Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη δημοσίευση του Τερψιχόρη Βόλου.
Τερψιχόρη Βόλου
Η
Μεγάλη Πέμπτη, η ιερή μέρα κατά την οποία εορτάζεται ο Μυστικός Δείπνος
του Ιησού Χριστού με τους 12 Αποστόλους. Η ημέρα αυτή είναι η τέταρτη
ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας, της εβδομάδας δηλαδή η οποία προηγείται και
καταλήγει στη γιορτή του Πάσχα. Της Μεγάλης Πέμπτης προηγείται η Μεγάλη
Τετάρτη και ακολουθεί η Μεγάλη Παρασκευή. Τ Τα Δώδεκα Ευαγγέλια
περιγράφουν την πορεία του Ιησού προς τον Γολγοθά. Τον Μυστικό Δείπνο,
το δάκρυ και την ανθρώπινη αδυναμία στους κήπους της Γεσθημανής, την
προδοσία του από τον Ιούδα, την σύλληψη, την δίκη, τα βασανιστήρια, την
Σταύρωση. Τη Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ η Εκκλησία θα μάς συγκλονίσει
παρουσιάζοντάς μας τη Σταύρωση του Θεανθρώπου. Το πρωί της Μεγάλης
Πέμπτης τελείται ο εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής μαζί με τη Θεία
Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου. Οι ιερείς κατά την ετοιμασία της Θείας
Κοινωνίας εξάγουν δύο «αμνούς» (το μέρος του άρτου το οποίο
μεταβάλλεται σε σώμα Χριστού) και διατηρούν τον ένα αφού τον τεμαχίσουν
και τον αποξηράνουν, σε ασφαλές σημείο (μέσα στο αρτοφόριο πάνω στην
αγία τράπεζα) για έναν ολόκληρο χρόνο για την κοινωνία των πιστών σε
έκτακτες περιπτώσεις. Το βράδυ τελείται ο όρθρος της Μεγάλης Παρασκευής,
στον οποίο αναπαριστάται το Θείο Δράμα της Σταύρωσης και διαβάζονται τα
12 ευαγγέλια που περιγράφουν τα γεγονότα από τη σύλληψη έως και την
ταφή του Χριστού. Ανάμεσα στο 5ο και το 6ο Ευαγγέλιο ψάλλεται το
αντίφωνο «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου…» και ο Εσταυρωμένος λιτανεύεται
από τους ιερείς. Στις εκκλησίες της Ζακύνθου, η περιφορά του
Εσταυρωμένου γίνεται μετά το 11ο Ευαγγέλιο. Σήμερον κρεμάται επί
ξύλου... Σήμερον κρεμάται επί ξύλου, ο εν ύδασι την γην κρεμάσας.
Στέφανον εξ ακανθών περιτίθεται, ο των αγγέλων βασιλεύς. Ψευδή πορφύραν
περιβάλλεται ο περιβάλλων τον ουρανόν εν νεφέλαις. Ράπισμα κατεδέξατο,
ο εν Ιορδάνη ελευθερώσας τον Αδάμ. Ήλοις προσηλώθη, ο Νυμφίος της
Εκκλησίας. Λόγχη εκεντήθη, ο Υιός της Παρθένου. Προσκυνούμεν σου τα
Πάθη, Χριστέ. Δείξον ημίν και την ένδοξόν σου Ανάστασιν. Είναι η στιγμή,
περίπου στις 9 το βράδυ, όπου σε όλες τις εκκλησίες της χώρας θα
σβήσουν τα φώτα. Η πομπή της σταύρωσης υπό το αμυδρό φως των κεριών θα
κινηθεί με αργό και σταθερό ρυθμό προς το κέντρο των ναών, διαπερνώντας
το πλήθος των πιστών. Το Θείο πάθος σχεδόν κορυφώνεται… Τα 12 Ευαγγέλια
της Μεγάλης Πέμπτης συγκροτούνται κυρίως από περικοπές των Ευαγγελίων
του Ιωάννη και του Ματθαίου. Εν περιλήψει τα 12 Ευαγγέλια: Τελευταίες
νουθεσίες του Ιησού στους μαθητές του… «Αγαπάτε Αλλήλους». Ο τελευταίος
αποχαιρετισμός. Προσευχή του Ιησού. Προδοσία του από τον Ιούδα. Σύλληψη
του Ιησού και μεταφορά του «Από τον Άννα στον Καϊάφα». Δίκη του Ιησού
από τους Αρχιερείς. Άρνηση Πέτρου («Πριν αλέκτορα φωνήσαι, τρις απαρνήση
με»). Ο Ιησούς ενώπιον του Πιλάτου, στο Πραιτώριο. Προσπάθεια του
Πιλάτου να απελευθερώσει τον Κύριο, αλλά εμπρός στην αποφασιστικότητα
των Φαρισαίων υποχωρεί. «Βαραβάν ή Χριστόν;». Ο Πιλάτος «Νίπτει τας
χείρας του». Ο Ιούδας μεταμελείται και επιστρέφει τα «τριάκοντα αργύρια»
στους Αρχιερείς, οι οποίοι τα έβαλαν στον «Κορβανά» (ταμείο του Ναού).
Απαγχονισμός Ιούδα. Πορεία του Ιησού προς τον Γολγοθά και Σταύρωσή του
με δύο ληστές. Ο Ιησούς αφήνει το πνεύμα επί του Σταυρού. Μεταμέλεια του
ενός ληστή, που ζητά από τον Κύριο να τον θυμηθεί στη βασιλεία των
Ουρανών. Ο Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας ζητά από τον Πιλάτο το Σώμα του για να
το θάψει. Ταφή του Ιησού και σφράγιση του Τάφου του από τους Αρχιερείς
και Φαρισαίους. Στις εκκλησίες, όλο το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης μέχρι
το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής, παραμένουν κυρίως γυναίκες οι οποίες
«μοιρολογούν», ψάλλοντας ύμνους, τον Χριστό. Σε πολλά μέρη,
προετοιμάζουν τον στολισμό του Επιταφίου κατά την διάρκεια της νύχτας
αυτής. Στα σπίτια των Χριστιανών, την Μεγάλη Πέμπτη, βάφονται τα κόκκινα
αυγά. Για τον λόγο αυτό, η ημέρα λέγεται και Κόκκινη Πέμπτη ή
Κοκκινοπέφτη. Εκτός από τα αυγά, την μέρα αυτή, φτιάχνονται τα πασχαλινά
κουλούρια και τα τσουρέκια. Σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, οι
Χριστιανοί κρεμούν κόκκινα πανιά στα παράθυρα ων σπιτιών τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου