Μονή Τοπλού
Η
μονή βρισκόταν σε ακμή τον 14ο και τον 15ο αιώνα εάν κρίνει κανείς από
τον μεγάλο αριθμό σημαντικών βυζαντινών εικόνων εκείνης της περιόδου που
απηχούν πιστά την εξέλιξη της κωνσταντινουπολίτικης ζωγραφικής που
σταδιακά εξαπλώνονταν στην Κρήτη από την πτώση της Πόλης και μετά. Η
υψηλή εικαστική αξία των εικόνων είναι επίσης ενδεικτική του υψηλού
επιπέδου της παιδείας των μοναχών της Μονής, που διαδραμάτισε
σημαντικό ρόλο στην άνοδο του πολιτιστικού επιπέδου της αναγεννησιακής
Κρήτης.
Η σημερινή μορφή της μονής είναι φρουριακή σταυροπηγιακή, έχει
τετράγωνο σχήμα και περιβάλλεται από ένα ψηλό τοίχο που έχει ύψος
περίπου 10 μέτρα. Η συνολική έκταση που καταλαμβάνει είναι περίπου
800τμ, ενώ αναπτύσσεται σε 3 ορόφους γύρω από την εσωτερική αυλή. Η
πρόσοψη της μονής έχει μορφή αετωματική αναγεννησιακού τύπου ενώ φέρει
εντοιχισμένη εγχάρακτη κτητορική επιγραφή του ηγούμενου Γαβριήλ
Παντόγαλου σε ελεγειακά δίστιχα. Πάνω ακριβώς από την κεντρική πύλη
υπάρχει η «καταχύτρα» με την οποία έριχναν στους πειρατές και στους
εισβολείς που προσπαθούσαν να σπάσουν την πόρτα, καυτό λάδι και μολύβι.
Η
οικοδόμηση της μονής με αυτή τη μορφή έγινε στα τελευταία χρόνια της
Ενετοκρατίας όταν ήταν ολοφάνερη η τουρκική απειλή. Περιλαμβάνει και
διάφορους βοηθητικούς χώρους οι οποίοι στο σύνολο είναι 40 όπως
μαγειρεία, φούρνους, κελιά, ξενώνες, ηγουμενείο και αποθήκες και τα
οποία αναστηλώνονται με τη εποπτεία της Αρχαιολογικής υπηρεσίας.
Επιπλέον σύμφωνα με την παράδοση υπάρχουν 100 πόρτες στη μονή αν και
έχουν ανακαλυφθεί μόνο οι 99.
Επιβλητικό είναι και το
κωδωνοστάσιο της μονής, αναγεννησιακού τύπου που υψώνεται στη δυτική
πλευρά πάνω από την κεντρική πόρτα και το οποίο φέρει ανάγλυφα στέμματα
και σταυρούς με επιγραφές και έχει ύψος 33μ ενώ χρονολογείται το 1558.
Επίσης στην εσωτερική αυλή της μονής υπάρχει ένα πηγάδι το οποίο πρέπει
να χτίστηκε κατά τα πρώτα χρόνια της μονής και το οποίο χρησίμευε και
χρησιμεύει για την ύδρευση του μοναστηριού. Ακριβώς απέναντι από το
πηγάδι υπάρχει μια μικρή εκκλησία η οποία είναι δίκλιτη βασιλική και
διμάρτυρη. Το βόρειο κλίτος είναι αφιερωμένο στην γέννηση της Θεοτόκου
ενώ το νότιο που είναι και νεώτερη προσθήκη στον Άγιο Ιωάννη τον
Θεολόγο.
Στο εσωτερικό ο ναός έχει θαυμάσιες εικόνες που δίνουν επιβλητικότητα στην ευλαβική ατμόσφαιρα όπως η εικόνα με τίτλο:«Μέγας εί Κύριε και Θαυμαστά τα έργα Σου» η οποία έχει 61 παραστάσεις από την ομώνυμη ευχή του Μεγάλου Αγιασμού των Θεοφανίων και η οποία συντάχτηκε από τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Σοφρώνιο, η εικόνα «Άξιον Εστί» που φιλοτεχνήθηκε από τον Ιωάννη Κορνάρο το 1770 και η εικόνα «Ρόδον το αμάραντο» του 1771, η Άγια Αναστασία η Φαρμακολύτρια καθώς και η εικόνα της Παναγίας η οποία βρέθηκε σε μια κοντινή σπηλιά όπου τρέχει νερό-αγίασμα. Ακόμη σημαντική ήταν η ανακάλυψη της Αρχαιολογικής υπηρεσίας όταν πίσω από τους νεώτερους σοβάδες ανακαλύφθηκαν θαυμάσιες τοιχογραφίες οι οποίες χρονολογούνται ότι είναι του 14ου αιώνα ενώ είναι και πολύ καλά διατηρημένες. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι στη μονή φυλάγονται με επισημότητα και ευλάβεια τα λείψανα των Αγίων Χαραλάμπους, Δομητιανού, Τρύφωνος, Παντελεήμονος, Στεφάνου, Αβερκίου, Ιακώβου και της Οσίας Αναστασίας.
Στο εσωτερικό ο ναός έχει θαυμάσιες εικόνες που δίνουν επιβλητικότητα στην ευλαβική ατμόσφαιρα όπως η εικόνα με τίτλο:«Μέγας εί Κύριε και Θαυμαστά τα έργα Σου» η οποία έχει 61 παραστάσεις από την ομώνυμη ευχή του Μεγάλου Αγιασμού των Θεοφανίων και η οποία συντάχτηκε από τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Σοφρώνιο, η εικόνα «Άξιον Εστί» που φιλοτεχνήθηκε από τον Ιωάννη Κορνάρο το 1770 και η εικόνα «Ρόδον το αμάραντο» του 1771, η Άγια Αναστασία η Φαρμακολύτρια καθώς και η εικόνα της Παναγίας η οποία βρέθηκε σε μια κοντινή σπηλιά όπου τρέχει νερό-αγίασμα. Ακόμη σημαντική ήταν η ανακάλυψη της Αρχαιολογικής υπηρεσίας όταν πίσω από τους νεώτερους σοβάδες ανακαλύφθηκαν θαυμάσιες τοιχογραφίες οι οποίες χρονολογούνται ότι είναι του 14ου αιώνα ενώ είναι και πολύ καλά διατηρημένες. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι στη μονή φυλάγονται με επισημότητα και ευλάβεια τα λείψανα των Αγίων Χαραλάμπους, Δομητιανού, Τρύφωνος, Παντελεήμονος, Στεφάνου, Αβερκίου, Ιακώβου και της Οσίας Αναστασίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου