Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2012

ΑΛΚΗΣ ΑΛΚΑΙΟΣ ( Βαγγέλης Λιάρος )




ΑΛΚΗΣ ΑΛΚΑΙΟΣ ( Βαγγέλης Λιάρος ).
Άλκης Αλκαίος 2.jpg

Έλληνας ποιητής και στιχουργός.


Γεννήθηκε κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα και από μικρή ηλικία πολιτογραφήθηκε κάτοικος Πάργας.

Στα Ελληνικά Γράμματα εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1967, με την έκδοση ενός μικρού δοκιμίου πάνω στον ποιητή Κ.Γ. Καρυωτάκη. Το 1983 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΕΤ.ΝΕ.Μ., ιδρυτής της οποίας ήταν ο Θάνος Μικρούτσικος, το βιβλίο του Εμπάργκο - Ποιήματα, απ' όπου και το εμβληματικό ποίημα "Πρωινό τσιγάρο", αφιερωμένο στη μνήμη του τότε πρόωρα χαμένου Μάνου Λοΐζου.

Από τα τέλη της δεκαετίας του '70 χρονολογείται η γνωριμία του με τον συνθέτη Θάνο Μικρούτσικο, η οποία και οδήγησε σε μία από τις μακροβιότερες και σπουδαιότερες συνεργασίες δημιουργών στο ελληνικό τραγούδι, με δίσκους ορόσημα όπως το Εμπάργκο (1982) και Στου Αιώνα Την Παράγκα (1996). Στο χώρο της δισκογραφίας, άλλες σημαντικές συνεργασίες του υπήρξαν εκείνες σε δίσκους του Νότη Μαυρουδή, του Σωκράτη Μάλαμα, του Μίλτου Πασχαλίδη, του Μάριου Τόκα κ.ά.

Δημιουργός αποτραβηγμένος από τα ΜΜΕ και τις δημόσιες εμφανίσεις, θεωρείται από τους σημαντικότερους ποιητές του ελληνικού τραγουδιού, εξαρχής αποδεικνύοντας ένα υψηλό επίπεδο γραφής, ωστόσο παραμένοντας σχετικά ολιγογράφος.


Του μέλους YROIDIS

Δημοσιεύθηκε στις 25 Μαΐου 2005




Στιχουργός με ισχυρό και μεστό λόγο, ολιγόγραφος και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, ο Άλκης Αλκαίος εμφανίζεται στη δισκογραφία για πρώτη φορά το 1982 με το δίσκο Εμπάργκο σε μουσική Θάνου Μικρούτσικου.

Τι λέει ο ίδιος ο συνθέτης γι’ αυτή τη συνεργασία; Αντιγράφουμε από το ένθετο της Καθημερινής 100 δίσκοι και η ιστορία τους: «Τον Άλκη Αλκαίο τον γνώρισα από μια δημοσίευση ενός ποιήματός του στον Ριζοσπάστη. Πρέπει να ήταν το '77. Μου άρεσε τόσο πολύ που έκοψα το απόκομμα, το μελοποίησα και όταν θα γινόταν ένας δίσκος με τα τραγούδια της Λευτεριάς θέλησα να το ηχογραφήσω. Του τηλεφώνησα, νομίζω δεν συναντηθήκαμε, του το έβαλα από το τηλέφωνο και του άρεσε πάρα πολύ. Δεν είχαμε γνωριστεί. Δεν ήξερα καν ότι τον λέγανε Βαγγέλη Λιάρο. Νόμιζα ότι τον έλεγαν Άλκη Αλκαίο, όπως δηλαδή ήτανε στο κείμενο...

Από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε μια σχέση του εξής τύπου: Μου έστελνε σπίτι μου στίχους του εβδομαδιαίως. Μελοποίησα, αρχής γενομένης το '77,'78,'79, '80 νομίζω, γύρω στα πενήντα τραγούδια.

Χωρίς όμως, πέραν του πρώτου τραγουδιού, να έχει εκδοθεί και τίποτα άλλο. Είναι αυτό στοιχείο και του ύφους μου και του στυλ μου ειδικά σε ορισμένους στιχουργούς, να προσπαθώ τα κείμενα να μου γίνονται οικεία, να προσπαθώ επίσης να τα κάνω δικά μου, να μου μιλάνε και μετά να περιμένω να περνάει ο χρόνος για να δω πώς ηχούν στα αυτιά μου.



Έτσι, κι ενώ μου άρεσαν πολλά από αυτά, τα άφηνα μέσα στο χρόνο, μέχρι που μαζεύτηκαν, όπως είπα πάνω από πενήντα. Τελικά επέλεξα έντεκα από αυτά και πιστεύω ότι επέλεξα και από πλευράς κειμένων τα καλύτερα ή τουλάχιστον τα εντελώς της πρώτης γραμμής».


Είναι η πρώτη και τελευταία φορά που φωτογραφίζεται για τις ανάγκες της κυκλοφορίας ενός δίσκου. Έκτοτε δε θα υπάρξει ποτέ καινούρια φωτογραφία του στους δίσκους που συμμετέχει και ποτέ δε θα εμφανιστεί δημόσια. Εκτός από το Εμπάργκο υπογράφει στιχουργικά και το δίσκο Εντελβάις σε σύνθεση Μάριου Τόκα με ερμηνευτή το Δημήτρη Μητροπάνο.



Στίχους του τραγούδησαν –σε πρώτες ή δεύτερες εκτελέσεις- η Χάρις Αλεξίου (στο δίσκο Η αγάπη είναι ζάλη), ο Διονύσης Θεοδόσης (στο δίσκο Όσο κρατάει ένας καφές), η Μαρία Δημητριάδη (στους δίσκους Εμπάργκο, Τραγούδια της λευτεριάς, Δελτίο καιρού, Kunstler fur den frieden), o Κώστας Καράλης (στο δίσκο Εμπάργκο), ο Μανώλης Μητσιάς (στο δίσκο Εμπάργκο), ο Βλάσης Μπονάτσος (στους δίσκους Εμπάργκο, Αυτά τα βράδια), η Δήμητρα Γαλάνη (στο δίσκο Για πιάνο και φωνή), ο Θάνος Μικρούτσικος (στο δίσκο Αραπιά για λίγο πάψε να χτυπάς με το σπαθί), ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου (στους δίσκους Χορεύω, Χρόνια πολλά, Σφεντόνα, Δε σηκώνει), η Μελίνα Κανά (στον ομώνυμο δίσκο της), ο Γιώργος Νταλάρας (στο δίσκο Η άσφαλτος που τρέχει), η Ελευθερία Αρβανιτάκη (στο δίσκο Εκπομπή), ο Δημήτρης Μητροπάνος (στο δίσκο Στου αιώνα την παράγκα), ο Μιλτιάδης Πασχαλίδης (στους δίσκους Κακές συνήθειες, Βυθισμένες άγκυρες, Η μόνη μου πατρίδα είναι ο χρόνος) και ο Σωκράτης Μάλαμας (στους δίσκους 13.000 μέρες, Ο φύλακας κι ο βασιλιάς, Ένα).


Δισκογραφία

1978 Τραγούδια Της Λευτεριάς

Φλεβάρης 1848 (μουσική Θάνος Μικρούτσικος) Μαρία Δημητριάδη

1980 Δελτίο Καιρού

Η μπαλάντα ενός φιλήσυχου (μουσική Θάνος Μικρούτσικος) Μαρία Δημητριάδη

1982 Εμπάργκο

Μουσική Θάνος Μικρούτσικος)

Ερμηνεία Θάνος Μικρούτσικος, Μαρία Δημητριάδη, Μανώλης Μητσιάς, Βλάσης Μπονάτσος, Κώστας Καράλης

Εισαγωγή [ποίηση Βλαδίμηρος Μαγιακόβσκι]

Το Κακόηθες Μελάνωμα (Μνήμη Νίκου Πουλαντζά)

Μες Στο Χημείο Του Μαγιού (Τουρκία '81)



Ερωτικό

Ταπεινό Ρέκβιεμ Για Το Μέλλον Ή Το Άλλο Πρόσωπο Ενός Αυτόνομου

Γαμμαγραφία (Σαλβαντόρ '80)

Σκάντζα

Πρωινή Ή Βραδυνή Σερενάτα

Ωδή Σ' Ένα Δρομέα Ημιαντοχής

Χαρούμενο Τραγούδι Για Τη Σύλβια Πλαθ

Μεταμεσονύχτιο

Υστερόγραφο

1983 Αραπιά Για Λίγο Πάψε Να Χτυπάς Με Το Σπαθί

Κι αυτό κακόηθες, παιδιά; (μουσική Θάνος Μικρούτσικος) Θάνος Μικρούτσικος

1983 Αυτά Τα Βράδια

Μετανάστης στο Παγκράτι (μουσική Θάνος Μικρούτσικος) Κώστας Καράλης

1984 Στην Οχθη Της Καρδιάς Μου


Μουσική Νότης Μαρουδής


Πρωινό Τσιγάρο - Ανδρική Χορωδία (Κώστας Θωμαΐδης, Γιώργος Μεράντζας, Ανδρέας Μικρούτσικος, Σάκης Μπουλάς, Θανάσης Νικόπουλος, Γιάννης Σαμσιάρης)

Μεσαιωνικό Παραμύθι - Γιάννης Σαμσιάρης

1986 Η Αγάπη Είναι Ζάλη

Μουσική Θάνος Μικρούτσικος)

Ερμηνεία Χάρις Αλεξίου

Είπαμε Να Μη Χαθούμε

Η Σκακιέρα

Ερωτικό

Θέατρο Σκιών

Φεύγω Και Μη Με Περιμένεις

1987 Σε Απρόβλεπτα Τραγούδια

Ζωντανή ηχογράφηση από τον "Σείριο", ενορχήστρωση Μάνου Χατζιδάκι

Θέατρο Σκιών (μουσική Θάνος Μικρούτσικος) Χάρις Αλεξίου

1988 Στον Σείριο Υπάρχουνε Παιδιά

Πρωινό τσιγάρο (μουσική Νότης Μαυρουδής) Νένα Βενετσάνου

1989 Οσο Κρατάει Ενας Καφές

Μουσική Θάνος Μικρούτσικος

Ερμηνεία Διονύσης Θεοδόσης

Β' Φωνές Ελένη Τσαλιγοπούλου

Οσο κρατάει ένας καφές

Αρλεκιν (στίχοι Κώστας Τριπολίτης) Θάνος Μικρούτσικος

Δρόμοι νυχτερινοί

Μια παλιά φωτογραφία

Το μπουφάν

Με το πλοίο του Φελίνι

Χίμαιρα

Μεσάνυχτα σ' ένα μπαράκι

Τις νύχτες που κυκλοφορώ (στίχοι Γιώργος Παυριανός)

Εξπρές

Μαγική πόλη

Ενας στοιχειωμένος πύργος

Η άνοιξη της Πάργας

1989 Χορεύω

Ερμηνεία Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Βικτώρια (μουσική Βασίλης Παπακωνσταντίνου)

Να γράφεις να τηλεφωνείς (μουσική Βασίλης Παπακωνσταντίνου)

1991 Χρόνια Πολλά

Ερμηνεία Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Χρόνια πολλά (μουσική Βασίλης Παπακωνσταντίνου)

Όλα για πάρτη σου (μουσική Βασίλης Παπακωνσταντίνου)

1992 Σφεντόνα

Ερμηνεία Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Στο Γήπεδο Αυτό (μουσική Χριστόφορος Κροκίδης)

1994 Δε Σηκώνει

Ερμηνεία Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Πόρτο Ρίκο (μουσική Σταμάτης Μεσημέρης)

Σα να μη σ' έχασα (μουσική Βασίλης Παπακωνσταντίνου)

1996 Στου Αιώνα Την Παράγκα

Μουσική Θάνος Μικρούτσικος

Ερμηνεία Δημήτρης Μητροπάνος, Θάνος Μικρούτσικος (9)

Λούνα Πάρκ°

Ρόζα

Ατάκες

Σαν Πλανόδιο Τσίρκο

Πατησίων Και Παραμυθιού Γωνία

Μια Παλιά Φωτογραφία°°

Πάντα Γελαστοί [Ισαάκ και Σολωμού και Μαρίνου μαρτύρων]

Για Μια Ντολόρες

Τα Πλοία Των Ερώτων

° Πρόκειται για στιχουργική διασκευή του "Όλα Για Πάρτη Σου" (σε νέα μελοποίηση από τον Θάνο Μικρούτσικο), που πρωτοτραγούδησε ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου το 1991, στο δίσκο Χρόνια Πολλά

°° Η πρώτη ερμηνεία ανήκει στον Διονύση Θεοδόση, από το δίσκο Οσο Κρατάει ένας Καφές (1989)

1996 Αύριο

Ερμηνεία Μαρία Δημητριάδη

Για το αδύνατο ικανοί (μουσική Βασίλης Παπακωνσταντίνου)

Να με θυμάσαι (μουσική Χριστόφορος Κροκίδης)

Γιατί μετράς τα τρόλεϋ (μουσική Λαυρέντης Μαχαιρίτσας)

1998 13000 Μέρες

Μουσική Σωκράτης Μάλαμας

Ερμηνεία Σωκράτης Μάλαμας

Κoντραπούντο

Της Αγκαλιάς Η Ξενιτιά

Το Νησί Των Πειρατών

1998 Ο Θάνος Μικρούτσικος Τραγουδά Θάνο Μικρούτσικο

Συλλογή τραγουδιών σε μουσική & ερμηνεία Θάνου Μικρούτσικου, αλλά και δύο νέα τραγούδια (1,8)

Ποίηση Άλκης Αλκαίος, Κώστας Τριπολίτης, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Βλαδίμηρος Μαγιακόβσκι, Αλέξανδρος Μπάρας, Νίκος Καββαδίας

Μουσική Θάνος Μικρούτσικος

Ερμηνεία Θάνος Μικρούτσικος

Σιντάρτα

Το κακόηθες μελάνωμα

Ωδή σ' ένα δρομέα ημιαντοχής

Η άνοιξη της Πάργας

Κι αυτό κακόηθες, παιδιά

1998 Κακές Συνήθειες

Μουσική Μίλτος Πασχαλίδης

Ερμηνεία Μίλτος Πασχαλίδης

Νανούρισμα ("Ό,τι πέρασε, πέρασε σωστά" - Γ. Σεφέρης)

1999 Εντελβάις

Μουσική Μάριος Τόκας

Ερμηνεία Δημήτρης Μητροπάνος

Ανεπίδοτο

Σαββατόβραδο

Εντελβάις

Κιφ

Μ’ Ένα Τσιγάρο Σέρτικο

Ουμ Χαράμ [649 μ.Χ. Το Τραγούδι Των Βεδουίνων]

Δρομολόγιο

Είδα

Σαν Κατάδικος Δραπέτης

Άνοιξη

Αμανές

Πυρετός

Θρίλερ

Με το Φιλί Του Μελτεμιού

2000 Ο Φύλακας Και Ο Βασιλιάς

Μουσική Σωκράτης Μάλαμας

Φύλλα Αλκαλικά (Μανώλης Λιδάκης)

Το Μετάξι ( Σωκράτης Μάλαμας)

Όλα Ζουν Αν Τα Θυμάσαι ( Μελίνα Κανά)

Πουλί Σε Δέντρο Αρχοντικό (Μανώλης Λιδάκης)

2001 Υλικό Ονείρων

Ερμηνεία Μανώλης Λιδάκης

Πουλί σε δέντρο αρχοντικό (μουσική Σωκράτης Μάλαμας)

Φύλλα αλκαλικά (μουσική Σωκράτης Μάλαμας)

2001 Μελίνα Κανά

Ερμηνεία Μελίνα Κανά

Οι αγάπες μου (μουσική Δημήτρης Ψαρράς)

Ποινικό μητρώο (μουσική Δημήτρης Ψαρράς)

Όσο μακραίνω απ' τον γκρεμό (μουσική Δημήτρης Ψαρράς)

Χάος (μουσική Δημήτρης Ψαρράς)

2001 Εκπομπή

Ερμηνεία Ελευθερία Αρβανιτάκη

Κάτω Στο Μεγάλο Ύπνο (μουσική Σωκράτης Μάλαμας)

2001 Βυθισμένες Αγκυρες

Μουσική Μίλτος Πασχαλίδης

Ερμηνεία Μίλτος Πασχαλίδης

Αγύριστο Κεφάλι (Μάης ’98)

2001 Η Άσφαλτος Που Τρέχει

Ερμηνεία Γιώργος Νταλάρας

Ιπτάμενο Χαλί° (μουσική Λαυρέντης Μαχαιρίτσας)

° Πρόκειται για τους ίδιους στίχους του τραγουδιού με τίτλο "Να Με Θυμάσαι", που ερμήνευσε σε μουσική Χριστόφορου Κροκίδη η Μαρία Δημητριάδη το 1996

2002 Ένα

Μουσική Σωκράτης Μάλαμας

Στίχοι Άλκης Αλκαίος, Σωκράτης Μάλαμας, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, Πηγή Καφετζοπούλου

Μουσική Σωκράτης Μάλαμας

Της σιωπής

Νυχτολούλουδο

Το καθρεφτάκι

Το αγκάθι

Του έρωτα

Τα διόδια

Παλίρροια

Σήματα φωσφορικά

2003 Η Μόνη Μου Πατρίδα Είναι Ο Χρόνος

Μουσική Μίλτος Πασχαλίδης

Ερμηνεία Μίλτος Πασχαλίδης

Σε Κλίμακα Μποφώρ

Το Σαράκι Του Ρεμπώ

Βοριάς Φυσάει Τα Λόγια Μου

2006 Υπέροχα Μονάχοι

Μουσική Θάνος Μικρούτσικος

Ερμηνεία Μανώλης Μητσιάς, Χρήστος Θηβαίος (5,7), Θάνος Μικρούτσικος (6,8,13)

Αργώ

Tης θάλασσας τα μάγια

Kούκος μονός σ’ ένα ταμπλό°

Πυραμίδες

Ωροσκόπιο

Παντομίμα

Blues on the road

Στης γοργόνας το φτερό

Yπνοβάτης

Tο ραβδί και το κλειδί

Xάρτινη ζωή

Στου Aδάμ την εξορία

Σιντάρτα°°

°Πρόκεται για το κείμενο Άνοιξη, σε νέα μελοποίηση από το Θάνο Μικρούτσικο, που ερμήνευσε το 1999 σε μουσική Μάριου Τόκα ο Δημήτρης Μητροπάνος, στο δίσκο Εντελβάις

°°Η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού περιέχεται στο δίσκο του 1998 Ο Θάνος Μικρούτσικος Τραγουδά Θάνο Μικρούτσικο

2007 Άξιος Λόγος: Οι Τροβαδούροι Της Καρδιάς Μου

Οι τροβαδούροι (μουσική Μιλτιάδης Πασχαλίδης) Βασίλης Καζούλης, Βαγγέλης Γερμανός, Μιλτιάδης Πασχαλίδης

Πλατεία Ασωμάτων (μουσική Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας) Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας, Γιώργος Νταλάρας

Τα ενυδρεία του έρωτα (μουσική Φίλιππος Πλιάτσικας) Φίλιππος Πλιάτσικας

Κάτι περιμένω (Βραδιά όπερας) (μουσική Δημήτρης Παπαδημητρίου) Νίκος Πορτοκάλογλου

Εναέρια τρένα (μουσική Αλκίνοος Ιωαννίδης) Αλκίνοος Ιωαννίδης

Ντόμινο (μουσική Σωκράτης Μάλαμας) Σωκράτης Μάλαμας

Το ταξί (μουσική Διονύσης Τσακνής) Διονύσης Τσακνής, Ασπασία Στρατηγού

Μη με φοβάσαι (Βραδιά μπαλέτου) (μουσική Δημήτρης Παπαδημητρίου) Μπάμπης Στόκας

Εχεμύθεια (μουσική Νίκος Ζούδιαρης) Αρλέτα

Νόστος (μουσική Λαυρέντης Μαχαιρίτσας) Λαυρέντης Μαχαιρίτσας

Πιο πέρα από τα μάτια (Το πάρκο της Ζυρίχης) (μουσική Χρήστος Θηβαίος) Χρήστος Θηβαίος

Ελεύθερη πτώση (μουσική Δημήτρης Ζερβουδάκης) Δημήτρης Ζερβουδάκης

Το φίλτρο (μουσική Μιχάλης Κουμπιός) Γιώργος Νταλάρας

2007 Μέχρι Να Πάρεις Παγωτό, Σε Βρίσκει Ο Χειμώνας

Ερμηνεία Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας

Παγίδα (μουσική Πάνος Κατσιμίχας)

2008 Το Φίλτρο

Ερμηνεία Γιώργος Νταλάρας

Το φίλτρο (μουσική Μιχάλης Κουμπιός)

2009 Ουράνια Τόξα Κυνηγώ

Μουσική Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Ερμηνεία Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Τα πουλιά της αγάπης

Ζεϊμπέκικο της φυλακής

Σταυρόλεξο

Τυφλόμυγα

Στους πέντε ανέμους

Χορός της πέτρας

Μπολερό

Μπουρίνι

Μια καλησπέρα

Τσουλήθρα

Μη νυχτωθείς

Μελόδραμα

Συγγραφική Δραστηριότητα

Κώστας Καρυωτάκης - Ο ποιητής που αγαπήθηκε και μισήθηκε (διάλεξη), Πάργα 1967

Εμπάργκο - Ποιήματα (ποίηση), ΕΤ.ΝΕ.Μ. 1983

Αυγούστα Άντα Κίνγκ, Κόμησσα του Λάβλεϊς


Ada Lovelace portrait.jpgΗ Αυγούστα Άντα Κίνγκ, Κόμησσα του Λάβλεϊς (πατρικό Αυγούστα Άντα Μπάιρον) είναι γνωστή για το έργο που άφησε σχετικά με την Αναλυτική Μηχανή του Τσαρλς Μπάμπατζ. Η συνεισφορά της αυτή θεωρείται σήμερα από τους ιστορικούς ως το πρώτο πρόγραμμα για υπολογιστή.

Η Άντα γεννήθηκε στο Λονδίνο στις 10 Δεκεμβρίου 1815, ως μοναδικό νόμιμο τέκνο του Λόρδου Βύρωνα (Τζορτζ Γκόρντον Μπάιρον, George Gordon Baron of Byron) και της συζύγου του Άννας Ισαβέλλας (Αναμπέλα) Μίλμπανκ (Anne Isabelle Milbanke). Το ζευγάρι χώρισε τον Ιανουάριο του 1816 επειδή η Αναμπέλα δεν άντεχε πλέον τις απότομες αλλαγές διάθεσης του συζύγου της. Αμέσως μετά την έκδοση του διαζυγίου (Απρίλιος 1816), ο Λόρδος Μπάιρον έφυγε οριστικά από την Αγγλία, όπου ποτέ δεν επέστρεψε, αφού πέθανε στην Ελλάδα (Μεσολόγγι) τον Απρίλιο του 1824, όταν η Άντα ήταν οκτώ ετών.

Την κηδεμονία ανέλαβε η μητέρα της, η οποία έκανε ό,τι μπορούσε καλύτερο για την ανατροφή της. Σε ηλικία 17 ετών, η Άντα γνωρίζει τη Μαίρη Σόμερβιλ (Mary Fairfax Sommerville), μια πολύ σημαντική γυναίκα με επιστημονικές ανησυχίες και επιτεύγματα, η οποία αναλαμβάνει τη μόρφωση της Άντα κυρίως στα μαθηματικά. Σε ένα δείπνο στο σπίτι της Σόμερβιλ το 1834 η Άντα ακούει για πρώτη φορά τις ιδέες του Τσαρλς Μπάμπατζ για την Αναλυτική Μηχανή.

Το 1835 η Άντα παντρεύεται τον Γουίλιαμ Κινγκ, Κόμητα του Λάβλεϊς (William King, Earl of Lovelace), με τον οποίο αποκτά τρία παιδιά: Τον Μπάϊρον (1836), την Αναμπέλα (1837) και τον Ραλφ Γκόρντον (1839).

Ο Μπάμπατζ το 1841 δίνει μια διάλεξη στο Τορίνο (Ιταλία) και ο Ιταλός μαθηματικός Λουϊτζι Μενάμπρεα (Luigi Menabrea) κρατώντας σημειώσεις από τη διάλεξη, δημοσιεύει σχετικό άρθρο στα Γαλλικά. Η Άντα το μεταφράζει και το στέλνει στον Μπάμπατζ, με τον οποίο είχε πυκνή αλληλογραφία. Αυτός την ενθαρρύνει να γράψει παράλληλα με τη μετάφραση του άρθρου και τα δικά της σχόλια, πράγμα που η Άντα κάνει, τριπλασιάζοντας την έκταση του άρθρου. Εκτός από τις προβλέψεις της ότι μια παρόμοια μηχανή στο εγγύς μέλλον θα μπορεί όχι μόνο να επιλύει μαθηματικά προβλήματα, αλλά και να συνθέτει πολύπλοκη μουσική και να παράγει γραφικά, στο άρθρο περιλαμβάνει ένα "σχέδιο" σχετικά με το πώς η Αναλυτική Μηχανή θα μπορούσε να υπολογίζει αριθμούς Μπερνούλι (Bernoulli numbers). Αυτό ακριβώς το "σχέδιο" θεωρείται από τους ιστορικούς το πρώτο πρόγραμμα υπολογιστή. Το άρθρο δημοσιεύτηκε το 1843.
Η Άντα Λάβλεϊς

Η Άντα, εκτός από τον Μπάμπατζ, διατηρούσε επίσης επαφές με τον Χουίτστον (Wheatstone), τον Φάραντεϊ (Faraday), τον Ντίκενς (Dickens) και τον Μπριούστερ (Brewster). Παρά την ενασχόλησή της με τις επιστήμες, τη μουσική, την ανατροφή των παιδιών της, η υγεία της δεν είναι καλή. Το 1852 και ύστερα από υπόδειξη των γιατρών της, υφίσταται αφαίμαξη, από την οποία τελικά και πεθαίνει (η πραγματική αιτία ήταν καρκίνος της μήτρας). Ήταν μόνο τριάντα έξι ετών. Η σορός της, με δική της επιθυμία, ενταφιάζεται στο Νότιγχαμ, πλάι σε αυτή του πατέρα της.

Η συνεισφορά της αναγνωρίστηκε όταν το 1980 το Υπουργείο Αμύνης των ΗΠΑ παρουσίασε μια γλώσσα προγραμματισμού, την οποία και ονόμασε Ada προς τιμή της. Επίσης, η Βρετανική Εταιρεία Πληροφορικής απονέμει κάθε χρόνο μετάλλιο με το όνομά της.

Ολυμπιακές Παρατηρήσεις 2

Από παλιά Ραδιοτηλεόραση

Για μεγέθυνση πατάτε ροδάκι και ανοίγει νέα καρτέλα με φακό +-

 Το χαλί των 1000 ευχών - Αυστηροί έλεγχοι - Το πρίμ των νικητών -

Οι "γιαγιάδες" της Αθήνας - Αθλητών εγκώμιον - Μετάλλιο στην ενημέρωση


Ο. ΕΛΥΤΗΣ "Η Ισόβια Στιγμή"



Ο. ΕΛΥΤΗΣ "Η Ισόβια Στιγμή"

Πιάσε την αστραπή στο δρόμο σου άνθρωπε
δώσε της διάρκεια μπορείς!
Από τη μυρωδιά του χόρτου από την πυρά του ήλιου
πάνω στον ασβέστη από το ατέρμονο φιλί
να βγάλεις έναν αιώνα
με θόλο για την ομορφιά και την αντήχηση όπου
σου σέρνουν οι άγγελοι μες το πανέρι
τη δρόσο από τους κόπους σου
όλο φρούτα στρογγυλά και κόκκινα
τη στενοχώρια σου γεμάτη πλήκτρα
που χτυπούν μεταλλικά στον άνεμο
και βλέπεις να συνάζονται τα δένδρα σου όλα
δάφνες και λεύκες οι μικρές και μεγάλες
Μαρίες που κανείς παρέξ εσύ δεν άγγιξες
όλα μία στιγμή
όλα η μόνη σου αστραπή για πάντα.

Η άμμο που έπαιξες
όπως με τη ζωή σου η Τύχη
και τα στέφανα που άλλαξε
με την παντοτινή σου άγνωστη
ο καιρός ο ανίσχυρος
εχθρός αν έχεις κατορθώσει
μια για πάντα ολόισα ν’ ατενίσεις το φως
είναι η μία στιγμή
σθεναρή πάνω απ’ τα βάραθρα
ίδια νεροσταγόνα
είναι η Αρετή με τα πουλιά του Σκίρωνα
και τα πανιά του Αργέστη
Έτη φωτός στους ουρανούς έτη Αρετής μες στον ασβέστη

Νόστιμη κολοκυθόπιτα με γιαούρτι και άνηθο


Αποτέλεσμα εικόνας για Νόστιμη κολοκυθόπιτα με γιαούρτι και άνηθο
Νόστιμη κολοκυθόπιτα με γιαούρτι και άνηθο

Μία διαφορετική κολοκυθόπιτα για να δοκιμάσετε.

• 1 ½ κ. κολοκυθάκια

• 5 κρεμμυδάκια φρέσκα ψιλοκομμένα
• 1 ματσάκι μαϊντανό ψιλοκομμένο
• 1 ματσάκι άνηθο, ψιλοκομμένο
• 10 φύλλα δυόσμου, ψιλοκομμένα
• 4 αυγά
• 7κ.σ. αλεύρι που φουσκώνει μόνο του
• 200γρ. σκληρή φέτα, τριμμένη
• Ελαιόλαδο
•Αλάτι και φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Πλένετε τα κολοκυθάκια και τα τρίβετε από τη χοντρή μεριά του τρίφτη. Τα αλατίζετε και τα βάζετε σ’ ένα σουρωτήρι για 30-40’ για να φύγουν τα πολλά υγρά. Βάζετε τα κολοκυθάκια σ’ ένα μπολ και προσθέτετε τα υπόλοιπα υλικά, αφήνοντας τη φέτα για το τέλος.

Ανακατεύετε με τη βοήθεια ενός κουταλιού, και μόλις ομογενοποιηθεί το μείγμα, προσθέτετε τη φέτα και το πιπέρι. Λαδώνετε ένα ταψί και ρίχνετε τον χυλό μέσα.

Ψήνετε σε προθερμασμένο φούρνο στου 170 βαθμούς για 40’. Όσο ψήνεται την πίτα φτιάχνετε το γιαούρτι. Σε 200 γρ. γιαούρτι, προσθέτετε 5 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο, 1/2 ματσάκι άνηθο,αλάτι και πιπέρι.

Ανακατεύετε μ’ ένα κουτάλι όλα τα υλικά μαζί. Αφήνετε το γιαούρτι στο ψυγείο και μόλις είναι έτοιμη η πίτα τη σερβίρετε με μία κουταλιά γιαούρτι.


jenny.gr

Σήμερα...



ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!


Ο προστάτης των δημοσιογράφων

Ρεπορτάζ | Δημοσίευση: 10/12/2011
Είναι ο προστάτης Άγιος των δημοσιογράφων αλλά δυστυχώς ελάχιστοι δημοσιογράφοι το γνωρίζουν. Πρόκειται για τον Άγιο Μηνά τον Καλλικέλαδο που η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη του στις 10 Δεκεμβρίου. Ο Άγιος Μηνάς ήταν ικανός χειριστής του λόγου και ρήτορας από όπου πήρε το επίθετο «καλλικέλαδος». Στις 17 Φεβρουαρίου κάθε έτους γιορτάζεται, κατά το ορθόδοξο εορτολόγιο, η εύρεση των λειψάνων του αγίου. Σήμερα μικρό τεμάχιο του ιερού λειψάνου του Αγίου βρίσκεται στην Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος, στη Λαμία, και τίθεται προς προσκύνηση από τους πιστούς κατά την ημέρα της εορτής του, στις 10 Δεκεμβρίου κάθε έτους.
Ο Άγιος Μηνάς ο Καλλικέλαδος γεννήθηκε στην Αθήνα στα χρόνια του αυτοκράτορα Μαξιμίνου του Β’, γύρω στο 311 μ.Χ. Σπούδασε κοντά σε μεγάλους φιλοσόφους και απέκτησε μεγάλη μόρφωση. Έπειτα στράφηκε στη μελέτη των χριστιανικών συγγραμμάτων. Σαγηνευμένος από το Ευαγγέλιο και τη χριστιανική θεολογία έγινε χριστιανός και επιδόθηκε στην ιεραποστολή.
Την εποχή εκείνη ο Μαξιμίνος, μη γνωρίζοντας ότι είναι χριστιανός, τον έστειλε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου ως έπαρχο, με ειδική αποστολή να συμβιβάσει τους κατοίκους της πόλης που είχαν στασιάσει και αλληλοσπαράσσονταν. Φθάνοντας εκεί ο Μηνάς κατέστειλε την επανάσταση και παρότρυνε τους χριστιανούς να είναι θερμότεροι στην πίστη. Όταν ο Μαξιμίνος διέταξε διωγμούς των χριστιανών στην περιοχή της Αιγύπτου, ο Μηνάς αντιτάχθηκε στη διαταγή του, κήρυττε την πίστη στον Χριστό και ενίσχυε τους πιστούς με τη διδασκαλία του.
Οργισμένος ο Μαξιμίνος με την προδοσία του Μηνά απέστειλε νέο έπαρχο στην Αλεξάνδρεια, τον Αθηναίο λόγιο Ερμογένη, ο οποίος βασάνισε σκληρά τον Μηνά. Διέταξε τους στρατιώτες του να του αποκόψουν τα πέλματα και τη γλώσσα και να του βγάλουν τα μάτια και στη συνέχεια να τον κλείσουν στη φυλακή για να πεθάνει. Κατά την παράδοση, το βράδυ εκείνο εμφανίσθηκε στο Μηνά ο Χριστός, του έδωσε θάρρος και δύναμη και του ανέπλασε την γλώσσα, τα μάτια και τα πόδια. Την άλλη ημέρα έστειλε ο Ερμογένης στρατιώτες για να διαπιστώσουν αν πέθανε ο Μηνάς. Έκπληκτοι όλοι παρατήρησαν, ότι ο Μηνάς όχι μόνο δεν είχε πεθάνει αλλά και οι πληγές του είχαν εντελώς θεραπευθεί. Τότε δημόσια στο στάδιο της πόλεως τον ρώτησε πως έγινε αυτό και ο Μηνάς απάντησε ότι θεραπεύθηκε την ώρα που πεσμένος στο έδαφος με δάκρυα έψαλλε στον Θεό: «Εάν γαρ και πορευθώ εν μέσω σκιάς θανάτου ου φοβηθήσομαι κακά ότι συ μετ΄ εμού ει Κύριε». Η απάντηση συγκίνησε πολύ τον Ερμογένη, ο οποίος εκείνη την ώρα πίστεψε στο Χριστό, ομολόγησε την πίστη του και βαπτίσθηκε, όπως και άλλοι κάτοικοι της πόλης. Βλέποντας ο αυτοκράτορας ότι υπήρχε κίνδυνος όλη η πόλη να αποστατήσει, διέταξε τον αποκεφαλισμό του αγίου Μηνά.
Στις 17 Φεβρουαρίου κάθε έτους γιορτάζεται, κατά το ορθόδοξο εορτολόγιο, η εύρεση των λειψάνων του αγίου. Κατά την παράδοση τα λείψανά του βρέθηκαν όταν σε κάποια νυχτερινή οπτασία ο άγιος Μηνάς υπέδειξε σε κάποιον που ονομαζόταν Φιλομμάτης τον τόπο όπου βρισκόταν το λείψανό του. Όταν το όραμα έφτασε και στα αυτιά του αυτοκράτορα  Μαρκιανού (450-457), ότι δηλαδή στο γιαλό προς την Ακρόπολη κάτω από τη γη κρύπτονται τα τίμια λείψανα του αγίου Μηνά, κατασκάφτηκε ο τόπος και βρέθηκαν μέσα σε σιδερένια λάρνακα με επιγραφή που δήλωνε το πού έπρεπε αυτά να κατατεθούν. Σήμερα μικρό τεμάχιο του ιερού λειψάνου του Αγίου βρίσκεται στην Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος, στη Λαμία, και τίθεται προς προσκύνηση από τους πιστούς κατά την ημέρα της εορτής του, στις 10 Δεκεμβρίου κάθε έτους.
Ο Άγιος Μηνάς θεωρείται προστάτης της Ελευθερούπολης, κωμόπολης του νομού Καβάλας. Εκεί, παραμονή της εορτής του Αγίου, πραγματοποιείται περιφορά της εικόνας του και προσφέρεται στους πιστούς το παραδοσιακό  κουρμπάνι, που είναι βρασμένο κρέας με ψωμί. Δοξασίες αναφέρουν ότι, στα χρόνια που η Ελευθερούπολη μαστίζονταν από τη χολέρα, κάτοικοι είδαν τον Άγια Μηνά να σέρνει από τα μαλλιά μια βρώμικη και άγρια στην όψη γυναίκα, έξω από την πόλη στα βουνά. Λένε πως εκείνη ήταν η χολέρα κι ότι μετά από εκείνο το περιστατικό σταμάτησε η επιδημία στην πόλη. 

Αλλάξτε τη διατροφή σας


Αλλάξτε τη διατροφή σας και προστατέψτε το στήθος σας

Βοηθά σε μεγάλο βαθμό το πράσινο

Τα φρούτα, τα λαχανικά καθώς και τα δημητριακά ολικής αλέσεως παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην υγεία σας.

Όμως, για να προστατεύσετε το στήθος σας δεν φτάνουν μόνο αυτά. Όπως λένε οι ειδικοί, ο μαϊντανός μπορεί να εμποδίσει ορισμένα καρκινικά κύτταρα στο μαστό να πολλαπλασιάζονται και να αναπτύσσονται.

Γι’ αυτό καλό είναι, συνεχίζουν, να τον προσθέτετε στις πράσινες σαλάτες. Όπως συνεχίζουν οι ειδικοί, είναι καλύτερο να αποφεύγετε το ψωμί, το οποίο μπορείτε να αντικαθιστάτε με φρυγανιές.

newsbeast.gr

ΛΟΥΙΤΖΙ ΠΙΡΑΝΤΕΛΛΟ (28 Ιουνίου 1867 - 10 Δεκεμβρίου 1936)



ΛΟΥΙΤΖΙ ΠΙΡΑΝΤΕΛΛΟ (28 Ιουνίου 1867 - 10 Δεκεμβρίου 1936)
Ο Λουίτζι Πιραντέλλο (ιταλικά: Luigi Pirandello, 28 Ιουνίου 1867 - 10 Δεκεμβρίου 1936), ήταν Ιταλός δραματουργός, μυθιστοριογράφος, και δοκιμιογράφος στον οποίο απονεμήθηκε το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1934.

Luigi Pirandello 1932.jpg Γεννήθηκε στο Αγκριτζέντο της Σικελίας, τον αρχαίο Ακράγαντα. Προερχόταν από μια αστική οικογένεια του Risorgimento που ήταν ιδιοκτήτρια κτημάτων και ορυχείων θείου. Αρχικά, ήθελε να ακολουθήσει σταδιοδρομία φιλολόγου και διαλεκτολόγου (υποστηρίζει στη Βόννη μια διατριβή για τη φωνητική και τη μορφολογία του ιδιώματος της γενέτειράς του πόλης) και εισοδηματία ποιητή -τα πρώτα του δημοσιεύματα είναι πράγματι μικροί τόμοι λυρικών ποιημάτων που κλίνουν προς την ευαισθησία του λυκόφωτος και του ρομαντισμού, όπως τα Mal giocondo (Χαρούμενο κακό, 1889), Pasqua di Gea (Πάσχα της Γης, 1891) και Elegia renane (Ελεγεία του Ρήνου, 1895)- που έχουν συντεθεί λίγο πολύ πάνω στο πρότυπο των Ρωμαϊκών ελεγείων του Γκαίτε τα οποία μετέφρασε τον επόμενο χρόνο. Ο ίδιος ο συγγραφέας έλεγε πως ήταν ελληνικής καταγωγής και πως το επίθετό του είναι παραφθορά του ελληνικού Πυράγγελος[εκκρεμεί παραπομπή]. Σπούδασε φιλολογία στο Παρίσι και στη Βόννη και δίδαξε ως καθηγητής της ιταλικής φιλολογίας στο ανώτατο ινστιτούτο της ιταλικής πρωτεύουσας. Στη Ρώμη ο Πιραντέλο συνεργάστηκε με πολλά λογοτεχνικά περιοδικά. δημοσιεύοντας ποιήματα και πεζογραφήματά του. Έγινε γνωστός στο ευρύτερο κοινό με το μυθιστόρημά του "Ο μακαρίτης Ματθαίος Πασκάλ". Εκείνο όμως που τον έκανε παγκοσμίως γνωστό ήταν το θεατρικό του έργο. Το πρώτο μέρος του συνολικού θεατρικού του έργου ο Πιραντέλο το έγραψε σε μια ιδιαίτερα οδυνηρή εποχή γι' αυτόν, εξαιτίας του θανάτου της μητέρας του και της διανοητικής αρρώστιας της συζύγου του. Από τα πολλά έργα του Πιραντέλο αναφέρουμε τα : "Όταν ήμουν τρελός", "Όπως με θέλεις", "Να ντύσουμε τους γυμνούς", "Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα", "Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε","Απόψε αυτοσχεδιαζουμε".
ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Έμιλι Ελίζαμπεθ Ντίκινσον



Emily Dickinson daguerreotype (Restored).jpg
Η Έμιλι Ελίζαμπεθ Ντίκινσον ήταν Αμερικανίδα ποιήτρια του 19ου αιώνα (10 Δεκεμβρίου 1830-15 Μαΐου 1886). Αν και όχι τόσο διάσημη όσο ήταν εν ζωή, πλέον θεωρείται, μαζί με τον Ουώλτ Ουίτμαν, από τους πιο αναγνωρισμένους ποιητές και αντιπροσωπευτικούς Αμερικανούς ποιητές του 19ου αιώνα[1]. 
Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της μένοντας αποκλεισμένη στο σπίτι των γονιών της στο Άμχερστ και ολόκληρη η εργογραφία της παρέμεινε ανέκδοτη και κρυμμένη μέχρι και το θάνατό της. Εξαίρεση αποτέλεσαν μονάχα πέντε ποιήματα, από τα οποία τρία δημοσιεύτηκαν ανώνυμα και ένα εν αγνοία της ίδιας

Η Έμιλι γεννήθηκε το 1830 στο Άμχερστ της Μασαχουσέτης. Ο πατέρας της ποιήτριας, Έντουαρντ Ντίκινσον, είχε σπουδάσει νομικά στο Πανεπιστήμιο Γέιλ και εργαζόταν ως δικηγόρος στο Άμχερστ της Μασαχουσέτης, ενώ αργότερα εκλέχθηκε μέλος της Βουλής των Αντιπροσώπων και της Συγκλήτου της πολιτείας και μέλος του Αμερικάνικου Κογκρέσου. Στις 6 Μαΐου 1828, παντρεύτηκε την Έμιλι Νόρκρος Ντίκινσον και έκαναν τρία παιδιά: τον Γουίλιαμ Ώστιν, την Έμιλι Ελίζαμπεθ και τη Λαβίνια Νόρκρος, η οποία ήταν και αυτή που ανακάλυψε το έργο της αδερφής της, το συγκέντρωσε και το εξέδωσε μετά το θάνατό της.

Η Έμιλι Ντίκινσον προερχόταν από μια οικογένεια με ρίζες στη Νέα Αγγλία: οι πρόγονοί της έφτασαν στη Αμερική κατά το πρώτο μεταναστευτικό πουριτανικό κύμα. Συνεπώς, η αυστηρή προσήλωση της οικογένειάς της στον προτεσταντισμό επηρέασε και το έργο της ποιήτριας.

Η Έμιλι έζησε απομονωμένη στο δωμάτιό της μέχρι το θάνατό της. Σπάνια έβγαινε από το σπίτι κι ερχόταν σε επαφή με ελάχιστους ανθρώπους, οι οποίοι όμως την επηρέασαν σε μέγιστο βαθμό στην ποίηση και το τρόπο σκέψης της. Το 1854, γνώρισε τον πάστορα Τσαρλς Γουάντσγορθ σε ένα ταξίδι στην Φιλαδέλφεια. Ορισμένοι κριτικοί πιστεύουν ότι οι ρομαντικοί στίχοι των ποιημάτων της τα επόμενα χρόνια προέρχονταν από τον πλατωνικό έρωτά της για τον πάστορα, ωστόσο η ίδια τον αποκαλούσε "τον πιο κοντινό της άνθρωπο πάνω στη γη"[2].
 
Ποίηση και επιρροές

Τα αδέρφια της Έμιλι δεν ήταν μόνο η οικογένειά της, αλλά και οι σύντροφοι στις πνευματικές ενασχολήσεις της. Η ποίησή της αντανακλά τη μοναξιά που ένιωθε η ίδια, αλλά και στιγμές έμπνευσης που δίνουν ίσως μια αίσθηση ευτυχίας. Επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από το θρησκευτικό συντηρητισμό της οικογένειάς της, αλλά και του αστικού πουριτανικού περιβάλλοντος της πόλης όπου ζούσε, ενώ φαίνεται να αντλεί επιρροές και από τους Μεταφυσικούς Άγγλους ποιητές του 17ου αιώνα. Θαύμαζε τον Τζον Κητς και τους Ρόμπερτ και Ελίζαμπεθ Μπάρετ Μπράουνινγκ.

H Ντίκινσον ήταν ιδιαίτερα παραγωγική στον αριθμό των ποιημάτων της, που ξεπερνούν τα 800 και συχνά τα έστελνε μέσω αλληλογραφίας σε φίλους της, ωστόσο δεν αναγνωρίστηκε ευρέως κατά τη διάρκεια της ζωής της. Πέθανε στο Άμχερστ το 1886 και ο πρώτος τόμος ποιημάτων της εκδόθηκε μετά θάνατον το 1890 κι ο τελευταίος το 1955.
 
Ελληνικές μεταφράσεις

Φύση: Ποιήματα της Έμιλυ Ντίκινσον, Άννα Δασκαλοπούλου, Αθήνα: Ειδική Εκδοτική 1995
Ποιήματα,, ἐπιλογή - μετάφραση Ἀγγελική Σιδηρά, Ἀθήνα: Ἑρμείας 1996
Επι-γράμματα, εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Κώστας Ιωάννου, Κορωπί: Κρωπία 2000
Emily Dickinson: Ἡ ποιήτρια τῶν ἑπομένων ἐποχῶν, ἐπιλογή καί μετάφραση ποιημάτων, πρόλογος καί σχόλια Κώστας Ἰωάννου, Κορωπί: Κρωπία 2000
Ζωή: Ποιήματα, μετάφραση Άννα Δασκαλοπούλου, Αθήνα: Ζαχαρόπουλος 2003
Το μέγα ύδωρ : Εικοσιεπτά ποιήματα, μετάφραση - πρόλογος Διονύσης Καψάλης, Αθήνα: Άγρα 2004
44 ποιήματα και 3 γράμματα, επιλογή - μετάφραση - σχολιασμός - επίμετρο Ερρίκος Σοφράς, Αθήνα: Ροδακιό 2005
Μιά ὥρα εἶναι μιά θάλασσα: Τά ὀλιγόστιχα, εἰσαγωγή, μετάφραση, σχόλια Κώστας Ἰωάννου, Κορωπί: Κρωπία 2005
Αγάπη : Ποιήματα, μετάφραση Άννα Δασκαλοπούλου; ζωγραφική Θανάσης Καραμήτας, Αθήνα: Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος 2005
Τό ἀνεξάντλητα Σημαῖνον: 91 ποιήματα, ἐπιλογή - μετάφραση - πρόλογος Ἕλλη Συναδινού, Ἀθήνα: Ἰδεόγραμμα 2006

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%88%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9_%CE%9D%CF%84%CE%AF%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CF%83%CE%BF%CE%BD

Δημοφιλείς αναρτήσεις