Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2018

Η Αυτόνομος Δημοκρατία της Βορείου Ηπείρου

Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.



el.wikipedia.org
Η Αυτόνομος Δημοκρατία της Βορείου Ηπείρου δημιουργήθηκε το 1914,…
Η Αυτόνομος Δημοκρατία της Βορείου Ηπείρου δημιουργήθηκε το 1914, ύστερα από πρωτοβουλία της ομώνυμης Προσωρινής Κυβέρνησης που συγκροτήθηκε από εκπροσώπους των Βορειοηπειρωτών στις 17 Φεβρουαρίου 1914 στο Αργυρόκαστρο. Προσωρινός πρόεδρος ορίστηκε ο Γεώργιος Χρηστάκης-Ζωγράφος. Κύρια επιδιώξή της ήταν η αυτονομία της περιοχής και η προστασία βασικών δικαιωμάτων του ελληνικού πληθυσμού, έστω και εντός του αλβανικού κράτους, στο οποίο επιδικάστηκε αργότερα.
Αὐτόνομος Δημοκρατία τῆς Βορείου Ηπείρου
Βόρεια Ήπειρος
1914
Σημαία Έμβλημα
Ύμνος
Ύμνος εις τὴν Ελευθερίαν

Πρωτεύουσα Αργυρόκαστρο
Γλώσσες Ελληνική (+ περιορισμένη χρήση Αλβανικής)
Πολίτευμα Προσωρινό
Πρόεδρος
 -  1914 Γεώργιος Χρηστάκης Ζωγράφος
Ιστορία
 -  Ανακήρυξη Αυτονομίας 17 Φεβρουαρίου 1914
 -  Επανείσοδος ελληνικού στρατού 27 Οκτωβρίου 1914
 -  Ένωση με την Ελλάδα Αρχές 1916
Πληθυσμός
 -  6.444 τ. χλμ. εκτ. 228,000 
Για να γίνει κατανοητός ο ρόλος της προσωρινής κυβέρνησης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλα τα γεγονότα που προηγήθηκαν: πρώτη είσοδος του ελληνικού στρατού στη Βόρεια Ήπειρο κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους, επιδίκαση της περιοχής στην Αλβανία από τις Μεγάλες Δυνάμεις και αποχώρηση του ελληνικού στρατού.
Όπως επίσης και τα γεγονότα που ακολούθησαν: συγκρούσεις μεταξύ Βορειοηπειρωτών με αλβανικά ένοπλα σώματα, η υπογραφή Πρωτοκόλλου της Κέρκυρας, ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Εθνικός Διχασμός, οι πολεμικές περιπέτειες τις Ελλάδας μέχρι το 1922 καθώς και όλο τα διπλωματικό παρασκήνιο που επιδίκασε οριστικά στην Αλβανία την περιοχή (1924).


Η σημαία της Αυτόνομης Δημοκρατίας της Βορείου Ηπείρου, σε γραμματόσημο που εξέδωσαν βορειοηπειρωτικές αρχές (1914).

Πίνακας περιεχομένων


Βόρεια Ήπειρος και Βαλκανικοί πόλεμοιΕπεξεργασία

Τον Μάρτιο του 1913, κατά τον Α' Βαλκανικό Πόλεμο, ο ελληνικός στρατός, μετά την νίκη στο Μπιζάνι, απελευθέρωσε τα Ιωάννινα και στη συνέχεια προήλασε βόρεια. Η Χειμάρρα ήταν ήδη υπό ελληνικό έλεγχο από τις 5 Νοεμβρίου 1912, όταν ο Χειμαρριώτης Σπύρος Σπυρομήλιος αποβιβάστηκε χωρίς να συναντήσει ιδιαίτερη αντίσταση. Στο τέλος των Βαλκανικών πολέμων οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις ήλεγχαν την περιοχή που μετέπειτα ονομάστηκε Βόρεια Ήπειρος, φτάνοντας την γραμμή Κεραύνιων Ορέων δυτικά, ως Λίμνης Πρέσπας ανατολικά.
Το ίδιο διάστημα, στις 28 Νοεμβρίου, στον Αυλώνα, ανακηρύχθηκε από τους Αλβανούς η ανεξαρτησία της Αλβανίας.

Η ανακήρυξη της αυτονομίαςΕπεξεργασία

Στις 13 Φεβρουαρίου 1914, η Πανηπειρωτική Συνέλευση (σώμα που αποτελούνταν από εκπροσώπους της περιοχής), αποφάσισε ότι εφόσον δεν επιτεύχθηκε η ένωση με την Ελλάδα θα δέχονταν μόνο τοπική αυτονομία. Για να αποφευχθεί ο κίνδυνος κατάληψης της περιοχής από αλβανικά σώματα ενόπλων ατάκτων και να προστατευθεί ο πληθυσμός της περιοχής, ο Γεώργιος Χρηστάκης-Ζωγράφος, (πρώην υπουργός εξωτερικών της Ελλάδας με καταγωγή από το Κεστοράτι Αργυροκάστρου) ανακήρυξε την «Αυτόνομη Δημοκρατία της Βορείου Ηπείρου» στο Αργυρόκαστρο, στις 28 Φεβρουαρίου.
Στην προκήρυξη της αυτονομίας προς τον λαό της Βορείου Ηπείρου αποκάλυπτε ότι οι Μεγάλες Δυνάμεις τους είχαν αρνηθεί όχι μόνο την αυτονομία εντός του αλβανικού κράτους, αλλά και εγγυήσεις για βασικά ανθρώπινα δικαιώματά τους.
Ἠπειρῶται,
ἡ ἐν Ἀργυροκάστρῳ συνελθούσα Συντακτική Συνέλευσις τῶν ἀντιπροσώπων, οὓς ὁμοφώνως ἀνέδειξεν ἡ γνώμη τοῦ Λαοῦ, ἀνεκύρηξεν τὴν ἵδρυσην τῆς Αὐτονόμου Πολιτείας τῆς Βορείου Ἠπείρου, ἀποτελεσθησομένη ἐκ τῶν Ἐπαρχιῶν τὰς ὁποίας ἐξαναγκάζεται ὅπως ἐγκαταλίπῃ ὁ Ἑλληνικὸς Στρατός... Ἡ Βόρειος Ἤπειρος κηρύσσει τὴν ἀνεξαρτησίαν της καὶ προσκαλεῖ τοὺς πολίτας της ὅπως ὑποβαλλόμενοι εἰς πᾶσαν θυσίαν προασπίσωσι τὴν ἀκεραιότητα τοῦ ἐδάφους καὶ τὰς ἐλευθερίας της, ἀπὸ πάσης προσβολῆς.

— Ἡ Προσωρινὴ Κυβέρνησις, ὁ Πρόεδρος Γεώργιος Χρηστάκης-Ζωγράφος

Η προκήρυξη υπογραφόταν και από τους μητροπολίτες Δρυϊνουπόλεως, Κορυτσάς και Βελάς και Κονίτσης. Αργότερα θα οριστούν και οι αρμόδιοι υπουργοί ανά τομέα:

Χαρακτηριστική φωτογραφία της επίσημης ανακήρυξης της Αυτονομίας την 1η Μαρτίου 1914 στο Αργυρόκαστρο. Πηγή: Εθνικό και Ιστορικό Μουσείο, Αθήνα.
Ο Ζωγράφος κοινοποίησε στην Διεθνή Επιτροπή Ελέγχου, τον διορισμό του ως πρόεδρο της προσωρινής κυβέρνησης της Αυτόνομης Ηπείρου και δήλωσε ότι οι Βορειοηπειρώτες θα αμύνονταν με τα όπλα σε κάθε προσπάθεια της αλβανικής χωροφυλακής να περάσει τα σύνορά τους. Στο αυτόνομο αυτό κράτος εκτός από το Αργυρόκαστρο, συμπεριλαμβάνονταν η Χειμάρρα, το Δέλβινο, η Πρεμετή, οι Άγιοι Σαράντα, η Ερσέκα. Η ευρύτερη περιοχή της Κορυτσάς ενώ, γεωγραφικά, αποτελούσε τμήμα της βόρειας Ηπείρου δεν συμπεριλαμβάνονταν εξαρχής στο αυτόνομο κράτος.

Η θέση της ελληνικής κυβέρνησηςΕπεξεργασία


Η σημαία της αυτονομίας ανηρτημένη στoυς Αγίους Σαράντα. Πηγή: L'Illustration, Απρίλιος 1914.
Η εξέγερση στην Βόρειο Ήπειρο δεν προέρχονταν ούτε υποστηρίζονταν από την ελληνική κυβέρνηση, συναισθηματικά μόνο συμπαραστέκονταν στους Βορειοηπειρώτες. Η θέση του πρωθυπουργού της Ελλάδας Ελευθέριου Βενιζέλου ήταν ιδιαίτερα δύσκολη στο θέμα, καθώς έπρεπε να εγκαταλείψει τους ελληνικούς πληθυσμούς στις διαθέσεις των Μεγάλων Δυνάμεων χωρίς να εξασφαλίσει καμία εγγύηση για την ασφάλειά τους.
Στις 9 Μαρτίου ο ελληνικός στόλος απέκλεισε το λιμάνι των Αγίων Σαράντα και τις επόμενες μέρες απαγόρεψε διαδήλωση στην Αθήνα υπέρ του βορειοηπειρωτικού ζητήματος. Αυτές οι ενέργειες είχαν ως σκοπό να πείσουν τις Μεγάλες Δυνάμεις ότι η Ελλάδα τηρεί αυστηρή στάση και δεν συμμετέχει σε καμμία περίπτωση στο αυτονομιστικό κίνημα στη Βόρεια Ήπειρο.

Οι ένοπλες συγκρούσειςΕπεξεργασία

Στις 1 Μαρτίου 1914, ο Συνταγματάρχης Κοντούλης, κατόπιν εντολής παραδίδει την Κορυτσά, την Μοσχόπολη και λίγες μέρες αργότερα το Λεσκοβίκι, στην νεοσυσταθείσα αλβανική χωροφυλακή[1]. Επακολούθησαν σοβαρές ταραχές και ένοπλες συγκρούσεις, μεταξύ αλβανικών και βορειοηπειρωτικών δυνάμεων, οι οποίες γενικεύτηκαν σε πολλές περιοχές. Οι Βορειοηπειρώτες, που είχαν οργανώσει τοπικές ένοπλες ομάδες, με την ονομασία «Ιεροί Λόχοι», κατέλαβαν την Ερσέκα και μέχρι το Μάιο του ίδιου έτους προήλασαν στο Φρασάρι και την Κορυτσά.
Για ένα διάστημα ξέσπασαν συγκρούσεις στην περιοχή της Κορυτσάς και για λίγες μέρες η πόλη πέρασε στα χέρια των αυτονομιστών, όμως μετά από ενισχύσεις της αλβανικής πλευράς η εξέγερση καταπνίγηκε. Ακολούθησαν φυλακίσεις και εξορίες πολλών Κορυτσαίων, όπως του τοπικού μητροπολίτη Γερμανού.

Το Πρωτόκολλο της ΚέρκυραςΕπεξεργασία

Με την διαμεσολάβηση Αλβανών και Ζωγράφου στις 4 (17) Μαΐου υπογράφτηκε το Πρωτόκολλο της Κέρκυρας. Η Βόρεια Ήπειρος αποκτούσε επίσημα την αυτονομία της, υπό την αιγίδα του πρίγκηπα Βηντ της Αλβανίας, ο οποίος όμως δεν είχε ουσιαστικές αρμοδιότητες. Η αλβανική κυβέρνηση θα είχε το δικαίωμα να διορίζει και να απολύει τους κυβερνήτες και τους ανώτερους υπαλλήλους. Άλλοι όροι της συμφωνίας προέβλεπαν την στρατολόγηση αυτοχθόνων στην χωροφυλακή, την απαγόρευση παραμονής στρατιωτικών μονάδων αποτελούμενων από μη εντόπιους στην περιοχή. Προβλέπονταν επίσης, η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα σχολεία, αν και στις τρεις πρώτες τάξεις η αλβανική θα διδάσκονταν παράλληλα με την ελληνική. Η θρησκευτική διδασκαλία, όμως, θα γίνονταν μόνο στα ελληνικά.
Οι Μεγάλες Δυνάμεις θα εγγυόνταν για την διατήρηση και την εκτέλεση των παραπάνω μέτρων[2].
Οι ένοπλες συγκρούσεις μετά την υπογραφή του πρωτοκόλλου περιορίζονται αισθητά, χωρίς όμως να πάψουν απευθείας. Σύμφωνα με άρθρο του πρωτοκόλλου, η περιοχή της Κορυτσάς που τότε βρίσκονταν υπό τον έλεγχο της αλβανικής χωροφυλακής, η οποία διοικούνταν από Ολλανδούς και Αυστριακούς αξιωματικούς, έπρεπε να επιδικαστεί στην προσωρινή κυβέρνηση της Αυτόνομης Ηπείρου. Τελικά, στις 8 Ιουλίου η Κορυτσά βρίσκεται υπό βορειοηπειρωτική διοίκηση, ύστερα από έφοδο. Τον ίδιο μήνα και το Τεπελένι τέθηκε υπό τον έλεγχο της προσωρινής κυβέρνησης.

ΕπίλογοςΕπεξεργασία

Στις 17 Μαΐου 1914 εκδηλώθηκε επανάσταση στην κεντρική Αλβανία, υποκινούμενη από τους Νεότουρκους που έθεσε σε κίνδυνο την ισχύ του Πρωτοκόλλου. Οι δραστηριότητες των επαναστατών αυτών ανησύχησαν τον Ε. Βενιζέλο, φοβούμενος εκτεταμένες λεηλασίες και σφαγές αμάχων από την πλευρά τους.
Στις 14 Σεπτεμβρίου οι βορειοηπειρωτικές δυνάμεις κατέλαβαν προσωρινά το Βεράτιο, όμως χωρίς την έγκριση της Προσωρινής Κυβέρνησης.

Η Βόρεια Ήπειρος υπό ελληνική διοίκηση (Οκτ. 1914-Σεπ. 1916)Επεξεργασία


Βραβείο της Ελλάδας για τον Βορειοηπειρωτικό Αγώνα.

Το κάτω μέρος πωλητηρίου οικίας της κοινότητας Χότσιστα (Hocisht) Κορυτσάς, του 1915. Το χαρτόσημο φέρει την επισήμανση "Β. ΗΠΕΙΡΟΣ".[3]
Τελικά, στα τέλη Οκτωβρίου του ιδίου έτους, και ενώ είχε ξεσπάσει ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος, μετά από την συγκατάθεση των Μεγάλων Δυνάμεων[4][5], ο ελληνικός στρατός εισήλθε για δεύτερη φορά στην περιοχή, ως παράγοντας σταθεροποίησης και προστασίας του πληθυσμού. Έτσι η προσωρινή κυβέρνηση τυπικά έπαψε να υπάρχει και η Βόρεια Ήπειρος βρίσκονταν ξανά υπό την προστασία του ελληνικού κράτους. Ο Βενιζέλος μάλιστα δήλωσε στο ελληνικό κοινοβούλιο ότι μόνο κολοσσιαία λάθη θα αποστερούσαν από την Ελλάδα την Βόρειο Ήπειρο. Μετά την παραίτηση του Βενιζέλου οι επόμενες φιλοβασιλικές κυβερνήσεις προέβησαν σε ενέργειες που απομάκρυναν την Ελλάδα από τις δυνάμεις της Αντάντ, ιδιαίτερα λόγω της στάσης της να επιμείνει στην ουδετερότητα και να μην εισέλθει με το πλευρό της στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Στις αρχές του 1916 η περιοχή της Βορείου Ηπείρου συμμετείχε στις βουλευτικές εκλογές εκλέγοντας 16 εκπροσώπους στο κοινοβούλιο. Τον Μάρτιο, με βασιλικό διάταγμα ανακηρύχθηκε η ένωση της περιοχής, η οποία διοικητικά αποτελούνταν από τους νομούς Αργυροκάστρου και Κορυτσάς.

Ιταλική, γαλλική κυριαρχία και οριστική επιδίκαση στην ΑλβανίαΕπεξεργασία

Οι πολιτικές συγκυρίες που ακολούθησαν και η δυσμενής κατάσταση που βρέθηκε η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, με τον Εθνικό Διχασμό, οδήγησαν στη διαίρεση της χώρας σε δύο επί μέρους κράτη (της Θεσσαλονίκης και των Αθηνών). Επίσης, οι διπλωματικές μηχανορραφίες των Μεγάλων Δυνάμεων, οδήγησαν αρχικά στην είσοδο των Ιταλικών (Αργυρόκαστρο) και Γαλλικών (Κορυτσά) στρατευμάτων.
Μετά τη λήξη του πολέμου, το 1921 αποφασίστηκε η οριστική επιδίκαση της περιοχής στην Αλβανία. Η ενσωμάτωση όμως στην Αλβανία, συνοδεύτηκε, με πολύ πιο περιορισμένα δικαιώματα για τον πληθυσμό της περιοχής και χωρίς την αναγνώριση ενός αυτόνομου κράτους, σύμφωνα με τους όρους του Πρωτοκόλλου της Κέρκυρας και τις εγγυήσεις που δόθηκαν από την Αλβανία προς την Κοινωνία των Εθνών.

Δείτε επίσηςΕπεξεργασία

ΠαραπομπέςΕπεξεργασία




  • Ιστορικό αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας (Α.Υ.Ε.) 1914, Α-5ιγ, Κοντούλης προς το ΥπΕξ, Κορυτσά, 1 Μαρτίου 1914

  • Kondis Β., Greece-Albania 1908-1914, Θεσσαλονίκη 1976 σελ. 131-132

  • Έ. Καρακίτσιος, Παλαίτυπα καί ένθυμήσεις από τή Χότσιστα (HOÇISHT) Κορυτσάς. Μακεδονικά, τ. 33 (2001-2002), σελ. 334, 337.[1]

  • Foreign Office (F.o.), 371-2009-55845, Grey προς Rodd, Λονδίνο 6 Οκτωβρίου 1914


    1. F.o. 371-2455-45, Rodd προς Grey, Ρώμη 7 Οκτωβρίου 1914

    ΠηγέςΕπεξεργασία

    Περαιτέρω μελέτηΕπεξεργασία

    Γιώργος Αριστηνός, «Ο δολοφόνος»

    Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.


    Εκδόσεις Κίχλη Kichli Publishing
    ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ / ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ
    Γιώργος Αριστηνός, «Ο δολοφόνος», μυθιστόρημα
    Ένα σημαντικό κείμενο της νεωτερικής λογοτεχνίας μας κυκλοφορεί σε νέα αναθεωρημένη έκδοση από τις Εκδόσεις Κίχλη.
    Ακολουθεί το κεφάλαιο 2 του βιβλίου και το κείμενο του οπισθόφυλλου.
    2
    ΠΡΟΔΙΔΕ ΑΡΑΓΕ συντριβὴ τὸ μελαγχολικὸ ὕφος τοῦ δράστη, καθὼς εἶχε στυλωμένα τὰ μάτια του στὸ ταβάνι μὲ τοὺς γύψινους μαιάνδρους καὶ τὰ τσαμπιὰ τὰ σταφύλια ποὺ κοσμοῦσαν τὶς γωνίες τοῦ ¬νεοκλασικοῦ, ἐνῶ τὸ φῶς τοῦ ἥλιου, καθὼς ἔπεφτε ἀργά, βαρύθυμα, νωχελικά, πίσω ἀπ’ τὴν κυματιστὴ γραμμὴ τοῦ βουνοῦ, ἀντανακλοῦσε στὴν κρυστάλλινη καράφα τοῦ νεροῦ μιὰ κάθετη λαμπυρίζουσα ράβδο κόβοντας ἐγκάρσια τὴν κόρη τοῦ ματιοῦ του; Μᾶλλον ρεμβασμό, μιὰ ἀπόδραση τῆς μνήμης σ’ ἕνα παρελθὸν ἀρκετὰ μακρινὸ γιὰ νὰ σβήσει τὶς λεπτομέρειες, ὄχι ὅμως τόσο ὥστε νὰ ἐξατμίζει τὰ πράγματα ἀπὸ τὴν πυκνὴ βαρύτητα τοῦ αἰσθήματος ποὺ ἔκλειναν. Στὰ χείλη του σχηματίστηκε ἕνα πικρὸ χαμόγελο, καθόλου ὅμως ὀδυνηρὸ καὶ βαρυσήμαντο, ὅπως συμβαίνει συνήθως ὅταν κοιτάει κανεὶς πίσω ἀπὸ τὴν κλειδωνότρουπα μὲ ἄγχος ποὺ γίνεται μερικὲς φορὲς ἀγωνία ἀφόρητη, νὰ ἀποφλοιώσει τὸν ἄλλον ἀπὸ τοὺς μυστικοὺς χιτῶνες ποὺ τὸν προστατεύουν τὶς ὧρες τῆς μοναξιᾶς, μὲ σκοπὸ νὰ γίνει συνεταῖρος ὄχι τῆς εὐτυχίας του ἀλλὰ τοῦ παραδαρμοῦ του, γιατὶ τότε μόνο, στὸν διπλὸ αὐτὸν ἀντικατοπτρισμό, ἀνυψώνεται ἀπομυζώντας σὰν βδέλλα τὸ εἶναι τοῦ ἄλλου. Ὅμως τὸ χαμόγελό του ἔμοιαζε περισσότερο μὲ ὑπαινιγμὸ μιᾶς ματαιότητας ποὺ λίμναζε χρόνια μέσα του.
    Θυμήθηκε τότε ἕνα νησί. Στὸν θαλάσσιο ὁρίζοντα διαγραφόταν μιὰ κυματιστὴ φωσφορίζουσα γραμμή, μ’ ἕνα περγαντίνι κατάρφανο νὰ πελαγίζει. Ἦταν καταμεσήμερο καὶ ὁ Μάρκος πιτσιλιζόταν ἀπὸ ἕνα φῶς ἀργυρό, κρυμμένος σὲ μιὰ λόχμη ἀπὸ μιμόζες καὶ ἀκακίες, ὅταν εἶδε μιὰ σαύρα ἀκροβολισμένη πάνω στὴν καυτὴ πέτρα, ἀποσβολω¬μένη ἀπὸ τὸ καλοκαιριάτικο καμίνι. Ἔμοιαζε μὲ μιὰ ἀμήχανη ψυχή, χωρὶς συνείδηση, παρατημένη στὸ ἀποκάρωμά της. Ἔνιωσε τότε γιὰ πρώτη φορά (σὰν ἕνα καυτὸ βέλος ποὺ μᾶς τρυπάει ξαφνικὰ μιὰ γιὰ πάντα) πὼς σταμάτησε ὁ τροχὸς τῆς ζωῆς καὶ πὼς ὅλα παγώνουν.
    Je vivrai donc toujours puissant et solitaire; Ὁ ποιητὴς ἦταν πίσω του, ὠτακουστὴς καὶ ὑποβολέας μαζί, δίνοντας στὴ συνείδησή του ἐκείνη τὴ στιγμή, ἀπὸ ἕνα τυχαῖο καὶ ἀσήμαντο γεγονός, ὅπως ὁ ὕπνος τῆς σαύρας κάτω ἀπὸ τὸ μάτι τοῦ Θεοῦ, τὴ βαθύτερη ἀλήθεια της. Θὰ πορευόταν στὸ ἑξῆς μόνος καὶ δυνατός, δίνοντας στὸν θάνατο τὴν ἀξιοπρέπειά του. Λίγες μέρες πρὶν ἀπ’ αὐτὴ τὴν ἔλλαμψη τῆς Θείας Χάριτος –μιὰ Θεία Χάρις ἀπὸ τὴν ἀνάποδη φυσικά–, ποὺ τὸν ἔταξε ὣς τὸ τέλος τῆς ζωῆς του θεματοφύλακα τῶν γνωστικῶν ἀξιῶν καὶ ἀνύψωσε τὸν Καρποκράτη σὲ ἀπαράμιλλο ἥρωά του (:«Ὁ ἄνθρωπος πρέπει νὰ διαπράξει ὅλα τὰ δυνατὰ αἴσχη προκειμένου νὰ ἐλευθερωθεῖ ἀπὸ τὴν τυραννία τῶν ἀγγέλων, τῶν κυρίων τοῦ κόσμου. Γιὰ νὰ γνωρίσεις, πρέπει νὰ γνωρίσεις τὸ κακό. Στὴν πρακτικὴ τοῦ κακοῦ ταπεινώνεται τὸ σῶμα, ποὺ πρέπει νὰ καταστραφεῖ ὁριστικά. Ἡ ὕπαρξη εἶναι ἕνα κακό. Ὅσο περισσότερο ἀπελπισμένοι νιώθουμε τόσο περισσότερη δύναμη αἰσθανόμαστε νὰ ἀποκτοῦμε, καὶ μιὰ ἐπιθυμία γιὰ ἐκδίκηση»), γνώρισε τὴ Χριστίνα, ἕνα κορίτσι γύρω στὰ δεκάξι, σμιλεμένο ἀπὸ τὰ πιὸ ἐπιδέξια χέρια, ποὺ ἦρθε ξαφνικὰ μέσα σ’ ἕνα σύννεφο ἀπὸ ἀσήμι καὶ ἀμέθυστο. Φοροῦσε ἕνα ζέρσεϊ μπλουζάκι μὲ μαῦρες ρίγες, πλι¬σὲ φούστα καὶ λευκὰ ἀθλητικὰ παπούτσια.
    ῎Α, οἱ πνιγηροὶ καλοκαιριάτικοι πόθοι, ψιθύρισε μέσα του, μποστάνια μὲ καρπούζια ποὺ τρίζουν, τὰ φύλλα τῶν καλαμποκιῶν στέλνουν μιὰ ἀνεξίτηλη ὑγρα¬σία στὰ ρουθούνια, σύννεφα ἀπὸ ἀστρακὰν ταξιδεύουν πάνω ἀπὸ τὸ βλέμμα τοῦ ἐφήβου, ἄ, ἀγάπη καὶ ἔρωτας ποὺ σέρνονται μπροστὰ καὶ ὀπισθοβατοῦν μαζὶ μὲ τὸν καρκίνο, τὴ σαλαμάνδρα καὶ τὴν ἀστραφτερὴ σὰν ἀπὸ ἀτσάλι γυμνὴ ράχη τοῦ μπάμπουρα, θάλασσα ἀδαμιαία, οὔτε κὰν τρεμίζει, μυστήρια καὶ μυστικὰ ἀναμοχλεύει τὸ φύκι κάτω ἀπὸ τὸ πέλμα, θωπεία σὰν ἀνατρίχιασμα καὶ ἔρωτας ποὺ στομώνει τὶς κυψέλες ἀνάσκελα στὸ τριζάτο χαλίκι, κοιτώντας τσαμπιὰ τ’ ἀστέρια νὰ ἰριδίζουν, μόνος στὸν κόσμο, κάτω ἀπὸ τὸ γαλακτερὸ φεγγαρόφωτο· τότε ἦρθε ἡ Χριστίνα νὰ τὸν ἀγγίξει, τὰ δάχτυλά τους πλέχτηκαν ὅπως ὁ γύφτος πλέκει τὸ καλαθοκόφινο, μὲ μιὰ γλυκιὰ ἀπελπισία, τὰ ρόδινα χείλη της διασταυρώθηκαν μὲ τὴ λαιμαργία τῆς γλώσσας του, σὲ ἕνα ἀβυσσαλέο σμίξιμο τῶν αἰσθήσεων, σὲ μιὰ ἀπερίγραπτη περιδίνηση, σὰν τὴ φυγόκεντρη δύναμη ποὺ στέλνει τὶς μοτοσικλέτες στὰ χείλη τοῦ βαρελιοῦ καὶ πολλὲς φορὲς τὶς ἐξακοντίζει πέρα ἀπ’ αὐτὰ γιὰ νὰ σκάσουν οἱ ἀναβάτες, ὅπως τὰ χταπόδια, στὴ σκληρὴ μεταλλικὴ πρόσοψη τῆς πολυκατοικίας, ὅπου τὰ μέλη ἀποσυνδέονται καὶ μάζες ἀπὸ αὐτονομημένες σάρκες λιώνουν μέσα σ’ ἕναν ἀνατριχιαστικὸ κρότο, κάπως ἔτσι μποροῦσε νὰ ἀποδοθεῖ ἡ ἀκαριαία ἐρωτικὴ ἀνάφλεξη τοῦ Μάρκου μὲ τὴ Χριστίνα, λίγο πρὶν ἀπὸ τὴ θεία ἐπίνευση τοῦ κακοῦ, πρὶν ἀπὸ τὴν πτώση τῶν ἀγγέλων καὶ τὴν ἀνθρωπόμορφη ἐνσάρκωσή τους, ὅταν ὁ Μάρκος, ξαπλωμένος ἀνάσκελα στὸ κρεβάτι μὲ τοὺς σκληροὺς σομιέδες, ἀνακαλοῦσε στὴ μνήμη τὸ παρελθόν του, τὴ Χριστίνα ποὺ ἀργότερα καταρρακώθηκε ἀπὸ ἕναν καλπάζοντα καρκίνο τῶν ὀστῶν καὶ κυρίως τὴ στυγνὴ δολοφονία τῆς Μαρίας, ποὺ τώρα κοιμᾶται τὸν ἀνεξύπνητο ὕπνο στὸ δέλτα τοῦ Ἀώου, μέσα στὴν παχιὰ ἰλύ, μαζὶ μὲ τὰ φύλλα τῶν πλατάνων ποὺ σήπονται χωρὶς ἔλεος, ἐνῶ τὰ γατόψαρα κλωθογυρίζουν ἀνόητα, ἄσκοπα, ἀφηρημένα, ἀναπαράγοντας τὴν ἀτελεύτητη διεργασία τοῦ θανάτου.
    Τὴν ἄλλη μέρα ἡ γνωμάτευση τοῦ ἰατροδικαστῆ ἦταν σαφής: «Εὑρέθησαν αἱμορραγικὲς διηθήσεις στὸν ὑποδόριο ἱστὸ καὶ στοὺς μῦς (μυῶδες πλάτυσμα, στερνοκλειδομαστοειδή, σκαληνούς). Ἐπίσης κατάγματα τῶν χόνδρων τοῦ λάρυγγα καὶ κυρίως τοῦ ὑοειδοῦς ὀστοῦ. Κατάγματα εἰδικότερα τοῦ θυρεοειδοῦς καὶ τῶν κρικοειδῶν χόνδρων καθὼς καὶ τῶν κεράτων τοῦ ὑοειδοῦς ὀστοῦ. Στὰ σπλάχνα παρατηρήθηκε ἔκδηλη συμφόρηση, ἰδιαίτερα τῶν πνευμόνων, τοῦ ἥπατος καὶ τῶν νεφρῶν, καθὼς καὶ στικτὲς αἱμορρραγικὲς κηλίδες κατὰ τὸν ὑπεζωκότα καὶ τὸ περικάρδιο».

    ......................
    Ο ΗΡΩΑΣ του Γιώργου Αριστηνού, ευπατρίδης, διανοούμενος, αλκοολικός από πεποίθηση και όχι από έξη, εστέτ και μισάνθρωπος, αλλά συνάμα και τρυφερός ως την αυτοανάλωση, σκοτώνει τέσσερις γυναίκες είτε επειδή τραυματίζουν την αισθητική του είτε επειδή προσβάλλουν τον ναρκισσισμό του.
    Ας μην αναζητήσουμε ωστόσο στον Δολοφόνο μια αναπαράσταση αληθοφανών πράξεων ή τη διερεύνηση των κινήτρων τους· πρόκειται για συνειδητή παρωδία του μυθιστορηματικού είδους.
    Ο Αριστηνός βάζει τον ήρωά του να διαρρηγνύει τον έναν μετά τον άλλον όλους τους δεσμούς με τους γύρω του. Καθηλωμένος στη μεταφυσική του μοναξιά, ρημαγμένος από την αίσθηση μιας βαθιάς οντολογικής προσβολής, ο κεντρικός χαρακτήρας περιπλανιέται σε έναν υπαρξιακό λαβύρινθο, από τον οποίο κανένας και τίποτα δεν είναι σε θέση να τον βγάλει. Το κακό, η αυτοκαταστροφή, ο θάνατος, ο πόνος, η αγωνία και οι ενοχές συγκλίνουν στην έννοια της οντολογικής αρρώστιας.
    Η γλώσσα του μυθιστορήματος, μέσα από τους μαιάνδρους της, με ένα μπαρόκ λεξιλόγιο και πλήθος αναφορών στη λογοτεχνία, καλείται να αποτυπώσει την παλίρροια των συναισθημάτων μίσους, τις διαρκείς ταλαντεύσεις ανάμεσα στη θλίψη και τη μανιακή ευφορία, τις αβυσσαλέες όψεις της ψυχής ενός χαρακτήρα που θύει στην καθαρή σπατάλη της ζωής του.

    «Εύγλωττη ήταν και παραμένει η πεποίθηση για τον ρόλο της λογοτεχνικής γλώσσας, η οποία με τον μηχανισμό της εξιδανίκευσης ωραΐζει το δυσοίωνο νόημα της ζωής. Εξάλλου τόσο από τον Δολοφόνο όσο και από το σύνολο του συγγραφικού μου έργου συνάγεται πόσο απορφανισμένο είναι αυτό από θετική αξία. Μπορώ μάλιστα να ορκιστώ χωρίς καμιά αμφιταλάντευση στην κακή πίστη του ανθρώπου. Περαιτέρω βέβαια και στη δολοφονική του φύση που, όσο κι αν προσχώνεται από τους κοινωνικούς θεσμούς και τις σωτηριολογικές θεωρίες, άλλο τόσο βρίσκει την ευκαιρία να προβάλλει το ευαγές έργο της. [...] Ο πρωταγωνιστής του Δολοφόνου δεν σκοτώνει από υπεροπτική αλαζονεία, μνησικακία, φθόνο ή υπερβολικό συναίσθημα, αλλά από σνομπισμό, δηλαδή από απεγνωσμένο, άχρηστο πάθος.»
    ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΙΣΤΗΝΟΣ
    (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

    Η ΣΥΡΑΚΟΥΣΙΑ

    Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε μια δημοσίευση.


    Ελένη Μανιωράκη
    Η ΣΥΡΑΚΟΥΣΙΑ
    ( το μεγαλύτερο πλωτό πλοίο της αρχαιότητος)

    Ο τύραννος των Συρακουσών Ιέρωνας ο Β΄έδωσε εντολή να κατασκευαστεί το μεγαλύτερο πλοίο του αρχαίου κόσμου με ναυπηγό τον Κορίνθιον Αρχία υπό την εποπτεία του Αρχιμήδη..
    Το γιγαντιαίων διαστάσεων πλοίο μήκους 75 μέτρων χρησιμοποιήθηκε για την μεταφορά σιτηρών στις πληγείσες από τον λιμό περιοχές της Αλεξανδρείας.Το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο διέθετε:αίθουσα ψυχαγωγίας,γυμναστήριο,πισίνα, εκτροφείο ψαριών,σταύλους για τα άλογα ,ακόμη και ναό. Κόστισε όμως την καταστροφή ενός δάσους. Η Συρακουσία χρησιμοποιήθηκε μόνο μια φορά και δόθηκε ως δώρο στον βασιλιά της Αιγύπτου Πτολεμαίο τον Ευεργέτη. Η πραγματική αιτία όμως ήταν ότι λόγω του μεγέθους της δύσκολα χωρούσε σε ελληνικά λιμάνια.
    Έλληνες φανταστείτε που θα είχε φθάσει σήμερα η επιστήμη κι η τεχνολογία αν δεν διακόπτετο βιαίως η αρχαία ελληνική γνώση.

    Ρίξτε τους ρυθμούς των παιδιών σας

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ 34 - ΦΤΩΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΑ

    Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.

    youtube.com
    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ (1959)

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ 40 - ΣΗΚΩ ΧΟΡΕΨΕ ΣΥΡΤΑΚΙ

    Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.

    youtube.com
    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ (1967)

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ 46 - Διαζύγιο αλά ελληνικά

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ 50 - ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ 005 ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΧΡΥΣΟΠΟΔΑΡΟΥ

    Ο χρήστης Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.

    youtube.com
    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ (1965)

    Δημοφιλείς αναρτήσεις