http://mikros-romios.gr/4062/kykloforia/
Οι πρώτες μονοδρομήσεις κυκλοφορίας στην Αθήνα
Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς
Οι παλαιότεροι θυμούνται σίγουρα τον
πανζουρλισμό που επικρατούσε στους δρόμους των Αθηνών μέχρι τις αρχές
της δεκαετίας του 1960, αφού όλοι οι δρόμοι ήταν διπλής κατευθύνσεως.
Πότε άρχισαν οι μονοδρομήσεις; Το σύστημα, στην αρχή για τους μεγάλους
δρόμους του κέντρου των Αθηνών, εφαρμόσθηκε το καλοκαίρι του 1960. Η
Πανεπιστημίου έγινε κάθοδος και οι Ακαδημίας και Σταδίου άνοδοι.
Η
μονοδρόμηση των μεγάλων οδικών αρτηριών επέφερε και σειρά αλλαγών.
Δεκατρείς δρόμοι έγιναν πλέον μόνον άνοδοι (Πινδάρου, Λυκαβηττού,
Αμερικής, Σίνα κ.ά.) και δεκατέσσερις κάθοδοι (Βουκουρεστίου, Ομήρου,
Μασσαλίας, Ιπποκράτους, Ζωοδόχου Πηγής κ.ά.). Στο Σύνταγμα προβλέφθηκε
κυκλική κίνηση, με κάθοδο την ‘Οθωνος και άνοδο τη Γεωργίου Α’. Διπλής
κατευθύνσεως παρέμειναν πολλοί δρόμοι, όπως οι Βασ. Σοφίας, Βασ.
Αμαλίας, Αθηνάς, Πειραιώς, Αγ. Κωνσταντίνου, Πατησίων κ.ά.
Οι μεγάλες αλλαγές συνδυάσθηκαν με την έναρξη λειτουργίας της αυτόματης σηματοδότησης σε πενήντα διασταυρώσεις, δηλαδή τη λειτουργία των φωτεινών φαναριών πάνω σε ιστούς, όπως έφτασαν μέχρι τις ημέρες μας. Ο «εγκέφαλος» του συστήματος, ο οποίος είχε τοποθετηθεί στα υπόγεια της Παλαιάς Βουλής με χειριστές άνδρες της Τροχαίας, προέβλεπε «πράσινο κύμα». Δηλαδή, το αυτοκίνητο που κινείτο με 30 χιλιόμετρα την ώρα έβρισκε «πράσινα» όλα τα φανάρια στις μεγάλες οδικές αρτηρίες.
Για να πεισθεί ο κόσμος και να ενημερωθεί για τις μεγάλες αλλαγές πραγματοποιήθηκε «επικοινωνιακό μπαράζ» με μεγάφωνα, φυλλάδια, πινακίδες, κινηματογραφικές ταινίες, ομιλίες στα σχολεία κ.ά. Τελικά το μέτρο εφαρμόσθηκε την τελευταία ημέρα του Ιουλίου 1960 και ανάλογα με τις αλλαγές που επήλθαν σημείωσε εξαιρετική επιτυχία. Ωστόσο, ένα μήνα μετά την εφαρμογή του σημειώνονταν πολλές παραβάσεις, τόσο εκ μέρους των πεζών όσο και εκ μέρους των αυτοκινήτων. Οπότε εφαρμόσθηκε το μέτρο της επιβολής επιτόπου προστίμων σε οχήματα και πεζούς.
Οι μεγάλες αλλαγές συνδυάσθηκαν με την έναρξη λειτουργίας της αυτόματης σηματοδότησης σε πενήντα διασταυρώσεις, δηλαδή τη λειτουργία των φωτεινών φαναριών πάνω σε ιστούς, όπως έφτασαν μέχρι τις ημέρες μας. Ο «εγκέφαλος» του συστήματος, ο οποίος είχε τοποθετηθεί στα υπόγεια της Παλαιάς Βουλής με χειριστές άνδρες της Τροχαίας, προέβλεπε «πράσινο κύμα». Δηλαδή, το αυτοκίνητο που κινείτο με 30 χιλιόμετρα την ώρα έβρισκε «πράσινα» όλα τα φανάρια στις μεγάλες οδικές αρτηρίες.
Για να πεισθεί ο κόσμος και να ενημερωθεί για τις μεγάλες αλλαγές πραγματοποιήθηκε «επικοινωνιακό μπαράζ» με μεγάφωνα, φυλλάδια, πινακίδες, κινηματογραφικές ταινίες, ομιλίες στα σχολεία κ.ά. Τελικά το μέτρο εφαρμόσθηκε την τελευταία ημέρα του Ιουλίου 1960 και ανάλογα με τις αλλαγές που επήλθαν σημείωσε εξαιρετική επιτυχία. Ωστόσο, ένα μήνα μετά την εφαρμογή του σημειώνονταν πολλές παραβάσεις, τόσο εκ μέρους των πεζών όσο και εκ μέρους των αυτοκινήτων. Οπότε εφαρμόσθηκε το μέτρο της επιβολής επιτόπου προστίμων σε οχήματα και πεζούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου