ΟΙ ΧΙΛΙΟΧΡΟΝΟΙ ΚΥΝΗΓΟΙ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
Αρχικά ήταν τρόπος εξεύρεσης τροφής, ενώ σήμερα αποτελεί κυρίως ψυχαγωγική ενασχόληση με όλα τα στοιχεία της περιπέτειας.
Ο
Οππιανός (Έλληνας ποιητής από την Κιλικία, ο οποίος έζησε στα τέλη του
2ου μ.Χ. αιώνα. Ονομαστό έγινε το ποίημα του «Κυνηγετικά» σε δακτυλικό
εξάμετρο.) αρχίζει τα «Κυνηγετικά» του ως εξής:
«Εγώ
επιθυμώ να τραγουδήσω τα ωραία τεχνάσματα του κυνηγιού, δεν θα μιλήσω
για πολέμους, ούτε για του ’ρη τα πολύ καλά έργα. Εξύμνησε (μούσα) τις
μάχες των θηρίων με τους κυνηγούς, τραγούδησε για τα είδη των σκυλιών
και τα γρήγορα άλογα».
Οι
Μινωίτες Κρήτες, εκτός από μεγάλοι θαλασσοπόροι και θαλασσομάχοι οι
οποίοι είχαν κυριαρχήσει σε όλη την ανατολική Μεσόγειο, ήταν και
σπουδαίοι κυνηγοί. Ως προστάτιδες θεότητες στις κυνηγετικές τους
εξορμήσεις είχαν την «πολύθηρον» Δίκτυννα και τη Βριτόμαρτιν, που
αργότερα ταυτίστηκαν με την Αρτέμιδα, τη θεά του κυνηγιού.
Και
οι δύο θεότητες, οι οποίες προστάτευαν και τα δάση, παριστάνονται σε
νομίσματα ως κυνηγέτιδες. Το ιερό της Δίκτυννας στη Δ. Κρήτη
(Δικτυνναίον] προστατευόταν από σκυλιά. Εικάζεται ότι από τα πρώιμα
μινωικά χρόνια υπήρχαν τελετές μυήσεως των νέων σχετικές με τη
χρήση των όπλων για κυνήγι. Τα θηράματα ήταν άφθονα. Τα περισσότερα
απεικονίζονται στην κρητική ιερογλυφική γραφή γύρω στο 2.000 π.Χ. και
επρόκειτο για ζαρκάδια, αγριογούρουνα, λαγούς, πέρδικες, περιστέρια
κ.λπ, Ιδιαίτερα, όμως, αναπαριστάνονταν άγριες αίγες και αίγαγροι.
Στην
ίδια ιερογλυφική γραφή παριστάνονται και τα όπλα για το κυνήγι (και όχι
μόνο), όπως δόρατα, εγχειρίδια και βέλη τόξων. Όταν κατήλθαν οι Αχαιοί
στην Κρήτη, μετά την καταστροφή της νήσου από την έκρηξη του ηφαιστείου
της Σαντορίνης γύρω στο 1450 π.Χ., επειδή συνήθιζαν να κυνηγούν έφιπποι
με τόξα, άρχισε να χρησιμοποιείται κι εδώ το άλογο στο κυνήγι.
Σκύλοι εποχής
Ο
Πολυδεύκης μιλάει για «πάριππους κύνας» στην Κρήτη που ήταν
εκπαιδευμένοι να μην απομακρύνονται από τα άλογα αν δεν πάρουν εντολή
από τον αναβάτη κυνηγό. Τα σκυλιά που ονομάζονται «πάριπποι» τρέχουν με
τα άλογα δίπλα τους, ούτε πιο μπροστά ούτε πιο πίσω.
συνέχεια στην πηγή