και εδώ η άντληση των υδάτων από φρεάτια (πηγάδια) που επικοινωνούσαν μέσω υπόγειων αγωγών (σηράγγων) με τις δεξαμενές, των οποίων ο πυθμένας βρισκόταν σε χαμηλότερο επίπεδο για το λόγο που αναφέραμε.
 
Οδός 34ου Συντάγματος Πεζικού
Αντίστοιχα δείγματα δεξαμενών σηράγγων και πηγαδιών, έχουμε σήμερα και σε άλλες τοποθεσίες, όπως στην αντίθετη προέκταση της Ηρώων Πολυτεχνείου προς τα ΒΑ (34ουΣυντάγματος Πεζικού), ή και στο «φρέαρ Δεληγιάννη», από το οποίο θα βγει ο μετροπόντικας ολοκληρώνοντας τη διάνοιξη της δικής του σήραγγας. Επιπλέον, ένα από τα περίτεχνα βοτσαλωτά δάπεδα που βρέθηκαν εκεί, θα εκτεθεί επίσης στο σταθμό του Δημοτικού Θεάτρου.
Παρακάτω, οι φωτογραφίες απεικονίζουν σύστημα δύο δεξαμενών που συνδέονται με σήραγγα, και φρεάτων.
 
Σήραγγα που ξεκινά από μία δεξαμενή...
 


...και καταλήγει σε άλλη δεξαμενή

Η δεύτερη δεξαμενή

Φρέαρ κυκλικής διατομής με νερό. Διακρίνονται τα αρχαία πατήματα (εσοχές)
 
Το Σηράγγειον
Ένα άλλο σημείο αρχαιολογικού ενδιαφέροντος αποτελεί το γνωστό αρχαίο τεχνητό σπήλαιο Σηράγγειον, στο οποίο εντοπίζονται ρωμαϊκές επεμβάσεις που σχετίζονται με υδραυλικές λειτουργίες, καθώς αναφέρεται και η χρήση του ως βαλανείο. Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων κυκλική αίθουσα λουτρών, φρέατα προς την επιφάνεια, και ανεπένδυτη μικρή σήραγγα, λαξευμένη με τρόπο που θυμίζει άλλη μεγαλύτερη και άγνωστη σήραγγα ρωμαϊκού υδραγωγείου που ανακαλύφθηκε στα πρόσφατα έργα. Ένα ζήτημα που παραμένει αδιευκρίνιστο, είναι ο τρόπος τροφοδοσίας του βαλανείου με νερό, καθώς δεν γνωρίζουμε την έκταση του εν λόγω υδραγωγείου.
 
Δεξιά η κυκλική αίθουσα με το φρέαρ, αριστερά η σήραγγα
 
Η είσοδος του Σηράγγειου από το εσωτερικό

Λεπτομέρεια από τα τοιχώματα της κυκλικής αίθουσας του βαλανείου

 Το κατακόρυφο κυκλικό φρέαρ, προς την επιφάνεια

 Η λαξευτή σήραγγα ύψους 1,80 m στρέφεται προς την ακτή και δεν καταλήγει πουθενά
 
Ρωμαϊκή σήραγγα υδραγωγείου (ύψους 1,70 m) μεγάλου μήκους, από τις πρόσφατες ανασκαφές, με άγνωστη αρχή και τέλος. Οι ομοιότητες στον τρόπο λάξευσης και στη διατομή με τη στοά του Σηράγγειου, είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς. Και στις δύο διακρίνονται λυχνοστάτες στα τοιχώματα. Προφανώς ανοίχτηκαν την ίδια εποχή. Είχαν όμως και την ίδια χρήση;
 
Με κόκκινα στίγματα απεικονίζονται οι εκατοντάδες αρχαίες δεξαμενές του Πειραιά (Eickstedt), με πράσινο στίγμα η δεξαμενή της ΧΟΝ (βλέπε παρακάτω) και με μπλε, τμήμα υπόγειας σήραγγας του ρωμαϊκού υδραγωγείου (Kaupert). Επιμέλεια χάρτη: Στάθης Χιώτης
Στην παλιά δεξαμενή του Προφήτη Ηλία
Χαρακτηριστικά δείγματα του αρχαίου Ιπποδάμειου πειραϊκού συστήματος ύδρευσης, σώζονται και πίσω από τη σύγχρονη αλλά εγκαταλελειμμένη πια δεξαμενή στην περιφέρεια του λόφου του Προφήτη Ηλία, επί της οδού Ρήγα Φεραίου. Στο μέτωπο της παλιάς εκσκαφής φαίνεται η τομή μιας τυπικής αρχαίας δεξαμενής που συμπληρώνεται από χαμηλές σήραγγες επιχρισμένες με κονίαμα και ένα κυκλικό στόμιο στην οροφή, στο οποίο διακρίνονται τα αρχαία πατήματα, όπως και στα αντίστοιχα του Δημοτικού Θεάτρου.
 
Τυπική απεικόνιση αρχαίων πατημάτων σε κυκλικό φρέαρ
 
Η κομμένη αρχαία δεξαμενή, πίσω από την εγκαταλελειμμένη σύγχρονη
 
Το κοινότυπο στόμιό της προς την επιφάνεια

Μία από τις χαμηλές φραγμένες στοές που συνδέονται με τη δεξαμενή
 
Τα συγκεκριμένα ευρήματα βρίσκονται παραμελημένα και έχουν καταλήξει να είναι σκουπιδότοπος, εν αντιθέσει με ένα άλλο, άριστα διατηρημένο και σαφέστατο ως προς τη λειτουργία του σύστημα ύδρευσης μιας μεγαλύτερης δεξαμενής, η οποία λειτουργούσε συνδεδεμένη με φρεάτιο (πηγάδι) δια μέσου υπόγειας σήραγγας.
 
Στα υπόγεια της Χ.Ο.Ν.
Το παραπάνω εύρημα Βρίσκεται στην οδό Περικλέους 11 (πλησίον της ανασκαφής του Δικαστικού Μεγάρου) στο δεύτερο υπόγειο του ανακατασκευασμένου παλαιού νεοκλασικού (εικόνα) που στεγάζει έναν από τους παλαιότερους συλλόγους του Πειραιά, τη Χριστιανική Οργάνωση Νέων (Χ.Ο.Ν.).
 
 
Με την επιμέλεια και την πρωτοβουλία του προέδρου της Χ.Ο.Ν. κ. Γ. Ευαγγέλου, η εντυπωσιακή δεξαμενή όχι μόνο διατηρήθηκε στα υπόγεια του κτιρίου, με έξοδα που επιβάρυναν την κατασκευή για λογαριασμό του συλλόγου, αλλά είναι και επισκέψιμη και ανοικτή για το κοινό. Γίνεται μάλιστα φιλότιμη προσπάθεια από τον ίδιο ώστε το αρχαίο έργο αυτό να γνωστοποιείται σε όλο και περισσότερους ανθρώπους (σχολεία, συλλόγους, αλλά και ιδιώτες), αποτελώντας αντιπροσωπευτικό παράδειγμα του τρόπου ύδρευσης της Ιπποδάμειας πόλης. Το σημαντικότερο είναι ότι η κατασκευή διατηρήθηκε και εκτίθεται αφιλοκερδώς με ιδιωτική πρωτοβουλία, ενώ επιπλέον οι ξεναγήσεις σε αυτήν πραγματοποιούνται με μεγάλη προθυμία σε ένα ιδιαίτερα φιλικό και φιλόξενο περιβάλλον.
Η δεξαμενή (ομβροδέκτης) της ΧΟΝ, που χρονολογείται στον 5ο αι. π.Χ. κατά τον Γ. Σταϊνχάουερ, είναι μεγαλύτερη σε μέγεθος από αυτές των σημερινών ανασκαφών. Το στόμιο της κορυφής της, ορατό στο ισόγειο του κτιρίου, απέχει 10,20 m από το χαμηλότερο σημείο του πυθμένα (αμμοσυλλέκτης), ενώ η διάμετρος της βάσης είναι 9 μέτρα.
 
Το στόμιο της αρχαίας δεξαμενής στο ισόγειο
 
Ο πυθμένας της δεξαμενής 10 μέτρα χαμηλότερα!
 
Τα τοιχώματα διατηρήθηκαν όπως ακριβώς ανακαλύφθηκαν, ενώ όπως ο κ. Ευαγγέλου μας πληροφόρησε, η δεξαμενή βρέθηκε γεμάτη με νερά, περίπου μέχρι το 1/3 του ύψους της, τα οποία στη συνέχεια αντλήθηκαν. Η δεξαμενή διασώθηκε στα θεμέλια του κτιρίου οριακά, μέσα σε ένα στερεό εδάφους λίγο μεγαλύτερο από τον όγκο της, και ανοίχθηκε δίοδος προς αυτήν, ώστε να επικοινωνεί με το (δεύτερο) υπόγειο, όπου κατασκευάστηκε εκκλησάκι αφιερωμένο στον Αγ. Γεώργιο (εικόνα).
 
Το εκκλησάκι στο δεύτερο υπόγειο του κτιρίου
 
Η είσοδος για τη δεξαμενή μέσα από το εκκλησάκι!
 
Κατεβαίνοντας, βρισκόμαστε στο φωταγωγημένο εσωτερικό!
 
Το στόμιο στην οροφή της δεξαμενής, το οποίο είδαμε στο ισόγειο
 
Μία χαμηλή στοά κλεισμένη από την αρχαία εποχή, φαίνεται να συνέδεε τη δεξαμενή με ένα πηγάδι σε απόσταση επτά ή οκτώ μέτρων, το οποίο όμως δεν διασώθηκε, έχοντας ίδια τύχη με ένα ακόμα πηγάδι που βρισκόταν στη θέση που είναι το σημερινό εκκλησάκι, εμπρός από τη διανοιγμένη είσοδο της δεξαμενής.
 
 
Η αποφραγμένη στοά
 
Το (τρίτο) πηγάδι που διατηρήθηκε, επικοινωνεί με τη δεξαμενή μέσω ψηλότερης σήραγγας (1,70 m), και βρίσκεται μόλις 3 - 4 μέτρα παραδίπλα. Η χρήση του ήταν για άντληση των υδάτων της δεξαμενής, γι’ αυτό και ο πυθμένας του βρίσκεται χαμηλότερα από το επίπεδο της σήραγγας, για επιπλέον καθαρισμό μέσω καθίζησης, πλην του μεγάλου αμμοσυλλέκτη της δεξαμενής. Χαρακτηριστικό είναι επίσης το ρηχό κανάλι που υποβοηθούσε την κίνηση του νερού προς τη σήραγγα και το πηγάδι, όταν η στάθμη ήταν χαμηλή και μόλις υπερχείλιζε από τον κεντρικό αμμοσυλλέκτη. Το πηγάδι αυτό, βάθους 10 μέτρων, φέρει αρχαία πατήματα, όπως και όλα τα αρχαία πηγάδια που έχουν βρεθεί σε ανασκαφές, ενώ το στόμιό του διατηρείται στο ισόγειο του κτιρίου, όπως και της δεξαμενής, το οποίο αρχικά ήταν κτιστό. Σήμερα και τα δύο καλύπτονται με τζάμι στο δάπεδο.


Η σήραγγα προς το διατηρηθέν πηγάδι και η "οδός του νερού" στο δάπεδο

Τα επιχρισμένα τοιχώματα διατηρήθηκαν ανέπαφα


Η σήραγγα

Εμπρός από τον πυθμένα του πηγαδιού 

Ο αμμοσυλλέκτης του πηγαδιού

Κοιτάζοντας προς τα πάνω: το κυκλικό φρέαρ και τα αρχαία πατήματα


Η διαμόρφωση των κλίσεων και των επιπέδων του δαπέδου, για κίνηση του νερού που κατέληγε στη δεξαμενή (από την οροφή) προς το κέντρο (αμμοσυλλέκτης). Το νερό που υπερχείλιζε από τη λεκάνη του αμμοσυλλέκτη, κατέληγε μέσω του δαπέδου της σήραγγας στο πηγάδι, καθαρό χωρίς σωματίδια, έτοιμο προς άντληση. Ο αμμοσυλλέκτης στον πυθμένα του πηγαδιού προσέφερε επιπλέον καθαρισμό (β΄ βάθμια καθίζηση).

 Ο μεγάλος αμμοσυλλέκτης στο κέντρο της δεξαμενής...

 ...συγκρατούσε τα βαρύτερα σωματίδια του νερού
 
Έξοδος προς το εκκλησάκι
 
Το στόμιο του πηγαδιού στο ισόγειο
 
Πως ανακαλύφθηκε η δεξαμενή
Το παλαιό λιθόκτιστο κτίριο κατασκευής του 1870, αποκτήθηκε το 1982 από τη ΧΟΝ, η οποία και εγκαταστάθηκε σε αυτό αφού το ανακαίνισε. Κατά το σεισμό του 1999 υπέστη ανεπανόρθωτες ζημιές, και κρίθηκε κατεδαφιστέο, εφόσον δεν ήταν χαρακτηρισμένο διατηρητέο. Οπότε, κατεδαφίστηκε και κατασκευάστηκε πάλι από την αρχή, τριώροφο όπως ακριβώς ήταν, διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 2002. Από το διατηρηθέν αρχαίο υδραυλικό σύστημα, πριν την κατεδάφιση, ήταν γνωστή μόνο η ύπαρξη του πηγαδιού, ενώ αγνοείτο η παρουσία της δεξαμενής και των σηράγγων. Το στόμιο της δεξαμενής αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών, όταν μετακινήθηκε η βαριά πέτρινη πλάκα που το κάλυπτε. Στο εσωτερικό βρέθηκε μία μαρμάρινη κολώνα και αρκετά κεραμικά θραύσματα από αγγεία. Τέλος, ανάλογα ευρήματα που περιλαμβάνουν πηγάδια και αντίστοιχες αλλά μικρότερες δεξαμενές, αποκαλύφθηκαν και κατά τις εκσκαφές για την κατασκευή της Ράλλειου Ακαδημίας, στην ίδια περιοχή με το κτίριο της ΧΟΝ.


Υ.Γ.: Όπως είναι ευνόητο, σχετικά με τα υπόγεια ευρήματα των ανασκαφών του μετρό, δεν μπορούν να δοθούν περισσότερες πληροφορίες, ούτε φωτογραφίες, πριν να ολοκληρωθεί η μελέτη που βρίσκεται σε εξέλιξη γύρω από αυτά, και πριν να δημοσιευτούν επίσημα οι αντίστοιχες ανακοινώσεις.

 

Κείμενο, φωτογραφίες: Παναγιώτης Δευτεραίος
Δραστηριότητα: αστική σπηλαιολογία (urban speleology)
Συμμετείχαν: Στάθης Χιώτης, Αλέξανδρος Γλαράκης, Αλέξανδρος Τσεκούρας, Ιωάννης Αθάνατος, Γεωργία Μπουρμπούλη, Παναγιώτης Δευτεραίος


Πηγή: ΑΣΤΙΚΗ ΣΠΗΛΑΙΟΛΟΓΙΑ

Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΑΜΕΝΗ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ

 
Όλοι μας έχουμε ακούσει για τον μύθο της χαμένης Ατλαντίδας για έναν μέρος που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς,σαν να άνοιξε η γη και να το κατάπιε.Το ερώτημα λοιπόν, είναι…μύθος ή ιστορικό γεγονός; Κανεί...
eoellas.org

Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΑΜΕΝΗ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ

Share Button
Όλοι μας έχουμε ακούσει για τον μύθο της χαμένης Ατλαντίδας για έναν μέρος που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς,σαν να άνοιξε η γη και να το κατάπιε.Το ερώτημα λοιπόν, είναι…μύθος ή ιστορικό γεγονός; Κανείς επιστήμονας δεν μπορεί να υποδείξει το μέρος και να αποδείξει την ύπαρξη της.
Οι ικασίες είναι πολλές και πολυσυζητημένες ορισμένοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η καταστροφή του Μινωικού πολιτισμού και της αρχαίας Θήρας ταυτίζεται με τη χαμένη Ατλαντίδα. Η πρώτη ωστόσο αναφορά στην Ατλαντίδα ως υπαρκτό μέρος ανήκει στον Πλάτωνα (427-347 π.Χ ) στους διαλόγους του ‘’Τίμαιος’’ και ‘’Κριτίας’’ ή ‘’Ατλαντικός λόγος’’ γραμμένοι γύρω στο 350π.Χ όπου ο Πλάτωνας αναφέρεται στους Άτλαντες ως έναν υπερφυσικό λαό με θεική καταγωγή που ζούσε σε ένα νησί πέρα απο τις Πύλες των Ηρακλείδων στα σημερινά ,δηλαδή, στενά του Γιβραλτάρ.Οι Άτλαντες λάτρευαν τον θεό Ποσειδώνα και πήραν το όνομα τους απο τον γιο του Άτλαντα. Η έκταση της γης που κατείχε το νησί αυτό μπορούσε να λέγεται ήπειρος.

Atlantis_map_Kampanakis


Ο Πλάτωνας παρουσιάζει την Ατλαντίδα στενόμακρη, από ανατολή και δύση. Μπορούσε, γράφει, να τη διασχίσει, όποιος ήθελε, περπατώντας 18 μερόνυχτα. Περνώντας ύστερα με πλοίο από μερικά άλλα νησιά, να φτάσει στην απέναντι ήπειρο. Εννοεί την Αμερική. Η περιγραφή του Πλάτωνα στα βιβλία του δεν ήταν εμπειρική,καθώς ο Πλάτωνας δεν είχε δει την Ατλαντίδα,η περιγραφή του προέκυξε απο σημειώσεις που του έδωσε ο Κριτίας ,ο οποίος με την σειρά του τις είχε απο τον παππού του Σόλωνα( έναν απο τους 7 σοφούς της αρχαιότητας) που βρήκε τις πληροφορίες στην Αίγυπτο γραμμένες σε αρχαίους πάπυρους που του τους έδειξαν Αιγύπτιοι ιερείς. Η Ατλαντίδα απασχόλησε και άλλους σπουδαίους φιλόσοφους και ιστορικούς ,όπως τον Πλούταρχο που μας δίνει πολλα στοιχεία γι΄αυτήν στα έργα του ‘’Βίοι Παράλληλοι’’ ,’’βίος του Σόλωνα’’ και ‘’Περί Ίσιδος και Οσίριδος’’. Ο Στράβωνας στα “Γεωγραφικά” του δέχεται ότι “η Ατλαντίς νήσος εις τα απώτατα δυσμικά μέρη…” ήταν πραγματικότητα.
Ο Ποσειδώνιος, δάσκαλος του Κικέρωνα, γράφει: “υπήρχαν θρύλοι πως πιο πέρα από τις Ηράκλειες Στήλες βρισκόταν μια μεγάλη έκταση στεριάς που αποκαλούνταν “Ποσειδωνίς” ή “Ατλάντα”, πλάτους 3000 σταδίων και μήκους 2000 σταδίων. Πολλοί θεωρούν πως ο μύθος της Ατλαντίδας επινοήθηκε απο τον Πλάτωνα και την χρησιμοποίησε ως παραβολή προκειμένου να εκφράσει τις πολιτικές του πεποιθήσεις. Η ιστορία της χαμένης Ατλαντίδας μας αφήνει πολλά αναπάντητα ερωτήματα και μας κάνει να αναρωτίομαστε αν στα αλήθεια υπήρξε ποτέ.

atlantida22

Οι επιστήμονες δεν σταματάν ποτέ την αναζήτηση της.Τα πιο πρόσφατα ευρήματα που σχετίζονται με την ύπαρξη της βυθισμένης ηπείρου, έχουν έρθει στο φως από μία ομάδα βραζιλιάνων και ιαπώνων επιστημόνων που ανακάλυψαν στον Νότιο Ατλαντικό Ωκεανό τεράστιους πετρώδεις σχηματισμούς. Και η αναζήτηση της συνεχίζεται και θα συνεχίζεται…εσείς πιστεύετε στην ύπαρξη της;;;
Υπεύθυνη εκδοτικού οίκου Σκέψις
Αλεξίου Τάνια
Κάνουμε like στην σελίδα του Εκδοτικού Οίκου Σκέψις στο facebook για περισσότερα τέτοια άρθρα από ΕΔΩ

Αδώνεια: Το Πάσχα των Αρχαίων Ελλήνων

 
Στις παραδόσεις των λαών της ανατολικής μεσογείου, υπάρχουν τουλάχιστον 16 θεοί που βιώνουν το δράμα του θανάτου αλλά και ταυτόχρονα την λύτρωση της αναστάσεως. Στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο εκτός από τον Δία/Φελχανό και τον…
theancientwebgreece.wordpress.com

Αδώνεια: Το Πάσχα των Αρχαίων Ελλήνων



Στις παραδόσεις των λαών της ανατολικής μεσογείου, υπάρχουν τουλάχιστον 16 θεοί που βιώνουν το δράμα του θανάτου αλλά και ταυτόχρονα την λύτρωση της αναστάσεως.
Στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο εκτός από τον Δία/Φελχανό και τον Διόνυσο/Ζαγρέα , ο σημαντικότερος Θεός που πεθαίνει και ανασταίνεται , είναι ο ‘ Αδωνις
Σύμφωνα με την παράδοση ο Αδωνης ήταν γιός του Κινύρα κι της Σμύρνας. Όταν γεννήθηκε ήταν τόσο πανέμορφο μωρό που μόλις τον είδε η Θεά Αφροδίτη τον ερωτεύτηκε και για να μην τον χάσει τον έβαλε σε μία λάρνακα και τον εμπιστεύθηκε στην Περσεφόνη, την Θεά του Κάτω Κόσμου.
Όταν όμως ο Αδωνις μεγάλωσε , η Περσεφόνη θαμπωμένη και αυτή από την ομορφιά του , αρνήθηκε να τον επιστρέψει και τότε η Αφροδίτη ζήτησε την συνδρομή του Δία.Ο πατέρας των Θεών τότε έδωσε τον όμορφο νέο για τα 2/3 του χρόνου στην Αφροδίτη και το 1/3 στην Περσεφόνη.
Η Αφροδίτη εγκατέλειψε τον Ολυμπο και ακολούθησε τον πανέμορφο νέο στην γή. Δυστυχώς όμως κατά τη διάρκεια ενός κυνηγιού ο Αδωνης σκοτώθηκε από ένα αφηνιασμένο κάπρο. Η Αφροδίτη απαρηγόρητη και με δάκρυα στα μάτια ζήτησε από την Περσεφόνη πίσω τον όμορφο νέο και τότε οι δύο Θεές αποφάσισαν να τον έχουν η κάθε μία για εξι μήνες τον χρόνο. Η διαμάχη της Αφροδίτης και της Περσεφώνης συμβολίζει και διδάσκει ότι ο Ερωτας μπορεί να νικήσει ακόμη και τον θάνατο !
Από το αίμα του Αδώνη γεννήθηκαν τα τριαντάφυλλα και οι παπαρούνες και από τα δάκρια της Αφροδίτης οι ανεμώνες.

Ο Αδωνης είναι ένας πανάρχαιος Θεός της Ανατολής και η λατρεία του ήταν διαδεδομένη στην Συρία την Φοινίκη την Παλαιστίνη και την Αίγυπτο. Από εκεί η λατρεία του πέρασε στην Κύπρο και από την Κύπρο στην Ελλάδα ήδη από τη Αρχαική Εποχή.
Σύμφωνα με την παράδοση ο τάφος του βρισκόταν στην Βηθλεέμ σε μία υπόγεια σπηλιά στα θεμέλια του Ναού της Θεάς Αστάρτης. Πιθανολογείται ότι το σημείο βρίσκεται εκεί που σήμερα είναι χτισμένος ο Ναός της Γεννήσεως.
Τα Αδώνεια
Σε ανάμνηση του θανάτου και της αναστάσεως του Θεού ετελούντο κάθε χρόνο τα Αδώνεια. Σε άλλες περιοχές η γιορτή γινόταν στα μέσα του μηνός Βοηδρομίωνος (15 Αυγούστου -15 Σεπτεμβρίου ) και αλλού ,στην κυρίως Ελλάδα την άνοιξη κατά την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία.
Η πρώτη ημέρα των «Αδωνείων», που λεγόταν «Αφανισμός», ήταν ημέρα πένθους για το θάνατο του Θεού, που απεικονίσεις του τον παρουσιάζουν εστεμμένο με ταινίες που τις διακοσμούν ισοσκελείς σταυροί , με το στόλισμα των λεγόμενων «Κήπων του Αδώνιδος» (που τους προετοίμαζαν οι γυναίκες οκτώ ημέρες πριν), καθώς και με μοιρολόγια και λυπητερές μουσικές από πένθιμο αυλό (τη λεγόμενη «γίγγρα»). Η δεύτερη ημέρα των εορτασμών η Εύρεσις (ανάστασις) ήταν ημέρα χαράς για την ανάσταση του Θεού εκ νεκρών και την ανάληψή του δίπλα στη Θεά Αφροδίτη για το μισό χρόνο.

Οι Κήποι του Αδώνιδος (Επιτάφιος)
Οι κήποι του Αδώνιδος ήσαν πανέρια η γλάστρες γεμάτες χώμα μέσα στις οποίες έσπερναν και καλλιεργούσαν ειδικά για τα Αδώνεια, πολύτριχο και αλλά φυτά ταχέως αυξανόμενα, καθώς και σιτάρι, κριθάρι, μαρούλι, μάραθο και διάφορα είδη λουλουδιών που τα περιποιούντο επί 8 ημέρες, κατά κύριο λόγο η αποκλειστικά, οι γυναίκες.
Την ημέρα του «Αφανισμού» οι λατρευτές κυρίως γυναίκες με λυμμένα τα μαλλιά τους, ξυπόλητες και γυμνόστηθες, περιέφεραν με θρήνους και οδυρμούς τα ομοιώματα του Θεού και τους «Κήπους» στους δρόμους των πόλεων και κατόπιν τα οδηγούσαν στη θάλασσα (ή σε πηγές και ποτάμια σε άλλες πόλεις), τα έριχναν στα νερά και παρακαλούσαν να επιστρέψει ο Θεός από τον κάτω κόσμο.
Στα «Αδώνεια» προσφερόταν ως θυμίαμα μύρα, ενώ ψάλλονταν και ειδικά άσματα, τα λεγόμενα «Αδωνίδια», από τα οποία έχει διασωθεί ένα πολύ αξιόλογο δείγμα. Πρόκειται για τον «Επιτάφιον Αδώνιδος» του Βίωνος. Σε κάποια από τα ανά τόπους «Αδώνεια» γίνονταν και μυήσεις σε Μυστήρια του Θεού (Ο Λουκιανός διασώζει ότι οι μύστες θυσίαζαν πρόβατο και έπαιρναν μετάληψη).

http://anaskafi.blogspot.gr/

Μαστίχα Χίου: Το καλύτερο φάρμακο!

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
533
 
 
 
 
Επιτέλους οι θεραπευτικές ιδιότητες της μαστίχας βγήκαν...στη φόρα! Πιο συγκεκριμένα, στη συνεδρίαση της Επιτροπής για τα Φυτικά Φαρμακευτικά Προϊόντα (HPMC)
enallaxnews.gr

Μαστίχα Χίου: Το καλύτερο φάρμακο!

Μαστίχα, η θεραπεύτρια Μαστίχα, η θεραπεύτρια
Μαστίχα, η θεραπεύτρια

Επιτέλους οι θεραπευτικές ιδιότητες της μαστίχας βγήκαν…στη φόρα!
Πιο συγκεκριμένα, στη συνεδρίαση της Επιτροπής για τα Φυτικά Φαρμακευτικά Προϊόντα (HPMC) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΜΑ), που έλαβε χώρα στο Λονδίνο στις 07/07/2015, αποφασίστηκε ομόφωνα και έγινε αποδεκτή στην κατηγορία των παραδοσιακών φαρμάκων φυτικής προέλευσης, η φαρμακευτική «μονογραφία» της Μαστίχας Χίου, με δύο θεραπευτικές ενδείξεις:
1.δυσπεπτικά προβλήματα
2. δερματικές φλεγμονές και επούλωση δερματικών πληγών.
Στην ομάδα της Διεύθυνσης Έρευνας & Ανάπτυξης της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου για τη σύνταξη, κατάθεση και υποστήριξη του φακέλου έγκρισης της «μονογραφίας», πολύτιμη βοήθεια προσέφεραν η Καθηγήτρια του Τομέα Φαρμακογνωσίας και Χημείας Φυσικών Προϊόντων της Φαρμακευτικής Αθηνών, κα. Ιωάννα Χήνου, ο Δρ. Ηλίας Σμυρνιούδης της ΕΜΧ και ο Δρ. Κώστας Παχής, της IASIS Pharma.

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης, η Μαστίχα Χίου αναγνωρίζεται ως φαρμακευτικό προϊόν εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και σε χώρες εκτός αυτής που ακολουθούν τις ευρωπαϊκές φαρμακευτικές «μονογραφίες». Αποτέλεσμα της καταχώρησης είναι η δυνατότητα κυκλοφορίας σκευασμάτων μαστίχας σε όλη την Ευρώπη με ισχυρισμούς υγείας εγκεκριμένους από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΜΑ).
Η έγκριση από τον ΕΜΑ (European Medicines Agency) ήταν η πρώτη από μία σειρά εγκρίσεων που στόχευε να αποκτήσει η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου από ευρωπαϊκούς και μη φορείς, προκειμένου η Μαστίχα να γίνει αποδεκτή και να καθιερωθεί στην παγκόσμια φαρμακευτική κοινότητα. Στο προσεχές μέλλον θα ακολουθήσουν και άλλες. Η «μονογραφία» της Μαστίχας έχει δημοσιοποιηθεί στο site του ΕΜΑ (http://www.ema.europa.eu/).

Δευτέρα 24 Απριλίου 2017

Βασικός οδηγός οικονομίας και επιβιώσης 10/04/2016

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Hξερε τι να κάνει η γιαγιά. Πρέπει τώρα να μάθει και η σύγχρονη Ελληνίδα, γιατί... ακόμα δεν τελειώσαμε, μόλις αρχίσαμε... Κινητό, ντελίβερι, facebook, τηλεόραση κι αν ρωτήσεις πως φτιάχνεται ένα φαγητό, μπορεί ακόμα και να σε λοξοκοιτάξουν. Το…
nea.allnewz.gr

Βασικός οδηγός οικονομίας και επιβιώσης

Hξερε τι να κάνει η γιαγιά. Πρέπει τώρα να μάθει και η σύγχρονη Ελληνίδα, γιατί… ακόμα δεν τελειώσαμε, μόλις αρχίσαμε…


Κινητό, ντελίβερι, facebook, τηλεόραση κι αν ρωτήσεις πως φτιάχνεται ένα φαγητό, μπορεί ακόμα και να σε λοξοκοιτάξουν. Το φαγητό, ακόμα και στην καλύτερη περίπτωση, αν ετοιμάζεται στο σπίτι, τα κύρια υλικά του έρχονται από το σούπερ μάρκετ.
Τι γνώριζαν οι γιαγιάδες μας και κατάφεραν να επιβιώσουν σε καιρούς χαλεπούς, πολέμου ή απόλυτης φτώχειας; Τι θα πρέπει να είμαστε ικανοί να κάνουμε μόνοι μας;  Πως οι παλιές νοικοκυρές έκαναν “κουμάντο” στα σπίτια τους, τότε που οι μισθοί ήταν χαμηλοί και που μόνο με καλή διαχείριση και ικανότητες μπορούσαν να τα φέρουν βόλτα;
Τα βασικά που πρέπει να υπάρχουν στο σπιτικό και θα πρέπει να μπορούμε να κάνουμε, πολλά από αυτά ακόμα και τώρα για λόγους οικονομίας:
  • Να φτιάχνουμε προζύμι και ψωμί.
  • Να αναγνωρίζουμε και να μαζεύουμε χόρτα.
  • Να ανοίγουμε φύλλο και να φτιάχνουμε κάθε είδους πίτα
  • Να φτιάχνουμε τραχανά και χυλοπίτες. Σε τέτοιες ποσότητες που να μας βγάζουν ένα έτος. Ο τραχανάς και το σπασμένο σιτάρι μπορούν να αντικαταστήσουν το ρύζι μια χαρά, οι χυλοπίτες τα μακαρόνια.
  • Να μαγειρεύουμε με ελάχιστα υλικά και να ανακυκλώνουμε τα περισσεύματα. Για παράδειγμα, μια μπριζόλα και μερικές πατάτες μας κάνουν μια κατσαρόλα γιαχνί για 4-5 άτομα. Μειώστε την πρωτεΐνη και αυξήστε τους υδατάνθρακες και τα λαχανικά. Κρατάτε κόκαλα για ζωμούς. Ψάξτε για συνταγές για εύκολα γλυκά χωρίς βούτυρο και ακριβά υλικά, αυτές που νομάζουν “συνταγές του πολέμου”. Ακόμα κι αν δεν τις κάνετε τώρα, σε περίπτωση ανάγκης μπορεί να αποδειχτούν σωτήριες.
  • Να ξέρουμε πως να διαφυλάσσουμε τροφές, να παστώνουμε και να “καπνίζουμε” κρέατα και ψάρια – χρήσιμο σε περίπτωση που δεν έχουμε ρεύμα.
  • Να χρησιμοποιούμε σωστά μια απλή σόμπα με ξύλα ή τζάκι.
  • Να ανάβουμε σωστά και να μαγειρεύουμε σε φούρνο με ξύλα.
  • Να μάθουμε πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μια φουφού με ασφάλεια.
  • Να φτιάχνουμε αλισίβα και τα δικά μας σαπούνια και απορρυπαντικά.
  • Να φτιάχνουμε κεριά, απαραίτητα για φωτισμό.
  • Να ξέρουμε πως πλένουμε στο χέρι τα ρούχα μας.
  • Να είμαστε ικανοί να ράβουμε μόνοι τα ρούχα μας.
  • Να ξέρουμε να πλέκουμε ζεστά ρούχα.
  • Να ξέρουμε πως κυνηγάμε και πως να καθαρίζουμε πουλερικά και κυνήγι.
  • Να ξέρουμε πως να ψαρεύουμε.
  • Να γνωρίζουμε τα βασικά θεραπευτικά βότανα, πως συλλέγονται και σε τι χρησιμεύουν. Καλύτερα, να τα καλλιεργούμε μόνοι μας, ακόμα και σε γλάστρες.
  • Να ξέρουμε από καλλιέργεια λαχανικών, από τη φύτευση μέχρι τη συγκομιδή και μετά την αποθήκευση του σπόρου.
  • Να προμηθευτούμε υλικά που αργότερα θα είναι χρήσιμα για τη λειτουργία ενός νοικοκυριού του περασμένου αιώνα (λάμπες λαδιού, εργαλεία χειρός, ύφασμα κατάλληλο που θα αντικαταστήσει πάνες και σερβιέτες μιας χρήσης, σόμπα που θα μπορεί να ψήνει κιόλας, φιτίλια, μπλέντερ χειρός, μηχανή παρασκευής μακαρονιών κ.α)
  • Να έχουμε σπίτι όλα τα απαραίτητα εργαλεία για επισκευές και μικροκατασκευές, καθώς και για κοπή ξύλου, σκάλισμα κήπου κλπ
  • Να είναι η αποθήκη τροφίμων πάντα γεμάτη με βασικά αγαθά και να ανανεώνεται για να μην λήξουν ποτέ (μέλι, ζάχαρη, αλάτι, λάδι, βάζα και καπάκια για κονσέρβες κ.α.)
  • Απαραίτητο κι ένα φαρμακείο με τα βασικά (ιώδιο, οινόπνευμα, αμμωνία, βαμβάκι, επίδεσμοι, ασπιρίνες κ.α)
Το βασικότερο όλων έρχεται τελευταίο: Όρεξη για ζωή, αγώνα και επιβίωση. Ψυχραιμία και πίστη. Ο διαλογισμός βοηθάει για καλή σωματική και πνευματική κατάσταση.

Τροποι γλυκισματων χωρις ψησιμο

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη δημοσίευση της Katerina Vasileiou.
Η Katerina Vasileiou κοινοποίησε το βίντεο του χρήστη 12 Tomatoes
Τροποι γλυκισματων χωρις ψησιμο .

Δημοφιλείς αναρτήσεις