Παρασκευή 8 Ιουνίου 2012

Υστερόγραφο μιας σχέσης

http://trans.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_qsite1_1_08/08/2007_199844

Υστερόγραφο μιας σχέσης ***

Του Παναγιωτη Παναγοπουλου
Δραματική
Σκηνοθεσία: Σάρα Πόλεϊ
Πρωταγωνιστούν: Τζούλι Κρίστι, Γκόρντον Πίνσεντ, Ολυμπία Δουκάκη, Ντιάνα Ντέσμαρι, Γκρέις Λιν Κουνγκ
Η εποχή της εξόδου αυτής της τρυφερής και ευαίσθητης ταινίας την αδικεί, αφού μέσα στον Αύγουστο δύσκολα θα συναντήσει το κοινό της. Το «Υστερόγραφο μιας σχέσης» ασχολείται με ένα δύσκολο και δυσάρεστο θέμα, τον εκφυλισμό ενός οργανισμού και μιας σχέσης από τη νόσο του Αλτσχάιμερ, όμως η ταινία δεν είναι στην πραγματικότητα τόσο θλιβερή όσο μπορεί να περιμένει κανείς. Η ηθοποιός Σάρα Πόλεϊ κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με μια ταινία που θυμίζει τις ερμηνείες της. Είναι χαμηλότονη, όμορφη και ευαίσθητη, έχοντας ταυτόχρονα μια μελαγχολική θλίψη.
Πώς μια αρρώστια μπορεί να ανατρέψει τη ζωή ενός αγαπημένου ζευγαριού που ζει μαζί επί 45 χρόνια; Πόση υπομονή χρειάζεται για να αντέξει κάποιος να ζει δίπλα σε έναν άνθρωπο που όχι μόνο ξεχνάει τις στιγμές που έζησαν μαζί, αλλά σιγά σιγά και τον ίδιο;
Η Φιόνα και ο Γκραντ, ένας πρώην καθηγητής πανεπιστημίου, έχουν αποσυρθεί σε ένα εξοχικό σπίτι σε μια απομονωμένη χιονισμένη περιοχή. Είναι ένα ζευγάρι που δεν έχει χάσει την αγάπη και την τρυφερότητα μεταξύ του. Ομως τα συμπτώματα του Αλτσχάιμερ αρχίζουν να γίνονται εντονότερα στη συμπεριφορά της Φιόνα. Οταν πλένουν τα πιάτα, βάζει το τηγάνι στο ψυγείο αντί για το ντουλάπι και σταδιακά αρχίζει να ξεχνά όλο και περισσότερα.
Η ίδια συνειδητοποιεί την κατάστασή της και πιέζει τον Γκραντ για την εισαγωγή της σε ένα θεραπευτήριο, όπου θα την παρακολουθούν στενά. Ομως, η πορεία της ασθένειας δείχνει να επιταχύνεται. Και ο Γκραντ θα έχει να αντιμετωπίσει εκτός από την απουσία της αγαπημένης του γυναίκας και την αδιαφορία που του δείχνει όλο και περισσότερο, καθώς είναι προσκολλημμένη σε έναν άλλον ασθενή. Εκείνος θα πλησιάσει τη γυναίκα του άλλου άντρα, ώστε να την πείσει να τον επιστρέψει στο θεραπευτήριο και να κάνει τη Φιόνα πιο ευτυχισμένη μέσα στον κόσμο που ζει πια.
Το πρόβλημα της ταινίας, πέρα από το δύσκολο θέμα της, είναι ότι από ένα σημείο και μετά σταματά να εξελίσσεται. Ομως και οι τρεις πρωταγωνιστές είναι δυνατοί, με την Τζούλι Κρίστι, όμορφη και στα 66 της, να δίνει μια από τις καλύτερες ερμηνείες της και την Ολυμπία Δουκάκη να δίνει υπόσταση σε έναν β΄ ρόλο.
                                        -----------------------------------------------------

http://www.cinemad.gr/content/view/1458/7/

Συντάκτης: Κώστας Χουβαρδάς   
08.08.07
Ένα ζευγάρι που έζησε μαζί πάνω από 40 χρόνια, παρακολουθεί να σβήνονται οι αναμνήσεις και η κοινή ζωή τους εξαιτίας της ασθένειας του Αλτσχάϊμερ από την οποία πάσχει εκείνη… Λόγω του συνεχούς εγκλεισμού της στο νοσοκομείο, σιγά σιγά θα αρχίσουν να απομακρύνονται και η φαινομενικά τέλεια κοινή τους ζωή θα αρχίσει να παρουσιάζει ρωγμές, ειδικά μετα τη γνωριμία εκείνης με κάποιον άλλο ασθενή. Η τελευταία τους δοκιμασία θα είναι εξαιρετικά επίπονη και θα κρίνει το μικρό (χρονικά) μέλλον τους αλλά κυρίως θα αναθεωρήσει το πλούσιο παρελθόν τους.

Χρησιμοποιώντας τη νόσο του Αλτσχάιμερ σαν αλληγορία πάνω στη μνήμη και την επιλογή των ανθρώπων να θυμούνται μόνο αυτά που θέλουν η Σάρα Πόλεϊ  ξεδιπλώνει το ταλέντο της στη σκηνοθεσία και περνά πίσω από την κάμερα έχοντας την τύχη να διευθύνει δύο μεγάλες κυρίες της έβδομης τέχνης. Η Τζούλι Κρίστι και η Ολυμπία Δουκάκη συναντιούνται σε μια βαθιά ανθρώπινη, συγκινητική ταινία που κέρδισε τις εντυπώσεις στα πρόσφατα φεστιβάλ Βερολίνου και Τορόντο. Μια ιστορία πάνω στην αφοσίωση, την πίστη, τον έρωτα, τα γηρατεία και τις αλλαγές που επέρχονται στις ανθρώπινες σχέσεις, η οποία δε θα αφήσει κανέναν ασυγκίνητο. Από τις μεγάλες εκπλήξεις της χρονιάς, χωρίς να γίνεται μελό ούτε για μια στιγμή, αποφεύγοντας την πολύ επικίνδυνη παγίδα των κλισέ, εντυπωσιάζει με την εσωτερική της δύναμη και κυρίως με τη σκηνοθετική ωριμότητα της μόλις 28χρονης -σκηνοθέτη, σεναριογράφου και ηθοποιού- Πόλεϊ, που διαχειρίζεται ένα εξαιρετικά δύσκολο θέμα αλλά και δύο ιερά τέρατα της υποκριτικής.

Κοινωνική
Σκηνοθεσία, σενάριο: Σάρα Πόλεϊ
Πρωταγωνιστούν: Τζούλι Κρίστι, Ολυμπία Δουκάκη, Γκόρντον Πίνσεντ
Διάρκεια: 110’
                              ------------------------------------------------------
Η Σκηνοθέτιδα Σάρα Πόλεϊ
Γεννήθηκε στον Καναδά το 1979 από μια οικογένεια με πέντε παιδιά. Οι γονείς της ήταν ηθοποιοί, ενώ και οι δύο αδερφοί της δραστηριοποιούνται στον χώρο του θεάματος. Η καριέρα της ξεκίνησε από τα παιδικά της χρόνια με πρώτη τηλεοπτική εμφάνιση στα οκτώ της και την σειρά Heaven on Earth, ενώ με το The Road Avonlea το 1989 έγινε διάσημη στη χώρα της και οικονομικά ανεξάρτητη. Πολιτικοποιημένη, ακτιβίστρια και ενεργό μέλος της κεντροαριστεράς στον Καναδά, έκανε την πρώτη σημαντική πρωταγωνιστική της εμφάνιση στο σινεμά με το ‘Γλυκό Πεπρωμένο’ (1997) του Εγκογιάν (και δεύτερη συνεργασία τους μετά το Exotica). Άλλες ταινίες της: Η Τελευταία Νύχτα του Κόσμου, ΕxistenZ, Το βάρος του Νερού, Μην Ξαναγυρίσεις, Η Ζωή Χωρίς Εμένα και Η Μυστική Ζωή των Λέξεων, οι δύο θαυμάσιες ταινίες της Ιζαμπέλ Κοϊξέ στις οποίες η Πόλεϊ ήταν ηρωίδα και αποκάλυψε την σπάνια γυναικεία ευαισθησία της. Το Away from Her είναι η πρώτη της σκηνοθετική δουλειά.
Οι Ηθοποιοί
Τζούλι Κρίστι: Μια από τις μεγαλύτερες Αγγλίδες ηθοποιούς, η Τζούλι Κρίστι γεννήθηκε το 1941 και σπούδασε γλώσσες και θέατρο στο Λονδίνο και το Παρίσι. Πρωτόπαιξε στην βρετανική τηλεόραση στα 20 της με τη σειρά A for Andromeda, ενώ πολύ γρήγορα, το 1965, o Tζον Σλέσιντζερ την πήρε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο Darling, για το οποίο τιμήθηκε με Οσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου, βραβείο BAFTA σε ηλικία μόλις 24 χρονών. Έκτοτε, έχει συμμετάσχει σε μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του σινεμά, όπως "Δόκτωρ Ζιβάγκο", "Μετά τα Μεσάνυχτα" με τις διάσημες εκπληκτικές ερωτικές σκηνές με τον Ντόναλντ Σάδερλαντ, "Shampoo", "O Mεσάζων", "Ο Παράδεισος μπορεί να Περιμένει". Το ταλέντο και η εκπληκτική ομορφιά της την καθιστούν ως μία από τις μεγαλύτερες σταρ της Μ. Βρετανίας.

Ολυμπία Δουκάκη: Ηθοποιός, σκηνοθέτιδα, παραγωγός, καθηγήτρια, ακτιβίστρια και πιο πρόσφατα συγγραφέας μπεστ σέλερ με τίτλο Ask me Aga in Tomorrow, η Ολυμπία Δουκάκη είναι μια πολυσχιδής προσωπικότητα στον χώρο της Τέχνης. Ελληνικής καταγωγής και γεννημένη το 1931, έχει γυρίσει περισσότερες από 40 ταινίες, έχει παίξει σε πολλές τηλεοπτικές σειρές και έχει ερμηνεύσει μεγάλους ρόλους στο θέατρο στα πάνω από 45 χρόνια καριέρας. Κέρδισε Όσκαρ Β΄Γυναικείου Ρόλου και Χρυσή Σφαίρα για την καταπληκτική ερμηνεία της στην ταινία του Νόρμαν Τζούισον "Μoonstruck" το 1987, ενώ ήταν υποψήφια τρεις φορές για βραβείο Έμι. Συμμετείχε ενεργά στην προεκλογική εκστρατεία του πρώτου της εξάδελφου Μάικλ Δουκάκη το 1988, όταν ήταν υποψήφιος των Δημοκρατικών για το χρίσμα του Προέδρου, και παράλληλα είναι ιδρυτικό μέλος σε οικολογικές οργανώσεις, ενώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα των γυναικών.

Γκόρντον Πίνσεντ: Άνθρωπος του κινηματογράφου, του θεάτρου, του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης, θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, ο Γκόρντον Πίνσεντ δραστηριοποιείται δημιουργικά στον καλλιτεχνικό χώρο για περισσότερο από 40 χρόνια. Γεννήθηκε στον Καναδά και άρχισε να εμφανίζεται ως ηθοποιός στο θέατρο με μικρούς θιάσους. Παράλληλα ξεκίνησε το συγγραφικό του έργο και δύο από τα μυθιστορήματά του, The Rowdyman και John and the Missus μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο. Έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές τηλεοπτικές σειρές της καναδικής τηλεόρασης και έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία για τις δουλειές του. Στον κινηματογράφο τον έχουμε δει ακόμη στα "Ναυτιλιακά Νέα".
Λίγα λόγια για την Παραγωγή
Η ταινία στηρίζεται στο διήγημα της Άλις Μούνρο με τίτλο The Bear Came Over the Mountain που έχει δημοσιευθεί στον New Yorker. Έπεσε στα χέρια της Σάρα Πόλεϊ όταν είχε ολοκληρώσει τα γυρίσματα του "Η μυστική ζωή των λέξεων" της Ιζαμπέλ Κοϊξέ, όπου συνεργάστηκε με την Τζούλι Κρίστι για πρώτη φορά. Στο πρόσωπο της Κρίστι η Σάρα Πόλεϊ βρήκε αμέσως την Φιόνα, δίχως να έχει σκοπό να γυρίσει ταινία. Η ίδια, ηθοποιός από παιδί, έχοντας σκηνοθετήσει δύο μικρού μήκους ταινίες (Don't think twice, The best day of my life) μόλις στα 28 της χρόνια ήταν έτοιμη για την πρώτη της ολοκληρωμένη σκηνοθετική απόπειρα.

Το Away from Her είναι μια ιστορία πάνω στην αφοσίωση, την πίστη, τις αλλαγές και τα γηρατειά, στοιχεία ιδιαίτερα τολμηρά για μια νέα κοπέλα μόνο 28 ετών, όπως η Πόλεϊ όταν μάλιστα ζει τα πρώτα χρόνια του γάμου της. "Η υπόθεση δεν μπορεί να αφήσει κανέναν ασυγκίνητο και θα μπορούσε να συμβεί στον οποιονδήποτε. Επιβεβαιώνει ότι η ζωή μας κάνει κύκλους, μιας και όλοι αντιμετωπίζουμε την πρόκληση του γάμου, της δέσμευσης και της αφοσίωσης" λέει η Πόλεϊ. "Το Alzheimer's είναι μια ασθένεια ύπουλη, γιατί αρχικά δεν διακρίνεται. Σιγά σιγά αρχίζει να ξεθωριάζει μια ολόκληρη ζωή. Στην αρχή χάνεται το πρόσφατο παρελθόν -που για το ζευγάρι της ταινίας ήταν πολύ καλό- και έρχεται στην επιφάνεια το απώτερο που για τους Αντερσονς υπήρξε αρκετά δύσκολο και κάποια πράγματα θα ήθελαν να μείνουν ξεχασμένα. Η νόσος του Alzheimer's δεν αποτελεί παρά μια αλληγορία πάνω στη μνήμη και ποιο ρόλο παίζει αυτή σε μια μεγάλη σχέση: τι επιλέγουμε να ξεχάσουμε, τι επιλέγουμε να θυμόμαστε".

H Oλυμπία Δουκάκη, η οποία είναι και εκπρόσωπος του αμερικανικού Iδρύματος Alzheimer's, είχε την ευκαιρία μέσα από την ταινία να "δραστηριοποιηθεί" καλλιτεχνικά. "Η ταινία ρίχνει μια πρωτότυπη ματιά στην αγάπη και τη συνέχεια της ζωής. Η Μαριάν, που ερμηνεύω εγώ, μένει μόνη ενώ ο άντρας της είναι στο ίδρυμα, όπου συναντά την Φιόνα (Κρίστι) και ξεκινούν μια νέα σχέση. Εγώ και ο Γκραντ έχουμε μείνει πίσω και πρέπει να συνεχίσουμε τη ζωή μας δίχως τους συζύγους. Είναι κάτι πολύ απρόσμενο και για τους δυο. Η Μαριάν και ο Γκραντ αντιμετωπίζουν με εντελώς διαφορετικό τρόπο τη νέα κατάσταση στη ζωή τους, γιατί εκείνη την αντιμετωπίζει με μεγαλύτερο ρεαλισμό και ψυχραιμία. Η ζωή είναι αυτό που είναι και σου δίνει ό,τι έχει. Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να τα χρησιμοποιείς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο" λέει η ηθοποιός. 
                                              --------------------------------------------
 πηγή : εφημερίδα ΘΕΜΑ 12-08-07
Πολλά υποσχόμενο σκηνοθετικό ντεμπούτο της ηθοποιού Σάρα Πόλεϊ, με μια πανέμορφα γερασμένη Τζούλι Κρίστι στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το "Υστερόγραφο μιας σχέσης "-για το οποίο γράφτηκαν εξαιρετικές κριτικές στο εξωτερικό- είναι μια τρυφερή δραματική ταινία συγκρατημένων τόνων γύρω από τη συντροφικότητα, τη μνήμη, την αγάπη και την προδοσία. Ή , όπως πολύ εύστοχα έγραψε ένας ξένος κριτικός, "μια σπουδή πάνω στην αξία της αγάπης που μένει παρά την απώλεια της μνήμης"
Ο Γκράντ και η Φιόνα μετράνε σαράντα χρόνια ενός ήρεμου και ευτυχισμένου γάμου. Όμως αυτή η ισορροπία θα διαταραχθεί όταν η Φιόνα, προσβεβλημάνη από Αλτσχάιμερ, θα χρειαστεί να εισαχθεί σε ένα νοσοκομείο. Οι ρωγμές του γάμου τους θα αποκαλυφθούν και θα αποκτήσουν ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις όταν η Φιόνα θα ερωτευτεί έναν άλλο ασθενή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις