Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2016

Η Ελληνική συνοικία της Κωνσταντινούπολης

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.


Είχε διάσημο καρναβάλι που απαγορεύτηκε και μετά τις διώξεις του ’55...
constantinoupoli.com|Από admin
 Είχε διάσημο καρναβάλι που απαγορεύτηκε και μετά τις διώξεις του ’55 απέμειναν ελάχιστοι ρωμιοί…
Τα Ταταύλα ή Κουρτουλούς υπήρξαν μία από τις πιο πολυάριθμες ελληνικές συνοικίες της Κωνσταντινούπολης. Χτισμένα στην ευρωπαϊκή ακτή του Βοσπόρου ξεκίνησαν να κατοικούνται τον 16ο αιώνα, επί Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς, προσελκύοντας εξαρχής τους ορθόδοξους πληθυσμούς. Το ελληνικό στοιχείο αναπτύχθηκε ιδιαίτερα από τα μέσα του 19ου αιώνα και μετά, διατηρώντας την ισχύ του ως και τη δεκαετία του 1960. Η τουρκική ονομασία για τα Ταταύλα είναι Κουρτουλούς και σημαίνει απολύτρωση ή σωτηρία. Παρά την ευοίωνη προοπτική του ονόματός της, η συνοικία υπέστη μεγάλο πλήγμα κατά τη διάρκεια του πογκρόμ του Σεπτεμβρίου του 1955 εναντίον των Ελλήνων.
Ακόμη και σήμερα όμως, σεβαστό ποσοστό της συρρικνωμένης Ελληνικής μειονότητας ζει στα Ταταύλα. Περίπου 1200 άτομα. Η ενορία του Αγίου Δημητρίου, αριθμεί τουλάχιστον  300 Ρωμιούς. Τα Ταταύλα βρίσκονται στο Ευρωπαϊκό κομμάτι της Κωνσταντινούπολης. Η συνοικία αυτή του Δήμου Σισλί, από την εκκλησία του Αγ. Δημητρίου και κάτω, ανήκει στο Δήμο Μπέϊογλού, είναι κτισμένη στον λόφο Παγκάλτι και εκτείνεται στους «πρόποδες» βορειοδυτικά του Πέρα, πάνω από το Κασίμ Πασά….
Melissinos-Ag-Dim2-e1444595667956
Ο Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου Ταταούλων τότε…
Aya-Dimitri-Kilisesi-600x400
Ο Αγιος Δημήτριος Ταταούλων σήμερα …

Η ονομασία Ταταύλα προέρχεται μάλλον από την Τούρκικη (ταταρική) λέξη tavla. «At tavlasi» σημαίνει σταύλος αλόγων. Οπότε, λένε «τα ατ τάβλα» έγινε Ταταύλα. Σύμφωνα με άλλες μαρτυρίες η ελληνική λέξη σταύλος είναι η προέλευση.
Πριν από την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, η ακατοίκητη αυτή περιοχή χρησιμοποιούνταν από τους Γενοβέζους του Γαλατά για να φιλοξενεί τους στάβλους τους. Λίγο μετά την άλωση την περιοχή χρησιμοποιούσε ο σουλτάνος για τα άλογα του. Γύρω στο 1530, επί Σουλτάνου Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή, αιχμάλωτοι από τα νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου και από την Πελοπόννησο μεταφέρθηκαν στην Πόλη.
Οι περισσότεροι από αυτούς τους αιχμαλώτους ήταν ναυτικοί οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν ως εργατοτεχνίτες στα ναυπηγεία του Κασίμ Πασά στον Κεράτιο. Μετά την απόκτηση της ελευθερίας τους αρκετοί εγκαταστάθηκαν σε μια τοποθεσία που ονομάστηκε Ταταύλα. Ύστερα από την κατάκτηση της Χίου, πολλοί Χιώτες, έμποροι και εργάτες, πήγαν στα Ταταύλα..
συνέχεια

Μπακλαβάς νηστίσιμος

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
Αλείφετε ένα ταψί με το καλαμποκέλαιο και στρώνετε 8 φύλλα κρούστας ελαφρως τσαλακωμένα που έχετε λαδώσει και ραντίσει με λίγο νερό . Συνεχίζετε βάζοντας εναλλάξ λαδωμένα φύλλα και καρύδια ώσπου να τελειώσουν τα υλικά της γέμισης.…
www.icookgreek.com|Από Klio Kabouri
 
Μπακλαβάς νηστίσιμος

Μπακλαβάς νηστίσιμος
4.1/5 κατάταξη (10 ψήφοι)

  • Δυσκολία: μέτριο

Υλικά συνταγής

  • 1 κιλό φύλλο κρούστας
  • 500 γρ. καλαμποκέλαιο
  • 800 γρ. καρύδια κοπανισμένα στα οποία προσθέτετε 2 κουταλιές της σούπας κανέλα
  • Για το σιρόπι
  • 1 1/2 κιλό ζάχαρη
  • 500 γρ. γλυκόζη
  • 4 ποτήρια νερό

Εκτέλεση συνταγής

  1. Αλείφετε ένα ταψί με το καλαμποκέλαιο και στρώνετε 8 φύλλα κρούστας ελαφρως τσαλακωμένα που έχετε λαδώσει και ραντίσει με λίγο νερό . Συνεχίζετε βάζοντας εναλλάξ λαδωμένα φύλλα και καρύδια ώσπου να τελειώσουν τα υλικά της γέμισης. Στο τέλος στρώνετε 4-5 φύλλα χωρίς καρύδια. 
  2. Χαράζετε την επιφάνεια με κοσφτερό μαχαίρι. Ψήνετε αρχικά το γλυκό στους 250° C και ύστερα στους 200º C για μία ώρα. Αν το γλυκό κοκκινίσει γρήγορα, το καλύπτετε με αλουμινόχαρτο. 
  3. Ετοιμάζετε το σιρόπι βράζοντας όλα τα υλικά μαζί για 5'-6'. Όταν ο μπακλαβάς κρυώσεις περιχύνετε με το σιρόπι και το αφήνετε για αρκετές ώρες μέχρι να το σερβίρετε. 
 

Έξυπνες χρήσεις

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
Ο παλιός τρίφτης, άχρηστα σουρωτήρια και κουτάλες… Ναι, δεν πρόκειται να τα χρησιμοποιήσετε στο μαγείρεμα. Μπορείτε, όμως, να τα αξιοποιήσετε στη…

Σπάνιες φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Της Σοφίας Χριστοφορίδου Τον Οκτώβριο του 1916 ο 38χρονος τότε Ζοζέφ Πιγκασού ξεμπαρκάρει στο λιμάνι της Περισσότερα
mixanitouxronou.gr
 
Της Σοφίας Χριστοφορίδου Τον Οκτώβριο του 1916 ο 38χρονος τότε Ζοζέφ Πιγκασού ξεμπαρκάρει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και κατευθύνεται στο γαλλικό στρατιωτικό νοσοκομείο, Hopital Temporaire N. 4 στην οδό Γραβιάς. Μαζί του, εκτός από την ιατρική του τσάντα, έχει και τη φωτογραφική του μηχανή. big_artfichier_367957_2527608_201308043043483 Μέχρι τον Αύγουστο του 1917 θα περιθάλψει εκατοντάδες ασθενείς από τα μέτωπα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και θα διασώσει εικόνες ενός κόσμου που πολύ σύντομα θα άλλαζε για πάντα. Λίγο αργότερα ο πόλεμος θα τελείωνε, η μεγάλη πυρκαγιά θα κατέστρεφε τη μισή Θεσσαλονίκη, oι πρόσφυγες της μικρασιατικής καταστροφής και η ανταλλαγή των πληθυσμών, η κατοχή, ο εκτοπισμός και η εξολόθρευση των Εβραίων από τους Ναζί, θα άλλαζαν οριστικά την εικόνα της πόλης . Η Θεσσαλονίκη μόλις που είχε συμπληρώσει τέσσερα χρόνια υπό ελληνική διοίκηση και η Ελλάδα ζούσε στο πετσί της τον εθνικό διχασμό μεταξύ βενιζελικών και βασιλοφρόνων. Στο πολυφυλετικό χαρμάνι του ντόπιου πληθυσμού της πόλης είχε προστεθεί και η πολυεθνική Στρατιά της Ανατολής. Μέρος αυτής ήταν και ο Ζοζέφ Πιγκασού. Όταν δεν δούλευε στο νοσοκομείο, περιπλανιόταν στους δρόμους της πόλης και φωτογράφιζε....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/spanies-fotografies-tis-thessalonikis-vrethikan-sto-sirtari-enos-gallou-giatrou-otan-den-periethalpe-asthenis-apo-ta-metopa-tou-a-pagkosmiou-polemou-girnouse-me-ti-fotografiki-michani-sti-poli-e/
 

σχέδια για πλέξιμο

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε το άλμπουμ του χρήστη Crochet Allsorts.

100 χρόνια Μακεδονικό Μέτωπο

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
Το Μακεδονικό Μέτωπο που ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 1915 αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα σκηνικά μαχών του Α Παγκοσμίου Πολέμου. Το WE φέρνει στο…
news247.gr
Το Μακεδονικό Μέτωπο που ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 1915 αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα σκηνικά μαχών του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Το news247 φέρνει στο προσκήνιο τις συνθήκες που επικρατούσαν στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας ένα αιώνα πριν μέσα από ένα μεγάλο φωτογραφικό αφιέρωμα
Adtech Ad
Ο Μεγάλος Πόλεμος, ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος, έχει ήδη σβήσει το πρώτο του κεράκι. Δυνάμεις που έμεναν μέχρι τώρα ουδέτερες αποφάσιζαν να πάρουν θέση και να σταθούν στο πλευρό αυτού που φαίνεται ότι μπορεί να έβγαινε νικητής από αυτή την μάχη. Η Βουλγαρία η οποία είχε ηττηθεί το 1913 στον Δεύτερο Βαλκανικό Πόλεμο από την Σερβία βρήκε ευκαιρία να ενωθεί με τις δυνάμεις του Άξονα και να διεκδικήσει από τους δυτικούς της γείτονες εδάφη που θεωρούσε καταπατημένα.
AdTech Ad
Συγκεκριμένα οι Βούλγαροι αποφάσισαν να συμμετάσχει από τον Αύγουστο του 2015 ενώ στις 21 Σεπτεμβρίου ο βασιλιάς της Φερδινάνδος υπέγραψε συμμαχία με την Γερμανία . Λίγες εβδομάδες αργότερα η Σερβία σφυροκοπούνταν στα βόρεια από την Αυστροουγγρική Βαλκανική Στρατιά και την 11η Γερμανική Στρατιά και στα ανατολικά από τους Βούλγαρους. Οι σερβικές δυνάμεις θα αναγκαστούν να υποχωρήσουν στην Θεσσαλονίκη στις 22 Οκτωβρίου του 1915, ημερομηνία που ορίζεται και η έναρξη του Μακεδονικού Μετώπου ή Μετώπου της Θεσσαλονίκης.
Γάλλοι, Βρετανοί μαζί σε στρατούς από τις κτήσεις τους (από την Ινδία και την Ινδοκίνα μέχρι την Σενεγάλη) σε συνδυασμό με άλλους συμμαχικούς στρατούς (Ιταλούς, Σέρβους και Ρώσους) στρατοπέδευσαν στα περίχωρα της συμπρωτεύουσας και έμειναν γνωστοί στην πόλη ως "Οι κηπουροί της Θεσσαλονίκης".
Αξιοσημείωτο ήταν ότι η Ελλάδα παρέμενε ουδέτερη παρά την "κατάληψη" της Θεσσαλονίκης από τους συμμάχους ακόμη και όταν οι Βούλγαροι κατέλαβαν την Ανατολική Μακεδονία. Στάση που οφείλεται στην φιλογερμανική στάση του Κωνσταντίνου του Α'. Η Ελλάδα διχάζεται με τον Βενιζέλο να δημιουργεί δική του κυβέρνηση στην Θεσσαλονίκη και αργότερα με τους συμμάχους (αφού είχαν καταλάβει Θεσσαλία και Ισθμό Κορίνθου) να τον βοηθούν να ανατρέψει τον βασιλιά και να βάλει την χώρα μας στην μάχη στο πλευρό τους.
Το νews247 μέσα από ένα μεγάλο φωτογραφικό αφιέρωμα φέρνει στο προσκήνιο τις συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή της Μακεδονίας ένα αιώνα πριν μέσα από το αρχείο του Imperial War Museums.
 

Γελοιογραφίες του 19ου αιώνα

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε ένα σύνδεσμο.
 
 
του Γιάννη ΑντωνόπουλουΗ δημοσίευση ενός σκίτσου του Τάσου Αναστασίου στην εφημερίδα "Αυγή" που παρουσίαζε τον υπουργό οικονομικών της Γερμανίας…
Δικαιόπολις

Γελοιογραφίες του 19ου αιώνα για τις σχέσεις της Ελλάδας με τους δανειστές της



του Γιάννη Αντωνόπουλου
Η δημοσίευση ενός σκίτσου του Τάσου Αναστασίου στην εφημερίδα "Αυγή" που παρουσίαζε τον υπουργό οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανκ Σόιμπλε σαν αξιωματικό της Βέρμαχτ προκάλεσε πολλαπλές αντιδράσεις από εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους αφετηρίες.
Φυσικά το συγκεκριμένο σκίτσο δεν είναι ούτε το πρώτο ούτε το τελευταίο που δημοσιεύεται στα ελληνικά ΜΜΕ συνδέοντας πρόσωπα της γερμανικής πολιτικής σκηνής με το σκοτεινό ναζιστικό παρελθόν της Γερμανίας (τη μερίδα του λέοντος σε αυτές τις αναγωγές κατέχει η καγκελάριος Μέρκελ). Από την άλλη, πλεονάζει κατά τα τελευταία χρόνια η κάθε λογής αναπαραγωγή στερεοτύπων κατά της Ελλάδας και των Ελλήνων από μερίδα του κίτρινου γερμανικού τύπου, που ορισμένες φορές παίρνει τον χαρακτήρα ανοιχτής ανθελληνικής προπαγάνδας.

Οι γελοιογραφίες έχουν πρωταγωνιστήσει στην καλλιέργεια αυτών των εκατέρωθεν στερεοτύπων, διαδραματίζοντας έναν «επιθετικό έως ύπουλο ρόλο» (σύμφωνα με τον Γερμανό ελληνιστή καθηγητή κ. Hans Eideneier) [1].
Όμως οι γελοιογραφίες που στηλιτεύουν, έστω με υπερβολικό τρόπο, τη γερμανική πολιτική στην Ελλάδα, δεν είναι πρόσφατο φαινόμενο. Είναι σχεδόν τόσο παλιές όσο οι ελληνογερμανικές σχέσεις!
Στη δεκαετία του 1890, δηλαδή κατά τα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα, οι αφορμές για τέτοιου είδους πικρή σάτιρα από τον ελληνικό σατιρικό τύπο ήταν πολλές. Το ίδιο και οι αφορμές για την όξυνση των σχέσεων του ελληνικού κράτους με το τότε γερμανικό Ράιχ. Μέσα από ορισμένες επιλεγμένες γελοιογραφίες εκείνης της περιόδου θα επιχειρήσουμε να περιηγηθούμε σε μια δύσκολη εποχή για το ελληνικό κράτος, η οποία κατά πολλούς παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες με το σήμερα.
Η πτώχευση και οι "Γερμανοεβραίοι τραπεζίτες"
Η χρεοκοπία της ελληνικής οικονομίας το 1893 αποτέλεσε μια τέτοια αφορμή που επιδείνωσε ραγδαία τις σχέσεις της Ελλάδας με τη Γερμανία. Ο λόγος είναι απλός: η γερμανική κεφαλαιαγορά είχε καλύψει κατά την προηγούμενη δεκαετία τα 3/5 του ελληνικού εξωτερικού χρέους. Επομένως κατά την κήρυξη πτώχευσης, η Γερμανία αποτελούσε τον μεγαλύτερο δανειστή της Ελλάδας. Ήταν ένα σαφές πλήγμα για τους Γερμανούς κατόχους ελληνικών κρατικών χρεογράφων, αξίας περίπου 200 εκατομμυρίων μάρκων, αλλά και για τα γερμανικά συμφέροντα στην Ελλάδα γενικότερα.
Μετά την πτώχευση η κυβέρνηση Τρικούπη ανέλαβε τη διαπραγμάτευση των όρων του πτωχευτικού συμβιβασμού με τους δανειστές, λαμβάνοντας σχετική εξουσιοδότηση από τη Βουλή. Στα τέλη Μαΐου του 1894 έφτασαν στην Αθήνα τρεις πληρεξούσιοι των επιτροπών των ομολογιούχων της Αγγλίας (M. E. Grant Duff), της Γαλλίας (J. Ornstein) και της Γερμανίας (Max Staevie). Οι διαπραγματεύσεις αποδείχτηκαν δύσκολες, καθώς οι ξένοι πληρεξούσιοι έθεταν όρους τους οποίους η ελληνική κυβέρνηση θεωρούσε απαράδεκτους. [2]
Οι γελοιογραφίες που δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Σκριπ [3] σχολιάζουν με ιδιαίτερα σκωπτικό τρόπο την άφιξη των αντιπροσώπων. Ένα σκίτσο του φύλλου της 29/5/1893 παρομοιάζει τις σκληρές διαπραγματεύσεις για τον συμβιβασμό με μια διελκυστίνδα μεταξύ Τρικούπη και αντιπροσώπων, επισημαίνοντας τον κίνδυνο στο τέλος “το σκοινί να κοπή”. (Εικ. 1)
Σε διαφορετικό μήκος κύματος, η θρυλική εφημερίδα Νέος Αριστοφάνης [4] καυτηριάζει τους χειρισμούς Τρικούπη θεωρώντας τους δουλοπρεπείς. Συγκεκριμένα, παρουσιάζει τον Τρικούπη σε δύο καρέ, καταρχήν να ζητάει και άλλα δάνεια από τους αντιπροσώπους, ενώ στη συνέχεια να τους υποκλίνεται. (Εικ. 2)
Η πληγωμένη εθνική αξιοπρέπεια είναι η πραγματική διάσταση που προβάλλεται στις γελοιογραφίες του Νέου Αριστοφάνη. [5] Σε προηγούμενο φύλλο του παρομοιάζει τον οικονομικό έλεγχο με ένα σφαγείο, στο οποίο είναι κρεμασμένο το γυμνό σώμα της Ελλάδας και οι τρεις πληρεξούσιοι (ο Γερμανός πρώτος από αριστερά) ακονίζουν τα χασαπομάχαιρά τους. (Εικ. 3)
Η αφαίμαξη του ανθρώπινου σώματος ως κυριολεκτική απόδοση των δημοσιονομικών μέτρων και περιορισμών που επιβλήθηκαν για την ανόρθωση της χρεοκοπημένης ελληνικής οικονομίας είναι ένα μοτίβο που συναντάται συχνά στις γελοιογραφίες. Στις αρχές του 1895 ο Νέος Αριστοφάνης [6] δημοσιεύει μια λιθογραφία που παρουσιάζει τρία ζώα με τα εθνικά χαρακτηριστικά των Ευρωπαίων αντιπροσώπων (ο Γερμανός ξεχωρίζει από το χαρακτηριστικό πρωσικό κράνος) να πίνουν το αίμα που αναβλύζει από τα σωθικά ενός Έλληνα με τη φυσιογνωμία του Τρικούπη. Πίσω του στέκεται μια καμηλοπάρδαλη που φέρει το στέμμα και το μουστάκι του βασιλιά Γεωργίου. Η απεικόνισή του μάλλον υπαινίσσεται τις ευθύνες του ανώτατου άρχοντα για την τότε κατάσταση της χώρας. (Εικ. 4)
Ένα άλλο μοτίβο που συναντάται συχνά στις γελοιογραφίες είναι οι περίφημοι «Γερμανοεβραίοι (ή “Εβραιογερμανοί”) τραπεζίτες». Πρόκειται βέβαια για τους εβραϊκού θρησκεύματος Οθωμανούς τραπεζίτες της Κωνσταντινούπολης που είχαν συμμετάσχει στις χορηγήσεις δανείων προς την Ελλάδα. Οι τραπεζίτες που ζητούν την αποπληρωμή των δανείων τους από το χρεοκοπημένο βασίλειο ταυτίζονται με τη Γερμανία, αποκτώντας το προσωνύμιο των «Γερμανοεβραίων». Σε μια γελοιογραφία του Νέου Αριστοφάνη [7] οι «Γερμανοεβραίοι», διατηρώντας όλα τα στερεοτυπικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής αντισημιτικής εικονογραφίας και ενδεδυμένοι την περιβολή των Εβραίων Οθωμανών, παρουσιάζονται να ζητούν από τον αυτοκράτορα Γουλιέλμο να τους «βοηθήση να πάρουν από το ψοφήμι και ό,τι δεν τους ανήκει ακόμη». (Εικ. 5) Το «ψοφήμι» δεν είναι άλλο από ένα γαϊδούρι (που συμβολίζει τον ελληνικό λαό) εξαντλημένο από τα πολυάριθμα, ογκώδη φορτία με τα δάνεια και τους τόκους που του έχουν φορτώσει.
Εξίσου μελαγχολικό είναι και το θέμα της λιθογραφίας [8] που απεικονίζει τη βίαιη μοιρασιά του ελληνικού λαού (με τη μορφή ενός φουστανελοφόρου αδύνατου άνδρα) ανάμεσα στους πληρεξουσίους των τριών πιστωτριών χωρών: Αγγλία, Γερμανία και Γαλλία. (Εικ. 6) Τη σκηνή παρακολουθεί από μακριά η Ελλάδα, ενώ ο ήλιος στο βάθος φέρει τη φράση «Το πρότυπον της Ανατολής», κάνοντας μια ειρωνική αναφορά σε σχετική δήλωση του βασιλιά Γεωργίου. Εδώ βέβαια η φράση λειτουργει ως οξύμωρο σχήμα καταδεικνύοντας την αντίφαση με την πραγματικότητα.
Η οικονομική πολιτική του Τρικούπη προκάλεσε τη λαϊκή δυσαρέσκεια, ενώ οι εφημερίδες της εποχής του επέρριπταν την αποκλειστική ευθύνη για την πτώχευση. Τελικά στις 10 Ιανουαριου 1895 η κυβέρνησή του παραιτήθηκε, παρότι διέθετε κοινοβουλευτική πλειοψηφία.
Στην εικ. 7 ο Τρικούπης παρουσιάζεται ως «δανειοχαύτης» που, έχοντας καταναλώσει δεκάδες φιάλες κρασιού, εξεμεί το περιεχόμενό τους υπό μορφή... δανείων. Είναι ενδιαφέρον ότι στο κεφάλι του φοράει ένα είδος καπέλου που αποτελεί συνδυασμό του βρετανικού γούνινου κράνους, του γαλλικού σκούφου και του γερμανικού κράνους (με το χαρακτηριστικό κεντρί να προεξέχει), παραπέμποντας στις τρεις πιστώτριες χώρες. [9]
 Ο Θεόδωρος Δηλιγιάννης υπήρξε ο νικητής των εκλογών της 16ης Απριλίου 1895. Πρώτο μέλημα της κυβέρνησής του ήταν να εισάγει το νομοσχέδιο «Περί υπηρεσίας του δημοσίου χρέους» και να καταθέσει κάποιες προτάσεις ως βάση για εκ νέου διαπραγματεύσεις με τους ομολογιούχους, χωρίς όμως θετικό αποτέλεσμα.
Ο Νέος Αριστοφάνης [10] τον απεικονίζει με στολή αρλεκίνου να προσπαθεί να υπερπηδήσει τα παλούκια που αντιπροσωπεύουν τις τρεις χώρες προέλευσης των ομολογιούχων, υπό τα ειρωνικά βλέμματα των ξένων (Εικ. 8). Μεγαλύτερο παλούκι είναι αυτό των «εβραιογερμανών πιστωτών».
Σε άλλο σκίτσο [11], που δημοσιεύεται ενώ εξελίσσονται οι συνομιλίες ανάμεσα στους ομολογιούχους και την κυβέρνηση, παρωδείται ο μύθος του Πάρη και του μήλου της Έριδας (Eικ. 9). Σύμφωνα με αυτό, ο Δηλιγιάννης προσφέρει σε τρεις ημίγυμνες κοπέλες (που αντιπροσωπεύουν τις τράπεζες των Γάλλων, των Άγγλων και των Εβραιο-γερμανών πιστωτών) ένα χρυσό μήλο με τη φράση «Δέχεσθε 10 τοις εκατό;». Πρόκειται για το ποσοστό του τόκου των δανείων -πολύ μικρότερο βέβαια σε σχέση με αυτό που διεκδικούσαν οι πληρεξούσιοι. Κωμικοτραγική λεπτομέρεια: στα κλαδιά του δέντρου “Ελλάς” κάτω από το οποίο κάθεται ο Δηλιγιάννης, κρέμεται ένα άδειο πορτοφόλι που γράφει “Χρεοκοπία”.
 Εμπνευσμένη από την περίοδο των διαπραγματεύσεων είναι και η γελοιογραφία της... «φιλικής συνεννοήσεως περί του συμβιβασμού» [12] που απεικονίζει τον Έλληνα πρωθυπουργό σαν γάτα περικυκλωμένη από άγριους σκύλους που θέλουν να την κατασπαράξουν (Εικ. 10). Ανάμεσα στους τέσσερεις σκύλους-πιστωτές του πρώτου πλάνου, διακρίνονται στα αριστερά ένας «Εβραιογερμανός», αλλά και ένας σκέτος «Εβραίος».
Ίσως μια από τις πιο ενδεικτικές αναπαραστάσεις για τις αντιλήψεις μη ευκαταφρόνητου μέρους της ελληνικής κοινωνίας για το πώς εννοούν τον συμβιβασμό οι δανειστές, είναι και αυτή στην εικ. 11: η αγγλο-γαλλο-γερμανική «τρόικα» συζητάει για το πώς η Ελλάδα (ξαπλωμένη σε ένα κρεβάτι) θα αποπληρώσει τα χρέη της. Ο Άγγλος σκέφτεται να την αφαιμάξει με μια σύριγγα, ο Γερμανός να την ακρωτηριάσει αποσπώντας τον μέγιστο τόκο του 32 τοις εκατό, ενώ ο Γάλλος προτείνει να της τοποθετήσει βδέλλες που θα της ρουφήξουν το αίμα, βγάζοντάς τις από ένα δοχείο με την ετικέτα «Έλεγχος». [13]
Ο οικονομικός παράγοντας θα επανέλθει στις γελοιογραφίες του Νέου Αριστοφάνη λίγο αργότερα. Μετά τη σύντομη ευφορία των πρώτων, αναβιωμένων Ολυμπιακών αγώνων που διεξήχθησαν στην Αθήνα και υπό τη βαριά σκιά του επονομαζόμενου «ατυχούς» Ελληνοτουρκικού πολέμου...
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
[1] Hans Eideneier, «Ο ενθουσιασμός για την Ελλάδα στη Γερμανία και την Ευρώπη», Ορόσημα ελληνογερμανικών σχέσεων, Πρακτικά ελληνογερμανικού συνεδρίου, Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, Αθήνα 2010, σ. 19.
[2] Λίνα Λούβη, Η ελληνική οικονομία του 19ου αιώνα με τη γραφίδα των γελοιογράφων, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος - Προγραμμα Ερευνών Ιστορικού Αρχείου, Αθήνα 2011, σ. 177.
[3] Εφημ. Σκριπ, 29 Μαΐου 1894.
[4] Νέος Αριστοφάνης, 2 Σεπτεμβρίου 1894.
[5] Νέος Αριστοφάνης, 19 Αυγούστου 1894.
[6] Νέος Αριστοφάνης, 1 Ιανουαρίου 1895.
[7] Νέος Αριστοφάνης, 26 Νοεμβρίου 1894.
[8] Νέος Αριστοφάνης, 19 Δεκεμβρίου 1894.
[9] Νέος Αριστοφάνης, 5 Δεκεμβρίου 1894.
[10] Νέος Αριστοφάνης, 6 Οκτωβρίου 1895.
[11] Νέος Αριστοφάνης, 15 Δεκεμβρίου 1895.
[12] Νέος Αριστοφάνης, 27 Απριλίου 1896.
[13] Νέος Αριστοφάνης, 1 Ιανουαρίου 1896.

* Ο Γιάννης Αντωνόπουλος είναι ιστορικός και σκιτσογράφος

 

Ο πιο Απλός και Εύκολος Χαλβάς

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη δημοσίευση του χρήστη Spiros Soulis.
Φτιάξτε γρήγορα και εύκολα τον πιο νόστιμο σιμιγδαλένιο χαλβά. Μια συνταγή που θα ενθουσιάσει μικρούς και μεγάλους. #thehomeissue #home #recipes
 
Φτιάξτε τον πιο νόστιμο χαλβά μόνοι σας.
spirossoulis.com - the home issue

Το γλυκάκι σας το θέλετε είτε είναι σαρακοστή είτε όχι. Τι καλύτερο και πιο νόστιμο, λοιπόν, από έναν απλό σιμιγδαλένιο χαλβά φτιαγμένο από τα χεράκια σας. Δείτε πώς θα τον φτιάξετε βήμα-βήμα και κάντε τους φίλους και τους συγγενείς σας να παραμιλάνε.
Θα χρειαστείτε:
  • 2 φλ.  σιμιγδάλι χοντρό
  • 1 φλ. λάδι
  • 4 φλ. νερό
  • 2 φλ. ζάχαρη
  • λίγη κανέλα
Φαγητό στην Πρώτη και στην Οικονομική Θέση! Οι Διαφορές του σε 6 Γνωστές Αεροπορικές Εταιρίες
Ξεκινήστε βάζοντας σε μια κατσαρόλα το λάδι. Αφού το αφήσετε να ζεσταθεί, ρίξτε το σιμιγδάλι και αρχίστε να ανακατεύετε γρήγορα.
Όσο πιο πολύ ζεσταίνεται η κατσαρόλα τόσο πιο γρήγορα θα πρέπει να ανακατεύετε. Δεν θέλετε το σιμιγδάλι σας να γίνει μαύρο. Όταν πάρει ένα σκούρο χρώμα, βγάλτε το από τη φωτιά.
Σε μια άλλη κατσαρόλα βάλτε το νερό με τη ζάχαρη και προσθέστε και ένα ξυλαράκι κανέλας. Αφήστε τα να βράσουν ανακατεύοντας συχνά.
Όταν το σιρόπι σας είναι έτοιμο, βάλτε και πάλι την κατσαρόλα με το σιμιγδάλι στη φωτιά και όταν ζεσταθεί αρκετά αρχίστε να ρίχνετε σιγά-σιγά το σιρόπι.
Ανακατέψτε πολύ καλά καθώς θέλετε να πιει το σιμιγδάλι όλο το νερό με τη ζάχαρη.
Ο χαλβάς σας είναι έτοιμος όταν διαπιστώσετε πως το μείγμα ξεκολλάει από τα τοιχώματα της κατσαρόλας.

Βάλτε τον χαλβά σας σε μια φόρμα για να του δώσετε ένα όμορφο σχήμα.

Βάλτε τον χαλβά σας σε μια φόρμα για να του δώσετε ένα όμορφο σχήμα.
Βάλτε τον σε μια φόρμα για να είναι ευπαρουσίαστος και γυρίστε τον ανάποδα. Είναι πανέτοιμος για φάγωμα.

Moυσείο Ποταμιανού

Η Maria Dimitriou κοινοποίησε τη δημοσίευση του χρήστη mykriti.gr.
Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων στα Ζωνιανά - Moυσείο Ποταμιανού
 
Το Μουσείο δημιουργήθηκε από τον κ. Διονύση Ποταμιανό στα Ζωνιανά και περιλαμβάνει 87 κέρινα ομοιώματα που σε φυσικό μέγεθος αναπαριστούν,…
checkincreta.com
 
Το Μουσείο δημιουργήθηκε από τον κ. Διονύση Ποταμιανό στα Ζωνιανά και περιλαμβάνει 87 κέρινα ομοιώματα που σε φυσικό μέγεθος αναπαριστούν, μπροστά στα μάτια του θεατή, σκηνές από την ιστορία της Κρήτης.
Σε ένα ειδικά διαμορφωμένο για το μουσείο χώρο 1000 τετραγωνικών μέτρων και με διακόσμηση ανάλογη της θεματολογίας, προβάλλονται σκηνές όπως του Ελ. Βενιζέλου, του Κορνάρου, του Αρκαδίου, του Θεοτοκόπουλου, του Καζαντζάκη του Νικηφόρου Φωκά και πολλές άλλες μορφές, που αξίζει να διατηρηθούν στη μνήμη όλων των Ελλήνων. Ιδιαίτερη συγκίνηση προκαλούν οι αναπαραστάσεις από την εποχή της Βενετοκρατίας, τα βασανιστήρια, το κρυφό σχολειό, η εκτέλεση του Δασκαλογιάννη καθώς επίσης και εικόνες από τις φυλακές και τα μπουντρούμια της εποχής. Στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο η κάθε προσωπικότητα έχει πάρει την θέση της, ενώ η ακρίβεια, η γλαφυρότητα, η απλότητα και η σαφήνεια με την οποία αναπαρίστανται αφήνει περιθώρια επίσκεψης για μικρούς και μεγάλους.
Διεύθυνση: Ζωνιανά Μυλοποτάμου
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 28340 61087
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή  10.00 - 19.30
Είσοδος: 3,50 ευρώ, 2,50 ευρώ εκπτωτικό εισιτήριο για σχολεία, ΚΑΠΗ και ομάδες άνω των οκτώ ατόμων
 

Δημοφιλείς αναρτήσεις