Magdalena del Carmen Frida Kahlo y
Calderón
Φρίντα Κάλο (Magdalena del Carmen Frida Kahlo y
Calderón[1], 6 Ιουλίου 1907 – 13 Ιουλίου 1954) ήταν Μεξικάνα ζωγράφος.
Στη ζωγραφική της κυριαρχούν τα έντονα χρώματα. Το στυλ που χρησιμοποιεί
φαίνεται επηρεασμένο από τους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν στο
Μεξικό[2] αλλά φαίνεται να έχει δεχτεί και επίδραση Ευρωπαϊκών ρευμάτων
στα οποία συμπεριλαμβάνονται ο Ρεαλισμός, ο Συμβολισμός και ο
Υπερρεαλισμός[3] [4]. Αρκετά έργα της είναι αυτοπροσωπογραφίες, μέσα από τις οποίες εκφράζεται ο προσωπικός πόνος και η σεξουαλικότητά της.
Το 1929 η Φρίντα Κάλο παντρεύτηκε το Μεξικάνο τοιχογράφο Ντιέγκο
Ριβέρα, με τον οποίο μοιράζονταν τις ίδιες πολιτικές απόψεις. Ο Ντιέγκο
Ριβέρα δώρισε το 1957 το "Γαλάζιο Σπίτι" της στο Coyoacán, στην Πόλη του
Μεξικού, και λειτουργεί πλέον ως μουσείο.
Γεννήθηκε από
γερμανοεβραίο πατέρα και ισπανομεξικάνα μητέρα στο Coyoacán στην Πόλη
του Μεξικού. Ο πατέρας της ήταν μορφωμένος, άθεος και είχε έρθει σε
νεαρή ηλικία στο Μεξικό όπου είχε γίνει φωτογράφος[5] [6]. Η μητέρα της
ήταν Καθολική[5].
Στην ηλικία των έξι[7] αρρώστησε από
πολυομυελίτιδα[4], με αποτέλεσμα το ένα της πόδι να είναι μικρότερο από
το άλλο και ημιπαράλυτο. Παρακολούθησε την Escola Preparatoria μία από
τα 35 κορίτσια ανάμεσα σε 2000 άτομα[5] όπου και είδε για πρώτη φορά το
μετέπειτα σύζυγό της, τοιχογράφο Ντιέγκο Ριβέρα, ο οποίος ζωγράφιζε τους
τοίχους της σχολής.
To 1925, στα 18 ένα τραμ συγκρούστηκε με
το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε. Υποβλήθηκε σε μεγάλο αριθμό εγχειρήσεων
και έκτοτε η ζωή της σημαδεύτηκε από πόνο και θλίψη για την αδυναμία
της να κάνει παιδιά.
Το 1926, ενώ ανάρρωνε από το ατύχημα η Φρίντα
Κάλο ξεκίνησε μαθήματα ζωγραφικής. Η οικογένειά της δε μπορούσε να
υποστηρίξει την καλλιτεχνική της δραστηριότητα οικονομικά, για αυτό και
την προέτρεψαν να εικονογραφεί βιβλία ιατρικής[2]. Το 1929 έδειξε τη
δουλειά της στον Ντιέγκο Ριβέρα, τον οποίο είχε γνωρίσει στους
καλλιτεχνικούς κύκλους του Μεξικού που σύχναζε. Την ίδια χρονιά
παντρεύτηκαν[6].
Οι πίνακές της είναι αντιδιαμετρικοί από τους
πίνακες του Ριβέρα[2]. Eνώ ο Ριβέρα αντλούσε τα θέματά του από το Μεξικό
της προκολομβιανής εποχής, η Φρίντα παρέμεινε πιστή στην τάση της
mexicanidad, τη μεξικανική κουλτούρα που ανθούσε εκείνη την περίοδο.
Συχνά οι πίνακές της επηρεάζονται τα δημοφιλή λαϊκά χριστιανικά τάματα
(retablos) και αποτελούν ευχαριστία στην Παρθένο Μαρία για την
πραγματοποίηση μιας ευχής[9].
Ο Ριβέρα ήταν ήδη αναγνωρισμένος
ζωγράφος και οι τοιχογραφίες του είχαν μεγάλη ζήτηση στις Η.Π.Α.. Το
ζευγάρι μετακόμισε στο Σαν Φρανσίσκο και αργότερα στο Ντητρόιτ. Εκεί η
Φρίντα απέβαλλε, η θλίψη της για τις αποβολές της αποτυπώνεται στους
πίνακες "Αποβολή στο Ντητρόιτ" και "Νοσοκομείο Χένρυ Φόρντ".
Κατά τη
διάρκεια της ζωής της η Φρίντα Κάλο ήταν κυρίως γνωστή ως γυναίκα του
Ριβέρα και όχι ως ξεχωριστή καλλιτέχνης. Το 1938 ο Αντρέ Μπρετόν γνώρισε
την Κάλο και το Ριβέρα κατά το ταξίδι του στο Μεξικό. Εκείνος
εντυπωσιάστηκε από τη δουλειά της, την κάλεσε να πάρει μέρος στην έκθεση
μαζί με άλλους σουρρεαλιστές ζωγράφους και οργάνωσε μια έκθεση της
προσωπικής της δουλειάς στο Παρίσι. Εκείνη ωστόσο τόνισε πως οι πίνακές
της δεν ήταν όνειρα, αλλά η δική της πραγματικότητα. Στη διάρκεια της
ζωής της πραγματοποίησε τρεις μόνο εκθέσεις: στο Παρίσι, στη Νέα Υόρκη
και στο Μεξικό[8].
Το 1939 χώρισε προσωρινά από τον Ριβέρα και
αποσύρθηκε στο Μεξικό, στο "Γαλάζιο Σπίτι". Εκεί ζωγράφισε τον πίνακα
"Οι δύο Φρίντες", στον οποίο απεικονίζει το δίλημμά της για το διαζύγιο.
Σε όλη τη διάρκεια του 1930 διατηρούσε εξωσυζυγική σχέση με τον
Nickolas Muray, τον οποίο είχε γνωρίσει μαζί με τον Ριβέρα στη Νέα
Υόρκη. Σύντομα μετά το διαζύγιο, το 1940 χώρισε με τον Muray και
ξαναπαντρεύτηκε με τον Ριβέρα[10].
Το 2010, η κυβέρνηση του
Μεξικού, σε αναγνώριση της συνεισφοράς της Φρίντα Κάλο αλλά και του
Ντιέγκο Ριβέρα απεικόνισε τα πρόσωπά τους στις δύο όψεις του
χαρτονομίσματος των 500 πέσος, στην έκδοση για τον εορτασμό της 200ής
επετείου της ανεξαρτητοποίησης της χώρας και της 100ής επετείου της
Μεξικανικής Επανάστασης.
http://el.wikipedia.org/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου